Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدان- کبدی از رشته‌های بسیار مستعد و مدال‌آور استان‌همدان است اما در نبود اسپانسر روزگار ناخوشی را سپری می‌کند که این امر حمایت و توجه ویژه مسئولان را مورد تاکید قرار می‌دهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رشته کبدی در استان‌همدان علی‌رغم اینکه سابقه نه‌چندان درازی دارد اما یکی از موفق‌ترین و پر مدال‌ترین رشته‌های ورزشی استان‌همدان محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شهرستان‌های استان‌همدان در این رشته بسیار توانمند هستند به‌طوری‌که می‌توان به کبدی کبودرآهنگ که به‌نوعی قطب کبدی استان و کشور محسوب می‌شود اشاره کرد کمااینکه کبدی ملایر در بخش بانوان در کشور بسیار شناخته شده است.

کبدی یک ورزش تیمی با منشا بومی و محلی است

کبدی یک ورزش تیمی است و اصل و منشأ این بازی بومی و محلی بوده و در تمام نقاط ایران انجام می‌شود؛ در گیلان به این بازی «شیرین‌دودو»، در خراسان، گلستان و مازندران «زو» و در خوزستان «اش تی تی» و در سیستان و بلوچستان و خراسان «کبدی» یا همان «کی بودی» می‌گویند که ترکیبی از کشتی و راگبی است.

بازی کبدی در داخل سالن (تاتامی)، در زمین خاکی و چمن بدون استفاده از هرگونه وسیله انجام می‌شود ولی بازی‌های بین‌المللی و رسمی باید بر روی تاتامی انجام شود.

مهاجمان دوتیم در حالی که به‌طور مرتب کلمه «کبدی کبدی» را تکرار می‌کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه‌جایی سعی می‌کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل به بالاترین امتیاز دست یابد.

در صورت تساوی دو تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی دو تیم انجام می‌شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک‌به‌یک پیگیری می‌شود.

در طول بازی باید کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود چراکه قطع کردن کلمه (کبدی کبدی) یا نفس‌گیری در بازی به معنی قطع کردن محسوب می‌شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید.

نحوه کسب امتیاز هم بدین‌صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد و امتیاز کسب می‌شود ولی اگر حریفان مهاجم را نگه‌دارند و در زمین خود متوقف کنند و اجازه رسیدن مهاجم به زمین خودش را ندهند مهاجم یک امتیاز از دست می‌دهد.

بازی کبدی دارای قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود

بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود و در این بازی تیم‌ها به نوبت مهاجم را در طول خط مانع نیمه زمین ارسال کرده و تیمی که بیشترین امتیاز را در پایان بازی به دست آورده باشد برنده اعلام می‌شود.

لازمه این ورزش واکنش سریع، ظرفیت ایده آل مربوط به جهاز تنفسی، هماهنگی عضلات و قابلیت بازتابی بازیکنان است و به طور کلی ورزش کبدی کاری کاملاً گروهی است و هماهنگی، سرعت عمل، چابکی و هوش سرشاری را می‌طلبد.

پدر یکی از ورزشکاران همدانی که فرزندش به رشته کبدی بسیار علاقه‌مند ‌است در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه رشته کبدی درهمدان مظلوم واقع‌شده است، اظهار داشت: رشته ورزشی کبدی در جامعه بسیار کم معرفی و شناخته‌شده و مسئولان ورزش در این زمینه کوتاهی انجام داده‌اند و نوجوانان و جوانان امروز کمتر با این ورزش اصیل ایرانی آشنا هستند.

علی‌اصغر درخشان زاده افزود: باید از طریق رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و همچنین حضور در آموزش‌وپرورش تبلیغات گسترده‌ای در زمینه رشته ورزشی کبدی و آشنایی کودکان با این صورت بگیرد تا شاهد رشد بیشتر این رشته ورزشی باشیم.

کشف استعداد رمز موفقیت هر رشته ورزشی است

وی بابیان اینکه استعدادیابی در ورزش حرف اول را می‌زند، گفت: کشف استعداد رمز موفقیت هر رشته ورزشی است اگر در این زمینه کوتاهی کنیم ورزش کشورمان در المپیک و مسابقات جهانی هر روز یک‌قدم عقب‌تر از روز گذشته خواهد بود و با شکست بسیار بزرگی مواجه می‌شویم.

درخشان زاده عنوان کرد: در رشته کبدی باید مربیان توانمند استان‌همدان برای معرفی این رشته و سپس استعدادیابی با آموزش‌وپرورش هر چه بیشتر همکاری کنند و در زنگ‌های ورزش دانش آموزان را جذب رشته کبدی کنند.

وی بابیان اینکه استان‌همدان می‌تواند یکی از قطب‌های کبدی در کشور باشد، بیان کرد: باوجود تعداد کم باشگاه‌های این رشته ورزشی در استان‌همدان اما می‌بینیم که شهرستان کبودرآهنگ در کبدی آقایان فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد و از کبدی بازان بسیار خوب که در سطح ملی فعال هستند برخوردار است.

