Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@03:58:16 GMT

بازار سوغات مشهد در انحصار چشم‌ بادامی‌ها

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۳۳۴۰۰

بازار سوغات مشهد در انحصار چشم‌ بادامی‌ها

بازار سوغات مشهد در سال بالغ بر 2500میلیارد تومان سرمایه در گردش دارد اما به دلیل واردات بی رویه ۷۷ درصد سوغات مشهد را محصولات چینی تشکیل می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صنعت8، یکی از صنایعی که برای هر منطقه و کشوری درآمد و ارزآوری ویژه‌ای دارد، موضوع سوغات است، سوغات به یادگاری خاصی اطلاق می‌شود که از منطقه‌ای به منطقه دیگر برای هدیه برده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در موضوع سوغات دو مسئله جای داده شده است، رونق بازار سوغات و دوم تبلیغ منطقه مورد نظر در منطقه‌ای دیگر، یعنی گردش سرمایه.

بازار سوغات مشهد بنا به نقل سیدجواد حسینی، معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی در سال بالغ بر 2500میلیارد تومان سرمایه در گردش دارد که اگر نصف مبلغ سهم تولید این بازار باشد، با احتساب هزینه 100 تا 300 میلیون تومانی ایجاد هر شغل صنعتی پایدار، سالانه 4000 تا 12500 شغل پایدار صنعتی ایجاد می‌کند.

مشهد مقدس سالانه با بیش از 25 میلیون نفر زائر و جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر توانسته است قطب گردشگری زیارت در کشور را به خود اختصاص دهد ولی متأسفانه سهم استان خراسان رضوی و این شهر از  بازار تقریبا 30 میلیون نفری بسیار ناچیز است به نحوی که آمار بیکاری این استان با توجه به جمعیت بیش از 6میلیون و 400 هزار نفری و این بازار انبوه قابل تأمل می‌باشد.

متأسفانه نه تنها بازار سوغات بلکه سایر بازارها نیز در چنگ اجناس وارداتی است و البته کالاهای چینی در این بین بیشتر بیشتر نمایان است و این رقم بنا به نقل از محمود رسولی‌نژاد، مدیر کل سابق امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی، ۷۷ درصد سوغات مشهد را محصولات چینی تشکیل می‌دهد.

چندی است که آستان قدس رضوی برای پوشش خلاء این مهم فروشگاهی را با عنوان فروشگاه رضوی ایجاد کرده است که توجه بسیاری از زائران و مجاوران را بخود جلب کرده است در همین راستا سیدحمید موسوی صبح امروز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات آستان قدس رضوی برای ورود به حوزه سوغات فرهنگی زائر رضوی، اظهار کرد: حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی و سوغات نیز در همین قالب امکان‌پذیر است.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اثرات مثبت ساماندهی بازار سوغات فرهنگی زائر، اضافه کرد: این اقدام باعث می‌شود زائران سوغاتی را از مشهد به یادگار ببرند که نماد فرهنگی این منطقه است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه این قبیل فروشگاه‌ها در سایر نقاط شهر مشهد مقدس، تصریح کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه سوغات زائر استفاده کرد.

موسوی با تأکید بر برندسازی در حوزه سوغات فرهنگی زائر رضوی، بیان کرد: حضور متولیان حوزه سوغات فرهنگی مشهد مقدس در سایر نمایشگاه‌ها و همایش‌های در نقاط مختلف کشور موثر است و تحقق این مهم، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد.

مدیرکل امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی اقدامات آستان قدس رضوی را در زمینه سوغات فرهنگی زائر مثبت ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر کیفیت مطلوب کالاهای عرضه شده؛ تنوع کالاهای فرهنگی موجود نیز قابل توجه است.

لازم به ذکر است؛ فروشگاه رضوی، در مساحتی بالغ بر 3000 مترمربع در قالب 30 غرفه به عرضه انواع کالاهای سوغات فرهنگی زائر رضوی در بخش‌های مختلف شامل کتاب، محتوای دیجیتال، آرایه، وسایل عبادی، دیداری-شنیداری، لوازم کاربردی، سرگرمی و پوشاک اختصاص دارد؛ این فروشگاه در طبقه همکف هتل «بهار» مشهد واقع در خیابان شیرازی، بین شیرازی 2 و 4 و در فاصله کمتر از 100 متری حرم مطهر رضوی واقع است.

سوغات علاوه بر اینکه موضوع اقتصادی شهر و منطقه‌ای خاص را در بر می‌گیرد، مسئله مفاهیم فرهنگی نیز از دیگر موارد مورد توجه در آن است.

فرض کنید زائری که به شهری مذهبی مثل مشهد بیاید، با کالایی مواجه می‌شوند که شکل و شمایل کالای مذهبی ندارد، آیا می‌شود، از زائری که به این شهر می‌آید انتظار داشت که با حال و هوای معنوی از این شهر به مقصد برود؟

در این راستا علیرضا رشیدیان تأکید کرد: نباید بازار سوغات مشهد میدان بهره‌وری کشورهایی شود که هیچ دلی در گروی اهل بیت ندارند و سوغات مشهد باید متناسب با فرهنگ زیارت باشد.

به هر حال این شهر از ذخایر اقتصادی و فرهنگی سرشاری برخوردار است و در صورتی این ظرفیت شکوفا شود می‌توان به این مهم امید داشت که علاوه بر حل موضوعات اقتصادی این شهر، منشأ جدی و واقعی انتشار معارف اهل بیت باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۶۳ از شرایط سالم هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.

مهدی اله‌پور افزود: کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در سیزدهمین روز اردیبهشت ۱۴۰۳ در شرایط پاک قرار دارد.

وی افزود: بر این اساس، هوای مناطق سرافرازان، امامیه، الهیه و ویلا مشهد پاک است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:هم اکنون کیفیت هوای ۱۹ منطقه دیگر دارای ایستگاه سنجش در مشهد در شرایط پاک تنفسی است.

اله پور افزود: به شهروندان توصیه می‌شود در روز‌های دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.

وی ادامه داد: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمد‌های غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • هوای مشهد امروز ۱۳ اردیبهشت سالم است
  • میزبانی پایانه‌های مسافربری مشهد از ۲۰ میلیون زائر امام رضا(ع)
  • چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات شرکت کنند؟
  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • زنگ سپاس معلم در مدارس مشهد نواخته شد