Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رسانه‌هاي آمريکا و غرب در گزارش‌هاي بسياري به بررسي نقش ايران در منطقه پرداخته و استدلال مي‌کنند که چرا سياست‌هاي ضد ايراني کشور‌هايي مانند عربستان سعودي و آمريکا عليه ايران و پي‌گيري جنگ اقتصادي عليه تهران به منظور مقابله با نفوذ و قدرت اين کشور در منطقه نتيجه عکس در پي داشته و موجب افزايش نفوذ بيشتر ايران در منطقه مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري ميزان، عمق استراتژيک جمهوري اسلامي ايران کليدواژ‌ه‌اي است که بارها و بارها از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي به‌ منظور تبيين نفوذ مفاهيم انقلاب اسلامي در جهان و به خصوص در ميان کشورهاي اسلامي مورد استفاده قرار گرفته است؛ به‌عنوان مثال، رهبر انقلاب در ديدار با اعضاي مجمع عالي بسيج مستضعفين در تاريخ 1393/09/06 در اين زمينه مي‌فرمايند: مفاهيم انقلاب و مفاهيم اسلام، مثل عطر گل‌هاى بهارى است؛ هيچ کسى نميتواند جلوى آن را بگيرد؛ پخش مي‌شود، همه‌جا مي‌رود؛ نسيم روح‌افزا و روان‌بخشى است که همه‌جا را به خودى خود مي‌گيرد؛ حالا جنجال کنند، داد و بيداد کنند؛ رفته، صادر شده و الان شما در کشورهاى گوناگونى ملاحظه کنيد؛ اين تفکّر در لبنان دارد فعّاليت مي‌کند، در عراق دارد فعّاليت مي‌کند؛ جوان‌هاى عراقى حرکت کردند همراه ارتششان شدند توانستند اين پيروزى‌ها را به دست بياورند؛ در سوريه همين‌جور، در غزّه همين‌جور، در فلسطين همين‌جور، در يمن همين‌جور، ان‌شاءالله در قدس شريف و براي نجات مسجدالاقصي نيز همين جور.
رهبر معظم انقلاب در سال 1394 نيز در ديداري صريح و صميمي با بيش از هزار جوان دانشجو «حضور و نفوذ شگفت‌آور و معنوي ايران» در منطقه را از واقعياتي برشمردند که تشکل‌هاي دانشجويي بايد مورد توجه قرار دهند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سخنان خود مي‌فرمايند: با خبريم که آمريکايي‌ها و مرتجعان منطقه در نشست‌هاي پنهان خود، براي يکديگر از نفوذ ايران در منطقه درد دل مي‌کنند، اما کاري هم از دستشان بر نمي‌آيد.

