Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اولین شب وصل که اختصاص به پاداشت حمید حسام از نویسندگان کشورمان داشت در حوزه هنری به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، در این مراسم خانواده‌ شهیدان علی جیت‌سازیان، علی خوش‌لفط و حسین همدانی حضور داشتند.

* بابایی: حسام کارش را بلد است

گلعلی بابایی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس در سخنانی کوتاه اظهار داشت: زمان به زودی می‌گذرد تیرماه سال 94 بود که در همین سالن کتاب «وقتی مهتاب گم شد» رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و سردار شهید حاج حسین همدانی نیز حضور داشتند اما علی‌آقا حال خوشی نداشت. اما آقای همدانی پشت‌ تریبون حاضر شد و تلاش کرد سرحالش کند. او پشت تریبون گفت: "مگر مهتاب هم گم می‌شود؟ این چه نامی است که برای کتاب انتخاب کرده‌اید؟" اما در ادامه این شهید بزرگوار توضیحات مفصلی در مورد نام کتاب داد. دو ما قبل از این مراسم حاج حسین همدانی در حلب به شهادت رسید و 30 ماه بعد علی خوش‌لفظ به شهدا پیوست.

وی افزود: سابقه آشنایی من با حسام وارد سال بیستم خود شده است. سال 76 بود که مسئول بنیاد حفظ آثار همدان بود. من هم معاون فرهنگی لشکر 27 محمدرسول‌الله بودم در حال تهیه کتابی بودیم بسیار حساس بودیم چرا که باید مراقب می‌بودیم حق رزمندگان استان همدان در آن ادا شود. و زمانی که تیپ 27 می‌خواست تشکیل شود یکی از سه ضلع تشکیل دهنده بچه‌های استان همدان بودند.

بابایی گفت: وقتی برای دو کتاب استان همدان اقدام می‌:ردم همانجا بود که با عظمت کارهای آقای حسام آشنا شدم. بازخوانی عملیات‌های استان همدان یکی از آنها بود. این موضوع بابی را باز کرد که طی روزهای خاص کل افرادی که در عملیات‌ها بودند جمع می‌شدند و هر هفته با موضوع خاص افرادی را جمع می‌کرد که دسترسی به آنها دشوار بود. اما او همه را جمع می‌کرد و نتیجه‌اش این شد که آرشیو غنی از مطالب و خاطرات رزمندگان استان همدان جمع شود که تا به امروز هم از آن استفاده می‌شود.

این نویسنده عرصه دفاع مقدس با بیان اینکه از کارهای شاخص ایشان برگزاری کتاب‌ سال دفاع مقدس، کنگره شعر دفاع مقدس و شاه بیت کار ایشان برگزاری ربع قرن کتاب سال بود، گفت: تا آن زمان آقای حسام چند تألیف داشت ولی هیچیک را در جشنواره‌ها شرکت نمی‌داد ما زمانی ایشان را شناختیم که بازنشسته شده بود و در آن روز بهتر از دیروز آثار متنوعی را ارائه می‌داد. حسام کار خودش را بلد است می‌تواند آثار خوبی تألیف کند.

وی گفت: من زمانی که در بنیاد همکار او بودم به استان‌ها سفرهایی داشتیم ولی طی سال جاری یعنی 96 با هم به دو سفر خارجی سوریه و آلمان رفتیم. سوریه در ماه مبارک رمضان و فرانکفورت برای نمایشگاه کتاب و در این مدت متوجه شدم حسام فراتر از چیزی است که در مراودات معمول با آن مرتب هستیم به لحظ سبک زندگی و اخلاق برای من الگو است ضمن اینکه در نوشتن هم سعی می‌کنم از ایشان الگو بگیریم.

وی در پایان گفت: یکی از هنرهای آقای حسام رنگ‌آمیزی هنرمندانه خاطرات رزمندگان و شهدا است.

* یادی از مرحوم «حداد» در پاسداشت حسام

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری هم در سخنانی گفت: امشب برای ما شب خاطره‌انگیز است. یادم هست در همین سالن برای مراسمی سردار همدانی در حال سخنرانی بودند آقای سرهنگی به من گفت سیر او را نگاه کنید اینها شهید هستند.

وی در ادامه ضمن بیان خاطره‌ای از همسر شهید چیت‌سازیان گفت: سال گذشته عده‌ای از اهالی قلم، خاطره و خانوده شهدا به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم. سردار سلگی و خانواده شهید چیت‌سازیان در این مراسم حضور داشتتند. رهبر انقلاب به استقبال فرزند شهید چیت‌سازیان رفته و از ایشان تجلیل کردند و خطاب به همسر شهید چیت‌سازیان فرمودند من عاشق شوهر شما شدم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ان‌شاءالله بزرگی سرداران جنگ و دفاع مقدس به مخاطبان نمایان شود، گفت: امروز سالگرد عزیزی دیگر از هم‌رزمان آقای حسام به نام حسین حداد است آقای حداد برای ادبیات ما بسیار زحمت کشید او مجروح شیمیایی بود و کمتر از قدرش را دانستیم ناگهان بیماری به سراغش آمد و دار فانی را وداع گفت اما هنوز پس از 10 سال جای خالی او پر نشده است.

* آقا محمدی: در آثار آقای حسام همه جوانب شهدا مطرح شده است

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم بیان داشت: آقای حسام سرمایه‌ها را معرفی می‌کند آنها را به وضوح نشان می‌دهد خوشبختانه آثار آقای حسام بدون هرگونه زیبانمایی نوشته شده است؛ مثلاً در کتاب آقای خوش‌لفظ تمام جوانب یک فرد بیان شد از پنجه بوکس تا گرفتن حال علی چیت‌سازیان. تنها در این کتاب یک بخش از یک فرد نمایان نشده بلکه یک انسان کاملی شرح شده است که این بسیار مهم است آقای حسام یک واکاوی خوبی از یک مجموعه نیروی انسانی را آغاز کرد که به نظرم هنوز معادنی در استان همدان در این بخش وجود دارد که هرکدام را بنگریم متوجه می‌شویم که چطور به اینجا رسیده‌اند.

آقامحمدی در ادامه خاطره‌ای از پرفسور حسابی مربوط به سال 61 تعریف کرد و گفت: سال 61 بود که روابط عمومی مجلس به من گفت که پرفسور حسابی را کسی تحویل نمی‌گیرد به دیدنش برویم گفتم مشکلی نیست می‌رویم. منزلش رفتیم استادی کراوات زده در اتاقی نشسته از سرنوشت گفت از تحولات زندگی‌اش اما در ادامه از من پرسید این رزمندگان و بچه‌هایی که پیش امام می‌روند چند وقت یک بار امام را می‌بینند، گفتم اینها به حسینیه جماران می‌روند و امام را از دور می‌بینند یک مرتبه گفت چطور او یاد می‌دهد آن هم از راه دور و در چند دقیقه و اینها متحول می‌شوند. در ادامه آهی کشید و گفت کاش من در زندگی استادی مثل ایشان داشتم که می‌توانست با یک نگاه انسان‌ها را متحول کند.

وی گفت: این در ذهن ما مغفول است ما باید راه را خوب بشناسیم اگر بخواهیم راه راخوب بشناسیم باید به تربیت افراد دقت کنیم تا ضعف‌ها را برطرف کنیم با سیستم اداری و دستوری مشکل حل نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص و مصلحت نظام با بیان اینکه در قم برای شهید علی خوش‌لفظ مراسم بزرگداشتی برگزار شد در آن جلسه نکته کلیدی این بود که یکی از دوستان اطلاعات عملیات گفت اینکه کسانی در همدان می‌شناسم در همدان گمنام بودند هر کار کردیم بالا بیایند، نشد و همه علی‌چیت‌سازیان محور است گفت: ما بسیار تلاش کردیم رزمندگان گمنام همدان را معرفی کنیم اما هر کار می‌کردیم نمی‌شد. ولی افرادی که آقای حسام در مورد آنها نوشت کسانی بودند که همیشه خود را پنهان می‌کردند و این خدا بود که رهبر انقلاب را مداح اینها قرار داد تا همه بدانند آنکه باید بالا ببرد خدا است و وظیفه ما پنهان کردن است.

* حاجی بابایی: آقای حسام شهدا شما را برای نوشتن انتخاب کردند

حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی هم طی سخنانی ابراز داشت: من زمانی یک کار تحقیقی درباره رشد انجام می‌دادم اینکه رشد ازدیدگاه قرآن و روانشناسان چیست و چه فرقی دارد.

