Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریمان گفت: یک کوزه سفالی قمقمه ای با قدمت بیش از 1500 سال در محوطه تاریخی فرهادگرد فریمان توسط یکی از اهالی کشف و تحویل این اداره شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسن گیاهی اظهار کرد: در بررسی های اولیه این شیء متعلق به دوره اشکانیان تخمین زده می شود که در اراضی محوطه تاریخی شهر فرهادگرد کشف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: داده های تاریخی نشان می دهد فرهادگرد در دوره اشکانیان(با مرکزیت شمال خراسان) و قرون قبل از آن از مراکز فرهنگی خراسان بشمار می رفته است که این داده ها بدون تردید ناگفته های تاریخی-فرهنگی زیادی را در مورد فرهنگ،معیشت،سبک زندگی،ارتباطات ناحیه ای،سطح پیشرفت و...منطقه بازگو کرده و خواهد کرد.
گیاهی گفت:طی مذاکراتی که با مدیریت شهری فرهادگرد داشته ایم،امیدواریم محلی از سوی شهرداری برای ایجاد موزه در این شهر تاسیس شود تا اشیاء تاریخی این شهر کهن به نمایش عموم مردم گذاشته شود.
او محوطه فرهادگرد را چشم و چراغ هویت تاریخی شهرستان دانست که از دوره های پیش از تاریخ تاکنون بطور پیوسته سکونتگاه بوده و سفال‌های بدست آمده قدمت آن را به بیش از 6 هزار سال پیش می رساند.
گیاهی افزود: پراکندگی زیاد سفال، دوره های مختلف تاریخی در فرهادگرد احتمالا خبر از تولید سفال و کوزه گری در آن و نیز سواد فرهنگی و هنر کم نظیر تاریخی منطقه است که مطالعات و کاوش های باستان شناسی می تواند وضعیت این نظریه را مشخص کند.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان فریمان بیان کرد: سفالهای ی در فرهادگرد پیدا شده که شبیه آنها در سیلک کاشان نیز مشاهده شده و این ضمن بیان تاریخ طولانی این شهر می‌تواند از ارتباط فرهنگی این دو محوطه باستانی حکایت کند.
گیاهی از شهروندان فرهنگ دوست شهر متمدن و تاریخ دار فرهادگرد خواست تا اشیاء تاریخی ای را که پیدا می کنند، جهت بازگو کردن تاریخ کهن شهرشان، به اداره میراث فرهنگی تحویل دهند تا در صورت ایجاد فضای موزه ای در آن شهر،به نام فرد اهدا کننده ثبت و به نمایش عموم درآید.
7496

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۷۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس گفت: این همایش به دلیل اهمیت بعد تجاری خلیج فارس، بازرگانی دریایی و حمل و نقل را محور اصلی خود قرار داده است.

حمید اسدپور بیان کرد: ۱۵۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که یک سوم این مقالات برای ارائه در همایش پذیرفته شده است.

وی گفت: موضوع عمده مقالات دریافت شده متمرکز بر بنادر ایران و روابط تجاری ایران با دیگر کشور هاست.

اسدپور با بیان اینکه همایش بین المللی خلیج فارس در دو روز برگزار می‌شود گفت: روز اول، روز علمی همایش است و روز دوم به عنوان روز فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در روز علمی همایش پژوهشگران داخلی و خارجی به ارائه مقالات می‌پردازند و در روز فرهنگی بازدید از آثار تاریخی استان برنامه ریزی شده است.

دبیر اجرایی همایش هم گفت: برای حضور ۱۰ مهمان خارجی که مقالات ارسالی آنان پذیرفته شده برنامه ریزی شده و قرار است از پژوهشگران کشور‌های عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش میزبانی کنیم.

علی اکبر کیانی افزود: برگزاری مسابقه دو و میدانی، نمایشگاه اسناد تاریخی خلیج فارس و غرفه‌های سنتی از جمله برنامه‌های جانبی این همایش در روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت است.

دیگر خبرها

  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • محوطه تاریخی که به تازگی در اصفهان کشف شد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