Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@14:20:11 GMT

کارکردهای فراموش شده مساجد احیا شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۳۴۰۷۲

کارکردهای فراموش شده مساجد احیا شود

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس گفت: احیای کارکردهای فراموش شده مساجد در استان فارس ضرورت دارد و از مهمترین رسالت های این کانون است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، حجت الاسلام حسین امیدی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس امروز (14 اسفند) در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مهمترین رکن در جامعه امروز ما اتحاد، وحدت و همدلی است، گفت: اگر این مهم از قالب شعار خارج شود و به نقطه عملیاتی و اجرایی برسد و کارکردهای اصلی مساجد در صدر اسلام و اوایل انقلاب که محور خیلی از برنامه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی بوده است برسیم اتحاد و همدلی در جامعه محقق خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با ابراز تاسف از اینکه مساجد در حال حاضر از این کارکردهای اصلی خود فاصله گرفته اند، تاکید کرد: برنامه ما این است که اجتماعات خوب با همکاری تمام نهادهایی که دستی بر مدیریت مسجد دارند برگزار شود و وحدت ونمادی از شکوه و یکدلی ایجاد کنند که این نماد را خدا با شکوه برگزاری نماز جماعت به ما آموخته کرده است.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس به بیست و پنجمین سال فعالیت کانون های مساجد اشاره کرد و افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد از 18 اسفند 1371 فعالیت خود را آغاز کرده اند و تاکنون نزدیک به 24 هزار پایگاه در کشور وجود دارد که 14 هزار کتابخانه در این کانون ها فعالیت دارد و آثار شایسته ای برای مردمان کشور داشته است.


حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه اساس نامه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دولت تدبیر و امید به تصویب رسید، عنوان کرد: بیانیه ماموریت و سند چشم انداز نظارت بر کانون های مساجد در افق 1414 تصویب شده و ابلاغ خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه رسالت اصلی و هدف نهایی و غایی کانون های فرهنگی هنری مساجد این است که یک شبکه توانمند با استفاده از ظرفیت فرهنگی اجتماعی مردمی در مساجد ایجاد شود تا بتواند فعالیت های متنوعی در جامعه انجام دهند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس با بیان اینکه کشف و پرورش و به کارگیری فعالیت ها و خلاقیت های فرهنگی هنری اعضای مساجد از دیگر رسالت های این کانون ها است، گفت: افزایش استفاده از محصولات فرهنگی هنری دین محور که توسط هنرمندان در سطح مساجد تولید و در همان مساجد هم عرضه می شود و محور این تولیدات، منویات مقام معظم رهبری است و هدف این است که مساجد به کانون های تولید و عرضه این تولیدات تبدیل شود.

 

حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، اظهارداشت: کشف و تقویت و رشد استعدادهای هنری افرادی که در مسجد حضور پیدا کرده و یا در جوار مسجد زندگی می کنند برای این کانون ها تعریف شده و برای تحقق آن باید برنامه ریزی شود.

 

وی به حضور هدفمند و جریان ساز و موثر در فضای مجازی توسط تمام کمپین ها و گروه های مردمی و سیاسی و غیره اشاره کرد و افزود: آموزش سواد فضای مجازی از مهمترین کارهایی است که در کانون های فرهنگی هنری مساجد با جدیت دنبال می شود.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس خاطرنشان کرد: کارگاه هایی با همین موضوع برگزار می شود تا فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی در جامعه به درستی تبیین شود.

 

حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه آموزش مستمر اعضا و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد اهمیت ویژه دارد، عنوان کرد: افزایش مهارت های اعضای این کانون ها در اولویت برنامه های دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار دارد.

 

وی به دستاوردهای کانون های فرهنگی هنری مساجد فارس در ربع قرن گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هزار و 200 کانون، 389 کتابخانه مخزن دار و 226 کتابخانه باز در استان فارس فعالیت دارند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان فارس، با بیان اینکه 76 خانه نور در زمینه آموزش تخصصی قرآن در کانون های مساجد فارس فعالیت دارد، عنوان کرد: این خانه های نور با همکاری موسسه قرآنی بیت الاحزان به تربیت حافظان قرآن می پردازند و طرح تلاوت نور نیز در یک هزار و 600  مسجد استان اجرا می شود.

 

حجت الاسلام امیدی، ضعف مدیریت کلان مساجد، سیاست زدگی، رفتارهای سلیقه ای متولیان مساجد و غیره را از آسیب های عدم موفقیت مسجد دانست.

 

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۴۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت هنری،  مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا (یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای بررسی وضعیت فعالیت موسیقی استان‌های فارس و بوشهر به این دو استان سفر می‌کند.

قرار است، سمیعی به همراه مسئول دفتر سرود و برخی از کارشناسان دفتر موسیقی، در این سفر ضمن بازدید از انجمن‌های موسیقی با گروه‌های سرود، فعالان موسیقی، مدیران ارکسترهای استانی و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی دیدار کند و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گیرد.

همچنین در پایان این سفر دو روزه مدیر دفتر موسیقی ضمن بازدید از روند برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس با هنرمندان حاضر در این جشنواره گفت‌وگو خواهد کرد.

استان بوشهر اخیرا جزو استان‌های پرحاشیه در حوزه موسیقی بوده است؛ حاشیه‌هایی که آغاز آنها با لغو فستیوال موسیقی «کوچه» بود و پس از آن با لغو کنسرت آرمان گرشاسبی و صادر نشدن مجوز کنسرت معین زندی ادامه داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند