Web Analytics Made Easy - Statcounter

دمشق- ایرنا- سرتیپ بازنشسته 'معن سلیمان' کارشناس ارشد نظامی سوریه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، با اشاره به این که در بحران سوریه مستشاران ایرانی نقش اساسی برای شکست تروریسم ایفا کردند، تجارب جمهوری اسلامی ایران را که دراختیار دمشق قرار داد عامل اصلی شکست دشمنان در سوریه دانست.

به گزارش ایرنا، بحران سوریه که همه منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است در سال ۲۰۱۱ (1389) آغاز شد و در همان زمان شماری از کشورهای غرب آسیا و شاخ آفریقا همچون تونس، مصر، لیبی و پس از آن بحرین و یمن با انقلاب های مردمی روبه رو شدند؛ اما ماهیت اعتراض های مردمی در سوریه که از درعا (جنوب سوریه) آغاز شده بود با انقلاب های کشورهای منطقه کاملا تفاوت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعتراض های مردمی ابتدا صنفی بود، اما با گذشت زمان و برنامه ریزی سرویس های جاسوسی غربی - عربی - صهیونیستی، این اعتراضات رنگ نظامی و خشونت به خود گرفت و به یکباره شعله های آتش در سوریه زبانه کشید. این آتش جنگ سبب شد تا جبهه استکبار، صهیونیست و شیوخ عربی از این بحران برای اهداف خود استفاده کنند که حضور مستشاران ایرانی تمامی مبادلات آنان را برهم زد.
جمهوری اسلامی ایران با این اعتراضات از همان روزهای ابتدایی مخالف بود زیرا آن را متفاوت از بهار عربی و انحرافی می دانست. با شعله ور شدن آتش جنگ در منطقه، جمهوری اسلامی برای حمایت از همپیمان استراتژیک خود، مستشارانی را به دعوت رسمی سوریه در روز 15سپتامبر 2012، (26 شهریور 1391) برای کمک اطلاعاتی به این کشور وارد کرد.
برای آشنا شدن بهتر با حضور مستشاران ایرانی در منطقه به ویژه در سوریه روز دوشنبه با سرتیپ بازنشسته 'معن سلیمان' کارشناس ارشد نظامی سوریه به طور اختصاصی گفت وگو کردیم:

** نقش ایران در حل بحران سوریه
سرتیب سلیمان گفت: مستشاران ایرانی از ابتدای بحران سوریه به ما آموختند چگونه با جنگ های نامنظم مقابله کنیم. تجربیات نیروهای نظامی ایران برای حل بحران سوریه تاثیر گذار بود. آن ها در جنگ علیه سوریه به خوبی از اهدف از پیش تعیین شده دشمنان آشنایی داشتند و به نیروهای میدانی سوریه در نبرد با تروریست کمک بزرگی کردند.
کارشناس ارشد نظامی سوریه تصریح کرد: پیمان نامه های دفاعی مشترکی بین دو کشور و مشورت های نظامی از دیرباز بین ایران وسوریه وجود داشت و در جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نیز دو کشور به هم کمک کرده بودند.
وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس سبب شد تا ایران تجربیات خوبی پیدا کند. در بحران سوریه مستشاران ایرانی به خوبی برای دفع تروریستم نقش اساسی ایفا کردند ودر این بحران در کنار مردم و ملت سوریه ایستادند.
وی تصریح کرد: به دلیل تجربیاتی که ایران در جنگ علیه دشمن دارد، هیچ گاه مستشاران این کشور آدرس اشتباه به نیروهای نظامی سوریه نداده اند و به خوبی ماکن های استقرار تروریست ها را شناسایی کرده اند.

**نقش آفرینی جبهه مقاومت در منطقه
سرتیپ سلیمان گفت: جبهه مقاومت با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از این کشور آغاز شد و امتداد آن تا عراق، سوریه و لبنان ادامه پیدا کرد. این محور فولادی تمامی توطئه های دشمنان در منطقه را خنثی کرده است.
کارشناس ارشد نظامی سوریه تصریح کرد: علت اساسی تشکیل محور مقاومت، دفاع از مظلوم در برابر جبهه استکبار جهانی است.
وی با اشاره به نقش اساسی جبهه مقاومت در منطقه، گفت: محور مقاومت مرز و سرزمین خاصی ندارد و هر کجا نیاز باشد در برابر ظلم ایستادگی می کند؛ اگر این جبهه از توطئه های تروریسم در منطقه جلوگیری نکرده بود، تروریسم در تمام جهان منتشر شده بود.

**حمایت برخی کشورهای منطقه از تروریسم
سرتیپ سلیمان اظهار داشت: جبهه مقاومت در منطقه هم اکنون به نیابت از همه دنیا علیه تروریسم مبارزه می کند، اما برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات، آمریکا، اروپا و غرب علیه این محور فتنه انگیزی می کنند.
وی افزود: به جای این که دولت های اروپایی و غربی در کنار ما علیه تروریسم بجنگند، متاسفانه علیه مقاومت و در کنار تروریست ها قرار گرفتند.
کارشناس ارشد نظامی سوریه گفت: تروریسم در برخی کشورهای منطقه به ویژه در عربستان سعودی و امارات پرورش یافته است. آن ها با این کار به خود ظلم می کنند زیرا تروریست ها روزی بر علیه خوشان اقدام خواهند کرد.
وی تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه در دام و نقشه آمریکا و کشورهای استکباری افتاده اند و به زودی توسط جبهه استکبار نابود خواهند شد.
به گفته وی: ملت سعودی و اماراتی در آینده قطعا کشورهای خود را به خاطر نقش بدی که در منطقه داشتند سرزنش خواهد کرد زیرا تاریخ، جنایات آنان را فراموش نخواهد کرد.
کارشناس ارشد نظامی سوریه با اشاره به این که پشتیبانی زیاد و بی حد لجستیکی و سیاسی این دو کشور از تروریست ها در منطقه سبب اتحاد بیشتر جبهه مقاومت علیه گروه های تروریستی شده است، گفت: عربستان از گروه های تروریستی که در حومه دمشق نیز وجود دارند نیز حمایت می کند. تروریسم به تنهایی و بدون حمایت آن ها توان مقابله با هیچ کشوری را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: محور مقاومت بعد از این که در جبهه های سوریه به ویژه در ادلب، حماه و دیرالزور به پیروزی رسید، هم اینک برای پاکسازی غوطه شرقی وارد عمل شده است.

**ایران اسلامی حامی مظلومان
سرتیپ سلیمان با تاکید بر نقش اساسی جمهوری اسلامی نقش اساسی در دفاع از مظلومان جهان ، بهترین دلیل این امر را حذف پرچم 'اسراییل' وجایگزینی آن با پرچم فلسطین دانست.

** جنایت های آمریکا در سوریه
معن گفت: آمریکا مدعی مقابله با تروریسم است، اما آمارها نشان می دهد که چه جنایاتی علیه مردم سوریه انجام داده است؛ ائتلاف بین المللی به اصطلاح جنگ با داعش، به رهبری آمریکا شمار زیادی از غیر نظامیان به ویژه کودکان، زنان و افراد بی گناه را قتل و عام کرده است.
وی افزود: آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه، پشت پرده، به دنبال تحقق اهداف خویش است. نمونه های آشکاری از حمایت آمریکا از تروریست ها در منطقه وجود دارد که آخرین آن ها انتقال عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه به مکان های امن دیگر است.
خاورم**8005 *1049

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله

روز گذشته نیز انفجارهای شدیدی در سواحل «الخوخه»، «المخا» و مناطق وسیعی از «خور عمیره» در تنگه باب‌المندب شنیده شد که منجر به توقف رفت و آمد کشتی‌های تجاری به مدت چند ساعت شد. اکنون این پرسش مطرح می‌شود چرا در بازه زمانی کنونی تنش در دریای سرخ دوباره گسترش یافته است؟

نباید از یاد برد آمریکایی‌ها در ابتدای عملیات هفتم اکتبر، در حمایت از رژیم صهیونیستی به دنبال راه‌اندازی ائتلاف بزرگ دریایی با حضور متحدان منطقه‌ای و اروپایی بودند تا بتوانند قدرت نظامی انصارالله را در دریای سرخ و باب‌المندب مهار کنند و این‌گونه، کشتی‌هایی که به مقصد سرزمین‌های اشغالی ازجمله ایلات تردد می‌کنند به‌راحتی به این بنادر برسند. اما پس از گذشت تنها ۱۰روز، کشورهایی ازجمله فرانسه، اسپانیا و ایتالیا که حمایت خود را از این شوِ تبلیغاتی آمریکا اعلام کرده بودند، از عملیات «نگهبان سعادت» بیرون آمدند.

این مسئله در کنار ادامه هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی آمریکا و انگلیس در دریای سرخ توسط یمنی‌ها در ۶ماه اخیر، تحقیر بزرگی برای غرب بوده است و در ایجاد فضای اعتراضی علیه حامیان صهیونیسم در این کشورها تأثیر زیادی داشته است. حال، عملیات روز جمعه و هدف قرار دادن کشتی صهیونیستی اِم‌اس‌سی اوریون در اقیانوس هند با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته انصارالله، آن هم در دورترین نقطه در غرب جزیره ماداگاسکار در جنوب اقیانوس هند نشان‌دهنده تغییر راهبرد یمن و شکست راهبرد ایالات متحده در منطقه شده است. این یک پیشرفت قابل توجه برای انصارالله است و پیامدهای مهمی را برای حرکت کشتی‌های تجاری اسرائیل به همراه خواهد داشت، به‌طوری‌که دماغه امید نیک نیز دیگر برای تردد کشتی‌های اسرائیلی امن نخواهد بود. عملیات‌های بی‌سابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بی‌اطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت. با این تفاسیر، به‌طور کلی هر تحول سیاسی و بین‌المللی که در منطقه غرب آسیا روی می‌دهد، نمی‌توان نقش و جایگاه انصارالله یمن را در آن نادیده گرفت. راهبرد نظامی نیرومند انصارالله در اقیانوس هند، دریای سرخ و باب‌المندب سبب شده آمریکا و انگلیس با شدت دادن به حملات خود تلاش کنند توازن قدرت در این منطقه را بر هم بزنند. اما با گذشت ۶ماه از تنش در دریای سرخ، قدرت اراده و ایمان جوانان یمنی به مراتب بیشتر از ناوها، جنگنده‌ها و موشک‌های پیشرفته آمریکایی و انگلیسی بوده است. 

حملات یمنی‌ها در ۶ماه اخیر به مواضع رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس، پوشالی بودن قدرت غرب را به جهانیان نشان داد. قدرتی که برخلاف تبلیغات نمایشی ابتدای جنگ که به دنبال تشکیل ائتلاف بزرگ دریایی نگهبان سعادت علیه انصارالله بود، دیگر در برابر حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها و حتی توقیف کشتی‌های اسرائیلی به‌شدت درمانده شده است. خروج ناوچه هلندی «ترومپ» و ناو «هسن» آلمان از دریای سرخ نشان می‌دهد قدرت‌های اروپایی به‌خوبی متوجه شده‌اند این جغرافیا محل جولان نظامی در برابر انصارالله نیست. حتی ناو هواپیمابر «آیزنهاور» پس از چهار ماه استقرار، از دریای سرخ خارج شد، اقدامی که نشانه بارز شکست عملیات دریایی ائتلاف علیه انصارالله ارزیابی می‌شود.

دیگر خبرها

  • عیادت امیرعبداللهیان از یک دیپلمات سوری
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای