Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا- فعالان سياسي و حزبي در استان فارس معتقدند که منشور گفت و گوي سياسي آغازي براي حل اختلافات و مشکلات در بين گروه ها و طيف هاي مختلف سياسي است که احزاب مي توانند در عين حفظ هويت سياسي با گفت و گو مسير توسعه را براي کشور هموارتر کنند.

عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور هفته گذشته بر اساس نظر رئيس جمهوري منشور گفت و گوي سياسي را که معاونت سياسي اين وزارتخانه تدوين کرده بود به استانداران ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين منشور با توجه به تحولات چشمگير در جامعه ايران امروز و پايان دهه چهارم انقلاب اسلامي و احساس نياز بيش از پيش به نهادينه شدن فرهنگ گفت و گو، بالاخص در بين جريان ها و تشکل ها و سلايق مختلف سياسي و ميان دولت و ملت بر انجام اقداماتي همچون تاسيس و تقويت خانه احزاب و خانه سازمان هاي مردم نهاد در استان ها و آسيب شناسي و اصلاح فرآيندهاي محدوديت آفرين و رفع موانع فعاليت احزاب و تشکل هاي سياسي و صنفي تاکيد شده است.
تمهيد ساز و کارهايي براي تعامل پايدار و موثر مديريت عالي استان با اصحاب جرايد و مطبوعات، صنوف، احزاب، تشکل ها و جريان هاي سياسي قانوني و شناسنامه دار و دريافت نظرات آنها درباره تمشيت امور استان و طرح در مراجع قانوني تصميم ساز و مساعدت براي انطباق قانوني فعاليت تشکل هاي مصرح در اصل بيست و ششم قانون اساسي از طريق برگزاري جلسات توجيهي و کارگاه هاي آموزش از ديگر موارد مورد تاکيد در منشور گفت و گوي سياسي است.
به مناسبت ابلاغ اين منشور خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس ميزگردي تخصصي با حضور دو فعال سياسي و حزبي اصولگرا و دو فعال سياسي و حزبي اصلاح طلب برگزار کرد.
در ميزگرد تخصصي ايرنا که محمدرضا مشفقيان دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس، جميله کريمي دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش استان فارس، محمدعلي چوبيني معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي استان فارس و محمدعلي مختاري فعال سياسي و حزبي اصلاح طلب برگزار شد، حاضران ابلاغ اين منشور را گامي مثبت و خوب براي حرکت در مسير توسعه کشور دانستند.
اين فعالان حزبي در اين ميزگرد تخصصي تاکيد کردند که جريان هاي سياسي در کشور بايد در چارچوب منافع ملي و با هدف توسعه کشور در بخش هاي مختلف با يکديگر گفت و گو داشته باشند.
همچنين در اين ميزگرد تخصصي بر عزم جدي دولت و همکاري تمام احزاب سياسي براي اجرايي شدن منشور گفت و گوي سياسي تاکيد و به برخي موانع و آسيب هاي موجود در نظام حزبي کشور پرداخته شد.
**آسيب شناسي در بين احزاب لازمه تحقق منشور گفت و گوي سياسي
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس در اين ميزگرد تخصصي، تدوين و ابلاغ منشور گفت و گوي سياسي را اقدامي بسيار خوب دانست و گفت: براي تحقق اين موضوع ابتدا بايد بين احزاب يک آسيب شناسي صورت بگيرد و مسايل انطباقي و وصلتمان مکتوب شود و سپس راهکار براي حل آن پيدا کنيم.
محمدرضا مشفقيان افزود: اعتقادها در کنار هم نمي توانند يکي شوند اما مي توانند در کنار هم تعامل و همزيستي داشته باشند مشروط به اينکه اصول را تحت الشعاع قرار ندهد، اصول ما قانون اساسي و اصل ولايت مطلقه فقيه است.
وي ادامه داد:ممکن است درشعار اين مساله رعايت شود اما در برخي عملکردها اين مساله لحاظ نمي شود، تا زماني که اختلافات خود را مکتوب و به همديگر عنوان نکنيم و براي حل اين ها راهي پيدا نکنيم نمي توانيم با يکديگر تعامل داشته باشيم؛ البته اشکال نگيريد با يکديگر اختلاف داريم، انشاالله اين اختلاف مبارک است.
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس در ادامه بحث احزاب در نظام جمهوري اسلامي ايران را يک ضرورت دانست و گفت: احزاب به اين دليل ضرورت دارند که نظام ما يک نظام مردم سالار است وتلاش مي کند به سمت يک دموکراسي حرکت کند.
مشفقيان افزود: دموکراسي و مردم سالاري لوازم و نيازمندي هايي دارد و نخستين نيازمندي اين است که سليقه هاي سياسي مختلف در جامعه در تشکل هايي به نام حزب سياسي متبلور شوند و بتوانند خود را به جامعه معرفي کنند و جايگاه ها و ديدگاه ها و راهبردهاي خود را که بايد برگرفته از راهبردهاي کلي نظام و در قالب قانون اساسي باشد به جامعه عرضه کنند.
وي ادامه داد: احزاب هرچقدر در اين معرفي بيشتر موفق باشند کساني را که در جامعه به فکر آن ها نزديک تر هستند جذب مي کنند.
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس همچنين به تاريخچه فعاليت احزاب پس از انقلاب اسلامي اشاره کرد و گف:‌جامعه ما از بدو پيروزي انقلاب اسلامي، اولين آزمايش تشکل سياسي را در قالب حزب جمهوري اسلامي تجربه کرد که من جزو اولين اعضاي حزب جمهوري اسلامي در استان فارس بودم اما متاسفانه به دليل اينکه نمي دانستيم حزب چه لوازمي دارد و افراد با چه سلايقي بايد در آن قرار بگيرند، اختلاف در سليقه ها باعث شد اين حزب يکي دو سال بيشتر دوام نياورد و با اذن امام راحل فعاليت آن تعطيل شود.
مشفقيان افزود: از آن زمان به بعد سليقه هاي سياسي خودشان را در شکل هاي کوچکتري معرفي کردند که شايد گوناگوني اين تفکرات يک مقدار کار را براي انتخاب جامعه مشکل کرد، اگر مثل کشورهاي بزرگ يک يا دو حزب فراگير تشکيل مي شد شايد جامعه در مورد انتخاب راه و تشکلي موردنظر راحت تر بود.
وي ادامه داد: در جريان اصولگرا سعي ما بر اين است که همگوني بين جريان ها به وجود آيد تا در انتخابات دو سال آينده به يک سامانه اي رسيده باشيم که بتوانيم به صورت مدون نظر و اعتقاداتمان را به مردم عرضه کنيم.
**منشور گفت و گوي سياسي گامي براي دوري از اتهام زني
دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش استان فارس نيز در اين ميزگرد با بيان اينکه رسيدن انقلاب به دهه چهارم حياتش براساس فرهنگ ديرينه ما نشانه تکامل عقل و معرفت است، بر ورود جامعه به مرحله بلوغ در اداره کشور و تسلط خرد جمعي تأکيد کرد و اقدام وزارت کشور را در خصوص تدوين منشور گفت‌و‌گوي سياسي ستود.
جميله کريمي گفت: اين منشور را مي‌توان در به ‌رسميت‌شناختن احزاب و تمکين به خرد جمعي و ورود جريان‌هاي سياسي به مسير گفت ‌و‌گو به ‌جاي پيش‌داوري در خلاء و اتهام‌زني به يکديگر و دوم هم‌افزايي در اشتراکات خلاصه کرد.
وي ادامه داد: بر‌اين‌اساس، احزاب مي‌توانند قدرت مردم را در فرايند توسعه کشور به‌کار گيرند، با‌توجه‌به حوادث اخير در دي ماه گذشته، بحران‌ها را مديريت کنند و مطالبات مردم را در چارچوب قانون به گوش حاکميت برسانند و از نفوذ فرصت‌طلبان خارجي و سوءاستفاده‌کنندگان جلوگيري کنند.
کريمي همچنين از احزاب با عنوان مقابله‌کنندگان با فساد ياد کرد و بيان کرد: فساد از اين رو در حال حاضر پاشنه آشيل جمهوري اسلامي است که احزاب تاکنون حضور کم رنگي‌ در تصميم‌ گيري‌ها داشته‌اند.
دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش فارس همچنين گفت: ما تابه‌حال، خوب گفتن و بدشنيدن را به خصوص در دهه اخير تمرين کرده‌ايم اما يکي از الزامات گفت‌و‌گو اين است که خوب شنيدن را هم تمرين کنيم و بپذيريم طرف مقابل نيز برنامه‌هايي دارد و بايد شنونده نيز باشيم.
کريمي با بيان اينکه ضرورت گفت و گو ، افزايش آستانه تحمل يکديگر است عنوان کرد: جريانات سياسي بايد اين احساس را به‌وجود آورند که همچون يک خانواده هستند و بايد حول محور قانون اساسي به گفت‌‌و‌گو بنشينند.
وي اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان را دو جريان اصلي جمهوري اسلامي خواند که حذف هيچ‌يک به نفع کشور نيست و بايد از ظرفيت هر دو آن‌ها براي پيشبرد منافع ملي استفاده کرد.
کريمي افزود: برخي اختلاف‌نظرها در جامعه وجود دارد که اگر ادامه يابد و به آن پرداخته نشود، منافع ملي را در معرض خطر قرار ‌مي دهد؛ همچنين برخي اشتراکات نيز وجود دارد که مي‌تواند باعث هم‌افزايي دو جريان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب باعنوان فرزندان انقلاب و نظام شود.
وي با بيان اينکه دولت، احزاب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب‌ مخاطب اين منشور هستند، بيان کرد: اين گفت‌و‌گو را بايد در ساختار عمومي يعني جريانات سياسي و ساختار حکومتي يعني همه ارکان‌هاي نظام برقرار کرد؛ بدين‌معنا که جريان‌هاي سياسي با نهادهاي مختلف به گفت‌و‌گو بنشينند و اختلاف نظرها را در محيطي خانوادگي مطرح کنند و با ارايه راه‌حل، ‌شيوه برون‌رفت از مشکلات را فراهم آورند.
وي اضافه کرد: اگر اعضاي خانواده بخواهند با هم گفت‌و‌گو کنند، بايد اصل عدالت را رعايت کنند، رعايت عدالت، خود موجب امنيت مي‌شود و افراد مي‌توانند دور از نگاه‌هاي خاص نظراتشان را مطرح کنند، رعايت اين اصول در جامعه سياسي نيز باعث گام‌برداشتن درزمينه منافع ملي مي‌شود.
کريمي گفت: تکثر در دل به رسميت شناختن احزاب نمود مي‌يابد؛ بنابراين بايد به زيرساخت اين گفت‌و‌گو و تکثرگرايي توجه کنيم.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينکه عدالت رسانه‌اي در آيين گفت‌و‌گو يکي از موضوعات اساسي است، گفت: نمي‌توان به گروهي گفت بشنو و تحمل کن و رسانه تنها در انحصار گروهي ديگر باشد. اصلاح‌طلبان از تريبون‌هايي همچون صداوسيما، نماز جمعه و مساجد محروم هستند وقتي سخن از عدالت است، بايد اين فرصت‌هاي برابر را نيز ايجاد کرد.
کريمي با بيان اينکه تنها به رسميت شناختن احزاب کافي نيست و حاکميت بايد زمينه رشد آن‌ها را نيز فراهم آورد، افزود: اين موضوع در بند دو منشور گفت‌و‌گوي سياسي نيز بيان شده‌ اما به‌نظر مي‌رسد جاي نهادهاي نظارتي در اينجا خالي است‌ زيرا احزاب براي برگزاري برنامه‌هاي خود با چالش‌هايي متفاوت رو‌به‌رو مي‌شوند.
**احزاب در پي گشودن باب تعامل هستند نه مناظره
وي با تأکيد بر اينکه احزاب در پي گشودن باب تعامل هستند نه مناظره، گفت: احزاب نه در حوزه سياسي که در حوزه‌هاي مختلف مي‌توانند برنامه ارايه دهند.همه اقشار جامعه در احزاب عضو هستند و مادامي که شرايطي براي رشد آن‌ها فراهم شود، مي‌توانند فارغ از پيچ‌‌و‌خم‌هاي اداري در کميسيون‌هاي مختلف تخصصي جمع شوند و ياريگر دولت باشند.
کريمي افزود: اگر حزب پيروز بر سر قدرت باشد، دولت مي‌تواند در ساختاري که حزب تهيه مي‌کند برنامه‌هايي با هدف حفظ منافع ملي تدوين کند و اگر حزبي بازنده انتخابات باشد مي‌تواند نظارت‌گر و منتقد باشد و در قالب دولت سايه فعاليت و فرايند را اصلاح کند.
دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش فارس با تأکيد بر اينکه تعامل و گفت‌و‌گو به معناي يکسان‌سازي نيست، عنوان کرد: هر جريان با حفظ هويت سياسي بايد در چارچوب منافع ملي صحبت کند.
وي تفسيرهاي متعدد از قانون اساسي که بعضا نقض‌کننده ديگر اصول قانون اساسي است و نيز موازي‌کاري را چالش‌هاي پيش‌روي دانست و اين معضل را باعث به بن‌بست کشاندن جامعه و هدررفت انرژي در رسيدن به توسعه خواند.
کريمي با بيان اينکه گفت‌ و‌گو با استفاده از ظرفيت نهادها، انجمن‌ها و احزاب براي ايجاد اميد و نشاط در جامعه ضروري است، ادامه داد: براساس آمار‌ها ميانگين سني افراد شرکت‌کننده در اتفاقات دي‌ ماه گذشته 25 سال بود، يعني جوانان نااميد از آينده و به تعبير جامعه شناسان جوانان بي‌آينده؛ بخشي از مسئوليت اين مساله برعهده احزاب است و بخشي نيز به دولت و حاکميت بازمي‌گردد و بايد بتوانيم اميد و نشاط را در جامعه ايجاد کنيم.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: شرکت مردم در فعاليت‌هاي مشارکتي خود‌به‌خود به فراهم‌آوردن اميد در جامعه کمک مي‌کند؛ زيرا فرد از اين رهگذر احساس مي‌کند در پيشبرد امور تنها نيست و مي‌تواند به نتيجه‌اي مطلوب دست يابد.
**گفت و گو نياز جدي امروز جامعه است
معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي در استان فارس نيز در اين ميزگرد يکي از نيازهاي جدي امروز جامعه را گفت و گو دانست و گفت: ابتدا لازم است که موانع مردم سالاري اعم از فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي را در کشور شناسايي و در مورد آنها بحث کنيم.
محمد علي چوبيني افزود: در دو دهه گذشته حجم سياهنمايي و تخريب در بين احزاب نسبت به يکديگر و ميزان سياسي کاري مجموعه ها بسيار بالا بوده تا جايي که امروز شاهد کاهش ميزان اعتماد توده مردم به تريبون ها و آمارهاي رسمي دولتي و حکومتي هستيم که اين يک فاجعه است.
وي ادامه داد: امروز بعد از چهار دهه با چالش هايي مواجه هستيم که بعدها آسيب هاي آن را خواهيم ديد که در اين ميان نياز به فعاليت احزاب بيش از پيش احساس مي شود و ضرورت دارد که زمينه فعاليت بيشتر احزاب فراهم شود.
معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي در استان فارس گفت: البته تا زماني که از گوشه و کنار کشور عليه تشکيلات و تحزب تخريب صورت مي گيرد و بزرگترين افتخار برخي مسئولان اين است که جزو هيچ و حزب و گروهي نيستند که اين براي يک نظام اجرايي فاجعه مجسوب مي شود، بايد نسبت به آينده احزاب نگران بود.
چوبيني، ورود دولت به بحث ايجاد فضاي گفت و گو را يک حرکت و اقدام خوب دانست و اظهارکرد: البته احزاب و تشکل ها محدود کننده دولت ها هستند و در مقابل دولت ها نيز علاقه مند به محدود شدن احزاب هستند.
وي ادامه داد: شايد محدود شدن احزاب در کوتاه مدت براي دولت ها توفيقاتي داشته باشد اما در دراز مدت آسيب هاي جبران ناپذير به اصل نظام وارد مي کند.
**جريانات سياسي بايد بر سر منافع ملي به اجماع برسند
محمدعلي مختاري از فعالان سياسي و حزبي اصلاح طلب نيز در اين ميزگرد گفت: يکي از دلايل اصلي اختلاف بين جريان هاي سياسي اصلاح طلب و اصولگرا در کشور ما از اين رو است که هنوز اين دو گروه بر سر عنواني به نام منافع ملي به اجماع نرسيده اند.
وي ادامه داد: ديد افراد و تشکل ها در ايران بيشتر حول محور حزب ، منافع حزبي و جرياني شکل گرفته و اغلب با منافع ملي بيگانه است.
اين فعال سياسي اصلاح طلب مبناي نقد در بين چهره هاي سياسي را بر اساس منافع حزبي عنوان کرد و گفت: جريانات سياسي در گام نخست بايد بر سر منافع ملي به اجماع برسند و اين ابتداي راه موفقيت براي احزاب خواهد بود و در گام بعدي نيز بايد هر حزب به حقوق حزب هاي مخالف خود احترام بگذارد.
**نبود احزاب فراگير بزرگترين چالش در کشور
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس در ادامه اين ميزگرد با انتقاد از نبود احزاب فراگير در کشور گفت: در کشور نبود احزاب فراگير که بتوانند به راحتي و بدون پرده پوشي نيات و منويات قلبي خود را بيان کنند و مردم بدانند با چه کسي روبرو هستند بزرگترين چالش است.
مشفقيان اظهارکرد: يعني من که اعتقادات خاصي در طيف اصولگرايي دارم از ديرباز اعتقاد داشتم اين ها حرف نهايي خودشان را نمي زنند و در رفتار مي خواهند به جامعه بگويند ما به دنبال چه تفکري هستيم و چه چيزهايي مي خواهيم و اين يکي از چالش هايي بزرگي بود که از دوران گذشته وجود داشته است.
وي ادامه داد: وقتي که حزب فراگير تابلودار در کشور نداشته باشيم با جريان هاي شعاري و سياسي مواجه هستيم که با التهابات زمان انتخابات خودشان را وارد عرصه مي کنند و يک سري افراد را به جامعه معرفي مي کنند، جامعه که اين افراد را نمي شناسند و مجبور هستند به اين تفکرهايي که حمايت مي کنند اعتماد کنند.
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس گفت: بعد از اينکه اين افراد انتخاب و در مسند قدرت و مسئوليت نشستند هيچکس ديگر پاسخگوي رسمي نيست در حالي که در کشورهايي که احزاب فراگير وجود دارد اين احزاب امور را کنترل مي کنند و در مقابل مردم پاسخگو هستند اما در ايران با چنين وضعيتي مواجه نيستيم و اين آسيب بزرگي است.
** اختلافات نبايد مانع گفت و گو باشد
مشفقيان افزود: اختلافات و مسايل نبايد در اين حد باشد که نتوانيم در کنار هم بنشينيم و صحبت کنيم، اختلافات سليقه و اختلافات سياسي جزو لوازم و نيازمندي هايي است که احزاب سياسي را به تکامل مي رساند و اگر اين ها نباشد که نمي توانند عيب و ايرادهاي خود را ارزيابي کنند و آن را بهبود بخشند.
وي ادامه داد: در آمريکا دو جريان به صورت همديگر مي زدند اما از زماني که انتخابات تمام مي شود اين رقابت ها حداقل در ظاهر به رفاقت تبديل مي شود و ديگر ادامه پيدا نمي کند اما در کشورما اين چنين نيست.
دبير جامعه اسلامي مهندسين استان فارس گفت: شايد يکي از علل که از طرف هر دو جريان اين مساله را دامن مي زنند، اين است که فکر مي کنيم چون اختيار داريم و مردم به ما راي دادند بايد فلان گفتمان را درک کرده باشيم و اقتضاي اين گفتمان اين افراد است، تغييرات در سطح کلان طبيعي است اما وقتي از بالا تا پايين هر چهار تا هشت سال يک تغيير و تحول داريم کسي نمي تواند به مرحله اي از تجربه مندي برسد تا بتوانند مشکلات از ابتداي انقلاب اسلامي تا کنون را رصد و آن را اصلاح کند.
** هر چيزي در خانواده مسلمان پيرو قرآن قابل گفت‌ و‌گو‌‌ست
کريمي دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش در استان فارس نيز در ادامه اين ميزگرد به سامان دادن به چالش و رقابت هاي انتخاباتي و مخرب بي پايان آن اشاره کرد و گفت: انتخابات ما در فضايي کاملاً هيجاني برگزار مي‌شود و گاهي رقباي انتخاباتي به گونه‌اي عمل مي‌کنند که منافع ملي به خطر مي‌افتد.
کريمي افزود: هريک از گروهي براي کسب آراي بيشتر به شعارهايي متصل مي‌شوند که زمينه تحقق آن فراهم نيست و با منابع موجود جامعه سازگاري ندارد که اين اقدام در عمل باعث نااميدي مردم مي‌شود.
وي در زمينه باز بودن باب گفت ‌و‌گو درباره موضوعات مختلف جامعه گفت: قرآن 1400 سال پيش دشمنان خود را به مناظره ‌طلبيد، حال چگونه است که پيروان قرآن امروز نمي‌توانند در درون خانواده خود مسايل را به بحث بگذارند؟
دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش فارس در ادامه عنوان کرد: هر چيزي در خانواده مسلمان پيرو قرآن قابل گفت‌و‌گو‌‌ست. مردم ما به اين بلوغ رسيده‌اند که به فطرت الهي مراجعه کنند و بر اين مبنا زندگي را بپذيرند، نگران نباشيم مردم چيزي بگويند که خلاف فطرت الهي و دين باشد.
وي ادامه داد:‌ گشودن بابي از سوي مسئولان براي گفت‌و‌گو با نسل امروز از ضروريات اجتماع است.
**عزم جدي دولت و همکاري احزاب لازمه عملياتي شدن منشور گفت و گوي سياسي
چوبيني معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي استان فارس نيز در ادامه اين ميزگرد، عملياتي کردن منشور گفت و گوي سياسي را نيازمند عزم جدي دولت و همکاري و خواست احزاب سياسي دانست و گفت: امروز لازم است که به اين نتيجه مشخص برسيم که در مفاهيم کلان و اساسي بتوانيم با هم گفت و گو کنيم.
چوبيني با تاکيد بر لزوم گفت و گوي خانه احزاب و مجموعه هاي سياسي افزود: سليقه هاي سياسي نياز جوامع سياسي است چرا که جامعه تک حزبي و تک صدايي محکوم به مرگ است.
وي ادامه داد: نبود احزاب سبب خواهد شد که افراد در انتخاب خود دچار احساسات شوند و فريب يک سري حرف ها و وعده هاي عوام فريبانه و غير قابل اجرا را بخورند.
معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي در استان فارس گفت: نبود احزاب سبب تقويت نگاه هاي عشيره گرايي و وارد شدن آسيب به مقوله شايسته سالاري خواهد شد.
چوبيني افزود: برخي از کساني که در مقطعي ادعاي دموکراسي دارند وقتي در حوزه رفتارشناسي وارد مي شويم مي بينيم که افرادي به شدت اقتدارگرا هستند و نظرات مخالف را به هيچ وجه نمي پذيرند که اين بسيار خطرناک است.
چوبيني اضافه کرد: در بدنه هاي اداري و اجتماعي هم دچار کاستي ها و ضعف هايي هستيم که علت آن نبود مجموعه هاي مدني است.
**منشور گفت و گوي سياسي تحزب را از حالت شکلي خارج مي کند
مختاري از فعالان سياسي و حزبي اصلاح طلب نيز به ابعاد ديگري نظير فقدان منافع حزبي در ايران معاصر اشاره کرد و گفت: اصولگراها و اصلاح طلبان هيچ زماني در مورد تقويت منافع تحزب به اجماع نرسيده اند.
وي گفت:‌به مراسم ها و نشست هاي سياسي بسياري در سالهاي گذشته در شيراز مجوز برگزاري داده نشد و يا در حين انجام آن عده اي اين جلسات را برهم زده و يا به درگيري هاي فيزيکي کشانده اند و حتي برخي چهره هاي مطرح و شناخته شده از جمله نماينده مجلس را کتک زدند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب با بيان اينکه نمي خواهم انگشت اتهام به سوي حزب و گروهي خاص نشانه بگيرم، خطاب به نماينده حزب موتلفه اسلامي در استان فارس که در اين جلسه حضور داشت گفت:آيا حزب اصيل موتلفه بعد از اين ناهنجاري هاي سياسي که نسبت به جريان اصلاح طلب رخ داد در مجامع سياسي، اعلام برائت از اين موضوع را بيان داشته و يا حتي اين مساله را عنوان کرده که حقوق جريان اصلاحات در اين جريان ها نقض شده است؟
وي دفاع نشدن از حقوق و منافع تحزب را يک فقدان دانست و افزود:هرچند که اصلاح طلبان در اين خصوص يک گام از رقيب سياسي خود جلوتر هستند ولي در مجموع نياز به تلاش در اين زمينه احساس مي شود چون يکي از عوامل ضعف احزاب در سال هاي اخير همين مساله بوده و در مجموع فقدان منافع حزبي مانع تحقق هدف هاي احزاب شده است.
مختاري به منشور گفت و گوي سياسي که در يک هفته اخير از سوي وزير کشور به تمام استانداران ابلاغ شده اشاره کرد و گفت: يکي از نقاط قوت منشور گفت و گوي سياسي اين بوده که در آن تلاش شده تحزب را از حالت شکلي خارج کند که اين موضوع خود يک دستاورد بزرگ است.
وي در ادامه صحبت هاي خود به يکي از مشکلات تحزب در ايران که تعدد احزاب است اشاره و بيان کرد: اين روند دامان تشکل هاي اصلاح طلب و اصولگرا را گرفته به گونه اي که احزاب تک نفره بسياري در لواي اين جريان هاي سياسي ايجاد شده که متاسفانه اين آفتي براي هر دو جريان سياسي کشور است که اگر جلو آن گرفته نشود به نابودي اين دو جريان اصلي منجر خواهد شد.
وي بر لزوم بازنگري در قانون احزاب تاکيد کرد و ادامه داد:اصلاحات اصولي را در قانون احزاب بايد شاهد باشيم که پرونده تعدد قارچ گونه احزاب بي هويت و بدون عضو و شناسنامه بسته شود البته بايد اين مساله را هم مدنظر داشت که کنترل به منظور تقويت احزاب مدنظر است نه اينکه همين فعاليت سياسي فشل موجود نيز کاهش يابد.
**مکان هايي براي گفت و گوي مردم تعيين شود
مختاري افزود: اگر نام منشور گفت و گوي سياسي، منشور جامعه مدني نام گذاري مي شد بهتر بود، آغاز گفت و گو بايد از جامعه و عموم مردم کليد بخورد و لازم است که در شهرها، پارک ها و مکان هايي براي گفت و گو مردم تعيين شود که آحاد مردم در اين محل ها به تبادل نظر بپردازند.
**تعريف منافع ملي چالش بين اصولگرا و اصلاح طلب
مشفقيان دبير جامعه اسلامي مهندسين در استان فارس نيز در ادامه اين نشست به موضوع تعريف منافع ملي و جايگاه رفيع رهبر معظم انقلاب در تعريف منافع ملي اشاره کرد و گفت: فکر مي کنيم يکي از محل چالش هاي بين دو تفکر در اين نقطه تعريف مي شود يعني دوستان اصلاح طلب ما منافع ملي را در ارتباط تنگاتنگ و خوب با آمريکا به طور اخص و با غرب به طور اعم مي بينند.
وي ادامه داد: اين مساله چيزي نيست که اخيرا به وجود آمده باشد، رئيس جمهوري اسبق نيز روي اين مساله تمرکز داشت که در اين زمينه چالش زيادي وجود داشت.
دبير جامعه اسلامي مهندسين در استان فارس بيان کرد: نبايد خيلي به شعارهاي سياسي نگاه کنيم بلکه بايد به رفتار سياسي قبل از اين شعارها نگاه کنيم، هر دو جريان سياسي بايد به خود را ملزوم به رعايت منافع ملي ترسيم شده از سوي رهبر معظم انقلاب بدانند.
**رسالت رسانه‌ها در پيشبرد منشور گفت و گوي سياسي جريان‌سازي است
دبير جمعيت زنان مسلمان نوانديش در استان فارس نيز در ادامه اين نشست با اشاره به اهميت نقش رسانه در پيشبرد بند‌هاي منشور گفت و گوي سياسي گفت: ايرنا و هر رسانه ديگري در پيشبرد اين منشور رسالتي بزرگتر از احزاب دارد و آن جريان‌سازي است.
کريمي ابراز اميدواري کرد تهيه اين منشور موجب شود که اموري مانند حذف و خشونت پايان يابد.
وي گفت و گو را از الزامات جامعه مدني بر شمرد و اظهار اميدواري کرد که منشور گفت و گوي سياسي بابي براي همدلي و اعتماد سازي در جامعه باشد.
کريمي با دفاع از عملکرد اصلاح ‌طلبان در جريانات سياسي و اجتماعي کشور گفت: اصلاح‌طلبان منافع ملي را در يد قدرت‌هاي خارجي نمي‌بينند. آن‌ها باوجود همه نقدها در جريان اعتراضات اخير، آنجا که احساس کردند رسانه‌هاي خارجي مطالبات مردم را به اغتشاش تبديل کرده‌اند، تمام ‌قد از نظام و منافع ملي حمايت کردند به ‌گونه‌اي که رسانه‌هاي خارجي اصلاح‌طلبان را مورد هجمه قرار دادند و دريافتند تا اصلاح‌ طلبان هستند، نمي‌توانند منافع ملي را هدف قرار دهند.
وي ادامه داد:اصلاح‌ طلبان با تکيه برعقلانيت معتقدند که گفت‌ و‌گو درعرصه بين المللي وسياست داخلي بايد در وضعيت برد‌-‌برد باشيم و منافع ملي را تأمين کنيم.
اين فعال سياسي اصلاح‌ طلب بيان کرد:اصلاح‌ طلبان خود را ملزم به قانون اساسي مي‌دانند و وقتي از قانون اساسي سخن مي گوييم يعني همه ارکان آن و تمکين به اجراي تمام بندهاي آن مدنظر است.
کريمي افزود: بايد بدبيني‌هاي پيش‌آمده در گذشته را باهم برطرف کنيم و دهه پنجم انقلاب را بر مبناي تعامل و اعتمادسازي با حفظ هويت سياسي و تضارب آرا به رسمت بشناسيم و به اين دوران نفس‌ گير اختلافات و مظلوميت اصلاح‌طلباني که با عشق به نظام و کشور و مردم ايستادند و امروز سربلند بيرون آمدند، پايان دهيم.
**لزوم گفت و گوي اصولگرايان و اصلاح طلبان بر سرمنافع ملي و استاني
معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي در استان فارس نيز در ادامه نشست با تاکيد بر لزوم گفت و گوي احزاب سياسي اصلاح طلب و اصولگرا گفت: قطعا اين 2 حزب در صورت گفت و گو، در بسياري از مباحث به اشتراک خواهند رسيد.
چوبيني افزود: علاوه بر گفت و گو بر سر منافع ملي، مسايل استاني ما هم مي تواند زمينه ساز گفت و گوي احزاب استان باشد.
وي ادامه داد: احزاب فعال در استان بايد بتوانند بر سر مسايل و مشکلات استان از جمله آب و محيط زيست با هم صحبت کنند و براي رفع آنها هم فکري داشته باشند.
معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي در استان فارس بيان کرد: احزاب اگر حرف مردم را بزنند و مردم ببينند که کساني مسايل و خواسته هاي آنها را دنبال مي کنند، اين باعث اعتماد آنها به احزاب خواهد شد.
وي گفت:اما اگر احزابي که در دولت هستند به هر قيمت از دولت دفاع کنند و کساني که خارج از دولت هستند به هر قيمتي از دولت انتقاد کنند و وقتي قدرت جابه جا مي شود همه چيز تغيير مي کند، اين باعث مي شود که مردم نسبت به احزاب بي اعتماد شوند.
**مردم از دعواهاي سياسي خسته شده اند
مختاري فعال سياسي اصلاح طلب نيز در ادامه اين ميزگرد ناآرامي هاي دي ماه گذشته را به فنري که جمع و در اين زمان رها شده تشبيه کرد و گفت: اين اتفاق همه جريان هاي سياسي کشور اعم از اصول گرا و اصلاح طلب را غافلگير و به هر دو حزب مطرح کشور گوشزد کرد که مردم از دعواهاي سياسي خسته شده اند، هرچند که اين اتفاق از منظري ديگر باعث باز شدن باب گفت و گو ملي در کشور شد که اين امر نکته مثبت اين رخداد بود.
او به نقش صدا وسيما در پيشبرد اهداف احزاب در کشور اشاره و اظهار کرد: متاسفانه صداوسيما ملي با عملکردي ضعيف ارزش کار حزبي را در حد کاري باندي و بيهوده تقليل و بصورت مداوم فعاليت احزاب را به غلط براي کسب قدرت جلوه داد.
مختاري اضافه کرد: متاسفانه سرمايه اجتماعي احزاب افول کرده چون رعايت اخلاق سياسي از جانب برخي جريان ها سياسي رعايت نشده است.
وي بيان کرد: بايد از تمام مشکلات و شرايطي که تجربه کرده ايم درس بگيريم و کاري کنيم که دغدغه ، درد و مشکلات مردم کم شود و اگر اينگونه باشد مي توانيم ادعا کنيم که فعال سياسي موفقي بوده ايم.
9254/9873/7375/6122
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۹۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس

عبدالحسین روح الامینی، معاون احزاب شورای ائتلاف، آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس را اینگونه روایت کرد.

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • وزارت بهداشت و درمان در اصلاح فرهنگ فرزندآوری یاری‌رسان‌ باشد
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد