Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@17:03:04 GMT

کوزه سفالی با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۷۴۲۰

کوزه سفالی با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال کشف شد

شهردارفرهادگرد گفت: یک کوزه سفالی قمقمه ای که در بررسی های اولیه و مقدماتی باستانشناسان، مربوط به دوره اشکانی تشخیص داده شد توسط یکی از اهالی فرهنگ دوست فرهادگرد که در اراضی محوطه تاریخی این شهر پیدا شده است، به میراث فرهنگی تحویل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حیدر کهنسال شهردار فرهادگرد فریمان در گفتگو باخبرنگار خبرفریمان گفت: در راستای تعامل این اداره با شهروندان شهر تاریخی فرهاد گرد،یک کوزه سفالی قمقمه ای که در بررسی های اولیه و مقدماتی باستانشناسان، مربوط به دوره اشکانی تشخیص داده شد توسط یکی از اهالی فرهنگ دوست فرهادگرد که در اراضی محوطه تاریخی این شهر پیدا شده است،به میراث فرهنگی  تحویل گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردارفرهادگرد گفت: این شئی تاریخی جهت بررسی فرم،سبک،قدمت و ...به اداره کل میراث فرهنگی استان تحویل داده شد تا پس از مستندسازی و تعین قدمت دقیق( و یا محتمل تر) آن در موزه بزرگ خراسان تحت عنوان "سفال فرهادگرد" در معرض دید عموم قرار گیرد.

حمیدکهنسال در پایان گفت: مواد فرهنگی و داده های تاریخی نشان می دهد فرهادگرد در دوره اشکانیان(با مرکزیت شمال خراسان) و قرون قبل از آن(پیش از میلاد) از مراکز فرهنگی خراسان بشمار می رفته است که همین داده ها بدون تردید ناگفته های تاریخی-فرهنگی زیادی را در مورد فرهنگ،معیشت،سبک زندگی،ارتباطات ناحیه ای،سطح پیشرفت و...منطقه بازگو کرده و خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه تاریخی شیخ احمد جام، نقطه عطفی در بازآفرینی و تحول هنر و معماری خراسان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر پایگاه میراث ملی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام گفت: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام، نقطه عطفی در بازآفرینی و تحول هنر و معماری خراسان رضوی است.

فرامرز صابر مقدم در حاشیه برپایی نمایشگاه تصویری «میراث ماندگار جام» در مجموعه تاریخی شیخ احمد جام به ایسنا گفت: این نمایشگاه به مناسبت فرا رسیدن نوروز با هدف ارائه تصاویر بیش از نیم قرن تلاش برای مرمت و احیاء این مجموعه تاریخی در آب انبار دوره صفویه این مجموعه برپا شده است.

وی اظهار کرد: اهمیت این مجموعه به دلیل وجود عناصر و شاخصه‌های معماری، الگوها و متعلقات تزئینی، کتیبه‌های متنوع و هدفمند و آرایه‌هایی ملهم از کهن الگوهای ایرانی با پس زمینه عرفانی و مذهبی است.

مدیر پایگاه میراث ملی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام افزود: برنامه بازپیرایی این مجموعه با تهیه یک گزارش فنی با هدف شناسایی بناها و مطالعه از لحاظ سبک معماری توسط کارشناسان دفتر فنی خراسان در سال ۱۳۴۸ آغاز و تاکنون فعالیت‌های مرمتی و ساماندهی در آن به طور مستمر ادامه دارد.

صابر مقدم ابراز کرد: این اثر تاریخی، نقطه عطفی در بازآفرینی و تحول هنر و معماری خراسان شناخته شده و مؤید ارتباط متقابل و پیوند بین مفاهیم عرفانی و جلوه‌هایی از ابنیه دوران اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه تاریخی شیخ احمد جام شامل ابنیه و فضاهایی از جمله سردر و پیش طاق ورودی، صحن وسیع، بنای گنبدخانه (خلوتخانه)، مسجدجامع قدیم، ایوان و سردر، مسجد کرمانی، گنبد سفید، فضای سراچه، مدرسه جلالی فیروز شاهی، مسجد جامع نو، بنای آب انبار و شبستان زیرزمینی (زمستانی) است که برهه زمانی از قرن هفتم هجری تا دوره قاجار را در بر می‌گیرد.

 مدیر پایگاه میراث ملی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام اعلام کرد: تصاویر نمایشگاه «میراث ماندگار جام» از مجموعه عکس‌های آرشیوی «نگاتیو»، آلبومی و «اسلاید» موجود از ابتدای مرمت‌ها در واحد آرشیو عکس و اسناد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تهیه‌شده و در قالب تابلوهای قبل و بعد از مرمت در معرض دید بازدیدکنندگان قرارگرفته و تا پایان ایام نوروز دایر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجموعه تاریخی شیخ احمد جام، نقطه عطفی در بازآفرینی و تحول هنر و معماری خراسان
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید بیش از ۳۰۰ هزار نفر از موزه ها و اماکن تاریخی فرهنگی
  • «سفالگری»، هنری به قدمت تاریخ گیلان + تصاویر
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • ضرغامی: بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی: بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی تاکنون بازدید کردند
  • ضرغامی عنوان کرد: بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی در ایام نوروز
  • ضرغامی از بازدید ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی خبر داد
  • ادامه رکوردشکنی «حافظیه»