Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-29@14:21:18 GMT

ته‌ لنجی آزاد شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۱۹۸۳۵

ته‌ لنجی آزاد شد

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، سرپرست دفتر نظارت گمرکات استان بوشهر گفت: براساس مصوبه نشست شنبه شب شورای تامین این استان اجرای مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین سال آینده به تعویق افتاده و شرایط ترخیص ته لنجی در بندر‌های این استان از امروز تا پایان فروردین ماه سال آینده به روال پیش از مهرماه امسال انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
بهروز قره بیگی گفت: با تلاش و پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولان استانی و مساعدت مسئولان کشور اجرای مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان تا پایان فروردین ماه سال آینده به تاخیر افتاده است.
 
وی درباره ترخیص کالای ملوانی به روال سابق اظهار داشت: ترخیص کالا به عوامل و جزییات متعددی بستگی دارد که با تصمیم گمرک براساس ضوابط و قوانین پیرامون آن تصمیم گیری می‌شود.
 
در چند روز اخیر اعتراض به آنچه محدودیت‌های مصوبه دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان نامیده شد، در استان بوشهر بویژه بندر‌های گناوه، دیلم، بوشهر، ریگ و دیر برای دومین بار در سال جاری آغاز و تجمع‌هایی برگزار شد.
 
همچنین شناور‌های باری و سفاری حامل کالا که در بندر‌های این استان پهلو گرفته اند بیش از ۲ هفته در اعتراض به این مصوبه از تخلیه کالا خودداری کردند.
 
پیش از این نیز با اجرای مصوبه جدید دولت در زمینه ساماندهی کالای همراه ملوان در مهرماه سال جاری صاحبان و ملوانان شناور‌های باری و سفاری در بندر‌های استان بوشهر در اعتراض به این مصوبه که به گفته آنان معیشتشان را به خطر انداخته است، حدود سه ماه از تخلیه بار و انجام سفر‌های دریایی به کشور‌های حوزه خلیج فارس خودداری کردند.
 
این وضعیت باعث شد تا قیمت اجناس ته لنجی به گفته رئیس اتحادیه اصناف بوشهر در بازار شهر‌های ساحلی این استان بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد.
 
همچنین مغازه داران بازار تجاری گناوه و دیلم و بندر ریگ نیز که اجناس خود را از محل کالای همراه ملوان تامین می‌کنند، بدلیل تخلیه نشدن بار و خالی شدن مغازه هایشان به مدت یک هفته در دی ماه امسال بازار‌های تجاری این بندر‌ها را تعطیل کردند.
 
بازاریان، ملوانان و لنج داران بندر‌های استان بوشهر از جمله گناوه، دیلم، دیر و ریگ در آن یک هفته چندین تجمع اعتراضی در این شهر‌ها برگزار کردند.
 
روز پنجشنبه هفته گذشته و دیروز (شنبه) نیز تجمع‌های ملوانان، لنجداران و بازارایان در بندر‌های گناوه، ریگ، دیلم، بوشهر و دیر از سرگرفته شد که در گناوه نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی همگام با آنان در گمرک حضوریافت و خواستار همکاری مسئولان گمرک در زمینه حذف محدودیت‌های سختگیرانه مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان و آغاز تخلیه بار و کالا توسط شناور‌های پهلوگرفته در بندر‌های این استان شد.
 
عبدالحمید خدری گفته بود: تا زمان آغاز از سرگیری تخلیه کالا از شناور‌ها در گمرگ گناوه خواهد ماند حتی اگر لازم باشد شب را در گمرک خواهد گذراند.
 
براساس مصوبه ساماندهی کالای ته لنجی مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (۶ سفر در طول یک سال) ۱۰۰ میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.
 
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان ۴۰ میلیون ریال بود، اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می‌کردند.
 
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل ۲.۵ برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می‌شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال می‌توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌شود، ناراضی هستند.
 
یکی از مزیت‌های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالا‌ها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودر‌وهای شوتی (خودرو‌های سورای تندرو که کالای قاچاق حمل می‌کنند و باعث حوادث زیادی در جاده‌ها می‌شوند) از سطح جاده‌های این استان است.
 
هیات وزیران درجلسه ۱۸/ ۵/ ۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور‌های دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن و ساماندهی و نوسازی آن شناور‌ها را در ۱۸ ماده مصوب کرد.
 
براساس ماده ۷ این آیین نامه شناور‌های دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل: بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آیین‌نامه استفاده کنند.
 
براساس تبصره ۲ ماده ۷ این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناور‌های زیر ۲۰۰ تن حداکثر ۶ نفر، برای ۲۰۱ تا ۳۵۰ تن حداکثر هفت نفر و برای ۳۵۱ تا ۵۰۰ تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر ۶ سفر در طول یکسال اعمال می‌شود.
 
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناور‌ها بیش از ۶ سفر است سفر‌های مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
 
بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا ۸ ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناور‌ها مشغول به کار هستند.
۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهر‌های ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می‌کنند که با این احتساب خانواده‌های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۹۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد | ماجرای سرقت نفت ایران توسط آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین وزارت خارجه فیلیپین روز چهارشنبه اعلام کرد ۱۸ ملوان این کشور که در نفتکش سنت‌نیکلاس حضور داشتند، به سلامت به کشور خود بازگشته‌اند.

۲۱ دی ماه ۱۴۰۲ بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به‌دنبال تخلف کشتی «سوئز راجان» و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید سنت‌نیکلاس توقیف شد.

نفتکش سوئز راجان در اردیبهشت ۱۴۰۲ محموله نفت متعلق به جمهوری اسلامی ایران را با هدایت آمریکا سرقت و به بنادر آن کشور منتقل کرده و در اختیار آمریکا قرار داده بود.

ارتش همچنین اعلام کرد این نفتکش به تلافی سرقت نفت توسط رژیم آمریکا توقیف شده است.

فیلیپین اعلام کرد ملوانان این کشور به صورت گروهی به این کشور رسیدند و آخرین گروه ۶ نفره از آن‌ها، هفته گذشته وارد فیلیپین شدند.

دولت فیلیپین در بیانیه خود از جمهوری اسلامی ایران نیز تشکر کرده است.

کد خبر 840950 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه ایران و آمریکا فیلیپین

دیگر خبرها

  • قاچاق می‌تواند جهش تولید را با مشکل مواجه کند
  • ظرفیت ته لنجی برای بهبود معیشت مردم استفاده شود
  • جابجایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران
  • بارگیری محموله ۸۲ هزار تنی مواد معدنی در بندر امام خمینی
  • خدمات گردشگری دریایی بنادر استان بوشهر به بیش از ۱۳۷ هزار نفر
  • فیلیپین؛ ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • «ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد»
  • ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد | ماجرای سرقت نفت ایران توسط آمریکا
  • فیلیپین : ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌ نیکلاس را آزاد کرد
  • فیلیپین: ایران ۱۸ ملوان نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد