Web Analytics Made Easy - Statcounter

درد دل جوانانی نخبه، زجر خاص بودنشان به کنار، اینکه روستایی هستند و نخبه بیشتر آنها را عذاب می دهد، چرا که معتقدند لبنیاتشان پرسودتر از تحصیلات و نخبگی آنهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از کُردتودی، شیرکو پیری، کاردانی متالورژی جوش در دانشگاه شهید باهنر شیراز، مهندسی مکانیک در گرایش طراحی جامدات را در دانشگاه آزاد سنندج  و فارغ التحصیل ارشد مکاترونیک گرایش کنترل و هوش مصنوعی و رباتیک از دانشگاه نبی‌اکرم (ص) تبریز، این ها بخشی جزی از تحصیلات جوان نخبه کُرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جوان کُرد، کُردستانی اهل روستای سرقلعه دیواندره، جوانی ساده اما جسور و توانمند و البته نخبه! پای درد دل های وی نشستیم تا از حال و هوای این روزهای خود بگوید.

 

با سلام و تشکر بابت اینکه وقت گران بهای خود را در اختیار ما گذاشتید، لطفا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید؟

شیرکو پیری هستم متولد 9 آبان ماه سال 66 و متولد روستای سرقلعه در دیواندره هستم، مجرد و پژوهشگر دانشگاه تهران که در حال حاضر بدون درآمد و حتی یک ریال حقوق در حال زندگی هستم.

 

مگر همچین چیزی ممکن است!؟ می شود بیشتر از خود و کارهای خود بگوئید؟

 

من شیرکو پیری نخبه ای با چندین طرح کاربردی و مطرح در سطح کشور، همچنین برگزیده پژوهشی و نوآوری دانشگاه نبی اکرم تبریز و دارای عناوین بیشتری که همگی فقط قاب دیوار و حسرت من شده اند.

 

 

مگر چقدر عنوان برتر و تقدیر نمونه شدن دارید؟

 تعداد عناوین من بی شمار است که اگر بخواهم یکی یکی آنها را نام ببرم زمان بر خواهد بود.

 

می شود تعدادی دیگر از آنها را هم بگوئید و یا طرح های که داشته ای را نام ببرید، شاید برای مخاطبان ما هم جالب باشد؟

من برگزیده پژوهشی و نوآوری دانشگاه نبی اکرم تبریز، برگزیده دومین المپیاد کارآفرینی دانشجویی کشور،  برگزیده بخش خصوصی دوازدهمین جشنواره کارآفرینی و فن آفرینی شیخ بهایی، برگزیده دومین جشنواره ملی انرژی‌های تجدید پذیر کشور(کسب رتبه ۱۰کشوری), عضو پارک علم و فناوری کردستان به مدت یکسال،  عضو مرکز رشد دانشگاه آزاد سنندج، مدرس دانشگاههای(تبریز/سنندج)، مشاور شهرداری دیواندره، فینالیست سیزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی و انتخابیه اسلاش فنلاند، فینالیست و سخنران اولین ایدیابرد برد کشور در بخش مهندسی پزشکی کشور،شرکت در کنفرانس های بین المللی و داخلی، مجری اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف آب، طراحی و کنترل و شبیه‌سازی سیستم رباتیک کمک راهبرنده برای توانبخشی بیماران فلج و ام اس، کار بر روی اختراع‌های پکیج غریق نجات، فیلتراسیون آب‌نماهای شهری را در کارنامه خود دارم.

 

همچنین....

 

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان کشور واحد علوم و تحقیقات کشور، عضو مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران، مسئول گروه کنترل و دینامیک آزمایشگاه شبکه عصبی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، کارشناس فنی معاونت علمی ریاست جمهوری هم هستم.

 

 

با این همه عنوان احتمالا جزء انگشت شمار مسئولان یا مدیران پر درآمد و البته چند شغله هستی! درسته؟ و البته حلال مشکلات کشور هم باید باشی؟

بخشید ولی من یک ‌روستایی هستم با توجه به اینکه تمام مقام های من ملی و فراملی هست باز هم هیچ توجهی به ما نمیشود، نخبگان باید در رفع موانع تولید و اشتغال و تورم و فقر و بیکاری دخالت داشته باشند، اما دریغا...

 

منظورت از این حرف ها چیست؟

متاسفانه نخبگان علمی در هیچ جایی از روند اقتصاد و اشتغال و تولید نقشی ندارند، و این چهره حقیقی هرگز به یک چهره حقوقی تبدیل نخواهد شد چون فرد نخبه در پی تغییر و تحولات اجتماعی سازنده به نفع مردم و دولت است و دوست دارد در یک فضای به دور از تشویش و هر گونه جناح سیاسی بتواند فکر و اندیشه خود را در جامعه پیاده کند.

 

ما در کشور مشکلات اقتصادی و البته اشتغال فراوانی داریم که باید جوانان و نخبگان آنها را ترمیم و رفع کنند ولی متاسفانه مسئولین امر در مقام حرف زدن هیچ پیشرفتی نکرده اند و هرگز به صورت عملی گامی در جهت رفع موانع تولید و اشتغال برنداشته اند.

 

بنده هیچ خصومت شخصی با هیچ مسئول و مدیری ندارم ولی باید، بگویم برای اینکه یک فرد نخبه بخواهد کاری را انجام دهد باید مسئولین به تخصصی که دارد احترام بگذارند و به دید یک فردی که می خواهد جامعه اش را رو به پیشرفت و طرقی سوق دهد بنگرند.

 

با این حساب به نظر می رسد، بهتر بود با این همه عناوین و طرح های کاربردی و تحقیقاتی که داشتی را کنار خیابان در بساطی پهن کرده و می فروختی برایت نان آورتر بود!

بله، واقعا همینطور است.

 

ظاهرا دل پری هم از مسئولین دارید؟ چرا؟

باید بگویم دولت زمینه های خوبی را برای پویایی هر چه بیشتر نخبگان در کشور فراهم کرده است ولی متاسفانه در مرحله اجرا اشخاص حقوقی و در یک کلمه مسئولین این بستر را به چشم فرصتی برای مال اندوزی خود تبدیل کرده اند.

 

حمایت ها از شما چگونه است که اینگونه ناراحت و البته دل خون از مسئولین هستید؟

متاسفانه نهادهای علمی حامی نخبگان و ایجاد اشتغال هنوز نتوانسته اند یک درصد از مردم‌ کردستان را در سرمایه گذاری های صنعتی و غیر صنعتی دخیل کنند، باید گفت آیا ما برای همیشه جوانانی پویا و مستعد خواهیم داشت ؟؟؟ که اینگونه مسئولین در بهره گیری از نخبگان و جوانان دیر عمل می کنند.

 

 

نخبه کردستانی باید در پایتخت به فکر امرار معاشش باشد ؟؟ پس جایگاه نخبگان در این استان کجاست ؟؟

خیلی دردها را باید تحمل کرد برای اینکه وقتی از استانداری کردستان به پنج مدیر کل استان کردستان یک نامه برای استفاده از یک پژوهشگر و نخبه صادر میشود اما قریب به اتفاق تمامی آنها به ایشان میگویند شما از کشور بروید اینجا جای خوبی برای شما نیست ما کاری برای شما نداریم و خارج از کشور به شما احترام بیشتری میگذارند!!!

 

یعنی چه، منظورتان از این حرف چیست یعنی واقعا مسئولان استانداری کردستان شما را تشویق به رفتن و مهاجرت می کنند؟

بله و متاسفانه نخبگی در کردستان نوعی دردسر است که تا در این وادی پای نگذاری هرگز نمیتوانی معنای بی مهری و کم لطفی را درک کنید، من که اصالتم را فراموش نکرده و مایل به زندگی در خانه حقیقی خود هستم مسئولین مرا ترغیب به رفتن و پناه به بیگانه می کنند.

 

ما به مراتب دچار استعمار بی سوادی شده ایم که هرگز نمیتوان با چینش افرادی که تفکر سیاسی برای سواستفاده از نخبگان را دارند کاری را از پیش ببریم.

 

ظاهرا خیلی بیشتر از تعداد عناوین و مقام های که دارید به شما کم لطفی شده است؟

بله متاسفانه. مسئولین استان نباید با تفکر سیاسی و حزب گرایانه به نخبگان نگاه کنند و شایستگی آنها را منوت به حضورشان در فلان حزب بدانند. نخبه باید شخصیت مستقل و متخصص در امور مورد ادعای خودش باشد و اتفاقا در کارهای سیاسی نیز مستقل عمل کند و اگر هر فردی حرکتی بهینه و مفید حال جامعه را انجام دهد او را حمایت و مورد الگو برداری قرار دهد.

 

متاسفانه با وجود تمام موانعی که در زندگی نخبگان وجود دارد به صورت سیستماتیک نیز مورد کم لطفی واقع شده اند و چه بسا برای یک تقدیر و تشکر ساده نیز به صورت لابی گرایانه به آنها نگاه میکنند، مثلا در همایش اخیر که برای تجلیل از نخبگان روستایی برگزار شد، منه نخبه روستایی یا نخبه نبودم و یا روستایی نبودم!

 

باید نگاهمان را به جامعه نخبگان تغییر دهیم تا بتوانیم به رشد و تعالی برسیم در غیر اینصورت فقط چهار سال شیرینی داشتن یک صندلی عاید مسئولان میشود، و در مقابل فقر و تنگدستی برای همیشه قدرتمند و شاداب مهمان خانه های مردمان این دیار است.

 

رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار با نخبگان جوان را جلسه‌ای شیرین و مطلوب و سرشار از امید به آینده و افق‌های پیشِ رو خواندند و با تأکید بر اینکه نخبگان، نعمت‌های الهی هستند و باید شکر این نعمت را به‌جا آورد، گفتند: من عمیقاً و قویاً، نخبه‌باور هستم و مسئولان نیز باید باور کنند که نخبه داریم و این نخبه‌ها می‌توانند سرنوشت کشور را تغییر دهند.

 

ولی متاسفانه نخبگان علمی در هیچ جایی از روند اقتصاد و اشتغال و تولید نقشی به آنها واگذار نشده است و این چهره حقیقی به یک چهره حقوقی تبدیل نخواهد شد چون فرد نخبه در پی تغییر و تحولات اجتماعی سازنده به نفع مردم و دولت است و دوست دارد در یک فضای بدور از تشویش و هر گونه جناح سیاسی بتواند فکر و اندیشه خود را در جامعه پیاده کند. ما مشکلات اقتصادی و اشتغالی فراوانی داریم که باید جوانان و نخبگان آنها را ترمیم و رفع کنند ولی متاسفانه مسئولین امر در مقام حرف زدن هیچ پیشرفتی نکرده اند و هرگز به صورت عملی گامی در جهت رفع موانع تولید و اشتغال برنداشته اند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۰۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود

نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، دکتر مجید کیانی روز یکشنبه در بازدید از محل اجرای پروژه توسعه پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس اظهار داشت: با توجه به افزایش تردد کامیون‌ها و ترانزیت کالا در منطقه که منجر به ایجاد ترافیک گردیده و گلایه رانندگان و صاحبان کالا را به‌همراه داشت، طراحی پروژه فوق در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس با همکاری ادارات گمرک و پایانه‌های مرزی یکی از پروژه‌های کلیدی است که از سال ۱۴۰۲ مطرح و جانمایی این طرح توسط همکاران سازمان منطقه آزاد ارس در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ صورت پذیرفت و هم‌اکنون شاهد ورود کامیون‌ها به این محدوده هستیم.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه کارکرد این پایانه در ۴ حوزه تعریف و ظرفیت مناسبی برای پارکینگ خودروها در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در کنار آن ترانشیبمنت کالا در این محدوده رخ داده و صادرات کالا و ورود کالا به محدوده‌های منطقه آزاد ارس صورت خواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان ساخت: نکته مهمی که در طرح توسعه ظرفیت پایانه ترانزیت و صادرات منطقه آزاد ارس پیش‌بینی شده، کریدور سبزی است که هم‌اکنون در حال تعریف آن هستیم که منجر به اتصال پایانه مرزی جلفا به محدوده گمرکی در مرز جلفا و در جوار رود ارس خواهد شد.

کیانی در تشریح اهمیت این اقدام گفت: تعریف کریدور سبز منجر می‌شود تمامی کارهای صادراتی در این پایانه صورت پذیرد و در نهایت شاهد خروج کامیون از مرز شویم که کاهش ترافیک در مرز جلفا را سبب خواهد شد و قطعا با این اتفاق و تسهیل عبور و مرور کامیون‌ها، ما شاهد افزایش حجم ترانزیت و صادرات از این مرز خواهیم بود.

وی در پایان ابراز داشت: اتصال راه‌آهن جلفا به روسیه در گذشته و تخلیه ۳۰۰ واگن بار در روز در این منطقه منجر به ایجاد زیرساخت‌ گردیده اما در مرور زمان این زیرساخت‌ها فراموش شده و ما امیدواریم با احیای کریدور ارس و کریدور ریلی جلفا، شاهد شکوفایی بیشتر این منطقه در عرصه صادرات و ترانزیت در کشور باشیم.

دیگر خبرها

  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • کنسرسیوم بانکی با هفت امضا مالک پرسپولیس شد
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون دلار گذشت
  • تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار گذشت
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود