Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره منابع آب خنداب گفت: میزان بارندگی سال ۹۶ در شهرستان خنداب از ۱۵۲میلی‌متر به ۴۳ میلی‌متر رسیده است که این آمار حکایت از کاهش ۷۱ درصدی بارندگی سال جاری در شهرستان خنداب دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  نسیم خنداب، رودخانه قره‌چای در مسیر طولانی و پر پیچ و خم خود با عبور از دشت‌ها، شهرها و روستاهای متعدد، جان تازه‌ای به این مناطق می‌ بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رودخانه از ارتفاعات شازند سرچشمه گرفته و با عبور از مسیری به طول ۵۴۰ کیلومتر و سیراب کردن دشت‌های حاصل‌خیز شهرستان ساوه به دریاچه نمک قم سرازیر می‌شود.

بر اساس نقشه‌های جغرافیایی رودخانه قره‌چای از به هم پیوستن دو رود تشکیل می‌شود، شاخه جنوبی این رودخانه از کوه‌های سربند، راسوند، تالاب عباس‌آباد، عمارت، کله و نهرمیان سر چشمه گرفته و در محلی به نام پل دوآب به هم پیوسته و رود واحدی را به نام «شراء» در دهستانی به همین نام تشکیل می‌دهد، شاخه دیگر رودخانه قره‌چای نیز از کوه‌های استان همدان سرچشمه گرفته و پس از اتصال به رودخانه «شراء» یکی شده و به سمت شهرستان ساوه جریان می‌یابد و با گذشتن از دشت ساوه به «قم‌رود» پیوسته و به دریاچه نمک قم می‌ریزد.

از گذشته‌های دور تا به امروز حیات وحش بسیار متنوعی در حاشیه این رودخانه وجود داشته که نشان‌دهنده اهمیت رودخانه قره‌چای در حفظ محیط زیست است.

بحران کم‌آبی قره‌چای از تبعات بی‌توجهی مردم و مسئولان

چند سالی است دبی آب این رودخانه خروشان بر اثر بی‌توجهی برخی از مردم، مسئولان و بهره‌برداران از طبیعت، کاهش یافته است که در صورت ادامه این روند باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خشکیدن رگ‌های زندگی در اطراف تنها رود دائمی استان مرکزی باشیم.

حفر چاه‌های غیر مجاز در مناطق مختلف شهرستان‌هایی همچون شازند، خنداب و ساوه کاهش بارندگی سال جاری و خشکسالی‌های اخیر از عوامل اصلی کاهش دبی آب رودخانه قره‌چای است.

محمدرضا صیفی‌خانی، رئیس اداره منابع آب شهرستان خنداب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری نسیم خنداب، در خصوص وضعیت فعلی رودخانه قره‌چای گفت: رودخانه قره‌چای یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های دائمی کشور به شمار می‌آید، که نقش مهمی در زندگی مردم استان مرکزی و استان‌های هم‌جوار دارد، با توجه به اهمیت این موضوع، هم اکنون این رودخانه در زمره ۶۱ رودخانه حفاظت شده کشور قرار دارد.

صیفی‌خانی اظهار کرد: این رودخانه به دلیل عبور از شهرستان‌های شازند، خنداب، کمیجان، تفرش و ساوه نقش مهمی در تأمین معاش ساکنان این مناطق دارد.

رئیس اداره منابع آب شهرستان خنداب متذکر شد: در دو سال اخیر مسئولان شورای حفاظت استان برای خارج کردن رودخانه‌قره‌چای از وضعیت بحرانی برنامه‌هایی را از قبیل مسدود کردن مسیر نهرهای منشعب از رودخانه قره‌چای در روستاهای بالا دست شهرستان شازند و هدایت این نهرها به رودخانه قره‌چای را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر حدود یک هزار لیتر آب در رودخانه قره‌چای جریان دارد که امیدواریم با پیگیری و پایبندی مردم و مسئولان به قوانین مطرح شده شاهد جریان همیشگی آب در این رودخانه باشیم.

صیفی‌خانی با اشاره به مزیت‌های جریان آب در رودخانه قره‌چای، گفت: احیاء پوشش‌های گیاهی و زیست‌گاه پرندگان، تغذیه اراضی، بالا رفتن سطح آب چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها از بارزترین مزیت‌های جریان آب در این رودخانه است.

سطح آب سفره‌های زیرزمینی خنداب یک متر کاهش یافته است/کاهش ۷۰ درصدی بارندگی در این شهرستان

وی با اشاره به وضعیت کلی منابع آب در شهرستان خنداب بیان کرد: سطح منابع آبی شهرستان خنداب در سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک متر کاهش یافته است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان خنداب ضمن ابراز نگرانی از کاهش بارندگی‌های امسال در خنداب گفت: میزان بارندگی سال ۹۶ در شهرستان خنداب از ۱۵۲ میلی‌متر به ۴۳ میلی‌متر رسیده است که این آمار حکایت از کاهش ۷۱ درصدی بارندگی سال جاری در شهرستان خنداب دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۲۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در بخش صدمات حین کار شاهد کاهش ۱۴ درصدی در کشور بوده‌ایم که رقم قابل توجهی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهرداد عظیمی، امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: نقش ممتاز و برجسته مردمان این دیار در طول دوران مختلف انقلاب غیرقابل انکار است و به وجود کردستان قهرمان که بیش از ۵۴۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده، افتخار می‌کنیم.

وی افزود: کردستان دارای سرمایه انسانی توانمندی است و در حوزه‌های مختلفی کردستانی‌ها درخشیده و الگوهای موفقی را به کشور معرفی کرده‌اند که یکی از ماموریت‌های اصلی معرفی درست ظرفیت‌های انسانی این استان است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: هرچقدر بخش خصوصی تقویت شود و مردم امورات اقتصادی را برعهده بگیرند ما موفق‌تر خواهیم بود.

عظیمی ادامه داد: عملکرد این وزارت خانه در کاهش نرخ بیکاری که یکی از وعده‌های دولت نیز اشتغال بوده، قابل قبول بوده است و توانسته‌ایم با همکاری سایر بخش‌ها به آن جامه عمل بپوشانیم.

وی ایجاد کالابرگ الکترونیکی را نیز یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و گفت: در بخش صدمات حین کار هم شاهد کاهش ۱۴ درصدی بوده‌ایم که رقم قابل توجهی بوده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: در بخش فنی و حرفه‌ای شاهد رشد ۳۵ درصدی در حوزه آموزش و قریب به ۴۰ درصدی در حوزه سنجش مراکز حرفه‌ای بوده‌ایم.

عظیمی تصریح کرد: امسال هدف گذاری ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی است که به صورت جدی آن را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی نیز ملکف شده‌اند که سالانه بخشی از اعتبارات عمرانی خود را صرف امر آموزش مهارت کارگران کنند.

کد خبر 749429

دیگر خبرها

  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور
  • توصیه‌های ایمنی برای هشدار نارنجی بارندگی
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • کاهش ۲۵ درصدی وقوع جرم سرقت در اردبیل
  • اعلام هشدار هواشناسی سطح زرد
  • چهارشنبه اوج فعالیت سامانه بارشی درکرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد