Web Analytics Made Easy - Statcounter

«جنگ‌های ارزی»

نویسنده: جیمز ریکاردز

مترجم: حسین راهداری

ناشر: دنیای اقتصاد، چاپ اول 1393

344 صفحه، 20000 تومان

 *****

بالا رفتن قیمت دلار و به عبارتی پایین آمدن ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی و پولی این روزهای کشورمان است. جریان‌های مختلف سیاسی هر یک از زاویه دید خود و بر اساس پیش‌فرض‌های سیاسی و اقتصادی جناحشان به ماجرا می‌نگرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی علت را ناکارآمدی برجام می‌داند، دیگری ادامه تحریم‌ها را دلیل اصلی. یکی تقصیر را به گردن بانک مرکزی می‌اندازد و آن دیگری مشکل را سفته‌بازی و دلالی در بازار ارز می‌داند. در اینکه هر یک از دلایل مطرح‌شده توسط کارشناسان در نوسان قیمت ارز تاثیرگذار است هیچ شکی نیست. اما برای شفاف‌تر شدن موضوع باید با طرح چند سوال ماجرا را طور دیگری بررسی کنیم.

- آیا بالا رفتن قیمت ارز به خودی خود برای اقتصاد بد است؟

- آیا افزایش نرخ ارز صرفاً به دلیل ناکارآمدی دولت‌ها و بخصوص سیاست‌های پولی بانک مرکزی است؟

- چرا در مقاطعی دولت‌ها از افزایش نرخ دلار استقبال می‌کنند؟

- آیا جنگی به نام «جنگ ارزی» وجود دارد؟

برای یافتن پاسخ باید کتاب «جنگ‌های ارزی» را خواند. مولف کتاب، جیمز ریکاردز که سال‌ها مشاور نهادهای امنیتی ایالات‌متحده بوده است، با تلفیق دانش اقتصادی و مالی خود و تجربیاتی که در دستگاه‌های امنیتی به‌دست آورده، گزارشی دقیق از کشاکش‌های آشکار و نهان کشورها بر سر مسائل ارزی ارائه می‌کند.

جنگ ارزی چیست؟ جدیدترین آمار منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد در رتبه‌بندی 193 کشور جهان، ایران در رتبه هجدهم از نظر حجم تولید ناخالص داخلی در سال 2017 قرار گرفته و تولید ناخالص داخلی کشورهایی مثل استرالیا، هلند، آفریقای جنوبی، سوئد و سوئیس از ایران کمتر بوده است.

یکی از شاخص‌های یک اقتصاد بزرگ نیاز به صادرات است. جنگ ارزی، کاهش رقابت‌گونه نرخ ارز کشورها نسبت به همدیگر است تا از این طریق بتوانند نسبت به رقبای خود مزیت تجاری به دست بیاورند. برخلاف تصور بسیاری از افراد در ایران که فکر می‌کنند نرخ ارز همیشه باید قوی باشد، کشوری که دارای اقتصاد بزرگ است طبعاً مولد است و قصد تقویت تولید از طریق صادرات را دارد. در مقاطعی نیاز است که برای تقویت صادرات و بهتر شدن تراز تجار‌ی‌اش، نرخ ارز خود را به‌صورت «مدیریت‌شده» کاهش دهد. عبارت «کاهش مدیریت‌شده» بسیار مهم است تا تمایزی قائل شویم با کاهش ارز ناشی از بحران‌های اقتصادی و سیاسی مانند آنچه در سال‌های قبل در ایران در اثر تحریم‌ها رخ داد.

«اقتصادهای بزرگ» در حال حاضر حتماً درگیر جنگ‌های ارزی هستند. نمونه بارز آن اتفاقاتی است که در حوزه دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس در جریان است. اقتصادهایی که دچار رکود شده‌اند برای خروج از آن، راه‌حل اصلی را ایجاد تورم و تقویت صادرات تشخیص داده‌اند. نتیجه نهایی رسیدن به هر دو هدف، کاهش نرخ ارزشان در برابر شرکای تجاری‌شان بوده است.

