Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@23:52:11 GMT

خالی ماندن بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت تولید روغن موتور!

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۲۸۰۴۸

خالی ماندن بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت تولید روغن موتور!

از میان تمامی روغن‌های موتور و صنعتی، روغن موتور به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و مصرف آن در دنیای صنعتی امروز به حدی بالاست که تمام موتورهای مکانیکی که در اصطلاح به آنها موتورهای درون سوز گفته می‌شود بدون مصرف موتور قادر به فعالیت نیستند. از آنجاکه تولید انواع روغن موتور به روش معمول از نفت خام بهره می‌گیرد با توجه به وجود ذخایر عظیم نفتی و نیروی متخصص در کشور در این حوزه مزیت نسبی بالایی وجود دارد با این حال عمده مواد اولیه وارداتی این بخش که مواد افزودنی روغن موتور را شامل می‌شوند از کشورهای انگلیس و آمریکا وارد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ تولیدکننده انواع روان‌کار در دنیا وجود دارد که حدود ۲۰۰ شرکت هم به طور جانبی در کنار تولیدات دیگر به فعالیت در این بخش هم می‌پردازند، اما بیش از ۶۰ درصد روان‌کارهای مصرفی در دنیا توسط کمتر از دو درصد این شرکت‌ها تولید می‌شود. برخی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده روان‌کارها متعلق به کشورهای آمریکا، بریتانیا، هلند، انگلستان، چین، فرانسه، ژاپن و روسیه می‌شوند.

در ایران نیز از سال ۱۳۲۸ شرکت نفت ایران و انگلستان اولین واحد پالایشگاه تولید روغن را در آبادان تاسیس شده و در سال‌های بعد با ایجاد واحدهای دیگر ظرفیت این بخش افزایش یافت.

رکود خودروسازی و کاهش تولید

طبق آمارهای ارائه شده در حوزه روغن موتور در کشور ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن محصول وجود دارد. همچنین سالانه ظرفیت تولید ۸۰۰۰ تن روغن صنعتی در کشور وجود دارد و در مجموع روند سهم ارزش افزوده صنعت تولید فرآورده‌های نفتی تصفیه شده در سال ۱۳۹۳ حدود هفت درصد از کل صنعت بوده است.

طبق آمارهای موجود در شش ماهه اول سال جاری بالغ بر ۲۱۸ هزار تن انواع روغن‌های موتور و صنعتی در کشور تولید شده است، اما این حجم تولید در شرایطی است که ظرفیت تولید این بخش دو میلیون و ۸۶۴ هزار تن اعلام شده است. در سال گذشته تولید این بخش معادل ۴۴۶ هزار تن بوده است، اما این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که به عنوان مثال در سال ۱۳۸۵ حجم تولیدات این بخش بالغ بر ۶۲۴ هزار تن و در سال ۱۳۹۰ بیش از ۶۵۰ هزار تن بوده است.

 در سال‌های گذشته اگرچه میزان تولید این بخش کاهش یافته اما ظرفیت تولید به مراتب بیشتر شده و به طور مثال در سال ۱۳۹۳ کاهش ۱۸ درصدی تولید روغن موتور در شرایطی صورت گرفته که ظرفیت تولید این محصول ۲۵ درصد افزایش داشته است. اما از جمله دلایل افت تولید در این بخش مشکلات اقتصادی واحدها و رکود در صنعت خودروسازی اعلام شده است.

 

تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی ایران در زمینه‌ی صادرات روغن موتور و صنعتی از میان ۲۱۷ کشور جهان رتبه ۳۴ را به خود اختصاص داده و در زمینه واردات این محصول از میان ۲۳۷ کشور رده ۱۳۴ را داشته است. در میان کشورهای دنیا سنگاپور، آمریکا، هلند، فرانسه، آلمان، انگلستان، بلژیک، اتریش، تایوان و چین به ترتیب ۱۰ کشوری هستند که بزرگترین وارد کنندگان در این بخش محسوب می‌شوند. در زمینه صادرات روغن‌های موتور و صنعتی نیز به ترتیب آمریکا، روسیه، هلند، سنگاپور، کره جنوبی، هندوستان، چین، بلژیک، مالزی و تایوان در ۱۰ رتبه اول جدول قرار می‌گیرند.

اما صادرات ایران در طول سال ۲۰۱۶ بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است که این رقم در قیاس با صادرت ۳۶۵ میلیون دلاری سال ۲۰۱۵ رشدی قابل توجه داشته است. عمده بازارهای صادراتی ایران در این بخش عبارتند از: پاکستان، افغانستان، عراق، غنا، ترکیه، کامرون، هند، ساحل عاج، ترکمنستان، گرجستان، سنگال، مالزی، سوریه، صربستان، امارات متحده عربی، تاجیکستان، بنین، سومالی، توگو، قطر، کنگو، آذربایجان، کره جنوبی.

در زمینه‌ واردات روغن‌های موتور و صنعتی کشورهای امارات متحده عربی، آلمان، ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی و قطر بیشترین صادرات را به ایران داشته‌اند و پس از آنها کشورهای چین، ژاپن، اسپانیا، گرجستان، فرانسه، بلژیک، لهستان، سوئیس، هند، تایوان، هلند، عمان، اتریش، مجارستان، مالزی، انگلستان، کانادا، آمریکا، بلغارستان، عراق، رومانی، تایلند و کویت دیگر کشورهای صادرکننده این محصول بوده‌اند که در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ بر ۱۰۷ میلیون دلار انواع روغن‌های موتور و صنعتی به ایران صادر کرده‌اند.

انتهای پیام

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۸۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، اخیرا گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده اصلی کشور طی سال ۱۴۰۲ را با جزئیات تهیه کرده است. شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه، خودروسازی مدیران، وزارت دفاع، پاک دیده، کرمان موتور، کوروش موتور، اکسون، غذایی کوروش، ذوب اهن، بهمن موتور، صبا پیشرو، طبیعت، ایران خودرو دیزل، داریا همراه پایتخت، فولاد مبارکه، کروز، سایپا و آرین موتور در صدر این لیست قرار دارند.

در این لیست واردات شرکت بازرگانی دولتی حدود ۴۲ درصد و کالای ترخیص شده شرکت پشتیبانی امور دام ۵۳ درصد کاهش یافته است. اما واردات شرکت ماهیدشت کرمانشاه حدود ۱۱۲ درصد و ترخیص اقلام مرتبط با وزارت دفاع ۱۲۳ درصد افزایش یافته است. واردات شرکت فولاد مبارکه تقریبا نصف شده اما ترخیص اقلام مرتبط با شرکت خدمات حمایت کشاورزی ۵۲درصد زیاد شده است.

در فهرست برترین های واردات ۱۴۰۲ واردات شرکت توسعه کشت و صنعت اکسون ۲۳۶ درصد افزایش یافته است.

چندی قبل بانک مرکزی هم اعلام کرده بود؛ جزییات ارز تخصیص یافته و تامین شده برای شرکت های مختلف را منتشر خواهد کرد. جزئیات این فهرست می تواند تا حدودی وضعیت اولویت دهی تخصیص ارز به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را شفاف کند و از این طریق می توان یک برآورد اولیه از میزان ارز دولتی و نیمایی تخصیص یافته به این شرکت ها در دست داشت.

کد خبر 847365 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم وزارت دفاع بانک مرکزی

دیگر خبرها

  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • «خالی فروشی» حواله خودرو
  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند