Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اولین شب وصل که اختصاص به پاداشت حمید حسام از نویسندگان کشورمان داشت در حوزه هنری به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم خانواده‌ شهیدان علی جیت‌سازیان، علی خوش‌لفط و حسین همدانی حضور داشتند.

* عبودتیان: تنها نامی که اول مطرح می‌شود حمید حسام است

سیداحمد عبودتیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی قرارگاه خاتم‌الاوصیا در این مراسم اظهار داشت: در جبهه‌ای که در حال جنگیدن هستید آتش سنگین است از جلو تانک می‌آید و زیر پا آب انداختند، پشت سر محاصره شده از بالا بمب‌افکن‌ها کار خود را می‌کنند و رایحه شیمیایی در دشت پیچیده، در فضایی که چنین موجودیتی دارد نمی‌توان به برگزاری چنین محافلی فکر کرد چرا که از هر سو خبرهایی می‌رسد خبر از تحولات می‌شنویم و کمتر فرصت می‌شود تا بنشینیم، فکر کنیم که با چه مهماتی می‌جنگیدیم ولی دود از کنده بلند می‌شود و هنوز کارهای افرادی چون سرهنگی، قلم گلعلی بابایی، آثار حمید حسام قلب‌ةا را درمی‌نوردد هنوز راش‌های آقامرتضی و عکس‌های رضا برجی وسط میدان است  شعرها را قزوه، قیصر و سبزواری‌ها می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نسل پررویش انبوهند، پرتکرار و پرابتکار هستند و ان‌شاءالله مثل شما مخلص خواهند شد ضمن آموختن فن‌ها باید دعا کنید تا نعمت افزون شود.

وی در پایان سخنان خود به دعای رهبر انقلاب در حق حمید حسام اشاره کرد و گفت: اینکه چرا اولین شب وصل را از حسام آغاز کردیم برای این است که اولین کسی بود که گفتن قصه‌‌ موزه‌های دفاع مقدس را شروع کرد و اولین فردی بود که در قصه کنگره سرداران همت گماشت و در این میان جشنواره‌ها تنها نامی که اولین‌بار به میان می‌آید نام آقای حمید حسام است.

* سنگری: حمید حسام وجود کوثری دارد

محمدرضا سنگری از دیگر سخنرانان این مراسم بود که اظهار داشت: از توفیقات زندگی من آشنایی با این بزرگ‌منش بزرگوار است. وی ضمن قرائت سوره کوثر با بیان اینکه همه ما یا کوثری زندگی می ‌کنیم یا ابتری خاطرنشان کرد: همه ما یا زیست کوثری داریم یا ابتری؛ زیست کوثری زایا، پویا و پایا است. اینها حداقل‌ ویژگی‌هایی است که می‌شود برای کوثر مطرح کرد اما رهبر انقلاب در مورد این مسئله فرمودند کوثر زنده، زاینده و فزاینده است. ایشان در تفسیر واژه کوثر اینطور بیان فرمودند: نقطه مقابل ابتر است یعنی کسی که زایش ندارد. یکی از خصوصیات حمید حسام وجود کوثری ایشان است این را زمانی می‌توان یافت که مجموع آثار ایشان را از نخستین آن تا امروز طی یک سیر مداوم بررسی کرد. زایایی را در فکر و اندیشه و تکاپویی دانش را در حسام می‌توان یافت.

به گفته این محقق یکی از خصوصیاتی که در قلم آقای حسام دیدم این است که ذهن او نظام‌مند است به حدی که من عرصه دفاع مقدس را می‌بینم متوجه شده‌ام که بخشی از به سمت مسخ دفاع مقدس و به سمت تحریف برخی ارزش‌ها در حال حرکت هستند اما در این میان عرصه خاطره‌نگاری ما عرصه امیدبخشی است که حقیقت دفاع مقدس را در خویش آینه کرده است و این ویژگی را در آثار استاد حسام می‌توان دید.

وی ضمن اشاره به دیگر ویژگی‌های استاد حسام تصریح کرد: فربه بهترین گونه ادبی ما حوزه خاطره‌نگاری است. وقتی آثار ایشان را مطالعه می‌کنم از کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» تا «دلیل و وقتی مهتاب گم شد» وقتی همه را می‌خواندم آرزویم این بود کاش در مورد شهید چیت‌سازیان مطلبی نوشته می‌شود. نمی‌دانم چند بار جناب حسام هر کتابش را بازنویسی می‌کند  اما نویسندگان بزرگ یک اثر را 10 تا 100 بار بازنویسی می‌کنند. مثلاً توتستوی جنگ و صلح را 220 بار و افلاطون صفحه اول جمهوری را 130 بار بازنویسی کردند.

وی گفت: نمی‌دانم آقای حسام چند بار به بازخوانی و بازنگری اثر خود می‌پردازند اما این چراغی است که باید فراروی ما باشد.

سنگری افزود: ای کاش ورژن‌های چندگانه نگارش‌ها و تحریرهای چندگانه یک اثر با هم بودند تا خواننده می‌توانست بفهمد نویسنده از کجا آغاز کرده و چند بار متن را تغییر داده است و چه شد که ساختار نهایی انتخاب شد.

این محقق ضمن اشاره به اینکه کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» را می‌خواندم که متوجه شدم 306 ارجاع در آن وجود  دارد، گفت: وجود 306ارجاع در یک کتاب یعنی اثری مستندسازی شده که بسیار ارزنده است اما متأسفانه امروز فقر استناد در خاطره‌نگاری را شاهد هستیم. ولی این کتاب هارمونی و نظام دارد و مستند است.

وی با بیان اینکه گاهی خوب است کتابی پیش از چاپ از منظر چند صاحب‌نظر عبور کند، توضیح داد: یا مثلاً اگر قرار است اثری منشورگونه منتشر شود چه خوب بود که اگر وجوه منشوری آن توسط برخی کارشناسان دیده می‌شد اما باید از حمید حسام تقدیر کرد باید به خانواده آقای حسام تبریک گفت  چرا که تردید ندارم در خلق مجموعه‌های یاد شده یاریگر او بودند. باید نوشتن ادبیات استان‌ها را آغاز کنیم چرا که دیر شده است و فراموشی در حال دامنگیری است حتی در حال از دست دادن عزیزان‌مان هستیم ادبیات استان‌های ما باید نگاشته شود  تا همگان با دلاورمردان کشور آشنا شوند.

* فرزند شهید همدانی: با آقای حسام یاد پدرم می‌افتم/ ما فرزندان شهدا گاهی مواردی را می‌بینیم و دلمان می‌گیرد، نیاز به افرادی داریم که ادای انقلابی‌گری را درنیاورند و یکی از آنها همین آقای حسام است

در ادامه این مراسم وهب همدانی فرزند شهید سردار حسین همدانی طی سخنانی اظهار داشت: آقای حسام از آن دست افرادی است که حال آدم را خوب می‌کند خودش، نوشته‌هایش و رفاقت با ایشان حال انسان را خوب می‌‌کند.

وی گفت: روزی که در همدان پدرم را به خاک سپردیم شب را در منزل یکی از بستگان بودیم آقای حسام هم آمدند و گفتند می‌خواهد کتاب خاطرات مادر را بنویسند. همان روز جرقه‌ای شد تا «خدا حافظ سالار» که شامل خاطرات همسر شهید همدانی است نوشته شود.

فرزند شهید همدانی با بیان اینکه آقای حسام 10 ماه زمان گذاشتند تا کتاب نوشته شود، بیان داشت: در میان نگارش ما چهار فرزند بارها ایراد می‌گرفتیم طبیعی بود هر کدام نظری داشتیم ولی ایشان با سعه‌صدر ایرادات را می‌پذیرفتند و تغییرات را انجام می‌دادند اما در ساختار و اسلوب کتاب شوخی با کسی نداشت و اینجا دقیقاً‌ خط قرمزش بود.

همدانی ادامه داد: من با آقای حسام به یاد همه شهدا می‌افتم. افرادی که در کنار حمید حسام بودند و ایشان در کنار آنها بودند. به یاد پدرم می‌افتم، یاد حاج ستار ابراهیمی، شهید چیت‌سازیان، شهید علی خوش‌لفظ و... .

وی افزود: یادم هست در حوزه هنری روزی قرار بود از شهید علی خوش‌لفظ تقدیر شود به آقای حسام گفته بودند من هدیه ایشان را دریافت کنم پس از دریافت هدیه شب با آقای حسام به منزل آقای خوش‌لفظ رفتیم؛ شب به یادماندنی شد. سال گذشته همین موقع‌ها بود که روایت آخر کتاب «خداحافظ سالار» که با محوریت شهادت پدر بود به نتیجه رسید.

همدانی گفت: آن روز خیلی دلم گرفته بود روزهای سختی برایم بود آقای حسام گفتند متنی را می‌خواهم آماده کنم هنوز تکمیل نیست باید این قسمت را تکمیل کنیم. با هم به همدان رفتیم سر مزار پدر حاضر شدیم. آقای حسام هم کنار من بود و در منزل ایشان فراز آخر کتاب نوشته شد. شب بسیار به یاد ماندنی بود آنجا هم آقای حسام حال ما را خوب کرد.

وی با بیان اینکه آقای حسام به نظرم زیباترین کاری که کرده این بود که شهدایی که نام از آنها برده نشده بود یا کمتر شناخته شده بود را معرفی کرد، گفت: او علی چیت‌سازیان را معرفی کرد، علی خوش‌لفظ و حاج‌ستار؛ هر کدام از اینها ستاره‌ای هستند که مسیری را طی کردند. همان مسیری که شهید حاج‌بابایی و شهبازی‌ها طی کردند هرچند ما فرزندان شهدا گاهی دل‌مان می‌گیرد و مواردی را می‌بینیم که نیاز به افرادی داریم که ادای انقلابی‌گری را درنیاورند و یکی از آنها همین آقای حسام است.

همدانی افزود: موقعی که با او حرف می‌زنم یا کنارش هستم این حس خوب به من منتقل می‌شود من حتی با آثار آقای حسام به دوران کودکی‌ام برگشتم همان روزی که با پدرم به منزل شهید ستار ابراهیمی رفته بودیم. شش ساله بودم روی پله‌ها نشسته بودم و نگاه می‌کردم. چند ما پیش از شهادت ایشان بود و من مبهوت چهره حاج ستار شده بودم از چهره او نور ساطع می‌شد و با آقای حسام من به این مسیرها می‌روم بوی نعناع را با ایشان استشمام می‌کنم ان‌شاءالله برای ما باشند و بمانند و قلم بزنند و دل خانواده شهدا را شاد کنند.

* تقدیم چفیه شهید خوش لفظ روی شانه‌های سردار قلم

در ادامه این مراسم محمدطاهر خوش‌لفظ فرزند شهیدعلی خوش‌لفظ چفیه پدرش را که حتی در لحظات پایانی عمر شریفش در بیمارستان هم به روی شانه داشت تقدیم حمید حسام کرد.

* فرزند شهید چیت‌سازیان: حمبد حسام سردار واژه‌هاست

فرزند شهید علی چیت‌سازیان هم در این مراسم گفت: بسیار خرسندم در محفلی هستم که برای سردار واژه‌ها حمید حسام برگزار شده است ما هم به رسم ادب جانماز پدر را برای تشکر از آقای حسام به ایشان اهدا می‌کنیم. آقای حسام در این سال‌ها توانستند شهدایی که ما از آنها شناختی نداریم مطرح کند این جانماز را تقدیم ایشان می‌کنم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۹۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان گفت: نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمد شهباز گهروئی در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان و معرفی چهره و هسته برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان که امروز هشتم اردیبهشت ماه در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، با اشاره به فرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی درباره هنر مورد قبول قرآن اظهار داشت: درود می فرستم بر روان پاک مُجاهدان و شهدای راه حقیقت، از آدم علیه السلام تا به امروز؛ آنانی که هنرمندانِ واقعی عالم هستند همان گونه که آن پیر روشن ضمیر انقلاب اسلامی فرمود: "تنها هنری مورد قبول قرآن است که کوبنده ی اسلامِ رفاه و تجمل، اسلامِ التقاط، اسلامِ سازش و فرومایگی، اسلامِ مُرفهینِ بی درد و در یک کلام، اسلام آمریکایی باشد."

وی افزود:  امام خمینی رحمت الله علیه، درباره هنر معتقد بودند که هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشنی عدالت، شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین معتقدند بودند که "هنرمندان ما در جبهه‌های دفاع مقدسمان این‌گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی‌درد را رسوا کردند." 

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان گفت: قطعا این هنر و این هنرمند محدود به جغرافیا نیست که حقیقت و انسانیت مرز نمی شناسد و چقدر اقل و ادل سرود: مرزِ ما عشق است هرجا اوست آنجا خاکِ ماست، سامرا، غزه، حلب، تهران، چه فرقی می‌کند؟ 

شهبازگهروئی با تاکید بر اینکه نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است، اظهار کرد: روایت تولیدات و رویدادهای شاخصِ نهضت هنر انقلاب اسلامی در خوزستان در زمان محدود یک ساعت و دوساعت بی شک غیرقابل انجام است اما چه شد که به این نقطه مطلوب رسیدیم و قدردان چه چیز یا چه کسانی باید باشیم تا این مسیر همچنان رو به رُشد و تعالی باشد و آن چه مطلوب و ایده آل امام انقلاب اسلامی است، محقق گردد. 

به گفته‌ی شهبازگهروئی مزیت خوزستان در امر هنر انقلاب، وجود و بروز هنرمندان، هسته ها و حلقه های مردمی انقلابی هنر، ادبیات و رسانه است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان همچنین گفت: اگر وظیفه ای بر عهده مسئولین نهادهای دولتی است، بی شک تسهیل گری، بستر سازی و زمینه سازی رشد و کنشگری این سلول های بنیادین فرهنگ و هنر است؛ دغدغه مندانی که نظام مسائل انقلاب اسلامی را فهم کردند و برای حل و کاهش این مسائل با همه وجود وارد میدان شده اند و عتاب های دوست و دشمن باعث عقب نشینی آنها از این آرمان بزرگ نشده است.

وی افزود: این هسته‌ها مخاطب هدفشان را انتخاب کرده اند و با قالب ها مختلف هنری، ادبی و رسانه ای سعی در تعمیق و گسترش حقیقت در آحاد جامعه بشری دارند، باشد که بتوانیم خدمتگزاری شایسته برای مجاهدان جنگ نرم، ترکیبی و هیبریدی بینظیر این روزها باشیم.

شهبازگهروئی همچنین با اشاره به انتخاب چهره و هسته برتر هنر انقلاب گفت: انتخاب چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان در بین این همه ستاره درخشان، کار دشواری است قطعا عزیزانی که ‌به این عنوان برتر دست می‌یابند نماینده این خانواده بزرگ هستند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان درباره وضع موجود هنر استان خوزستان گفت: موج جریان و رودخانه خروشان نهضت هنر انقلاب رو به جلو در حال حرکت مؤثر است.

وی افزود: قدردان همه ارکان و اجزاء این نهضت هستیم به امید آنروز که راویان آزادی قدس شریف این پاره تن اسلام عزیز باشیم. 

انتهای پیام/735/.

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج افتتاح شد
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • اعزام ۲۵ هزار همدانی به مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور