Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@15:22:13 GMT

خطرات پیوستن ایران به کنوانسیون UPOV

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۳۰۶۶۸

در سالهای گذشته از منابع مختلف بذرها و نهال های مختلفی وارد کشور شده است، در صورت عضویت در کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی، باید پاسخگوی تک تک آنها بوده و مجبور به پرداخت جریمه خواهیم شد.

خبرگزاری تسنیم: این هفته لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی در صحن مجلس بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی، مهم‌ترین سند حقوقی بین‌المللی در زمینه حمایت از حقوق مالکیت معنوی تولید کنندگان ارقام اصلاح شده گیاهی به شمار می‌رود که نسخه سوم ان در سال ۱۹۹۱ به تصویب کشور‌های عضو رسیده است. بدیهی است که این کنوانسیون از سوی کشور‌هایی مانند آمریکا، فرانسه و آلمان برای تضمین سود شرکت‌های بذر این کشور‌ها تاسیس شده است.

بر اساس مقررات این کنوانسیون، برای به‌نژادگرانی که رقمی گیاهی با چهار ویژگی جدید، متمایز، یکنواخت و پایدار تولید کرده باشند، از حق انحصاری برای فروش و توزیع آن برخوردارند و کشاورزان برای استفاده از این بذر‌ها باید هر سال به به‌نژادگر حق استفاده (Royalty) پرداخت کنند. در غیر این صورت کشاورزان با مجازات مواجه می‌شوند.

این امر محدودیت‌های زیادی برای کشاورزان در کشور‌هایی که عضو این اتحادیه هستند ایجاد کرده است. تاکنون تعداد کمی از دولت‌ها (شصت و هفت دولت) به این کنوانسیون در آمده اند.

عضویت ایران در این کنوانسیون معایب زیر را به همراه خواهد داشت:

۱- با عنایت به اینکه ایران صادر کننده بذر نبوده و قسمت اعظم بذر محصولات مختلف مانند ذرت، کلزا، سویا، پنبه، خیار، گوجه فرنگی، بنفشه، اطلسی، و ... از خارج وارد می‌شود این کنوانسیون حامی به‌نژادگر خارجی است نه داخلی. یعنی ما علاوه بر قیمت بذری که تا کنون پرداخت می‌کردیم باید حقوق و مزایای بیشتری به ایشان تقدیم کنیم؟!

۲- عضویت ایران به معنی پذیرش محدودیت‌های فراوان در ازای به دست آوردن هیچ است هیچ مزیتی از عضویت نصیب ایران نخواهد شد.

۳- حدود ۸۰ درصد کشاورزان ایران خرده پا هستند که از مزرعه خود برای سال بعد بذرگیری می‌نمایند. در صورت عضویت همه آن‌ها مجبور به پرداخت مبلغی به شرکت‌های خارجی خواهند شد و در صورت تخلف، صد‌ها پرونده حقوقی در مجامع بین المللی علیه ایران طرح خواهد شد.

۴- در سال‌های گذشته از منابع مختلف بذر‌ها و نهال‌های مختلفی وارد کشور شده است، در صورت عضویت باید پاسخگوی تک تک آن‌ها بوده و مجبور به پرداخت جریمه خواهیم شد.

۵- در برنامه‌های تحقیقات به‌نژادی به منظور ترکیب صفات مطلوب، معمولا ارقامی از خارج وارد و با ارقام داخلی آمیزش داده شده و ارقام جدید حاصل می‌شوند. در صورت عضویت اینگونه تحقیقات متوقف و یا مشروط به اخذ مجوز و پرداخت سهم طرف خارجی خواهد شد.

۶- بذر بسیاری از ارقام بومی کشور مانند گندم، شبدر، یونجه، گیاهان دارویی و .. در سال‌های گذشته از کشور خارج شده اند و هم اکنون توسط شرکت‌های خارجی به عنوان رقم ثبت شده اند، در صورت عضویت، حتی برای کشت همین ارقام ایرانی (مانند شبدر ایرانی) هم مجبور به پرداخت مبلغ به طرف‌های خارجی خواهیم شد.

۷- برای استفاده از فرآورده‌های رقم مانند روغن، کنسرو، کمپوت و ... نیز پرداخت حق به‌نژادگر لازم است.

ولی الله محمدی، عضو هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Ja4

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۰۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش دیدنی تلویزیون کره از جنگ ایران و اسرائیل

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 14 شبکه SBS کره جنوبی در گفت و گو با سونگ ایل گوانگ کارشناس سیاسی نظامی این شبکه به بررسی استراتژی ایران مقابل اسرائیل از جمله محور مقاومت (با توصیف دقیق) پرداخت و تبعات حمله ایران به اسرائیل پرداخت و تحلیل غیرمنتظره‌ای را تشریح کرد. این گزارش جالب را که مشخصاً برای کره‌ای‌هایی است که نمی‌دانند در خاورمیانه چه می‌گذرد را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد
  • استقبال دنزل دومفریز از پیوستن به منچستریونایتد
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • فلش بک؛ اولین مصاحبه صلاح پس از پیوستن به لیورپول؛ آرزویم بازی در این تیم بود / زیرنویس فارسی
  • گزارش دیدنی تلویزیون کره از جنگ ایران و اسرائیل