Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:19:36 GMT

خواص پونه از زبان ابوعلي سينا

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۲۷۲۸۳

خواص پونه از زبان ابوعلي سينا

خبرگزاري آريا -

خواص پونه از ديدگاه ابوعلي سينا
خواص پونه از زبان ابوعلي سينا
حكيم ابوعلي سينا در خواص پونه بر تاثير آن بر مزاج و دردهاي شكم و معده تاكيد مي‌كند و آن را دوركننده حشرات نيز مي‌داند.
سايت پژوهشگران طب گياهي :ابوعلي‌سينا و به استناد مطالب جلد دوم کتاب قانون، حكيم بزرگ ايراني با برشمردن انواع پونه مي‌گويد كه پونه گوهري است لطيف و پونۀ کوهي از پونۀ جويباري قوي‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته او تندي و تلخي که پونه دارد بسيار نرم‌کننده است و بويژه پونه کوهي در نرمش دادن موثرتر از جويباري است . خون را به سوي پوست مي‌کشد و قرحه‌آور است . پونه را تنها خورندف عرق ريز است و بسيار گرمي‌بخش . مواد را از ژرفاي تن جذب مي کند . تکه‌کننده و خشکاننده و گرم‌کننده است .
پونه، بويژه پونۀ سبز را هم‌چنين با شرابي بپزند و بر پوست نهند تا لکه‌هاي سياه و خوني را که زير پلکها پيدا مي‌شود از بين ببرد .
خواص پونه در درمان دردهاي بدن
براي درمان درد مفاصل آب‌پزش را بخورند. کوفتگي ماهيچه و پيرامون ماهيچه را برطرف مي‌کند . ضماد پونه که پوست را مي‌سوزاند هم داروي عرق‌النساء است . ضماد پونه مزاج اندام را تغيير مي‌دهد و جاذبي است که از ژرفا جذب مي‌کند . هم‌چنين پونه را بخورند و به دنبالش آب پنير سر کشند و چندين روز پي در پي تکرار کنند كه در علاج پاغر و واريس مفيد است . پونه‌اي که ( غليجن ) نام دارد نيز خوردنش داروي ترنجيدگي و ماليدنش بر پوست که خون را بسوي پوست مي‌کشد علاج نقرس است .
چون پونه هم تحليل‌برنده و هم تکه‌کننده و نرمي‌بخش است خوردنش در علاج جذام هم مفيد است.
افشره‌اش کرم گوش را از بين مي‌برد و پونه کوهي داروي زخم دهان است و ريختني‌ها را از سوراخ بيني بيرون سازد. سوختۀ غليجن هم لثه را استوار سازد .
آب‌پز پونه علاج بلند نفسي ( انتصاب النفس ) است . پونه تنها و بويژه اگر با انجير خورند سينه را از خلط‌هاي غليظ و لزج پاک مي نمايد. درمان درد دنده است و کوهي از جويباري در اين باره موثر تر و غليجن همه اين کارها را مي‌کند. سرکه را بر پونه پاشند يا پونه‌اي که تازه در سرکه ريخته‌اند به بيني غش‌کرده نزديک کنند تا از بوي آن به هوش آيد . پونۀ شاک هم در علاج تپش قلب مفيد است .
هر پونه‌اي و بويژه پونۀ کوهي بي‌اشتهايي و ضعف معده را هم از بين مي‌برد و سکسکه را تسکين مي‌دهد . پونه که زداينده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرايي و سودايي است ، خودش و آب‌پزش در علاج يرقان مفيد است. اگر بيمار يرقاني خود را با آب پز و پونۀ کوهي شستشو دهد عرق کند و سود بيند و اگر پونه را با انجير خورند داروي استسقا است .
آب پز پونه براي پيچش و درد روده و قي و اسهال شديد مفيد است . پونۀ بياباني هم مسهلي ملايم است ، بنفع زهدان است ، کرم و بويژه کرمهاي ريز را مي‌کشد.
بيمار تب و لرز اگر هم آب‌پز پونه خورد ، يا پونه را در روغن بپزد و از آن روغن بر تن مالد بسيار نفع بيند .
خواص پونه در درمان بيماريها
خوردن و ضماد گذاشتن پونه پادزهر حشرات است . ضمادش تقريباً کار داغ‌گذاري را انجام مي‌دهد . کسي که سم خورده اگر پونه را با شراب بخورد سم را از کار بيندازد . دودکردن برگ پونه هم حشرات را مي‌گريزاند . گستردن برگش نيز دشمن حشرات موذي است . پونۀ بياباني داروي نيش کژدم است و اگر در آب جوشيدۀ پونۀ کوهي را بخورند پادزهر دندان درندگان است .
منبع:shafaf.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۷۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه

به گزارش خبرآنلاین؛یکی از انواع عرقیات گیاهی که دارای خاصیت فراوانی است، عرق بهارنارنج است که از شکوفه درخت نارنج گرفته می شود، طبع عرق بهارنارنارنج گرم و خشک است و سرشار از ویتامین های A,B,C است.

سلامت نیوز در خبری نوشت: عرق گیاهی بهارنارنج داراری طبعی گرم و خشک است.

این گیاه تاثیر بسیار خوبی روی سیستم عصبی بدن دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد.

بهار نارنج برای کنترل تشنج و حمله قلبی مفید است و برای تسکین دردهای سینه و تپش قلب نیز از آن استفاده می شود.

عرق بهار نارنج یکی از اصلی‌ترین عرقیات برای رفع ضعف اعصاب، غم و افسردگی به‌شمار می‌رود.

این عرق گیاهی برای تقویت معده مفید بوده و مشکلات بی‌خوابی را هم حل می کند.

از دیگر خواص این گیاه دارویی می‌توان به درمان آفتاب سوختگی، درمان قرمزی و سوزش پوست، کاهش چروک‌های پوستی و جلوگیری از بروز ترک روی پوست اشاره کرد.

همچنین عرق بهارنارنج می‌تواند درمان دردهای معده و سوء هاضمه باشد.

این گیاه اشتها آوراست.

عرق بهار نارنج سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است و به پیشگیری از بیماری‌های سخت، مانند سرطان کمک می‌کند.

عرق بهار نارنج دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند در کاهش التهاب‌های مختلف در بدن کمک کند، از جمله التهاب مفاصل، التهاب پوستی و التهاب روده.

مصرف عرق بهار نارنج می‌تواند به عنوان یک آرامبخش طبیعی و ملایم عمل کند. این ممکن است بهبود خواب، کاهش استرس و اضطراب را تسهیل کند.

عرق بهار نارنج می‌تواند به تنظیم فعالیت سیستم گوارشی کمک کند و مشکلات معده، سوء هاضمه و نفخ را کاهش دهد.

مصرف عرق بهار نارنج ممکن است به افزایش متابولیسم بدن کمک کند و در بهبود فرایند چربی سوزی و کاهش وزن مؤثر باشد.

عرق بهار نارنج دارای خواص ضد عفونتی است و می‌تواند در مقابله با برخی عفونت‌ها و باکتری‌ها موثر باشد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901490

دیگر خبرها

  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • سروش و خدابنده یک رقیب جدید پیدا کردند!
  • تجلیل امام جمعه شهرستان تکاب از معلمین پر تلاش مدرسه رضوان شهرستان تکاب
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • نفوذ سامانه بارشی از جمعه در اردبیل
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • تصاویری باورنکردنی از بکسل کردن خودرو توسط شیر‌ها (فیلم)
  • تداوم هوای گرم تا چهارشنبه در اردبیل