این پدر همدانی عنوان کرد: همچنین می‌شنویم کبدی بانوان ملایر از چه قدرتی برخوردار است و بانوان کبدی کار این شهرستان در اردوهای تیم ملی دعوت می‌شوند که این موضوع نشان از توانایی تک‌تک شهرستان‌های استان‌همدان دارد و باید هر چه بیشتر به این رشته ورزشی توجه شود.

درخشان زاده بابیان اینکه رشته‌هایی مانند کبدی ازنظر مالی بسیار ضعیف هستند، گفت: شاید یک کبدی کار که در اوج ورزش حرفه‌ای و ملی قرار دارد را کمتر کسی در رسانه‌ها و مردم بشناسد ولی یک فوتبالیست دسته چندم که یک شهرستان کوچک بازی می‌کند را مردم بیشتری می‌شناسند و به نظر من این جفای رسانه‌ها به این‌چنین ورزش‌هایی است.

۹۶۶ نفر بیمه‌شده رشته کبدی در استان همدان وجود دارد

رئیس هیئت کبدی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شمار ورزشکاران سازمان‌یافته کبدی استان‌همدان اظهار داشت: ۹۶۶ نفر بیمه‌شده رشته کبدی در استان وجود دارد.

محمود کوثری فرد بابیان اینکه جوانان همدانی به رشته کبدی علاقه دارند و با حمایت از آن‌ها می‌توان در کشور خوش درخشید، افزود: شهرستان کبودرآهنگ در بخش آقایان و ملایر در سطح بانوان را می‌توان به‌عنوان قطب کبدی کشور معرفی کرد.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان کبودرآهنگ علاوه بر داشتن خانه کبدی، از مربیان باتجربه و موفقی در این رشته برخوردار است.

به دنبال حامی مالی برای بانوان هستیم

رئیس هیئت کبدی استان‌همدان با اشاره به اینکه در رده بانوان نیز دنبال جذب حامی مالی هستیم، گفت: با توجه به رشد این رشته در بین بانوان استان به دنبال حامی مالی برای بانوان هستیم تا بتوانیم در رقابت‌های لیگ کشور، تیم خوبی را روانه مسابقات کنیم.

کوثری فرد عنوان کرد: همدان دارای ظرفیت بالایی در ورزش کبدی است و اگر تیم کبدی ۲۰ میلیون تومان بودجه داشته باشد به‌راحتی می‌تواند به روی سکوی قهرمانی برود.

وی با اشاره به استعدادیابی در کبدی استان‌همدان بیان کرد: سال گذشته بیش از یک هزار و ۸۲۶ نفر استعدادیابی شدند که یک هزار و ۲۲۶ نفر از پسران و ۶۰۰ نفر از دختران و نونهالان و نوجوانان برای رشته کبدی استعدادیابی انجام شد که ۱۲۰ نفر از این افراد انتخاب شدند و مسابقه انتخابی نوجوانان استان با حضور این افراد برگزار شد.

جشنواره استعدادیابی مقطعی نباشد

رئیس هیئت کبدی استان‌همدان عنوان کرد: استعدادیابی کبدی همچنان در بین دانش آموزان استان انجام می‌شود ولی نباید جشنواره استعدادیابی مقطعی باشد.

کوثری فرد با اشاره به اینکه همدان در رشته کبدی از پتانسیل بالایی برخوردار است، گفت: هیئت کبدی همدان برنامه‌های مختلفی ازجمله برگزاری مسابقات مدارس، مسابقات قهرمانی استان، مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان بانوان استان، حضور در مسابقات لیگ برتر، حضور در مسابقات لیگ دسته یک کشور بانوان را در تقویم ورزشی خود دارد.

رشته کبدی در همدان از نبود اسپانسر رنج می‌برد و تمام هزینه‌های این رشته از طریق کسب درامد از سالن خصوصی کبدی است  وی با اشاره به زیرساخت‌های رشته کبدی در استان، گفت: ورزش کبدی در همدان دارای سالن اختصاصی است اما متأسفانه رشته کبدی در همدان از نبود اسپانسر رنج می‌برد و تمام هزینه‌های این رشته از طریق کسب درامد از سالن خصوصی کبدی است و این درآمد جوابگوی میزبانی و یا اعزام به مسابقات کبدی نیست.

کوثری فرد با اشاره به اینکه ما به غیر از نبود اسپانسر در همدان در رشته کبدی مشکلی نداریم، بیان کرد: تیم کبدی کبودرآهنگ که در یک شهرستان کوچک است با تیم‌های گلستان و سمنان در مسابقات برابری می‌کند.

وی افزود: کبدی استان در کشور رتبه سوم را دارد و مقام‌های جوانان استان نیز بین دوم و سوم در کشور است.

رئیس هیئت کبدی استان‌همدان با اشاره ساخت سالن اختصاصی کبدی در کبودرآهنگ گفت: پس از کلنگ زنی خانه کبدی؛ اقدامی برای ساخت این مجموعه صورت نگرفته است.

کوثری فرد عنوان کرد: مسئولان و خیرین باید در این راستا و ساخت خانه کبدی و ساخت استراحتگاه تلاش کنند.

وی با اشاره به تعداد داوران فعال استان‌همدان در رشته کبدی بیان کرد: بیش از ۲۰۰ نفر در استان مدرک داوری کبدی دارند که از این تعداد ۱۰ داور فعال داریم که در مسابقات آسیایی و کشوری قضاوت می‌کنند و اولین استانی هستیم که ۱۰ داور بین‌المللی و ملی داریم.

فعالیت مربیان فوق‌العاده و کارکشته‌ کبدی درهمدان

رئیس هیئت کبدی استان‌همدان عنوان کرد: یکی از عوامل پیشرفت ورزش کبدی داشتن مربیان فوق‌العاده و کارکشته‌ است و در حال حاضر نیز ۶ مربی باتجربه در همدان فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت کبدی ملایر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت کبدی ملایر اظهار داشت: استقبال مردم ملایر از این رشته خوب بوده و ۳۲ نفر در بخش بانوان و ۱۶ نفر در بخش آقایان در رشته کبدی فعالیت می‌کنند اما درمجموع آمار سازمان‌یافته شهرستان بیش از ۱۷۰ نفر است.

رضا پیرحیاتی افزود: کبدی ملایر در بخش بانوان از ظرفیت بالاتری برخوردار و حضور بانوان کبدی کار ملایری در تیم‌های کشوری و اعزام به مسابقات گویای این ادعا است.

وی با اشاره به فعالیت مربیان و داوران کبدی ملایر گفت: شهرزاد فارسی در بخش بانوان و بسطامی در بخش آقایان از مربیان برجسته کشورند و ۶ مربی کارت دار در ملایر فعالیت می‌کنند.

پیرحیاتی عنوان کرد: در بخش داوری نیز عملکرد مناسبی داریم و ۸ داور رسمی در ملایر فعالیت دارند که در این بین نیز داوران به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.

رئیس هیئت کبدی ملایر بابیان اینکه کبدی ملایر رشد قابل‌توجهی داشته است، بیان کرد: کبدی ملایر از ۲۷ ورزشکار به بیش از ۱۷۰ ورزشکار رسیده که این افزایش نشان از پیشرفت هیئت کبدی ملایر دارد.

سالن اختصاصی برای تمرین کبدی کاران در شهر ملایر وجود ندارد

پیرحیاتی عنوان کرد: متاسفانه سالن اختصاصی برای تمرین کبدی کاران در شهر ملایر وجود ندارد.

وی یادآور شد: کمتر کارخانه و بخش خصوصی حاضر می‌شود در رشته ورزشی کبدی هزینه کند و اسپانسر شود و به همین دلیل نیز هیئت کبدی استان در بخش تیم داری دچار مشکل است.

وی عنوان کرد: باید مسئولان ارشد استان در ورزش و مدیریت استان رشته پر مدال و افتخارآفرینی مانند کبدی را بیشتر ببینند و چتر حمایت مالی بیشتری از این رشته ورزشی داشته باشند.

آنچه مسلم است اینکه مسئولان ارشد استان و مدیریت ورزش استان‌همدان باید بدانند که ورزش تنها تیم فوتبال نیست و می‌توان با حمایت از رشته‌های ورزشی نظیر کبدی، جودو، تکواندو، قایقرانی، کشتی و سایر رشته‌هایی که استان‌همدان در آن حرف برای گفتن دارد سرمایه‌گذاری کرد و چندین ملی‌پوش همدانی را به‌راحتی در اردوهای ملی و مسابقات فراملی دید.

رشته کبدی نیز که یکی از رشته‌های بسیار مستعد در استان‌همدان است و مدال‌های رنگارنگی را تقدیم کارنامه ورزش استان کرده باید از چتر حمایتی مالی و معنوی بیشتر از گذشته برخوردار شود و نگاه مسئولان به این رشته ویژه‌ باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۰۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات ورزشی مدارس سمپاد همدان با حضور ۱۵۰ دانش آموز

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام بخشی صبح امروز با اعلام این خبر، اظهار کرد: مسابقات ورزشی سمپاد استان یادواره شهدای دانش آموز از ۹ اردیبهشت سال جاری با شرکت بیش از ۲۰۰ نفر دانش آموز و عوامل اجرایی در سالن‌های ورزشی آموزش و پرورش همدان برگزار خواهد شد.

بخشی افزود: این مسابقات در رشته‌های فوتسال (پسران)، والیبال (دختران)، تنیس روی میز (پسران و دختران) و شطرنج (پسران و دختران) برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نفرات برتر این دوره از مسابقات مورد تقدیر قرار خواهند گرفت و به مسابقات کشوری نیز اعزام خواهند شد.

کد خبر 6090676

دیگر خبرها

  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد / نمی‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم!
  • برگزاری مسابقات ورزشی مدارس سمپاد همدان با حضور ۱۵۰ دانش آموز
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • نبود اسپانسر مشکل اصلی فوتبال مازندران