Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای داوری در سال ۱۳۶۳ در دانشگاه تهران در میان دانشجویانی که من هم‌از جمله آنان بودم می گفت که من یک معلم فلسفه‌ام که درد دین دارم. سوابق فکری‌ و رفتاری‌ ایشان صحت اظهار نظرشان در خصوص تولید علم دینی را نشان نمی دهد

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

دکتر مرتضی مردیها، پژوهشگر و مترجم حوزه فلسفه سیاسی، اخیرا  به نامه ای که  دکتر داوری به همایش« علم دینی و علوم انسانی اسلامی» ارسال کرده بود و در آن تاکید داشت که نمی توان علم را به صفت دینی متصف کرد، واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه گزیده ای از متن مردیها ارائه می شود: 

روزنامه تازه تاسیس سازندگی چند روز پیش در صفحه اول خود عکسی از اقای روحانی رییس جمهور در کنار عکسی از رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم منتشر کرد و کنار آن نوشت: حکیم و حاکم. و در ادامه عنوان کرد که این هردو در مورد اسلامی بودن علم به یک نتیجه رسیدند که علم، اسلامی و غیراسلامی ندارد.

اینکه آقای داوری را بتوان حکیم نامید هنری است که فقط از باند مطبوعاتی مهرنامۀ مرحوم برمی‌آید. آقای داوری در سال ۱۳۶۳ در دانشگاه تهران در میان دانشجویانی که من هم‌از جمله آنان بودم می گفت که من یک معلم فلسفه‌ام که درد دین دارم. سوابق فکری‌ و رفتاری‌ ایشان صحت هیچ کدام از این دو دعوا را نشان نمیداد. واقعیت این بود که ایشان دریافته بود که فقط با وارونه‌خوانی شانس پیشرفت دارد؛ خصوصاً دریافته بود که با اشغال موضع دشمنی با کسی که به واقع هم معلم فلسفه بود هم درد دین داشت و هم درد علم، شرایطی فراهم می شود که هرجا میرود ایشان هم به عنوان کنتراست دعوت باشد.   چنان‌که بعد هم معلوم شد این دستاویزی برای بالا آمدن در زمانه‌ای بود که از دانشگاهیان کمتر کسی چنین سخنانی می گفت و کسانی در قدرت به شدت به چنین صدایی نیاز داشتند.‌ سرتاسر دهه شصت ایشان با تکیه بر مخالفت با لیبرالیسم و علم تجربی، خود را در کانون توجه بساطی قرار داد‌ که بسط می‌یافت. حتی در این دوره اخیر که جنبش زنان موفق ترین حرکت اجتماعی و فرهنگی در ایران بود، جایی گفت فمینیسم یعنی فقدان حیا.   دارایی ایشان، بیش از همه چیز، بخت بیدار و میانه گل‌آلود با اخلاق بوده است. به یمن همین، در فردای دولت اصلاحات، او که به سبب سوابق فکرستیزاش شایسته بود به بازنشستگی برود، به یمن هم‌ولایتی بودن با رئیس دولت اصلاحات (و دلایلی دیگر) بر کرسی ریاست فرهنگستان علوم تکیه زد؛ یعنی جایی که بیش از یک دهه با بنیان آن یعنی علم تجربی مدرن دشمنی کرده بود، و البته انس او با "علوم" به اندازه دانش من از زبان چینی بود. در طول سه دهه ایشان، به رغم سخنانی عموماً مبهم و مجوّف، اما به میمنت دشمنی با دشمنان، قدر بسیار و صدر بسیار دید که فقط مؤید این ضرب‌المثل بود که بهشت را به بهانه دهند به بها ندهند.   در سالهای اخیر ایشان که در سنین کهولت است و گویا دیگر حلقۀ اقبال ناممکن نمی‌تواند جنباند، دریافته است که بد نیست کمی از بدنامی خود بکاهد؛ که البته ماموریت ناممکنی به نظر می‌آید. لذا از فیلسوفی دفاع میکند که درد ایران دارد. و لابد این بار خود ایشان هم یک معلم فلسفه است که درد وطن دارد. بازهم بعید می‌نماید صحت هر دو ادعا.   من نه به دفاع از کسی این را مینویسم (چرا که فعلاً عزادار "نولیبرالیسم مسلح" هستم) نه دشمنی خاصی با دیگری دارم. ولی این هم از عجایب روزگار است که کسی بیش از سه دهه در دولتهایی تا این حد متفاوت، کرسی‌هایی را اشغال کرده باشد که شاید در تمامی هشتاد میلیون جمعیت ایران از آخرین نفرهایی باشد که تناسبی با آن داشته است. از او البته انتظاری نیست، از امثال آقای طباطبایی غریب است که فکر میکند از حمایت چنین کسی برای ایشان آبی گرم می شود.       

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۳۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان به گزارش روابط عمومی هیات کشتی استان گلستان، در این نشست رمضانعلی تربتی نژاد و علی اکبر بصیرنیا، طی سخنانی از زحمات مرتضی مرتضوی رئیس سابق این هیات ورزشی تقدیر و با اهدای لوح یادبودی از ایشان قدردانی کردند. 
همچنین با حکم علی اکبر بصیرنیا، مرتضی مرتضوی به عنوان مشاور هیات کشتی استان گلستان منصوب شد. این نشست روز سوم اردیبهشت در محل خانه کشتی گرگان برگزار گردید.

دیگر خبرها

  • تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس
  • واکنش ذوب آهن به داوری دیدار با آلومینیوم/ دو پنالتی گرفته نشد
  • رئیس جدید هیات کشتی شهرستان گرگان معرفی شد
  • احضار مدیر سپاهان بعد از مصاحبه جنجالی
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • «سفر آخر» افتتاح شد/ عکس‌هایی از لحظات پایانی زندگی شهید آوینی
  • بازتاب جهانی عملیات وعده صادق نشان از اقتدار ایران دارد
  • «آن دو» و «آپاراتچی» صاحب پوستر شدند
  • واکنش بانک شهر به خرید سهام باشگاه پرسپولیس+عکس
  • افتتاح نمایشگاه «سفر آخر» در حوزه هنری