نفوذ ايران اسلامي در منطقه، موهبتي خدادادي است، نه فيزيکي و متکي بر سلاح
ايشان در ادامه سخنان خود علت اصلي بمباران خانه و کاشانه مردم يمن را غيظ و عصبانيت سعودي‌ها و حاميانشان از نفوذ ايران در منطقه برشمردند و افزودند: بر خلاف ادعاها، نفوذ ايران اسلامي در منطقه، موهبتي خدادادي است، نه فيزيکي و متکي بر سلاح، و ما همچون شهيد بهشتي به دشمنان اين ملت مي‌گوييم از اين عصبانيت و غيظ بميريد.
رهبر معظم انقلاب همچنين در بيانات خود در ديدار با دانشجويان برگزيده و نمايندگان تشکل‌هاي دانشجويي‌ در سال 84 در اين خصوص مي‌فرمايند: ملت‌هاي مسلمان عمق استراتژيک نظام جمهوري اسلامي‌اند. چرا تبليغات عجيب و غريب آمريکائي و انگليسي سعي مي‌کنند بين ملت‌هاي مسلمان با ملت ايران جدائي بيندازند؟ چرا؟ با مسئله‌ قوميت، با مسئله‌ سني، شيعه؟ چون مي‌دانند آن‌ها عمق راهبردي و عمق استراتژيک جمهوري اسلامي محسوب مي‌شوند. تکيه‌گاه يک ملت به عمق استراتژيک اوست. نميخواهند ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي از اين حمايت و طرفداري‌اي که از او در کشورهاي مختلف مي‌شود - که البته بي‌نظير هم هست - برخوردار باشد. شما در هيچ جا نمي‌بينيد که در يک کشوري از رؤساي يک کشور ديگري، آحاد مردم - نه سياسيون - تجليل و احترام کنند؛ عکسشان را بلند کنند، نامشان را با هيجان بياورند؛ جز جمهوري اسلامي. در کشورهاي مسلمان هر جا برويد، آنجائي که رد پائي از جمهوري اسلامي هست، مردم نسبت به آن و نسبت به جمهوري اسلامي ابراز احساساتشان اينجوري است. دشمن اين را نمي‌خواهد؛ دشمن نمي‌خواهد اين ارتباط برقرار باشد.
در خليج‌فارس شما چه‌کار ميکنيد؟ خليج‌فارس خانه‌ ما است خليج‌فارس جاي حضور ملّت بزرگ ايران است
عمليات خليج خوک‌ها (Bay of Pigs Invasion) که در کوبا از آن به نام «La Batalla de Girón» ياد مي‌شود، يک عمليات نظامي ناموفق بود که توسط «آژانس اطلاعات مرکزي آمريکا» براي ساقط کردن حکومت سوسيالستي «فيدل کاسترو» در کوبا طراحي شده بود.
بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا؛ آمريكا پيرو سياست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌هاي مردمي ضمن مطرح کردن اين ادعا که در کوبا ديكتاتوري برقرار شده، خصومت خود را آغاز كرد.
كاسترو اصلاحات خود را اجرا كرد و با ملي كردن منافع و دارايي‌هاي آمريكا در كوبا، حكومت سوسياليست خود را آغاز كرد، بسياري از ثروتمندان كوبا به آمريكا گريختند تا به كمك سيا دولت كاسترو را سرنگون كنند. در آوريل 1961 فراريان كوبا با كمك سيا عمليات "خليج خوك‌ها" را اجرا كردند كه شكست سختي به همراه داشت.
در 17 آوريل 1961 به دستور «جان اف کندي»، رئيس جمهور وقت آمريکا، و با ارزيابي اشتباه سازمان سيا، نيروي 1700 نفري آمريکا وارد «جزيره خوک‌ها» شد که نيروهاي طرفدار کاسترو، با غافلگير کردن ضد انقلابيون کوبايي، ظرف 48 ساعت، نيروهاي شرکت‌کننده در عمليات خليج خوک‌ها را قلع و قمع کرده و صدها تن از مخالفين کاسترو دستگير، زنداني و اعدام شدند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تاريخ 13 ارديبشهت 1395 با معلمان و فرهنگيان ديدار کردند و در اين ديدار سخناني پيرامون حضور نظامي ايران در خليج فارس مطرح کردند.
مقام معظم رهبري در اين ديدار فرمودند: اينکه امروز شما مي‌بينيد دشمنان حرف‌هاي بزرگ‌تر از دهان خودشان مي‌زنند، همه‌اش قابل پاسخگويي است از سوي ملّت ايران. مي‌نشينند طرّاحي مي‌کنند که ايران بايد در خليج‌فارس رزمايش نظامي نداشته باشد؛ چه غلط‍‌هاي عجيب‌غريبي! او از آن طرف دنيا مي‌آيد اينجا رزمايش راه مي‌اندازد؛ شما اينجا چه‌کار مي‌کنيد؟ خب برويد در همان خليج خوک‌ها؛ برويد آنجاها و هرجا مي‌خواهيد رزمايش [کنيد]. در خليج‌فارس شما چه‌کار مي‌کنيد؟ خليج‌فارس خانه‌ ما است. خليج‌فارس جاي حضور ملّت بزرگ ايران است؛ ساحل خليج‌فارس به‌اضافه‌ سواحل زيادي از درياي عمّان، متعلّق به اين ملّت است؛ بايد حضور داشته باشد، بايد رزمايش کند، بايد اظهار قدرت بکند.

اين اشاره حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به خليج خوک‌ها کنايه‌اي به ضعف ارتش آمريکا و عمليات ناموفق «خليج خوک‌ها» در کوبا بود.
مسئله نفوذ ايران در منطقه غرب آسيا و تاثيرگذاري جمهوري اسلامي بر معادلات منطقه و جهان، موضوعي است که همواره مورد توجه کارشناسان و تحليلگران معتبر قرار گرفته است و مقامات رسمي کشورهاي مختلف نيز به اين موضو اذعان داشته‌اند.
رئيس سازمان سيا: ايران همچنان به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه است
براي مثال، مايک پمپئو رئيس سازمان سيا درباره نفوذ ايران در منطقه مي‌گويد، احتمالا نفوذ ايران در منطقه به بزرگترين چالش براي سياست خارجي آمريکا در طولاني مدت تبديل شود.
پمپئو در ادامه ايران را يک کشور قدرتمند معرفي مي‌کند و مي‌گويد قدرت و نفوذ آن به خصوص در سال‌هاي اخير در حال افزايش است، زماني که به آنچه در سوريه و عراق و يمن روي داده توجه کنيم متوجه اين تهديد مي‌شويم. ايران به دنبال تبديل شدن به بزرگترين قدرت منطقه است.
رئيس سازمان سيا در مصاحبه‌اي با شبکه خبري MSNBC مدعي شد: امروز ما شاهد نفوذ بيش از اندازه ايران هستيم. نفوذي که از شش يا هفت سال گذشته بسيار بيشتر شده است.
به ادعاي پومپئو، ايران در دولت عراق نفوذ زيادي دارد و به افزايش قدرت حزب الله در لبنان کمک مي‌کند، با انصارالله در يمن همکاري مي‌کند، نيروهاي مورد حمايت ايران در عراق در امتداد مرزهاي سوريه در حال جنگ هستند و ايران در سراسر خاورميانه دامن گسترده است.
کيسينجر: ايران بزرگ‌ترين چالش خاورميانه
«هنري کيسينجر» به عنوان وزير خارجه اسبق آمريکا و يک سياست‌مدار کهنه‌کار بارها به نفوذ ايران در منطقه و جهان اذعان و درباره خطر اين گسترش نفوذ براي آمريکا هشدار داده است.
کيسينجر در نشست «چالش‌هاي جهاني و راهبرد امنيت ملي ايالات متحده» کميته نيرو‌هاي مسلح سنا، عنوان کرد: ايران از لحاظ تاريخي و سياسي بيش از ساير قدرت‌هاي اين منطقه، قدرتي يکپارچه باقي مانده و توانسته است زبان و فرهنگ خود را حفظ کند.
وي مدعي شد: نفوذ ايران با راهبرد نامحسوس و تهاجمي اين کشور بيش از پيش تقويت شده است، اين کشور از يک سو خود را در چارچوب نظام سازمان ملل با تمام محدوديت‌هايش تعريف کرده و از سوي ديگر خود را قدرتي انقلابي مي‌شناسد که نظم موجود جهاني را مورد تهاجم قرار مي‌دهد.
نتانياهو: گسترش نفوذ ايران تهديدي براي روسيه است
گسترش نفوذ ايران در منطقه و جهان موضوعي است که نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز در موارد متعددي درباره آن سخن گفته و به اين موضوع اذعان کرده است.
«بنيامين نتانياهو» در مصاحبه با کانال 9 تلويزيون رژيم صهيونيستي ادعا کرده است که گسترش نفوذ ايران در منطقه تهديدي براي روسيه است!
نخست وزير رژيم صهيونيستي در ادامه ادعاهاي خود افزود: روسيه دلايل بسيار محکمي براي همکاري با ايران دارد اما گسترش نفوذ ايران در سوريه براي اسرائيل غيرقابل قبول است.
تحليلگر مسائل خاورميانه و جنوب آسيا در موسسه استراتفور: نفوذ ايران از غرب افغانستان تا عراق و سوريه و تا جنوب لبنان و در کل منطقه‌ي غرب آسيا افزايش يافته است
مايکل نايبي اسکوي، تحليلگر مسائل خاورميانه و جنوب آسيا در موسسه استراتفور، در پايگاه خبري «استيتسمن» مي‌نويسد: «اکنون ده سال از جنگ آمريکا عليه عراق و سرنگوني صدام، ديکتاتور معدوم آن کشور، مي‌گذرد. نفوذ ايران از غرب افغانستان تا عراق و سوريه و تا جنوب لبنان و در کل منطقه‌ي غرب آسيا افزايش يافته است.
عضو ارشد «انديشکده ميدل‌ايست»: ايران قدرتمندتر از هر زمان ديگري است
«چارلز ليستر»، عضو ارشد «انديشکده ميدل‌ايست»، مستقر در واشنگتن، در نشستي در مجلس نمايندگان آمريکا به قدرت ايران و حزب‌الله لبنان اعتراف کرد.
«ليستر» در نشستي که در کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا برگزار شد گفت: ايران قدرتمندتر از هر زمان ديگري است و سپاه پاسداران در حال رقابت مستقيم با منافع و نفوذ آمريکا است.
رسانه‌هاي آمريکايي و غربي نيز در موارد متعددي به نفوذ و تأثيرگذاري ايران در منطقه و جهان پرداخته و بارها به اين گسترش نفوذ اذعان کرده‌اند.
رفتار آمريکا موجب گسترش نفوذ ايران در منطقه مي‌شود
پايگاه تحليلي «فارن افرز» ماه فوريه سال جاري در گزارشي ضمن بيان اين مطلب که رفتار آمريکا موجب گسترش نفوذ ايران در منطقه مي‌شود نوشته است: در طول 7 سال گذشته تحولات اجتماعي و جنگ‌هاي داخلي، نظم سياسي که خاوميانه را از زمان جنگ جهاني اول تاکنون تعريف مي‌کرد را بر هم زده است.
در اين گزارش ضمن اشاره به برخي از حوادث در طول سال‌هاي گذشته مانند وقوع جنگ در يمن و سوريه آمده است که از نگاه ترامپ و بسياري از ناظران در واشنگتن و منطقه، ايران دليل بسياري از اين حوادث است.
فارن افرز مي‌نويسد: به نظر مي‌رسد واشنگتن بر اين باور است که به عقب راندن نفوذ ايران مي‌تواند نظم خاورميانه را بازگرداند. اما چنين انتظاري به دليل درک نادرست از آنچه در ابتداي امر باعث برهم خوردن اين نظم شد نشات مي‌گيرد، ايران باعث اين سقوط نشده است و محدود کردن ايران، ثبات را به منطقه باز نمي‌گرداند.

در ادامه اين گزارش آمده است: هيچ ترديدي نيست که ابعاد بسياري از رفتار ايران چالش‌هاي جدي را براي آمريکا ايجاد مي‌کند. علاوه بر اين هيچ شکي نيست که ايران از سقوط نظم قديمي در جهان عرب که اين کشور را محدود مي‌کرد بهره برده است. اما با اين وجود سياست خارجي آن بسيار عمل‌گراتر از آن چيزي است که بسياري در غرب درک کرده‌اند و همان‌گونه که اراده ايران به تعامل با آمريکا در پرونده هسته‌اي نشان داد، اين کشور بر اساس محاسبات سختگيرانه منافع ملي عمل مي‌کند.
در بخش پاياني گزارش فارن افرز آمده است: ايران از مرحله جنگ با داعش قوي‌تر از قبل بيرون آمده است، همچنين موقعيت آمريکا در خاورميانه بيانگر عقب‌نشيني گسترده‌تر آن از رهبري جهان است؛ آمريکا فاقد ظرفيت لازم براي به عقب راندن ايران و پر کردن خلأ ناشي از اين اقدام ايجاد است.
نتيجه عکس پشتيباني آمريکا از سياست‎هاي تهاجمي عربستان عليه ايران
وب‌سايت بلومبرگ ماه نوامبر به موضوع حمايت آمريکا از سياست‌هاي ضدايراني عربستان سعودي پرداخته و در گزارشي استدلال مي‌کند که چرا پشتيباني آمريکا از سياست‎هاي تهاجمي عربستان عليه ايران و پي‌گيري جنگ اقتصادي عليه تهران به منظور مقابله با نفوذ و قدرت ايران در منطقه نتيجه عکس در پي خواهد داشت و موجب افزايش نفوذ بيشتر ايران در منطقه مي‌شود.
در اين گزارش آمده است: مهمترين پيامد احتمالي تلاش براي انزواي ايران و اتخاذ رويکرد تهاجمي عليه اين کشور موجب افزايش قدرت ايران در خاورميانه خواهد شد، همانگونه که حمله دولت بوش به عراق در سال 2003، افزايش قدرت ايران در منطقه را در پي داشت.
بلومبرگ در خصوص جنگ اقتصادي آمريکا عليه ايران براي مقابله با نفوذ تهران در منطقه مي‌نويسد: تحريم‎هاي آمريکا عليه ايران هيچ تأثيري بر نفوذ ايران در منطقه نخواهد داشت. دولت سوريه وابستگي زيادي به ايران دارد و از طرفي دولت عراق نيز ايران را شريکي مطمئن در مبارزه به گروه‌هاي تروريستي در اين کشور و همچنين مسئله جدايي منطقه کردستان مي‌داند. تحريم‎هاي بيشتر هيچ تأثير بنياديني در تغيير توانايي ايران در نفوذ خود به منطقه خاورميانه نخواهد داشت.
تحرک‌هاي عربستان نتوانسته مانعي در برابر نفوذ ايران در منطقه ايجاد کند
وب‌سايت «نِيشِن» ماه نوامبر در گزارشي با اشاره به افزايش اقدامات ضدايراني سعودي‌ها مي‌نويسد که تحرک‌هاي عربستان نتوانسته مانعي در برابر نفوذ ايران در منطقه ايجاد کند.
نيشن در اين گزارش با اشاره به تحولات داخلي عربستان و تلاش «محمد بن سلمان» براي قبضه تمام قدرت در دستان خود تأکيد مي‌کند: مخرج تمام تغييرات در سياست داخلي و خارجي رياض نشانه تلاش پادشاهي عربستان، پيروزي در رقابت با ايران بر سر سرکردگي (هژموني) منطقه‌اي است.
نظرسنجي مؤسسه پيو درباره افزايش نفوذ ايران در منطقه
علاوه بر پايگاه‌هاي تحليلي-خبري برخي نظرسنجي‌هاي انجام شده از سوي مؤسسات آمريکايي و غربي نيز حکايت از اذعان مردم اين کشورها به گسترش نفوذ ايران در منطقه و جهان دارد.
مؤسسه تحقيقاتي «پيو» از طريق مصاحبه‌هاي حضوري در ماه فوريه و آوريل يک نظرسنجي را انجام داده که نتايج آن نشان مي‌دهد 64 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجي بر اين عقيده هستند که نفوذ کنوني روسيه در مقايسه با دهه گذشته بيشتر شده و 53 درصد نيز گفته‌اند که نفوذ ايران در منطقه طي ده سال اخير افزايش يافته است.
شکست اقدامات ضد ايراني عربستان سعودي
به طور کلي شکست سياست‌ خارجي عربستان سعودي در دوران «محمد بن سلمان» موضوعي است که به خصوص در طول ماه‌هاي اخير بازتاب بسيار گسترده‌اي داشته و پايگاه‌هاي خبري و تحليلي در موارد متعددي به اين موضوع پرداخته‌اند.
پايگاه شبکه خبري الجزيره ماه نوامبر سال گذشته در گزارشي به اقدامات صورت گرفته اخير در عربستان سعودي پرداحته و مي‌نويسد که تلاش عربستان براي برتري نسبت به ايران به شکست خورده است.
در اين گزارش به نقل از تحليلگران آمده است: تلاش براي برتري نظامي پيش از اين تمام شده، ايران در سوريه، عراق و لبنان پيروز اين رقابت با عربستان شده و شکي درباره اين امر وجود ندارد.
در بخش ديگري از اين گزارش درباره وضعيت عراق آمده است: در عراق نيز وضعيت تا حدودي مشابه به سوريه است؛ داعش در آستانه فروپاشي کامل در اين کشور قرار دارد و ارتش عراق و گروه‌هاي هوادار ايران داعش را در آستانه شکست کامل در اين کشور قرار داده‌اند و مقامات بلندپايه ايران مانند حيدر العبادي روابط کاملا دوستانه‌اي با ايران دارند.
نشست دشمن آمريکا با همپيمانان واشنگتن در ناتو
پايگاه جروزالم پست ماه نوامبر در گزارشي با اشاره به ديدار سه‌جانبه وزراي خارجه ايران، روسيه و ترکيه نوشت که تهران، مسکو و آنکارا در حال ارسال اين پيام نمادين به واشنگتن هستند که آمريکايي‌ها در دوران پس از داعش جايي ندارند.
جروزالم پست در گزارش خود به اين مسئله اشاره مي‌کند که آمريکا هيچ راهبرد مشخصي براي دوران پساداعش در عراق و سوريه ندارد و نشست سه‌جانبه ايران، روسيه و ترکيه بيشتر از هر چيزي عدم توانايي پيشرفت راهبرد آمريکا در منطقه است. ايران، به عنوان دشمن آمريکا با ترکيه، همپيمان ناتو واشنگتن و روسيه نشست سه‌جانبه درباره سوريه برگزار مي‌کنند.
عليرغم تلاش ترامپ تحولات منطقه به نفع تهران پيش مي‌روند
ماه آگوست پايگاه تحليلي «اسلِيت» ضمن بررسي تحولات اخير در منطقه نوشت: عليرغم اينکه دولت ترامپ اعلام کرد که به دنبال منزوي کردن ايران و جلوگيري از گسترش نفوذ اين کشور در منطقه است اما تحولات منطقه به نفع تهران پيش مي‌روند.
پايگاه اسليت در اين گزارش ضمن اشاره به آغاز به کار مجدد سفير قطر در تهران، اين امر را يک پيروزي براي تهران در منطقه توصيف کرده و نوشت: با وجود تلاش عربستان و متحدانش، قطر همچنان در سياست خارجي خود مستقل باقي مانده و روابط دوستانه‌تري با ايران آغاز کرده است، و تصميم اخير اين کشور تلاش‌هاي عربستان و ديگر کشورها براي منزوي کردن دوحه را با شکست مواجه کرد.
اين پايگاه تحليلي در ادامه تصميم حماس براي احياي روابط با ايران که را دستاورد ديگري براي تهران توصيف کرده است.
اسليت ضمن اشاره به اعمال فشار کاخ سفيد به آژانس‌هاي اطلاعاتي آمريکا براي پرونده‌سازي در ارتباط با عدم پايبندي ايران به برجام افزود: مشکل اين استراتژي اين است که بنا به اذعان خود ترامپ که مي‌گويد دليلي براي لغو توافق هسته‎اي نيافته است، اگر وي موفق به انجام چنين کاري شود در اين صورت، گذشته از چين و روسيه که با آمريکا همراه نخواهند شد، بعيد به نظر مي‌رسد که کشورهاي اروپايي نيز حاضر به پيروي از آمريکا در بازگرداندن تحريم‌هاي ايران شوند.
پايگاه تحليلي اسليت در پايان نوشت: بار ديگر در حالي که دولت آمريکا سياست خارجي ناکارآمد خود را بکار مي‌گيرد تهران ثابت کرده که دست بالا را خواهد داشت.

اينديپندنت: گسترش نفوذ ايران در سوريه؛بدترين کابوس اسرائيل
نشريه اينديپندنت روز 8 فوريه سال جاري در گزارشي به بررسي اقدامات ايران در سوريه پرداخته و مي‌نويسد که گسترش نفوذ ايران در سوريه بدترين کابوس براي رژيم صهيونيستي است.
ژئوپوليتيکال فيوچرز: گسترش نفوذ ايران فراتر از خاورميانه
نشريه تحليلي «ژئوپوليتيکال فيوچرز» در گزارشي به بررسي نفوذ ايران در منطقه پرداخته و مي‌نويسد که گسترش نفوذ ايران فراتر از خارميانه است.
اين پايگاه تحليلي مي‌نويسد: تلاش ايران براي گسترش نفوذ در منطقه پيش از اين مورد توجه بوده است اما در آينده نزديک شايد گسترش نفوذ ايران به خارج از منطقه نيز توجه قدرت‌هاي بزرگ را به خود جلب کند.
در اين گزارش ضمن اشاره به روابط ايران و جمهوري آذربايجان آمده است: طي ماه‌هاي گذشته ايران اقداماتي براي بهبود روابط خود با جمهوري آذربايجان انجام داده است؛ دو کشور نشست‌هاي مشترکي برگزار کرده ودرباره همکاري‌هاي منطقه‌اي مذاکره کرده‌اند.
شينهوا: تغيير راهبرد آمريکا براي مقابله با نفوذ ايران
خبرگزاري «شينهوا» نيز به بررسي رويدادهاي منطقه و به خصوص در عراق و سوريه پرداخته و گزارش داد که نفوذ روزافزون ايران يکي از چالش‌هاي مهم پيش روي آمريکا است.
شينهوا به نقل از تحليل‌گران مي‌نويسد: نفوذ رو به افزايش ايران در عراق و منطقه يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي استراتژي آمريکا در منطقه است.
ايران مهمترين مانع مقاوم در برابر سيطره‌ي کامل آمريکا بر منطقه پرانرژي خاورميانه
وب‌سايت تحليلي-خبري «دبليواس دبيلو‌اس» در گزارشي تحليلي با اشاره به سياست ها‌ي خصمانه روز‌هاي گذشته دولت ترامپ نسبت به ايران و تشکيل يک کارگروه ويژه در کاخ‌سفيد با هدف زمينه‌چيني براي برهم‌زني توافق هسته‌اي با ايران و با بيان اينکه از ديدگاه آمريکايي‌ها ايران مهمترين مانع مقاوم در برابر سيطره‌ کامل آمريکا بر منطقه پرانرژي خاورميانه است تأکيد مي‌کند که تمام جناح‌ها و طيف‌هاي مختلف سياست و قدرت آمريکا در مهار قدرت ايران و مقابله فعال با اين کشور هيچ اختلافي ندارند تنها اختلاف آن‌ها در چگونگي اين مهار و مقابله است.
تحليل انديشکده‌هاي آمريکايي: پيروزي بر داعش عامل تقويت نفوذ منطقه‌اي ايران
کارشناسان آمريکايي با اذعان به موفقيت ايران در شکست داعش و تقويت نفوذ منطقه‌ايش به صورت هم‌زمان، از تشکيل گروه‌هايي به سبک حزب‌الله لبنان در سراسر خاورميانه ابراز نگراني مي‌کنند.
نفوذ در قلب‌ها/ تأسي جنبش‌هاي اسلامي از انقلاب اسلامي
بسياري از پژوهشگران معتقدند تا پيش از انقلاب اسلامي در ايران، مسلمانان در گوشه و کنار جهان مسلمان بودن خود را پنهان مي کرد، اما با پيروزي انقلاب اسلامي نوري در دلهاي مسلمين تابيده شد و انقلاب اسلامي ايران به يکي از عوامل مهم و تاثيرگذار در پيشبرد روند بيداري و آگاهي مسلمانان و افزايش فعاليت‌هاي موثر اسلامي در جوامع مسلمانان تبديل شد،انقلاب اسلامي ايران به احياي دين و تجديد حيات اسلام در ايران و جهان مدد رساند که يکي از ابعاد آن، ايجاد موج جديد در بيداري اسلامي معاصر است.
امري که براي همه آشکار است تأثيري است که انقلاب اسلامي در وراي مرزهاي ايران داشته است که مي توان در اين ميان به برخي از انقلاب هاي منطقه در قالب بيداري اسلامي اشاره کرد، مانند قيام مردم بحرين که با سرکوب آل خليفه به پشتيباني آل سعود صورت گرفت.
وجود فرهنگ مشترک ميان مردم ايران و بحرين به ويژه مواردي مانند پيروي از قيام امام حسين(عليه السلام)، رهبري قيام توسط سازمان روحانيت، تکيه بر شعارها و ارزش‌هاي اسلامي، فرهنگ شهادت موارد ديگر که نشانه هاي آن را مي توان در انقلاب اسلامي ايران جستجو کرد.
موارد و نمونه هاي بسياري از تاسي جنبش هاي اسلامي در منطقه و جهان از انقلاب اسلامي اشاره کرد، از مسلمانان کشورهاي غرب آسيا گرفته فلسطين، لبنان، يمن مراکش، تونس و عراق و ... تا جنبش هاي اسلامي در شرق آسيا و آفريقا مانند نيجريه.
يکي از شاخص‌ترين نمودهاي تأثير انقلاب اسلامي ايران، رسمي شدن، اهميت يافتن و پديد آمدن مکتب تشيع در برخي کشورهاي آفريقايي است ؛ از جمله اين کشورها مي‌توانيم از نيجريه نام برد که از مهم‌ترين کشورهاي حوزه غرب آفريقا است.
پيرايش شيعيان در اين کشور به بعد از انقلاب اسلامي باز مي‌گردد. با وقوع انقلاب، افکار مردم اين کشور همانند ساير کشورهاي مسلمان متوجه انقلاب و رهبري آن شدند و نام امام خميني (ره) در قلوب آنها جاي مي‌گيرد. اولين گروه شيعه در نيجريه و بعد از انقلاب اسلامي ايران در قالب " حرکت اسلامي شمال نيجريه " شکل گرفت.

اين حرکت شيعي به وسيله يک روحاني بنام " مالام ابراهيم الزاک زاکي " ( ZAKI Mallam Ibrahim El-Zak )، که از محبوبيت بالايي در جامعه اسلامي برخوردار است، رهبري مي‌شود. رهبري حرکت در سالهاي اول انقلاب بعد از سفري که به ايران داشت به تشيع گرايش پيدا کرد. او به انقلاب اسلامي ايران و امام خميني (ره) توجه خاص دارد و خود را از رهروان امام راحل مي‌داند.
آذر ماه سال 94 بود که نظاميان ارتش نيجريه در اقدامي وحشيانه به منزل شيخ «ابراهيم زکزکي» رهبر جنبش اسلامي نيجريه در منطقه «گيسلو» در شهر «زاريا» واقع در ايالت «کادونا» يورش بردند. در حملات وحشيانه سال 94 ارتش نيجريه به منزل شيخ زکزاکي، درگيري شديدي ميان نظاميان و طرفداران اين روحاني شيعي درگرفت که به دنبال آن حدود دو هزار نفر شهيد و هزاران نفر ديگر زخمي شدند. از آذر ماه سال 94 تاکنون مناطق مختلف کشور نيجريه صحنه تظاهرات مردمي در حمايت از شيخ زکزاکي و محکوميت ارتش اين کشور بوده است. اعتراضات مردمي نه تنها در مناطق مسلمان نشين بلکه در مناطق مسيحي نشين نيز ادامه مي يابد.
ايران منزوي نشده و قوي‌ترين حضور در منطقه و بيشترين تاثير در معادلات منطقه را دارد
همانطور که عنوان شد، با وجود تمام تلاش هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي وعناصر آن ها در منطقه، يبراي کاهش نفوذ ايران اسلامي در غرب آسيا و حتي فراتر از آن، نه تنها توانسته اند ايران اسلامي را منزوي کنند، بلکه به اذعان خود کارشناسان و تحليلگران ارشد غربي، دامنه نفوذ ايران گسترده تر شده و به چالشي بزرگ براي قدرت هاي استکباري دنيا تبديل شده است.
سيد حسن نصرالله، دبير کل حزب الله لبنان درباره نفوذ ايران در منطقه مي گويد: ايران نسبت به تروريسم مسامحه به خرج نمي‌دهد و واکنشي قوي نشان مي‌دهد و اين کار را انجام داده است. در نبرد تروريسم با ايران، اين تروريسم است که شکست مي‌خورد. نبرد تروريسم با ايران، نتيجه عکس خواهد داشت، و حضور ايران قوي‌تر خواهد شد و حمله ايران به گروه‌هاي تروريستي در ديرالزور و اصابت دقيق موشک‌ها به اهداف مورد نظر اين را ثابت کرد.

به گفته دبيرکل حزب‌الله، تلاش‌ها براي به انزوا کشاندن ايران بي نتيجه بوده است و ايران قوي‌ترين حضور در منطقه و بيشترين تاثير در معادلات منطقه را دارد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۲۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی: همه راه‌های نفوذ دشمنان باید بسته شود

سردار حسین سلامی در مراسم چهلم شهدای حمله به کنسولگری ایران در دمشق، اظهار کرد: این شهدا برای دفاع از حریم اسلام و عزت مسلمانان و نجات جهان اسلام از سیاست بردگی مدرن غرب با محوریت آمریکا، هجرت را مقدمه جهاد خود قرار داده و از خانواده خود دست کشیده در جستجوی رضوان الهی، میدان جهاد را برگزیدند و به آنچه در جستجویش بودند نائل شدند.

به گزارش صدای ایران از ایسنا،وی ادامه داد: جهاد در راه آزادی مسلمانی که تحت سیطره طاغوت قرار دارند، برای ما پاسداران انقلاب اسلامی جذاب‌ترین و زیباترین مسئولیت و ماموریت است.

سردار سلامی افزود: مرز‌هایی که کشور‌های اسلامی را از هم جدا می‌کند و به آنها هویت سیاسی مستقل می‌دهد، هرگز سیاست اساسی استعمار را از هم تجزیه نمی‌کند. استکبار با محوریت آمریکا برای سیطره بر جهان اسلام هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند و مسلمانان را در یک هویت یکپارچه و پیوسته می‌بیند و دنبال سیطره کامل بر جهان اسلام است.

استکبار خواهان تسلط بر ایران، عراق، سوریه لبنان یمن و سایر بلاد اسلامی است و می‌خواهد اسلام را از آنها بگیرد و ثروت آنها را به یغما ببرد. ما همه مسلمانان سوار یک کشتی هستیم. اگر دشمن به یک سرزمین اسلامی رخنه کند، سعی می‌کند به سایر نقاط هم رخنه کند. همه راه‌های نفوذ دشمنان باید بسته شود. این منطق ماست که در شرق مدیترانه راه را بر دشمن می‌بندیم و سطح نبرد را گسترده می‌کنیم تا با دشمن مقابله کنیم و تجزیه شود.

وی ادامه داد: چهره واقعی تمدن غرب را در غره ببینید. رسالت نیروی قدس سپاه این است که راه نفوذ دشمن را در سرزمین‌های اسلامی را ببندد. ما این کار را انجام می‌دهیم تا هم از امنیت خود دفاع کنیم و هم از امنیت کشور‌های اسلامی. ما نمی‌توانیم زیر ستم و بردگی غربزدگی کنیم.

سردار سلامی خاطر نشان کرد: طوفان الاقصی شکست کامل برای رژیم صهیونیستی بود. این عملیات این رژیم را تا مرز مرگ مغزی پیش برد. وعده صادق ضربه‌ای بر ادعای بازدارندگی این رژیم بود. رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه، انگلیس و برخی دولت‌های عرب در مقابل هجوم محدود و بدون غافلگیری ما شکست خوردند و نشان داد غزه تنها نیست.

وی با بیان اینکه این عملیات‌ها نشان داد که به پایان عمر رژیم صهیونیستی نزدیک می‌شویم، تصریح کرد: جغرافیای سیاسی آمریکا در جهان کوچک شده و به لحاظ اخلاقی ورشکسته شده است. قدرت آمریکا هم فرسوده و پوسیده شده است. آمریکا نمادی است از اینکه تمدن غرب در حال غروب است، ولی عصر طلایی تمدن اسلام تحت تاثیر انقلاب اسلامی و مجاهدت‌های رهبر معظم انقلاب در حال آغاز است.

وی در پایان گفت: امروز امت ما سرافراز است و آرزوهایش در حال تحقق است. ملت ما پای آرمان‌های شهدا ایستاده است. ما راه شهدا را ادامه می‌دهیم.


دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: ۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم
  • متفاوت ترین حمایت دانشجویان آمریکایی از فلسطین | ویدئو
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • واشنگتن: ارسال تسلیحات و مهمات آمریکایی به اسرائیل متوقف شد
  • آمریکا در بحرانی‌ترین دوره‌ تاریخ خود قرار دارد
  • سرلشکر سلامی: همه راه‌های نفوذ دشمنان باید بسته شود
  • استقبال خاورمیانه از صنعت ساخت‌وساز جدید
  • استقبال خاورمیانه از ساخت‌وساز ماژولار
  • اتحاد ملت‌ها، انزوای صهیونیسم
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر