Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: امکان ورود 40 میلیون زائر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای آینده، با موجودی منابع آب منطقه وجود ندارد.

مژگان ثابت تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در طرح جامع زیارت اعلام کردیم که امکان ورود 40 میلیون زائر با موجودی منابع آب منطقه و با درنظر گرفتن آب مصرفی مورد نیاز شهروندان مشهدی وجود ندارد، مگر اینکه طرح‌های‌ انتقال آب اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از طرف دیگر شاهد روند نزولی بارش‌های امسال و روند صعودی خشکسالی هستیم و این درحالی است که با افزایش جمعیت، برداشت از منابع آب نیز افزایش یافته است.

عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی درباره منابع آب در اطراف مشهد گفت: ممکن است در ‌آینده در مشهد آب داشته باشیم اما قطعا با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه خواهیم شد.

وی درباره میزان آب مورد نیاز برای هر گردشگر و زائر گفت: آب مورد نیاز برای کاربری تفرج متمرکز یک گردشگر بنا بر نوع گردشگری، بین 120 تا 240 لیتر در روز است، بنابراین اگر چنین ظرفیتی را در اختیار داریم، باید بر اساس همین اصل موجودی منابع آب برنامه‌ریزی کنیم، ضمن اینکه در این دوره، جمعیت بین 3.5 تا 5 میلیون شهروند مشهدی نیازمند به آب شرب و مسائل بهداشتی را نباید از نظر دور داشت.

ثابت‌تیموری گفت: شاید یکی از حوزه‌هایی که در انواع گردشگری بیشتر از همه نیازمند آب است، گردشگری زیارت است، زیرا زیارت آدابی دارد که از جمله آن می‌توان به وضو، غسل و ... اشاره کرد، بنابراین میزبانی از 40 میلیون زائر فقط در یک صورت شدنی است و با این شرط که مسافران تنها به صورت هوایی به مشهد سفر کنند و بلافاصله پس از زیارت به شهر خودبازگردند که البته طبق تعاریف بین‌المللی و استانداردهای گردشگری، این افراد گردشگر محسوب نمی‌شوند، همچنین باید دید که زیرساخت‌های ما در حوزه سفرهای هوایی نیز پاسخگوی اینگونه میزبانی هست یا خیر.

وی یادآور شد: زمانی که برای 40 میلیون زائر برنامه‌ریزی می‌کنیم باید نیازهای آن‌ها را درنظر بگیریم، حتی باید درنظر بگیریم این میزان زائر به چه مقدار آب نیازمند است و سند جامع گردشگری مشخص می‌کند در برنامه کوتاه‌مدت ابتدا باید به چه تعداد گردشگر خدمات دهیم، این گردشگران چه نیازهایی دارند و در بر نامه میان مدت نیز به همین ترتیب تا در نهایت به برنامه ریزی بلند مدت و سنوات پایانی برنامه بلند مدت برسیم. 

ثابت‌تیموری با اشاره به اسناد بالادستی دیگر مانند طرح جامع زیارت گفت: در طرح جامع زیارت بر حوزه زیارت و زائر تکیه شده است و از طرف دیگر این طرح بیشتر برای شهر مشهد برنامه‌ریزی‌ شده اما طرح جامع گردشگری استان، صرفا برای مشهد نوشته نمی‌شود بلکه برای استان خراسان رضوی با توجه ویژه به مشهد تدوین خواهد شد.

وی یادآور شد: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی استان در تدوین طرح جامع زیارت همکاری داشت. در این طرح به بسیاری از مسایل به صورت جزئی پرداخته شد حتی در بحث جامعه‌شناسی، تداخلات بین شهروند و گردشگر مورد ملاحظه قرار گرفت اما آنچه که بیشتر بر آن تاکید شد این بود که بیشتر به نیازهای زائران توجه شود.

عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: طرح جامع گردشگری جامع‌تر از طرح کمی و کیفی زیارت خواهد بود. البته مشاورانی که در طرح جامع زیارت مشارکت کردند بسیار خبره و نسبت به منطقه و استان اشراف کامل داشتند، حتی نگاه آن‌ها بسیار کلان‌تر از موضوع زیارت بود، اما با این وجود باز هم طرح جامع گردشگری، به طور خاص و همه جانبه نگر بایستی به مبحث تدوین برنامه و نقشه راه گردشگری و زیارت بپردازد، زیرا در بحث زیارت هیچگاه به مباحث گردشگری طبیعی، سلامت و ... توجه نشده است، اما در طرح جامع گردشگری باید به همه این مسایل پرداخت.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۳۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست

سیامک یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه ژیمناستیک ایران برای نخستین بار توانست سهمیه المپیک را کسب کند، اظهار کرد: اتفاقی تاریخی رخ داده و ژیمناستیک ایران توانست به المپیک راه یابد. در این راه عوامل فدراسیون و در رأس آن سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون با برنامه‌ریزی خوب و اجرای دقیق به ژیمناست مستعد کشورمان کمک کردند تا او بتواند ژیمناستیک کشورمان را برای اولین بار المپیکی کند.

وی ادامه داد: با شناختی از عوامل فدراسیون دارم مطمئناً برنامه‌ریزی بسیار خوبی برای الفتی خواهند شد تا در مسابقات المپیک نتایج قابل قبولی بگیرد. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و اگر الفتی خوب تمرین کند و از نظر روانی در وضعیت مناسبی باشد با تمرکز بالای خود می‌تواند شانس کسب مدال داشته باشد و بر روی سکو برود تا به کاروان ورزشی ایران کمک کند.  

ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست

کارشناس ژیمناستیک درباره اینکه الفتی در جام جهانی قطر یکی از اجرا‌های خود را از دست داد، عنوان کرد: پیش از مسابقات الفتی کاملاً آماده بود و دلیل اینکه در اجرای اول موفق نبود را به دلیل اینکه در قطر نبودم نمی‌دانم. ژیمناستیک ورزش لحظه‌هاست و قهرمانان المپیک هم پیش آمده در اجراهای خود به خاطر از دست دادن لحظه‌ای تمرکز بر زمین افتادند. همه ورزشکاران استرس دارند به خصوص آنهایی که در بالاترین سطح رقابت می‌کنند. الفتی پیش از این عملکرد بسیار خوبی در مسابقات قبلی ثبت کرده بود که با وجود آنکه نتوانست اجرای مدنظرش را در قطر داشته باشد موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

راه افزایش نمایندگان در المپیک

وی در مورد اینکه ژیمناستیک ایران چگونه می‌تواند سهمیه‌های خود را در المپیک افزایش دهد، عنوان کرد: در اوایل ریاست زهرا اینچه درگاهی بر فدراسیون ژیمناستیک او گفته بود به شکلی برنامه‌ریزی کنیم تا در المپیک پاریس دو نماینده داشته باشیم. این برنامه‌ریزی به ثمر نشسته و در المپیک پاریس یک ژیمناست و یک داور داریم. مطمئناً برای آنکه نمایندگان بیشتری در المپیک بعدی داشته باشیم باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم. با توجه بیشتر به ورزش مدال‌آور ژیمناستیک این توانایی را داریم تا در ادوار بعدی المپیک و بازی‌های آسیایی با نمایندگان بیشتری که داریم برای کسب مدال راهی مسابقات شویم.

از کسب مدال الفتی ناامید نیستم

یوسفی در خصوص اینکه الفتی چگونه می‌تواند همانند المپیک آسیایی هانگژو در المپیک پاریس هم مدال‌آوری کند، تأکید کرد: آوردگاه المپیک به شکلی است که تمامی ورزشکاران برای کسب مدال می‌آیند و الفتی هم از این قاعده مستثنی نیست. همدلی و همراهی جامعه ژیمناستیک به الفتی روحیه بالاتری می‌دهد و آمادگی ذهنی کامل به میدان برود. به یاد داشته باشیم المپیک آوردگاه قهرمانان تمامی رشته‌هاست و نخبگان هر رشته ورزشی راهی مسابقات می‌شوند. برای کسب مدال الفتی ناامید نیستیم ولی نباید بار روانی منفی ایجاد کنیم. کسب مدال برای او و ژیمناستیک ایران دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره برداری از زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • برگزاری جلسات انسجام بخشی و برنامه ریزی ورزش بانوان شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • کارشناس ژیمناستیک: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • یوسفی: بار روانی منفی برای الفتی ایجاد نکنیم/ کسب مدال المپیک دور از دسترس نیست
  • الزامات و برنامه زمانبندی تشکیل مرکز ملی داده‌های زیارت بررسی شد
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • حدود ۲ هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / روند صدور روادید زائران آغاز شد
  • اعزام بیش 83 هزار زائر در حج 1403 
  • بیش از ۸۳ هزار زائر به حج ۱۴۰۳ اعزام می‌شوند