یک مثال می‌تواند به شفاف شدن موضوع کمک کند. بعد از بحران مالی سال 2008، بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا دو سیاست کاملاً متفاوت اتخاذ کردند. آمریکا سیاست‌های انبساط پولی را دنبال کرد درحالی‌که اروپا سیاست‌های ریاضتی در پیش گرفت. نتیجه‌ سیاست‌های اروپا اعتراضات اجتماعی بود که در کشورهای مختلف مانند یونان و حتی فرانسه رخ داد. مقام‌های اروپایی بدون توجه به این اعتراضات، سیاست‌های ریاضتی خود را ادامه دادند تا درنهایت در ابتدای سال 2015 بانک مرکزی اروپا هم یک برنامه تسهیل کمی مانند آمریکا را در پیش گرفت. گویا توافقی بین آمریکا و اروپا بوده که اول اقتصاد آمریکا بازیابی شود و بعد اقتصاد اروپا که بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکاست، مشکل رکود خود را حل کند. منطقی هم هست چون هر دو هم‌زمان نمی‌توانستند از رکود بیرون بیایند. این یعنی جنگ ارزی و همکاری ارزی با هم در حال اتفاق است. نمونه دیگر ژاپن است. ژاپن نیز در سال 2013 یک برنامه تسهیل کمی را شروع کرد. این اقدام توکیو آن‌قدر مهم بود که در اجلاس سران «گروه هشت» در آن سال مطرح شد تا این گروه تصمیم‌گیری کند که آیا این اقدام مصداق جنگ ارزی است یا نه. جالب آنکه گروه هشت اعلام کرد که این کار ژاپن را مصداق جنگ ارزی نمی‌داند. احتمالاً برای اینکه به ژاپن کمک کنند تا به بیش از یک دهه رکود این کشور پایان دهد.

کتاب در 9 فصل شامل؛ بازتاب‌هایی از یک عصر طلایی، جنگ‌های ارزی اول تا سوم، راه‌حل گروه جی 20، جهانی‌سازی و سرمایه دولتی، سوءاستفاده از اقتصاد، ارزها، سرمایه و پیچیدگی، پایان بازی، پول کاغذی، طلا یا هرج و مرج و در پایان نتیجه‌گیری تدوین شده است.

«جنگ‌های ارزی» بی‌شک یک منبع قابل‌اتکای اقتصادی و سیاسی معطوف به نقش پول و طلاست که با بررسی موارد تاریخی، نقش قدرت‌ها و بازیگران مهم اقتصادی و نگاه منتقدانه به طرز تفکرات اقتصادی سعی کرده از تحولات اقتصادی و پولی دنیا رمزگشایی کند. کلیدی که بسیاری از روابط نامفهوم و گنگ کشورها و ابرقدرت‌ها را از منظر پولی و نقش طلا در این میان را در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهد. از ویژگی‌های کتاب زبان ساده آن است که به دور از پیچیدگی، قصد انتقال حداکثری دانش به مخاطب عادی را دارد. مقوله ارز، پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. «پول» و ارزش آن آمیخته‌ای از کنش عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی داخلی و خارجی و حتی اجتماعی هر جامعه است. به همین دلیل در این کتاب علاوه‌ بر اقتصادهای بزرگ درگیر در جنگ ارزی، به کشورها و مسائل متنوع جامعه‌شناختی نیز پرداخته شده است. خواندن این کتاب در این روزهای پرتلاطم اقتصادی برای مدیران و دانشجویان که با انبوهی از آرای مختلف و بعضاً متناقض اقتصادی رو به رو هستند لازم است.

 

* کارشناس ارشد مدیریت اجرایی

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: امروز دومین جلسه همگرایی سیاست‌های ارزی برگزار خواهد شد + فیلم

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز دومین جلسه همگرایی سیاست‌های ارزی برگزار خواهد شد.

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین مراجع بین المللی برای تأمین مالی بانک توسعه اسلامی است که امسال ۵۰ امین سالگرد تاسیس آن است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌ها مرتفع شود، و بدهی‌های جمهوری اسلامی را به صفر برسانیم.

خاندوزی در ادامه گفت: همچنین درصدد هستیم بانک توسعه اسلامی برای ۱۱ پروژه تأمین مالی کند ما بدهی‌های قبل از ۴۰۰ را پرداخت کردیم و فرآیند بازپرداخت سایر پروژه‌ها آغاز شده است و بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید دریافت کردیم. امیدواریم در نشست ریاض مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خاندوزی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت: امروز دومین جلسه همگرایی سیاست‌های ارزی برگزار خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: جلسه بسیار مفصلی با حضور روسای کمیسون اقتصادی و دیگر کمیسیون‌های مجلس برگزار شد تا همگرایی بین دو قوه در موضوع سیاسیت‌های ارزی صورت پذیرد.

وی در انتها تصریح کرد: انشالله امروز دومین جلسه همگرایی برای سیاست ارزی برگزار خواهد شد و تصمیمات آن برای شما تشریح می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آینده مبهم در لندن | سردرگمی در چلسی!
  • خاندوزی: امروز دومین جلسه همگرایی سیاست‌های ارزی برگزار خواهد شد + فیلم
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن قرائت می‌شود
  • قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • هفته آینده گزارش جمع‌بندی جلسه ارزی مجلس و دولت در صحن ارائه می‌شود
  • گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود
  • التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است