نیم نگاهیبه فیلم پرفروش«بدون تاریخ، بدون امضا»
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۹۲۱۵
به گزارش جهان نيوز، فیلم سینمایی «بدون تاریخ، بدون امضا» دومین ساخته برادران جلیلوند است؛ فیلمی که همچون نامش در وزنه فیلمنامه و قصه با کمبود اطلاعات شدید مواجه است.
اگر بخواهیم فیلم را بدون در نظر گرفتن محتوا و فقط بر اساس روند فیلمنامه، شخصیت پردازی و در نگاهی جزئی تر ترتیب روایت اتفاقات ببینیم، «بدون تاریخ، بدون امضا» فیلمی است با موضوعی داغ و تازه که به بدترین شکل ممکن گره هایش در فیلم چینش شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما دلایل این چینش اشتباه و غیر دراماتیک از این اینجا آغاز میشود که دکتر مرکز پزشک قانونی (کاوه نریمان) با خانودهای فقیر سوار بر موتور تصادف میکند. بر مبنای این تصادف ساختمان درام فیلم شکل میگیرد؛ اما اتفاقات بعدی در این ساختمان به شکل آجرهایی کج بنا میشود. بعد از این تصادف دکتر (امیر آقایی) اصرار دارد کودکی که در این تصادف آسیب دیده به بیمارستان ببرند اما پدر فرزند مبلغی را از دکتر میگیرد و و فرزندش را به بیمارستان نمیبرد.
این اطلاعات به مخاطب داده میشود و نقطه عطف فیلم آنجایی است که خبر فوت این بچه به کاوه نریمان میرسد. دکتر کمی تحقیق میکند و خود را به خانواده پسر بچه تازه فوت شده نشان نمیدهد؛ اما در همین حال مشخص میشود بچه بر اثر خوردن مرغ مسموم و ذبح نشده به بیماری خاصی مبتلا شده و فوت کرده است. مرغی که توسط پدرش (نوید محمدزاده) به دلیل قیمت پایین خریداری و به خانه آورده شد.
در همین حال دکتر شک میکند که شاید ضربهای که در اثر تصادف رخ داده دلیل مرگ پسربچه است؛ اما بعد از انجام تحقیقات، بیماری علت اصلی مرگ اعلام میشود. اعلام دلیل مرگ همان جایی است که در فیلمنامه اشتباه گنجانده شده و با روایتی نادرست، مخاطب دیگر انگیزهای برای ادامه تعقیب داستان ندارد.
در نیمه دوم هم اطلاعات جدیدی به مخاطب داده نمیشود و در این میان حرکت زیبای دایره وار فیلمنامه و این ایده ناب - که همان ربط تصادف دکتر با خانوده فقیر و آمدن جنازه پسر بچه زیر دست دکتر- هدر می رود و فیلم فقط شک دکتر و تلاش او برای رسیدن به این حقیقت را نشان میدهد که شاید تصادف او باعث مرگ پسر شده است.
این شک حتی تا زمان اعلام و درخواست برای نبش قبر هم به طول میانجامد. در این میان بهتر بود موضوعهای فرعی به درام فیلم اضافه میشد تا شاخ و برگ بیشتری را در داستان فیلم میدیدیم؛ برای مثال ما بیشتر و بهتر خانوده فقیر را می شناختیم؛ یا باید دلایل درگیری دکتر و همسرش در زندگی کاملاً سردشان، به مخاطب گفته میشد تا بهتر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.
فیلم هیچ یک از این گزینهها را انتخاب نمیکند و بیشتر روایت را به سمت زندگی زن و مرد فقیر میبرد که فرزندشان فوت کرده. پدر پسربچه با فروشنده مرغهای فاسد درگیر میشود که پس از این نزاع مرد فقیر را در زندان میبینیم و فروشنده مرغ های فاسد را در کما.
موضوع بکر و تازه این فیلم، میتوانست بسیار به فیلمی ناب و خلاقانه در مورد وجدان و رعایت اخلاق انسانی در شرایط سخت زمانه امروز برسد و حتی به زیر متنهای عمیق جامعه شناختی، فلسفی، جایگاه انسان، مرگ در برابر وجدان و منفعت نزدیک شود. اما نوع روایت، این افسوس را ایجاد میکند که ای کاش موضوع مصرف مرغهای فاسد دیرتر و قطره چکانی به مخاطب گفته میشد. و یا مواجهه دکتر با پدر بچه در زندان به بیشتر از یک صحنه دیالوگ نیاز داشت تا ما حداقل بیشتر خانوادههای فیلم میشناختیم.
در این میان نمیتوان از زبان بصری درست، میزانسن و کارگردانی ساختاری فیلم که در یک نگاه استاندارد و هماهنگ با محتوای قصه جلو میرود، گذشت. جلیلوند از این منظر توانسته به سبکی منحصر به فرد برای فیلمش برسد. استفاده از رنگهای خنثی و نورهای تختی که در فیلم استفاده شده، حرکت دوربین نمای باز و حس اسارتی که به زیبایی، سنگینی شرایط سخت زندگی را بر شانه های زوج فقیر داستان و البته زوج پزشک نشان میدهد؛ همه و همه به بهترین شکل ممکن استفاده شده است.
اما افسوس که این همه زیبایی با روند غلط فیلمنامه از شروع تا پایان، حتی در پایان بندی نا بهنگام و بدون مقدمه چینی با دیالوگ همسر دکتر (هدیه تهرانی) که میگوید «فکر میکنی واقعا تصادف بوده و ضربه به نخاع باعث مرگ پسر بچه شده» تمام میشود. فیلم میتوانست در رده آثار درخشان سینمای ایران قرار بگیرد؛ اما به فیلمی متوسط که تنها مخاطب را درگیر میکند و به مقصد نمیرساند، تبدیل شد.
با تمام این اوصاف، موضوع «بدون تاریخ، بدون امضا» در سینمای ایران تازه است. روایتی از پشت پرده جنایاتی که در زندانی به نام فقر و شرایط سخت طبقه پایین و محروم جامعه در حال رخ دادن است. تا جایی که در مقایسه ای درست و هوشمندانه، زوج پزشک از طبقه متوسط رو به بالا را در کنار زوجی فقیر قرار میدهد. تنها مرگ پسر بچه باعث میشود ظواهر نخ نمای زندگی هر دو پاره و درد مشترک آنها عیان شود.
منبع:باشگاه خبرنگاران
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین / رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ / هند جنوبی از نمای نزدیک / فضای شخصی چیست و چه میزان است؟ / دفاتر باز، گزینه مبالغه شده / بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعهای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارشها و تحلیلها و ویدیوییهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست دادهاید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر میتوان فرا گرفت.
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین
سمیوئل لنگهورن کلمنز، که بیشتر با نام هنری مارک تواین شناخته میشود، نویسنده و طنزپرداز شهیر آمریکایی است که رمانهای معروف و ارزشمندی مانند ماجراهای هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر را نوشته است. تواین کمی پس از دیده شدن ستاره دنباله دار هالی به دنیا آمده و پیشبینی کرده بود که با همان نیز از دنیا خواهد رفت. او روز پس از بازگشت ستاره دنباله دار از دنیا رفت. تواین به عنوان بزرگترین طنزپرداز آمریکایی دوران خود شناخته میشود و ویلیام فاکنر او را پدر ادبیات آمریکا خوانده است.
رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ
در این ویدیو، رشد جمعیت بشر در تاریخ روی نقشه جهان نشان داده می شود که آنچه از آن برمی آید، از قرن بیستم شاهد انفجار جمعیت بودهایم.
هند جنوبی از نمای نزدیک
«هند جنوبی / Southern India» منطقهای است در جنوب کشور هند که شامل ایالات و قلمروهای آندرا پرادش، کارناتاکا، کرالا، تامیل نادو و تلانگانا و همچنین سرزمینهای جزایر آندامان و نیکوبار، لاکشادویپ و پودوچری است که ۱۹ درصد از مساحت کشور هند را از آن خود کرده است. تصاویری از این منطقه جغرافیایی گسترده را با کیفیت ۴K در تابناک میبینید.
فضای شخصی چیست و چه میزان است؟
گاهی پیش میآید با کسی برای نخستین بار صحبت میکنید و آن شخص بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا اینکه میخواهید از دستگاه خودپرداز استفاده کنید و شخصی که پشت سر شماست، بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا مثلا در آسانسور هستید و شخصی که کنار شماست بیش از حد نزدیک شما میایستد، یا به شما خیره میشود، یا بوی بدنش شما را آزار میدهد؛ تمام این ها نمونه هایی از نقض فضای شخصی هستند که میتوانند به شما حس ناخوشایندی بدهند. فضای شخصی، فاصله فیزیکی بین دو انسان در محیط روزمره اجتماعی است. بدون شک این فاصله با توجه به نسبتی که با افراد مختلف دارید و اینکه چقدر او را میشناسید، متفاوت خواهد بود. اما اینکه این فضا برای اولین بار چطور تعریف شد و اینکه این فضا در موقعیت های مختلف اجتماعی چقدر باید باشد، خود داستان جالبی دارد که میتوانید آن را در این ویدیو ببینید.
بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
همیشه یکی از معایب خودروهای برقی، زمان شارژ شدن باتری های آنها بوده، در حالی که در مدت چند دقیقه شما می توانید باک خودروی بنزینی خود را پر کنید؛ اما تسلا یکی از پیشگامان تولید خودروی الکتریکی ادعا می کند، با روش هایی که در نظر گرفته، مدت زمان رسیدن از یک خودروی بدون شارژ را از پر کردن یک باک خالی سریع تر کرده است. در این ویدئو به رقابت این دو می پردازیم تا ببینیم یک خودرو با باک خالی سریع تر به حالت بیشینه سوختی خود می رسد، یا یک خودرو الکتریکی با باتری خالی؟
دفاتر باز، گزینه مبالغه شده
استفاده از پلان آزاد در «محیطهای اداری /Open Office» در اوایل سال ۱۹۵۰ آغاز شد. در آغاز، ایده این که محیطهای کاری از اتاقهای محدود و بسته به محیطهای باز و بدون پوشش تبدیل شوند، مخالفان و منتقدان زیادی داشت؛ اما به تدریج به یکی از محبوب ترین روش های طراحی دفاتر اداری تبدیل شد. استفاده از محیطهایی که باز و بدون مرز بندی بودند، باعث شد تا بسیاری مزایای این نوع طراحی به مرور زمان خودنمایی کنند. استفاده از فرصتهای بیشتر برای دیدن و آموختن از نیروهای خبره و یادگیری ناخودآگاه در اثر کار کردن کنار با تجربهها، از اولین بازخوردهای این نوع طراحی دفاتر کار بودند؛ اما به تدریج با فراگیر شدن این طرح ها ایرادات آنها مشخص تر گشت. یکی از مشکلات کپی های ناقص و بدون توجه به جزئیات از طرح اصلی این دفاتر بود. در این ویدیو به بررسی تاریخچه این دفاتر از آغاز تا کنون میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی میکنیم.