Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@20:33:45 GMT

روسیه و تغییر معادلات منطقه‌ای و بین‌الملل

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۸۸۶۸

به گزارش ایکنا؛ خبرگزاری بین‌المللی قدس نوشت: «حسین رویوران» کارشناس مسائل منطقه در یادداشتی برای قدسنا به بررسی سخنرانی سالانه پوتین پرداخته است:

1- روسیه در روز پنجشنبه 10 اسفند در سخنرانی سالانه خود در جمع نمایندگان دوما و وزرای دولت و شخصیت های سیاسی در ساختمان مشهور مانژ در مسکو از سلاح های جدید راهبردی این کشوربا حضور رئیس جمهور پوتین، رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پوتین در کنفرانسی هم با توجه به این رونمایی از موقعیت برتر روسیه در معادلات نظامی سخن گفت. اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور دولت فدراتیو روسیه از ابعاد مختلف به ویژه در زمینه معادلات جهانی، نظام بین الملل و حتی معادلات منطقه ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این نمایش قدرت، آقای پوتین از 300 نوع جنگ افزار جدید روسیه رونمایی کرد که به باور تحلیلگران، برخی از این جنگ افزارها بسیاری از معادلات را تغییر خواهند داد.

2- با روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا، این کشور عملا از معاهده کاهش موشک های راهبردی هسته ای خارج شد. امریکا تصور می کرد که روسیه به علت محدودیت بودجه ای توان تقابل بازدارندگی خود در برابر امریکا را از دست داده است. تصویب بودجه نظامی 680 میلیارد دلاری امریکا و دستور اخیر ترامپ در نوسازی بسیاری از امکانات تسلیحاتی در واقع تلاشی از طرف امریکا در جهت افزایش فاصله با روسیه ارزیابی می شود.رونمایی آقای پوتین از جنگ افزارهای برهم زننده معادلات کنونی بسیاری از برنامه های راهبردی امریکا به چالش کشانده است. از جمله :

- رونمایی از موشک بالدار تاکتیکی که توان حمل کلاهک هسته ای را دارد و می تواند هر هدفی را در هر نقطه از جهان با ضریب خطای 30 سانتی متر منهدم سازد، یک تحول بزرگ به شمار می آید. این موشک غیر بالستیک با برد 11 هزار کیلومتر وغیر قابل رهگیری است. بر این اساس همه سیستم های ضد موشکی موجود امریکا توان مقابله و انهدام این موشک روسی را ندارند.

- رونمایی از زیر دریایی های هوشمند خودکار ، سریع و بدون سرنشین روسی که تقریبا همه ماموریت های زیردریایی های کنونی را بخوبی انجام می دهد و مجهز به موشک های هسته ای همچنین موشک های خاصی است که توان آن را دارد تا هر شناوری را با هر امکاناتی، از جمله ناوهای هواپیمابر را نابود کند. پیشرفت روسیه در زمینه موشک های غیر بالستیک و خنثی سازی بسیاری از سیستم های بازدارنده امریکا، بسیاری از معادلات گذشته نظامی و استراتژیکی را تغییر داده است.

- رونمایی از جنگنده فوق مدرن سوخو 57 از دیگر جنگ افزارهای راهبردی روسیه محسوب می شود که از آن رونمایی شد. جنگنده ای که بر اساس اظهار وزیر دفاع روسیه در ماموریت های جنگی در کشور سوریه از آن استفاده شده است. این جنگنده نشان می دهد که روسیه در صنعت جنگنده های راهبردی تقریبا یکی – دو نسل از امریکا پیش افتاده است. سوخو 57 نسل ششم جنگنده های راهبردی است اما جنگنده F35 نسل پنجم جنگنده های مدرن امریکا است که بر اساس نظرات کارشناسان دارای ایراداتی اساسی نیز هست.

 3- اظهارت آقای پوتین در رونمایی از این تجهیزات جنگی جدید روسیه، در چند روز گذشته مهمترین محور رسانه های غربی بوده است که بزعم آنها این نمایش قدرت روسیه حاکی از آن است که روسیه در مدت زمان محدودی علیرغم همه فشارها پیشرفت های زیادی کرده است.

4- برخی تحلیلگران علوم استراتژیک معتقدند که اگر آنچه آقای پوتین رونمایی کرد واقعیت داشته باشد، امریکا ناگزیر است سیاست های جهانی خود را تغییر داده و یا اینکه امیدوار باشد جنگ افزارهای ارائه شده در مراحل آزمایشی قرار داشته و هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده باشند.

5- محور دیگر صحبت های آقای پوتین که در معادله منطقه غرب آسیا می تواند تاثیراتی داشته باشد آن است که رئیس جمهور روسیه اعلام کرد این سلاح ها تنها برای دفاع از روسیه در مقابل حملات اتمی امریکا نیست بلکه این سلاح برای دفاع از همپیمانان روسیه در مقابل حملات امریکا نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این اظهار نظر در واقع یک نوع هشدار و تهدید جدی برای امریکا است که در سطح منطقه به ویژه در سوریه بسیاری از خطوط قرمز را زیر پا گذاشته است.

6- بسیاری از شبکه های تلویزیونی رژیم صهیونیستی به اظهارات رئیس جمهور روسیه و سلاح های رونمایی شده پرداخته اند و آن را شکل جدیدی از آغاز جنگ سرد اعلام کرده اند و موضع روسیه در حمایت از ایران در برابر قطعنامه پیشنهادی انگلیس و عربستان در شورای امنیت در باره یمن، نشان می دهد که روسیه در مقابل ایران که با آن منافع مشترک راهبردی بسیاری در سطح منطقه دارد، احساس مسئولیت می کند و این خود می تواند موضع آشکار روسیه علیه سعودی را نمایان سازد و می تواند در آینده تهدیدی نیز برای اسرائیل محسوب شود.

انتهای پیام/

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در سیصدمین زادروز امانوئل کانت، فیلسوف برجسته آلمانی، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را بابت نقل قول از این فیلسوف آلمان مورد انتقاد قرار داد.شولتز در مراسمی در آکادمی علون برلین-براندنبرگ، گفت: پوتین کوچک‌ترین حقی برای نقل قول از کانت ندارد؛ با این حال، رژیم پوتین تقریبا به هر قیمتی، همچنان به سرقت از کانت و آثارش ادامه می‌دهد!

به ادعای شولتز، نقش روسیه در جنگ اوکراین، با آموزه‌های بنیادی کانت در تناقض است. وی به گفته کانت درباره مداخله کشورها در امور سایر کشورها اشاره و از تصمیم کی‌یف برای عدم مشارکت در مذاکرات صلح با مسکو حمایت کرد. صدر اعظم آلمان مدعی شد که به باور کانت، معاهده‌های اجباری راه دستیابی به «صلح دائمی» نخواهد بود.

پوتین همواره به تحسین آثار کانت و نقل قول از او مشهور بوده است و حتی در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد داد که باید نمادی رسمی از این فیلسوف در منطقه کالینینگراد ساخته شود.

رییس جمهور روسیه ژانویه امسال در جریان دیدار با دانشجویان دانشگاه کالینینگراد، کانت را «یکی از بزرگ‌ترین متفکران دوران خود و عصر امروز» توصیف کرد و گفت که دعوت او از همه برای «زندگی با تکیه بر ذکاوت شخصی» همچنان بعد از سال‌های متمادی، موضوعیت دارد.

وی گفته بود: هر کشور باید با عقل سلیم و ذکاوت خود برای بقای خود تلاش کند. این بدان معنا نیست که به منافع سایرین اهمیتی نمی‌دهیم اما هرگز اجازه نخواهیم داد که منافع روسیه نادیده انگاشته شود. در برخی کشورها، بین همسایگان ما، این نظریه فراموش شده است. خیلی‌ها به دیگران تکیه می‌کنند که البته تبعات خوبی برای آنها نخواهد داشت.

دولت منطقه کالینینگراد در پاسخ به اظهارات شولتز اعلام کرد که هیچکس به اندازه روسیه برای «زنده نگه داشتن نام این فیلسوف بزرگ و آموزه‌هایش تلاش نکرده است.»

کانت در سال ۱۷۲۴ در کونیگسبرگ(کالینینگراد امروزی) متولد شد که به پادشاهی پروس متعلق بود و بعدها به بخشی از قلمرو امپراطوری روسیه بدل شد. این فیلسوف مطرح به واسطه آثارش در حوزه اخلاق، زیبایی‌شناسی و فلسفه شناخت هستی مشهور است و یکی از پایه‌های فلسفه کلاسیک آلمان به شمار می‌رود.

کد خبر 6087341

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه
  • پوتین به چین سفر می‌کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می کند
  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • امنیت منطقه محور اصلی دیدار پوتین و علی‌اف
  • شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!
  • چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته ای استفاده نمی کند؟