Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@11:16:35 GMT

در تهران چقدر آب هدر می‌رود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۲۸۹۶۲

در تهران چقدر آب هدر می‌رود؟

چندی پیش برخی از مسئولان شهری پایتخت میزان هدر رفت آب را ۳۰ درصد عنوان کردند این در حالی است که براساس گفته‌های قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران میزان هدر رفت آب در تهران تنها ۱۰ درصد است،البته شاخص دیگری درحسابداری مشترکان آب وجود داردتحت عنوان آب بدون درامد یعنی شرکت ابفا تهران از مجموع آب تولید شده ٢٣ درصد از بهای آن را دریافت نمیکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا نوذری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر میزان هدر رفت واقعی آب در تهران ۱۰ درصد است که آن هم به آب‌های زیرزمینی بر گشته و تنها زیان اقتصادی یعنی هزینه تولید انتقال ذخیره تصفیه و توزیع دارد به طور مثال ممکن است یک لوله شکسته شود و آب هدر رفت آن را جزو هدر رفت واقعی حساب کنیم و در شرایطی است که آن آب به مجموعه آب زیرزمینی بر می‌گردد.

وی ادامه داد:حدود۱۱ درصد دیگر مربوط به هدر رفت ظاهری آب در تهران می‌شود که این میزان عمدتا ناشی از خطای اندازه‌گیری توسط کنتور مشترکان، مصارف غیر مجاز و مصرف آتش نشانی است. علاوه بر این دو درصد باقیمانده نیز ابی است که در فرایند تصفیه استفاده میشود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان این‌که در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل از کنتورهای داخلی در سیستم‌های آبی پایتخت استفاده می‌شود، گفت: این مساله موجب شده که دقت به حد کافی نباشد و شاید اگر از کنتورهای مناسب دیگری در این راستا استفاده می‌شد و یا این‌که دقت کنتورهای داخلی افزایش پیدا می‌کرد شاهد این عدد نبودیم.

به گفته نوذری‌ پور میزان هدر رفت از تاسیسات و شبکه در شهرهای بزرگ دنیا هنوز به کمتر از شش درصد کاهش نیافته زیرا این کار به سرمایه گزاری کلان نیاز دارد و شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد که در این حوزه هزینه شود.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران تصریح کرد:در مجموع باید گفت میزان‌ آب بدون درآمد در شهر تهران تنها ۲۳ درصد است که برای این میزان نیز هزینه‌ای از سوی شرکت آب و فاضلاب دریافت نمی‌شود، البته اقدامات ٦ سال گذشته شرکت اب و فاضلاب استان تهران در بازسازی شبکه های فرسوده وبازسازی تاسیسات منجر به کاهش سالانه یک درصد اب بدون درامد شده است.

وی با بیان این‌که برای کاهش هر یک درصد از هدر رفت واقعی آب نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: در گذشته میزان هدررفت آب ۳۰ درصد تخمین زده می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته این عدد تنها ۲۳ درصد است و متاسفانه هنوز برخی مسئولان اعداد قدیمی را مورد استناد قرار می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۸۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق بیمه کارگران در سال جاری چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان حق بیمه سهم پرداختی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان خواهد بود.

به گزارش ایلنا، نرخ بیمه کارگران مشمول قانون کار معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است. ۷ درصد حق بیمه سهم کارگران است که کارفرما از حقوق و مزایای ماهانه کارگر کسر کرده بر روی آن ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما را اضافه کرده و به تامین اجتماعی واریز می‌کند.

طبق مصوبه شورای عالی کار در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ به میزان ۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان تعیین شد.

با توجه به اینکه حق بیمه تامین اجتماعی کارگران بر مبنای حداقل دستمزد محاسبه می‌شود، بنابراین میزان حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر خواهد بود:

- حق بیمه پایه: ۷ درصد از حداقل دستمزد، معادل ۶۵۲ هزار و ۵۴۰ تومان

- حق بیمه بیکاری: ۱ درصد از حداقل دستمزد، معادل ۹۳ هزار و ۲۲۰ تومان

- حق بیمه حوادث ناشی از کار: ۲ درصد از حداقل دستمزد، معادل ۱۸۶ هزار و ۴۴۰ تومان

در مجموع، میزان حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است که این میزان حق بیمه برای کارگران مشمول قانون کار است و ممکن است برای کارگران مشمول سایر قوانین متفاوت باشد.

همچنین، لازم به ذکر است که کارفرمایان موظف هستند علاوه بر پرداخت حق بیمه کارگران، بخشی از هزینه‌های بیمه تکمیلی درمان کارگران را نیز پرداخت کنند. این هزینه در سال ۱۴۰۳ برای هر نفر ماهانه ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در مجموع، هزینه‌های بیمه‌ای کارگران در سال ۱۴۰۳ برای هر نفر ماهانه ۱ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۶۸۰ تومان خواهد بود.

طبق ماده (۲۸) قانون تامین اجتماعی، مبلغ حق بیمه به میزان ۳۰ درصد مزد یا حقوق بیمه‌شدگان مشمول قانون کار است که از این میزان ۲۳ درصد (۲۰ درصد حق بیمه + سه درصد بیمه بیکاری) بر عهده کارفرما و هفت درصد بر عهده بیمه شده است (که علاوه بر میزان نرخ فوق الاشاره، سه درصد نیز به وسیله دولت تامین می‌شود).

طبق ماده (۳۶) قانون کارفرما مسئول پرداخت حق‌بیمه سهم خود و بیمه‌شده به سازمان بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده به سازمان تامین اجتماعی تأدیه کند.

دیگر خبرها

  • حق بیمه کارگران در سال جاری چگونه محاسبه می‌شود؟
  • نشانه های کمبود روی در بدن
  • آبگیری تالاب‌های طشک و بختگان
  • وضعیت سد کرج پس از بارش‌های اخیر
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پر آب شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد های کشور پُر آب شد
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پُر آب شد
  • رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری ترکیه در ۲۰۲۳
  • کاهش نرخ بیکاری ترکیه به کمترین حد خود در ۱۰ سال