Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست، محمدعلی عمادی مشاور معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، در نشست تخصصی «راه‌حل‌های افزایش ضریب بازیافت (EOR)» در حاشیه نخستین روز از دومین کنگره بین‌المللی اکتشاف و تولید و کنگره بین المللی صنعت حفاری ایران گفت: افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) ابعاد گوناگونی دارند، اما در پایان باید شیوه‌های مختلف ازدیاد برداشت با نیازهای صنعت نفت ایران تطبیق داده شود، زیرا در غیر این صورت کاربردی نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی افزود: نبود قطعیت مهم‌ترین چالش در تصمیم‌گیری برای ازدیاد برداشت است و باید برای کاهش نبود اطمینان در میدان‌ها تلاش کرد.
 
در همین حال، رضا فلاحت، مشاور شرکت نارگان تریح کرد: هنوز راهبرد روشن ازدیاد برداشت از سوی مالک میدان‌های نفتی ایران (شرکت ملی نفت ایران) ارائه نشده است.
 
وی ادامه داد: کمیته‌ای با حضور ۱۸ شرکت تشکیل شده و تاکنون ۲ جلسه برگزار کرده است تا چالش‌ها و نیازهای ازدیاد برداشت را بررسی و برای تدوین دورنمای ازدیاد برداشت به شرکت ملی نفت ایران کمک کند.
 
یک کارشناس دیگر نیز در این نشست اعلام کرد: مهم‌ترین دلیل نبود رواج افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) در ایران نبود احساس ضرورت بوده، مسئله این است که تا وقتی نفت ارزان تولید می‌شود به سمت تولید با هزینه ازدیاد برداشت گام بر نمی‌داریم.
 
وی گفت: اکنون به دلیل آغاز برداشت از چاه‌های جدید که هزینه تولید بالاتری دارند ضرورت افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) مشهودتر می‌شود، این دو مقوله باید متناسب با نیاز باشد و نباید به هر قیمتی به دنبال افزایش تولید باشیم.
 
شهاب گرامی، سرپرست پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز اعلام کرد: افزایش ضریب بازیافت (EOR) مسئله‌ای مستقل نیست و باید درون طرح توسعه میدان گنجانده شود، اما با وجود برخی بحث‌ها درباره بالا بودن هزینه ازدیاد برداشت، با تدوین نقشه راه مناسب می‌توان هزینه آن را کاهش داد.
 
وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در صنعت نفت ما مغفول ماندن استفاده از تلفیق درست پژوهش نظری و عملی است.
 
جواد رستمی، رئیس واحد تحقیق و توسعه شرکت نفت فلات قاره ایران نیز در این نشست تخصصی گفت: مقدار ضریب بازیافت نفت در ایران نسبت به حجم ذخایر کشور پایین است و در صورت افزایش می‌توان شاهد افزایش قابل توجه تولید از میدان‌ها بود.
 
وی با بیان این‌که ازدیاد تولید با چالش‌هایی از ۲ جنبه فنی و مدیریتی روبه‌روست، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل، دولتی بودن شرکت ملی نفت است و این مسئله بر افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) تاثیر منفی دارد.
 
رستمی افزود: به دلیل قوانین دست‌وپاگیر، نبود شفافیت و عوامل دیگر نتوانسته‌ایم فناوری لازم را جذب کنیم، بنابراین ضروری است متولی ازدیاد برداشت مشخص و سیاست‌گذاری‌ها در وزارت نفت انجام شود.
 
وی همچنین مهم‌ترین مسئله در ازدیاد برداشت را خطرپذیری دانست.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۱۹۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد

به گزارش تابناک به نقل از مس‌پرس، متن پیام مدیرعامل شرکت صنایع مس ایران به مناسبت هفته کار وکارگر به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مقام معظم رهبری:

«رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید، کشور و آحاد مردم ثروتمند می شوند و جیب و دست کارگر پر می شود.»

فرارسیدن هفته کار و کارگر، یادآور تلاش‌ بی‌وقفه و تعهد ارزشمند کارگران ساعی و خدوم در بخش های مختلف و فرصتی مغتنم برای پاسداشت مقام شامخ این قشر زحمتکش و تاکید بر نقش بی بدیل آنان در رونق تولید و اعتلای صنعت ایران اسلامی است.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام کارگری و تبریک این ایام فرخنده، به پاس خدمات ارزنده و تلاش بی وقفه و به تأسی از سیره پیامبر اکرم (ص)، زحمات بی‌بدیل کارگران سخت کوش و جهادگر شرکت ملی صنایع مس ایران را ارج می نهم.

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، برای تحقق آن باید با هم افزایی و تلاش روز افزون و با تکیه بر همت بلند و اراده استوار کارگران خدوم، زمینه رشد تولید فراهم و بار دیگر پرچم صنعت مس ایران بر بلندای اقتصاد کشور عزیزمان برافراشته شود.

امید است با اتکا به همدلی و پشتکار ستودنی سربازان جهادگر عرصه تولید، هر چه زودتر شاهد بهر‌ برداری از طرح‌های توسعه‌ای و شکوفایی فزاینده صنعت مس در سایه‌سار پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران باشیم. 

با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای تمامی کارگران عزیز

حسین مدرس خیابانی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین
  • افزایش ۸درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم ۱۱درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • کیفیت نان مورد نیاز مردم تویسرکان باید افزایش یابد
  • جورچین صنعت گاز برای ادامه مسیر گاز ایران
  • تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یابد