وی افزود: موضوع این بود خلقت انسان براساس قرآن برای آزمایش است سه فصل را در این بحث مطرح کردم؛‌اول اینکه همه انسان‌ها بدون استثنا حتی پیامبر (ص) آزمایش می‌شود، دوم اینکه خدا به هیچ کس بدون آزمایش درجه نمی‌دهد و نکته سوم اینکه هرچه آزمایش بدهید و پیروز شوید آزمایش بعدی سخت‌تر خواهد بود.

حاجی‌‌بابایی ضمن بیان این مطلب که اگر روزی فکر می‌کردیم آزمایش‌ها کاهش می‌یابد و امتحان‌ها کوچک می‌شود نشان‌دهنده این است که ما در حال کوچک شدن هستیم، گفت: من به آقای حسام عرض کردم شهید همدانی، شهید چیت‌سازیان و شهید خوش‌لفظ  شما را برای نوشتن کتاب انتخاب کردند تا کتاب بنویسید.

وی افزود: قله‌هایی که قرار است آقای حسام طی کند قلل بزرگ و والایی است در طول دفاع مقدس سبقه جبهه‌ای بودن و همراهی با شهدا را از دست نداد آقای حسام سه دهه‌ای هست که از نزدیک می‌شناسم آقای حسام در نزد شهید همدانی خوب شاگردی کرد امیدوارم همه ما بتوانیم این مسیر را طی کنیم و بدانیم مهم‌ترین ویژگی انسان امتحانات بزرگی است که براساس آن لحظه به لحظه رشد می‌کند و هر قدم به سوی خدا برداشته می‌شود به دنبالش رشد وجود دارد.

* محقق: انتشار یادنامه برای بزرگداشت‌ها را فراموش نکنیم

جواد محقق نیز از نویسندگان کشورمان به سال‌های دور و آشنایی با حمید حسام به واسطه مرحوم امیرحسین فردی اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش از این مرحوم امیرحسین فردی که به نوعی پدر ادبیات داستانی انقلاب می‌توان او را معرفی کرد در مجله کیهان بچه‌ها 15 سالی به اصرار ایشان مسئولیت داشتم.

وی گفت: مرحوم فردی روزی به من درباره کتابی از نویسندگان همدانی خبر داد. او گفت امروز کتابی برای کارشناسی به من دادند که نویسنده آن همشهری شما است و فصلی از کتاب در مورد برادر شهید شما است که بسیار هم کتاب خوبی است.

به گفته این نویسنده از آنجایی که طی سال‌های انقلاب تلاش داشتم افرادی که در حوزه قلم و نویسندگی فعال هستند بتوانند در مسیر رشد و تعالی اصلی خود بیفتند برای همین در یک روز برفی به دیدن آقای حسام رفتم.

وی گفت: در حوزه شعر اولین انجمن ادبی کشور در همدان تشکیل شده بود و انتشار نخستین مجموعه‌ها از آن بچه‌های همدانی بود.اما در حوزه غیر از شعرمتأسفانه موفق نبودیم. در همین روزها بود که آقای فردی خبر انتشار این کتاب را دادند و من خوشحال شدم هرچند پیش از آن دورادور از طریق برادرم آقای حسام را می‌شناسم. نسخه‌ای از کتاب‌شان را به من دادند و در همان روز برفی پای پیاده که برف سنگینی هم در همدان آمده بود راهی منزل آقای حسام شدم تا به خاطر نگارش کتاب از ایشان تشکر کنم از آن پس دیدارهای ما مکرر شد.

محقق در پایان با تأکید به برگزارکنندگان چنین مراسم‌هایی گفت: باید در برگزاری چنین نکوداشت‌هایی انتشار یادنامه و کتاب همایش در اولویت باشد چرا که پس از فوت مرحوم قصیر امین‌پور ما حتی 2 ثانیه فیلم هم در وزارت ارشاد یا صداوسیما همدان از او پیدا نکردیم. این جلسات با زحمات زیاد تشکیل می‌شود اما کجا ثبت می‌شوند برگزاری بزرگداشت‌ها بدون اثرمکتوب و کتاب کاری نیمه است. من خواهش می‌کنم که قبل از هر چیز به فکر این باشد تا جلسات مکتوب شود و یادنامه‌ای منتشر شود که در آن کتاب‌های آقای حسام ارائه شوند تا بررسی شود.

* حسام: رضایت شهدا برایم مهم است/ دعا کنید عاقبت بخیر باشیم

حمید حسام در پایان این مراسم گفت: خدایا مرتبه و مقام مرا پیش خلق خدا بالا مبر مگر همان اندازه که در نفسم خاری ایجاد کرده‌ای این حرف من نیست سخن و کلامی از امام صادق (ع) است از تعاریف به خدا پناه می‌برند.

وی گفت: من امشب زیر آواری از مهربانی دست و پا می‌زنم برایم یک جلوه از قیامت است چیزی بین شوق و شرم هستم. شوق دیدن عزیزانی که اظهار رضایت دارند و شرمندگی از اینکه تا این موضوع وقت‌تان را به من داده‌اید.

حسام گفت: در فرهنگی زندگی کرده‌ایم که دیده شدن جایی ندارد بزرگانی که بهره‌ای از لطف‌شان بردم دلیل رستگاری‌شان این بود دغدغه دیده شدن نداشتند و آرمان‌شان این بود مزد واقعی را از خداوند حق‌تعالی بگیرند شاید تجربه امشب که از دست یادگاران بزرگوارانم، مرادم و همرزمانم هدیه گرفتم لذتی در من ایجاد کرد و چقدر لذت دارد در این دنیا از یادگاران شهدا انسان مزد بگیرد و در آن دنیا از خودشان.

حسام افزود: ما شب عملیات کربلای چهار و پنج  و بیت‌المقدس دو عادت داشتیم خون‌نامه می‌نوشتیم تا هر کسی شهید شد دیگری را شفاعت کند و بازماندگان مسیر را ادامه دهند. یادم هست در همان شب‌ها یکی از دوستان به قرآن تفعل می‌زد که آیات عجیبی می‌آمد که ما دلخوش به آن بودیم.

وی گفت: علی خوش‌لفظ شهید شد من از همسرش سؤال کردم علی بامرام از من راضی بود؟ حاج حسین همدانی مرادم شهید شد از خانم‌شان همین سؤال را کردم امیدوارم آنها از ما راضی باشند تقاضا دارم نتیجه این جلسه این باشد تا دعا کنید عاقبت‌ بخیر باشم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۹۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان

 معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان گفت: در این مرحله از جشنواره میزبان آثار دانش‌آموزان سراسر استان جهت سنجش آنها در هنر‌های آوایی و نمایشی هستیم.

مجتبی قمری افزود: هنر‌های آوایی شامل تک نوازی، سرود گروهی و ساز‌های مختلف ایرانی و خارجی و هنر‌های نمایشی شامل نمایش عروسکی، نمایش خیابانی، نمایش صحنه‌ای و نمایش نامه‌خوانی و نقالی می‌باشد.

او تصریح کرد: هدف ما ارزیابی و استعدادیابی دانش آموزان در رشته‌های مختلف است و بدین منظور در این مسابقات فرم ارزیابی و شناسایی دانش‌آموزان مستعد به داوران تحویل داده شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان همدان گفت: دانش‌آموزان مستعد و علاقمند پس از سنجش به کانون‌های دانش‌آموزی جهت پیشرفت و آموزش بیشتر معرفی می‌شوند. 

مجتبی قمری افزود: برگزیدگان جشنواره استانی به مقطع کشوری راه خواهند یافت و امیدواریم بتوانند در دوره کشوری نیز حائز رتبه برتر شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • استاپ‌موشن عرصه نوظهور در بازاریابی است/ نقش موشن‌گرافی در رونق تجارت
  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • حاجی‌بابایی: امسال دیگر کسی نمی‌تواند بودجه «حوزه فرهنگ» را پرداخت نکند
  • ۱۲۰۰ وصیت نامه شهدای استان سمنان چاپ شده است
  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • برگزاری چهل و دومین جشنواره فرهنگی - هنری «امید فردا» در همدان
  • ۳۰ برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی در همدان برگزار می‌شود
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • سکانس‌هایی از فیلم های پاور