Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار شیراز گفت: اگر بخواهیم گام مثبتی در توسعه اماکن و جاذبه های گردشگری و فرهنگی شهر شیراز برداریم باید اداره این اماکن هیئت امنایی شود. ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از روابط عمومی و اموربین‌الملل شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در مراسم تکریم و معارفه معاون فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، اظهار داشت: در صورت اداره اماکن فرهنگی توسط هیئت امنا، درآمد این مجموعه ها با نظر مستقیم این هیئت امنا صرف توسعه و آبادانی همان مراکز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شیراز ظرفیت های فرهنگی ارزشمندی دارد که وجود هرکدام به تنهایی برای معرفی آن به عنوان یک جهان شهر کافی است، گفت: شیراز به خود می‌بالد که سومین حرم اهل بیت (ع) و پایتخت فرهنگی ایران اسلامی است؛ از این رو توجه جامع  به داشته‌های متعدد آن از ضرورت‌های مدیریت شهری است که در این راستا باید از توانمندی نهادهای بومی و دستگاه های ملی و فراملی استفاده کرد.

 اسکندرپور با اعلام اینکه انتظار داریم حوزه فرهنگی اجتماعی نگاهی فرا سازمانی به شهر شیراز داشته باشد، جایگاه گردشگری شیراز را بالاتر از آنچه که امروز هست دانست و گفت: حجم فعالیت های مجموعه شهرداری در زمینه گردشگری بسیار فراتر از یک اداره است، به نظر می‌رسد حضور شرکت‌های متعدد بخش خصوصی در زیر مجموعه حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری سبب نوآوری و اجرای ایده‌های متعدد می شود؛ در همین راستا تشکیل شرکت توسعه گردشگری شهر شیراز را به صورت جدی دنبال می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم گردشگری می‌تواند با ایجاد اشتغال پایدار اقتصاد شهری را متحول کند.

 شهردار شیراز با اشاره به تشکیل مثلث طلایی گردشگری میان سه شهر شیراز، یزد و اصفهان،  این رویداد را گامی بلند در راستای توسعه گردشگری داخلی و خارجی دانست و توجه به اهمیت بافت تاریخی فرهنگی را ضروری عنوان کرد و افزود: تاکنون به بافت تاریخی شیراز به عنوان یک معضل نگاه شده درحالی که بافت یک فرصت است؛ در این راستا در سال 97 هشت گذر تاریخی بافت احیا و رویدادهای متعدد فرهنگی هنری در آن اجرا می‌شود.

اسکندر پور  همچنین از ایجاد دبیرخانه دائمی رویدادهای فرهنگی هنری در بافت خبر داد و گفت: راه اندازی مراکزی همچون خانه سینما، خانه تئاتر و سالن‌های متعدد می تواند اقتصاد بافت را رونق بخشد.

وی مسائل اجتماعی را بزرگترین چالش کلانشهرها و فرصت سازی، آموزش، افزایش و تقویت زیرساخت های رفاه شهری و مدیریت فرهنگی مسائل اجتماعی را از عمده ترین رسالت مدیریت شهری برشمرد و افزود: درحوزه ورزش نیز علی‌رغم ساخت فضاهای ورزشی زیاد در سطح شهر شیراز اداره این اماکن برنامه ریزی چندان مناسبی نداشته است که باید در آن بازنگری شود.

در این مراسم گشتاسبی‌راد معاون جدید شهردار و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز نیز با اشاره به اهمیت توسعه پایدار در مدیریت شهرها اظهار داشت: وقتی از توسعه پایدار سخن می گوییم در واقع توسعه بر مبنای دانش را مد نظر داریم که در این حوزه باید با چشم بینا و به دور از سلایق شخصی عمل کرد.

وی همچنین موفقیت حوزه فرهنگی اجتماعی شهر را منوط به همکاری شخصیت های فرهنگی و هنری و همراهی آنها با متولیان فرهنگ شهری دانست و اظهار  داشت: هنرمندان قدرت خلاقیت دارند؛ بنابراین باید فضایی فراهم شود تا بتوانند خلاقیت خود را در زمینه مدیریت شهر به کار گیرند.

 گشتاسبی‌راد افزود: همه مسایل شهری نیاز به فرهنگ سازی دارد، ما وظیفه داریم بر مبنای دانش فرهنگ سازی کنیم تا فرهنگ به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود، به این منظور باید نقشه راه روشنی داشته باشیم.

وی دوستی، مروت، برادری، صفا، مدارا و وفاق را مبنای فرهنگ اصیل مردم شیراز دانست و گفت: مردم این شهر همواره نشان داده اند که این خصوصیات پایه اصلی رفتارهای اجتماعی آنهاست و این بسیار قابل تقدیر است.

بر اساس این گزارش، شهردار شیراز ضمن قدردانی  از زحمات عباس آتش زمزم، سرپرست پیشین حوزه معاونت فرهنگی، اجتماع ورزشی شهرداری،  گشتاسبی‌راد طی را به عنوان معاون فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری منصوب کرد.

 اسکندرپور دلیل انتخاب گشتاسبی راد را شناخت خوب وی نسبت به حوزه های فرهنگی مذهبی و هنری دانست و گفت: کسی که سکان مدیریت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری را به دست می گیرد باید فرهنگ را بداند، هنر را حس کند، ورزش را زیرساخت نشاط اجتماعی مردم بداند و دغدغه مسایل اجتماعی داشته باشد که خوشبختانه دکتر گشتاسب راد همه این ویژگی ها را دارد.

انتهای پیام/ ع

R41382/P1494/S6,61/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۲۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است

ایسنا/فارس در مراسم روز شیراز، این شهر به عنوان میراث‌دار فرهنگی غنی و شهر انسان‌های معتدل معرفی شد و مسئولان از اتفاقات بزرگ در عرصه‌های عمرانی و فرهنگی این شهر خبر دادند.

۱۳ اردیبهشت‌ماه مراسم روز شیراز با حضور جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و همچنین مسئولان شهر شیراز و استان فارس در هتل همای این شهر برگزار شد.

در این مراسم رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه شهر شیراز، شهر مکتب‌ها، مکتب‌خانه‌ها و هنرمندان است، گفت: این شهر با تمام شهرتش، هنوز رمز و رازهای کمتر شناخته شده‌ای دارد و هنوز همه مردم شهر خودمان هم در کوچه پس کوچه‌های آن قدم نزده‌اند.

محمدعلی چوبینی به اقدامات خوب انجام شده برای معرفی هر چه بیشتر شیراز اشاره کرد و گفت: راه‌اندزای سمفونی شهر شیراز، نگارش دایره المعارف شیراز، تبدیل کردن ساختمان قدیمی شهرداری شیراز به موزه شهر، توجه ویژه به حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز و راه‌اندازی گردشگری باغات با احیای باغات قصرالدشت، برخی از این اقدامات است.

وی با بیان اینکه ادبیات، سوغات شهر شیراز است، از برنامه‌ریزی‌های ویژه در این حوزه خبر داد.

یکی از اتفاقات جالب این مراسم، پیام تصویری آهنگساز شهیر ایرانی، «کارن همایون‌فر» بود که قرار است سمفونی شیراز توسط او ساخته شود.

همایون‌فر گفت: امیدوارم این قطعه در دل تک تک اهالی فرهیخته شیراز که پایتخت فرهنگی با قدمت هزاران ساله است، جای گیرد و این موسیقی بتواند گامی در تداوم این فرهنگ اصیل باشد.

وی ضمن قدردانی از اعتماد مسئولان شهر شیراز گفت: مسئولیت بسیاری خطیری بر دوش من است و امیدوارم از پس آن برآیم. وظیفه ما هنرمندان است که به رشد و شناسایی این سرزمین کمک کنیم تا فرهنگ کهن و اصیل ما گسترش یابد و تصویری تازه‌ای به جهان ارائه دهیم.

شهردار شیراز نیز با اشاره به میزبانی شیراز از میلیون‌ها مسافر در فروردین‌ماه، گفت: در قرآن کریم به میانه‌روی اشاره شده است و فیلسوف یونانی، ارسطو هم به اعتدال تاکید دارد و فکر می‌کنم شیرازی‌ها مصداق تمام عیار انسان‌های معتدل هستند.

محمدحسن اسدی با تاکید بر اینکه شیراز قطب گردشگری است و ظرفیت زیادی در این حوزه دارد، گفت: ما میراث دار یک فرهنگ اصیل و غنی هستیم و در همین راستا قرار است دانشنامه شیراز تالیف و موزه بلدیه شیراز امسال افتتاح شود. ضمن اینکه سند سومین حرم اهل بیت (ع) به‌نام شهر شیراز نیز در همین ایام‌ رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شیراز همزمان سه خط مترو در حال پیشرفت است، گفت: این حتی در شهری مثل تهران هم بی‌سابقه است و می‌توان گفت ما در شیراز یک شهر زیرزمینی فعال هم داریم و از طرفی در تمام ارتفاعات شهر نیز در حال کار هستیم.

اسدی بودجه عمرانی شهر شیراز را ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در راستای محله محوری و مسجد محوری هزینه خواهد شد. ضمن اینکه پارک آبی بزرگ و آکواریوم در دست ساخت بوده و قرارداد تله‌کابین شیراز نیز بسته شده است.

وی همچنین گفت: قرار بود امروز بین شهرداری شیراز، یزد و اصفهان تفاهم نامه مثلث گردشگری مبادله شود که این امر به زمان دیگری موکول شد اما پیش قرارداد آن آماده است.

شهردار شیراز افزود: باعث افنخار است که شیراز در سال ۲٠۲۴ به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا انتخاب شده است و از طرفی این شهر، شهر جهانی صنایع دستی و عضو هیئت مدیره شهرهای تاریخی جهان نیز هست.

اسدی در پایان اظهار کرد: تمامی این‌ها جزو اندکی از وظایف شورای شهر و شهرداری است که بدون هیچگونه منتی و از سر وظیفه انجام شده است، اما می‌خواهیم مردم بدانند که ما بیکار ننشسته‌ایم و مدیریت شهری، شورای شهر و شهرداری به صورت شبانه‌ روزی در تلاش هستند تا بخشی از دین خود را ادا کنند.

مصطفی ندیم، گردآورنده دانشنامه شیراز نیز در این مراسم دقایقی با حضار به صحبت پرداخت و گفت: جلد نخست این دانشنامه با عنوان مفاخر و بزرگان تهیه می‌شود که دارای سه بخش است.

ندیم افزود: جلد دوم به خوراک و فرهنگ مردم شیراز اختصاص دارد و جلد سوم به آرامستان‌های شیراز که اکثر آنها گل‌گشت و تفرج‌گاه بوده‌اند می‌پردازد. جلد چهارم عنوانش فرهنگ عامه است و در جلد پنجم به ادبیات شفاهی توجه شده است. جلد ششم به آثار تاریخی شیراز و  جلد هفتم نیز به جغرافیای تاریخی این شهر اختصاص دارد.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه مردم این شهر را همه در جهان می شناسند گفت: شیراز محل شعر و ادب است. مظهر زیبایی‌ ها ، باغ‌ها و بستان‌ها، دارای مردمان خوش لهجه و مهمان نواز است و همچنین خاستگاه شعر و شعور، فلسفه، حکمت و عرفان است.

سید ابراهیم حسینی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند «شیراز معلم همه شهرها است»، گفت: شیراز یک برند است و شورای شهر وظیفه دارد برند بودن شیراز را پاس بدارد.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروز شورا و شهردار تمام همت خود را به میدان آورده‌اند تا آنچه به عنوان زیر ساخت برای رفاه و آسایش مردم لازم است فراهم کند، گفت: به همفکری شهروندان نیازمندیم و از آنها می‌خواهیم ایده‌های خود را در مسائل فرهنگی ارائه‌ دهند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دو هنرمند بزرگ شهر شیراز «محمود پاک‌نیت» و «محمد فیلی» به بیان خاطرات و دغدغه‌های خود پرداختند.

در انتهای مراسم، شهردار شیراز  از تحقق وعده سال گذشته در افتتاح پردیس سینمایی امین تارخ خبر داد و گفت: این مجموعه سینمایی تکمیل شده است و اکران فیلم‌ها در آن از همین اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • شیراز میراث‌دار فرهنگ غنی و شهر انسان‌های معتدل است
  • شهرداری ایروان مایل به همکاری با اصفهان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد