Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@06:07:14 GMT

کشف کپی گنج‌نامه از قاچاقچیان آثار تاریخیِ مازندران

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۶۱۳۱

کشف کپی گنج‌نامه از قاچاقچیان آثار تاریخیِ مازندران

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌ فرهنگی خبر داد: با تلاش نیروهای یگان حفاظت استان مازندران، اشیای تاریخی مربوط به ادوار مختلف تاریخی در این استان کشف و ضبط شد.

به گزارش ایسنا، سردار امیر رحمت‌اللهی؛ ادامه داد: «در اجرای سیاست‌های کلی یگان حفاظت میراث فرهنگی، به‌منظور پیشگیری و مقابله با مخاطرات حوزه میراث فرهنگی و باتوجه به اخبار رسیده متعدد ازسوی دوستداران این حوزه، پیرامون خرید، فروش و نگهداری اموال تاریخی و بعضاً انجام کلاهبرداری از سوی افراد سودجود، یگان حفاظت مازندران به‌منظور مقابله با جرائم علیه مواریث تاریخی، با تشکیل تیم ویژه عملیات، ضمن بررسی و شناسایی هویت افراد دخیل در امر قاچاق اشیای تاریخی‌فرهنگی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حمایتی مراجع قضایی و انتظامی استان در زمینه برخورد قانونی با متخلفان و سوداگران این حوزه، در ماه‌های پایانی سال در چند عملیات موفقیت‌آمیز، دستاوردهای ارزنده‌ای را کسب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

او افزود: «در گام نخست به‌محض کسب اخبار موثق در خصوص نگهداری و خرید و فروش اموال تاریخی‌فرهنگی در شهرستان قائمشهر، مأموران یگان همراه باعوامل انتظامی، در مغازه متهم دو قطعه سکه و ۲۰۵ برگ کپی نسخ خطی موسوم به "گنج‌نامه" کشف کردند که در پی اعتراف فرد مذکور یک باند سه نفره فروشنده مسکوکات بدلی دستگیر و از آن‌ها ۲۹۹ قطعه سکه بدل کشف و ضبط شد.»

رحمت‌اللهی بیان کرد: «در مرحله بعد و با همکاری متهمان پرونده و شناسایی یک گروه دو نفره از قاچاقچیان اموال تاریخی در شهرستان بابلسر، در عملیاتی ضربتی با همکاری نیروی انتظامی، نسبت به دستگیری قاچاقچیان عتیقه اقدام و در این عملیات ۱۳۹ قلم شیء قدیمی کشف که از این تعداد ۱۳۴ قلم اشیای مکشوفه اصل و مربوط به دوران سلجوقی و صفوی هستند.»

به گفته‌ی او «در آخرین عملیات، یگان حفاظت استان مازندران به‌محض اطلاع از احتمال خرید و فروش مقادیری اشیای عتیقه ازسوی افراد سودجو در استان گلستان، با مراجعه به مکان مورد نظر، موفق به دستگیری سه نفر قاچاقچی اموال تاریخی و کشف ۵۰ قلم شیء با قدمت عصر آهن و دوران ساسانی شدند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۶۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

محسن سلیمانی فرمانده انتطامی چالوس در جمع خبرنگاران در چالوس اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

به گزارش تسنیم، وی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی گفت: در این عملیات اشیا تاریخی به تعداد ۳۰۸ قطعه، شامل اقلام زینتی وزیور آلات شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام کشف شد.

فرمانده انتظامی چالوس تصریح کرد: این اشیاء کشف شده توسط کارشناس میراث فرهنگی تایید شده، اما هنوز قیمت گذاری نشده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه این اشیاء بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، افزود: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند