Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظهرنویسی بدون امکان رهگیری و همچنین صدور چک حامل، این برگه را تبدیل به ابزاری مناسب برای پولشویی کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  طبق گزارش بانک مرکزی در بازه زمانی ۱۰ ماهه بهمن ۹۳ تا دی ۹۴ سهم چک از جمع کل نقل و انتقالات وجوه (شامل: چک، خودپردازها، ساتنا، پایا، اینترنت، تلفن و پایانه شعب و فروشگاهی) به لحاظ مبلغ ۴۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ درصد را در بر می گیرد.

باید در نظر داشت که این رقم تنها بر اساس نقل و انتقالات رسمی که به ثبت می رسند، بیان است و موضوع ظهرنویسی بر پشت برگه های چک در آن لحاظ نشده است؛ در واقع می توان گفت سهم چک از مبادلات وجوه بسیار بیشتر از این عدد است.

امکان ظهرنویسی بر روی برگه چک، ارتباط مستقیم با بحث پولشویی دارد؛ این مسئله از جمله مواردی است که در هنگام مبادله برگه چک، نقش پررنگی داشته و در اصلاحیه های چند سال اخیر قانون چک، به آن توجه نشده است. عدم کنترل و رهگیری این موضوع در وضعیت فعلی، ریسک پولشویی را در اقتصاد ایران بسیار بالا برده است.

چک چگونه باعث پولشویی می شود؟

افرادی که به هر نحوی از انجام فساد (قاچاق کالا، فروش مواد مخدر، فرار مالیاتی و …) مبالغی بدست آورده اند، از طریق صدور چک حامل یا ظهرنویسی بر روی برگه چک، به راحتی و بدون اینکه در جایی ثبت شود (تنها مبدا و مقصد چک مشخص است)، می توانند نقل و انتقالات مالی خود را انجام داده و اموال خود را مشروع جلوه دهند.

عدم توجه به این موضوع اثرات منفی متعددی بر اقتصاد کشور چه در داخل و چه در فضای بین الملل داشته است؛ این در حالی است که با بکارگیری اقداماتی این مسئله قابل حل است.

لزوم اصلاح قانون چک

به منظور جلوگیری از تبدیل چک به ابزار پولشویی و استفاده کارآمد و مدیریت شده از آن، ضروری است اقدامات زیر در دستور کار قرار گیرد:

۱- نظام مند کردن ظهرنویسی ها به گونه ای که امکان رصد و رهگیری آنها توسط بانک مرکزی وجود داشته باشد.

۲- اصلاح قانون چک به گونه ای که دیگر امکان صدور چک در وجه حامل وجود نداشته باشد و دارنده و ظهرنویسان همگی مشخص و قابل رصد و رهگیری باشند.

۳- قرار دادن قابلیت هایی از جمله کد رهگیری و صدور چک به صورت الکترونیک در سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) جهت ثبت مشخصات چک، ظهرنویسان و مالک نهایی چک به منظور کاهش زمینه وقوع پولشویی.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، این روز یادآور از خود گذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتغالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط بر سواحل جنوبی کشور است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اسناد تک برگی برای اراضی زراعی صادر می شود
  • ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل صادر شد
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • صدور ۳۰ درصد اسناد تک برگی اراضی زراعی استان اردبیل
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • خلیج فارس برگی از تاریخ پر افتخار و چند‌هزار ساله ایران