Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار مسگرهای اصفهان همچنان نبض دارد و هنرمندان با امید به خرید گردشگران نوروزی چکش‌های خود را بر تن سخت مس می‌کوبند. ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، میدان نقش جهان، میدانی که به گواه گردشگران و رهگذرانش همانندش در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود، حال آنکه اگر از  بازاری که در ضلع غربی میدان قرار دارد، وارد شویم  صدای چکش برتن مس ریتم موسیقی دلنشینی را در بازار راه انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار مسگرهای اصفهان، بازاری با معماری ایرانی در دیوارها و سقف و هنر دست هنرمندان ایرانی در مغازه‌ها است، این بازار که در شمال کاخ عالی قاپو واقع شده یادگاری از دوران شاه عباس صفوی است.

صدای دلنوازی که از برخورد چکش مسگران بر ورقه‌های کوچک و بزرگ مسی ایجاد می‌شود سبب شهرت این بازار شده که هر فردی را به خود جذب می‌کند،  اگرچه بیشتر مغازه‌داران به فروش ظروف و وسایل از پیش ساخته مشغول هستند اما هنوز هم آثار شکل سنتی بازار قابل مشاهده بوده و این بازار 400 ساله همچنان در طول سال‌هایی که گذشت جذابیت خود را حفظ کرده است.

عبدالله اکبری از مسگرانی است که سال‌هاست در این حرفه چکش می‌زند و امرار معاش می‌کند، می‌گوید: مسگری صنعتی است که قبلاً در بروجرد رونق بیشتری داشت ولی طی سال‌های قبل متأسفانه کمتر از ظروف مسی استفاده می‌شد اما این روزها به دلیل زنده شدن آن و استقبال مردم دوباره احیا شده است.

اکبری که حدود 70 سال است به شغل پدری خود در بازار مشغول است، درباره استقبال مردم از این هنر بیان کرد: این روزها ظروف تفلون و چینی جای خود را به مس داده  و سبب کم رونق شدن بازار مس شده است، در حالی که در گذشته بیشتر جهیزیه دختران و لوازم منزل را ظروف مسی تشکیل می‌داد.

گردشگران خارجی با هنر مسگری آشنا نیستند

امیر کیانی نیز از هنرمندان فعال در این حوزه درباره استقبال گردشگران از هنر مسگری اظهار داشت: به طور معمول تنها  گردشگران داخلی در بهار و تابستان از این هنر استقبال می‌کنند و اقدام به خرید می‌کنند اما متاسفانه گردشگران خارجی به دلیل عدم شناخت از این هنر، برای خرید استقبال چندانی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به فصلی بودن بازار هنرمندان جوان کمتر تمایل به ورود به این رشته هنری دارند، افزود: از طرفی به دلیل نبود بیمه برای هنرمندان این هنر کمتر شاهد فعالیت نسل جوان بوده و افرادی که در این هنر مشغول به فعالیت هستند، اغلب شغل پدری خود را دنبال می‌کنند.

مسگری باوفاترین هنر ایرانی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره می‌گوید: مسگری را می‌توان قدیمی‌ترین و با وفاترین دوست همراه هنرمندان صنایع دستی در شاخه فلز و فلزکاری دانست و فن چکش‌کاری مس سبب شده انسان از آن استفاده کند و ابزار و تجهیزات متعددی را بسازد.

جعفر جعفرصالحی افزود: بین هزاره ششم و هزاره هفتم قبل از میلاد به صورت فراگیر تولید و استفاده می‌شد که اوج این هنر به دوران صفویه برمی‌گردد.

وی گفت: اگرچه استفاده از ظروف مسی در آشپزخانه‌ها کم شده و جای خود را به سایر ظروف مانند چینی و آکروپال داده است، اما هنوز این ظروف خریداران خاص خود را دارد.

گفتنی است، نبض هنر 6000 ساله ایرانی امروز در بازار مسگران اصفهان می‌تپد که برای تضمین حیات خود نیازمند توجه مردم به این هنر و حمایت مسئولان از هنرمندان فعالان این رشته هنری است.

انتهای پیام/ش

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال

مسیح کشاورز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اواخر سال ۱۴۰۱ و سال گذشته قیمت هرکیلو برنج ایرانی به ۱۵۰ هزارتومان رسید که براین اساس تفاهم نامه ای میان انجمن  و استانداران گیلان و مازندران منعقدشد که با حذف واسطه ها و دلالان، برنج به طور مستقیم خریداری می شود که براین اساس قیمت هرکیلو برنج هاشمی به ۸۰ هزارتومان و ارقام پرمحصول کمتر از این نرخ رسید که همین امر منجر به رونق بازار شد.

به گفته او، سال گذشته با وجود رونق بازار برنج ایرانی، معاون اول رئیس جمهور بعد از دوره ممنوعیت دستور دادند که ثبت سفارش برنج در راستای حمایت از تولید داخل انجام نشود که براین اساس در ۲ ماهه پایانی سال گذشته ثبت سفارش بسته شد.

کشاورز ادامه داد: رونق تولید داخل منجر به عرضه برنج ایرانی در بازار شد به طوریکه دیگر محصولی در انبارها باقی نماند و از طرفی برای ۲ماهه ابتدای امسال تنها ۱۳۰ هزارتن برنج برای واردات ثبت سفارش شده که در نهایت کمبود عرضه منجر به نوسان قیمت در بازار شده است که استمرار این روند، بازار برنج در سال جدید هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. 

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایرانی قیمت کنونی هرکیلو برنج هاشمی را ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزارتومان، برنج پرمحصول بر پایه ۸۰ هزارتومان و ارقام برنج هندی و پاکستانی در محدوده ارقام پرمحصول اعلام کرد.

او گفت: با توجه به آنکه حداکثر تولید برنج ایرانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن خواهد بود، از این رو برای رسیدن بازار به ثبات انتظار می رود تا قبل از دوره ممنوعیت ۸۰۰ هزارتن تا یک میلیون تن برنج وارد کشور شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • حل مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران
  • شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • تاثیر ظروف یکبار مصرف بر محیط زیست
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • تجلیل از ۵۰ شاعر و شاعره محله دستگرد در «گنج‌های پنهان»
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن