Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزارت امور خارجه قزاقستان با انتشار گزارشي از پيوستن دولت آستانه به پيمان منع سلاح هاي هسته اي خبر داد.
"غيرت عمراف" Kyrat Umarov نماينده دائم قزاقستان در سازمان ملل به نمايندگي از دولت آستانه اين پيمان را امضا کرده است.
شوراي امنيت سازمان ملل
پيش از امضاي اين پيمان، قزاقستان رياست يک ماهه شوراي امنيت سازمان ملل را به عهده داشت و در اين راستا، به نظر مي رسد که رهبران دولت آستانه براي حفظ موقعيت بين المللي خود، به امضاي اين پيمان نامه بين المللي ترغيب شدند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيش از آن نيز ، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي "بانک اورانيوم غني‌شده با درصد پايين" را در قزاقستان افتتاح کرده بود. اين بانک اورانيوم با غناي پايين به ارزش 150 ميليون دلار در ماه سپتامبر گذشته در شهر "اوسکمن" (Oskemen) قزاقستان افتتاح شده است.
ظرفيت ذخيره اين بانک اورانيوم در مجموع ، 90 تن سوخت هسته‌اي اعلام شده است . هدف اصلي از افتتاح بانک سوخت هسته‌اي در قزاقستان، ممانعت از آغاز غني ‌سازي اورانيوم در کشورهايي است که تاکنون صنعت هسته‌اي نداشته‌اند . در حقيقت، بايد گفت: دولت آستانه زماني به امضاي پيمان منع جامع آزمايش هاي هسته اي تن داده که امتيازهاي زيادي از جامعه جهاني دريافت کرده است . اگر چه اين ادعا به معناي فقدان تمايل دولت قزاقستان براي پيوستن به پيمان نامه هاي هسته اي و اتمي نبوده است، اما تاخير در پيوستن به اين معاهده ها را بايد به معناي فشارهاي بيروني به منظور راضي کردن دولت آستانه به امضاي اين گونه پيمان نامه ها قلمداد کرد. در همين پيوند ، "يوکيا آمانو" مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي اخيرا" اعلام کرد :
"بانک اورانيوم قزاقستان ، به عنوان آخرين مکانيزم براي اطمينان دادن به کشورهايي است که قصد دارند اورانيوم کم غنا را براي استفاده در نيروگاه هسته‌اي استفاده کنند".
در گزارش وزار ت امورخارجه قزاقستان تاکيد شده است که دولت آستانه فعاليت موثري در زمينه تهيه پيش نويس اين سند - که نقش مهمي براي خلع سلاح هسته اي دارد- ايفا کرده است. در اين ارتباط ، "لاسينا زربو" Lassina Zerboرييس سازمان معاهده منع آزمايش تسليحات هسته اي گفته بود:
"قزاقستان به واسطه پيشينه خود در مشارکت در امر کنترل تسليحات هسته اي مي تواند به کشوري پيش رو در زمينه ميانجيگري گفتگوهاي هسته اي تبديل شود."
پيمان منع تسليحات هسته اي
به باور کارشناسان، پيمان منع جامع هسته اي را بايد مقدمه پيمان منع جامع آزمايش هاي هسته اي و همچنين مقدمه پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي در جهان قلمداد کرد . اين پيمان ها به ترتيب مکمل يکديگر هستند و در نهايت ، مانع بهره گيري و استفاده برخي از کشورها از سلاح هاي هسته اي مي شود . در همين ارتباط ، نمايندگان کشورهاي مخالف سلاح هاي هسته اي بويژه جمهوري اسلامي ايران در پي سه هفته نشست و گفتگو، معاهده اي را در روز 7 ماه ژوئيه سال 2017 ميلادي در مقر سازمان ملل به تصويب رسانده اند که بر اساس آن ، ساخت ، آزمايش ، توليد ، اکتساب ، تملک ، انباشت ، انتقال ، استفاده و تهديد به استفاده از سلاح هسته اي تحت هرشرايطي را ممنوع مي شمارد.113/111
نويسنده: محمد علي طالبي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۶۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان

اسماعیل شفیعی، کارگاه آموزشی «انرژی دستان عروسک‌گردان» را در قزاقستان برگزار می‌کند. 

او که عضو هیات علمی دانشگاه هنر و از فعالان حوزه تئاتر کشور است، بنا به دعوت ششمین فستیوال بین‌المللی تئاتر «کوک لندیا» قزاقستان، یکی از کارگاه‌های خود را که با عنوان «انرژی دستان عروسک‌گردان» در این جشنواره ، برگزار می‌کند. 

به گفته شفیعی، این کارگاه تاکنون بارها در چارچوب فستیوال‌های مختلفی در روسیه و صربستان و ... برگزار شده است . 

این کارگاه به موضوع نحوه زنده‌گردانی و قابل باورکردن عروسک در تئاتر عروسکی اختصاص دارد که در تاریخ 5 ژوئن ( 16 خرداد) برگزار خواهد شد.

گفتنی است شفیعی و گروه تئاتر «چایکا» در 2 سال اخیر در فستیوال‌های متعددی نماینده تئاتر ایران بوده و چندین موفقیت بین‌المللی را کسب کرده و در سال‌جاری نیز عازم 4 فستیوال بین‌المللی هستند .

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • تنظیم بازار و جهش تولید با مشارکت تشکل ها
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • ژست سیگار به دستِ سحر دولتشاهی در کنار پیمان معادی در پشت صحنه افعی
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • پایان کار تیم ایران در بوکس امید‌های آسیا با کسب ۳ نشان برنز
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران