Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@20:32:20 GMT

کلوا پزی نهاوند؛ پخت نان در تنور شادی

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۳۵۰۱۴

کلوا پزی نهاوند؛ پخت نان در تنور شادی

نهاوند- ایرنا- نهاوند به عنوان یکی از شهرهای تاریخی کشورمان که سابقه مدنیت آن معرف بخشی از تاریخ کهن ایران زمین شناخته می شود، از دیرباز شاهد آیین های سنتی و بومی بوده که نمونه آن 'کلوا پزی' است که از لحظه آماده سازی برای پخت این نان تا مصرف آن، با شادی و شعف همراه است.

به گزارش ایرنا، بنای فرهنگ امروز بر شالوده فرهنگ دیرین و کهنسال ما نهاده شده است و شناخت این آیین ها که نوعی میراث فرهنگی ما به حساب می آیند، راهکارهای چگونه شاد بودن و شاد زیستن را به ما می آموزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از نکات اساسی که در سیر تحول شادی در بستر تاریخ فرهنگی ایران باید مورد نظر قرار داد، این است که شادی کردن در گذشته اغلب بر محوریت جمع استوار بود و بسیاری از آیین های شادی آفرین همچون عروسی، جشن خرمن و ولیمه حج بر این محوریت برنامه ریزی و اجرا می شد.
در این میان مردم نهاوند به عنوان شهری که تاریخ ایران باستان را تجربه کرده است و فرهنگ آن بخشی از هویت تاریخی ایران بشمار می رود، همچون دیگر ایرانیان دارای آیین های سنتی با رویکرد شادی آفرینی است که در طول تاریخ دچار فراز و فرودها و دگرگونی هایی شده است.
یکی از نمونه های بارز اینگونه آیین ها که با گذشت تاریخ همچنان در شهرستان نهاوند به ویژه ایام نزدیک عید برگزار می شود، پخت نانی محلی با نام 'کلوا' است که دو مولفه شادی آفرینی و اتحاد و همدلی خانواده ها و اقوام را در خود جای داده است.
به گفته بزرگان و ریش سفیدان نهاوند، کلوا پزی یکی از سنت های نوروزی مردم این خطه است که از گذشته های دور در این منطقه رواج داشته و در حال حاضر نیز به صورت کم و بیش ادامه دارد.
نکته قابل توجه آیین کلوا پزی این است که در ایام پخت این نان، بین خانواده ها و به ویژه کودکان که در تهیه و تزئین کردن کلوا که به اصطلاح نهاوندی 'قنج کردن' گفته می شود، شادی و شعف موج می زند.
روال کار کلوا پزی بر این استوار است که از گذشته تا حال با نزدیک شدن به ایام نوروز خانواده های نهاوندی اعم از شهری و روستایی، فقیر و غنی، مطابق با توان خود اقدام به تهیه و پخت کلوا می کردند و اقوام و آشنایان برای تهیه این نان دور هم جمع می شدند.
دکتر علی اکبر افراسیاب پور استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل فرهنگی در کتاب جغرافیای تاریخی خود در این زمینه آورده است: کلوا پزی یکی از سنت های مخصوص ایام عید است که اگرچه قدمت آن مشخص نیست، اما همچنان پخت آن کم و بیش ادامه دارد.
وی در ادامه مطلب این پژوهشگر آمده است: در سابق مردم شیرینی را از بازار نمی خریدند، بلکه دسته جمعی و با تنور خانگی به پختن کلوا و در برخی مواقع حلوا گردویی و دیگر شیرینی های محلی اقدام می کردند که این رسم در گذشته بسیار پررنگ بوده و در حال حاضر نیز به صورت کمابیش ادامه دارد.
دکتر افراسیاب پور اضافه می کند که مراسم کلوا پزی در محله های قدیمی جالب و دیدنی بود و با توجه به اینکه در همه منازل تنور وجود نداشت و به عبارت دیگر محدود بود، چندین خانواده به صورت مشترک به پختن کلوا می پرداختند و چه بسا شب های قبل از عید را تا صبح در کنار تنورها به سر می بردند و با شادی و نشاط آیین کلوا پزی را برگزار می کردند.
وی می گوید: چند نفر از زن های با سلیقه هر محله با تقسیم کار، به آماده کردن کلوا می پرداختند و عده ای دیگر خمیر را تزئین (به اصطلاح نهاوندی قنج qanj) می کردند و یک نفر خمیر را به تنور می چسباند و دیگری کلواهای پخته را بیرون می کشید که این اوقات با شادی و سرور بسیار همراه بود.
وی در ادامه مطلب خود آورده است: با آغاز نوروز از کلواهای پخته شده روزانه یک عدد داخل بشقاب گذاشته می شد و به عنوان صبحانه در اختیار اعضای خانواده قرار می گرفت و این مساله تا روز 13 عید ادامه داشت. ضمن اینکه در دید و بازدیدها نیز کلوا برای میهمانان آورده و اغلب از آن استفاده می شد.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل فرهنگی در کتاب جغرافیای تاریخی خود اضافه می کند: بعد از روز 13 چنانچه از کلوا چیزی باقی می ماند، خانواده ها آنرا به همراه سایر تنقلات و شیرینی های رایج با خود به باغ و صحرا می بردند و در روز سیزده بدر مصرف می کردند.
محمدتقی شهبازی استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز در رابطه با آیین های شاد مردم نهاوند به خبرنگار ایرنا می گوید: برنامه ها، آیین ها و مناسبت هایی از دیر باز در نهاوند به اجرا در می آمده که شادی و نشاط مردم این منطقه را هدف قرار می داده است.
وی می افزاید: این برنامه ها از نظر تاثیرگذاری و کاربردی دارای 2 وجه درونی و بیرونی است که در وجه نخست منجر به انبساط خاطر، ابتهاج، آرامش درونی و شادی روح و روان می شود و وجه بیرونی به رفتارها، ابزارها، حرکات و مظاهر بیرونی توجه دارد و نمونه آن را در آیینی سنتی همچون کلوا پزی می توان مشاهده کرد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، در عصری که با تحولات سریع فناوری مواجه هستیم و تعدادی از آیین های گروهی و شاد ایران باستان در حال دگرگونی یا فراموشی است، باید با زنده نگه داشتن این آیین ها گامی در جهت تقویت فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی برداشت و این سنت ها را بار دیگر احیا کرد؛ چراکه تحقق این مهم موجب زنده نگه داشتن شادی در جامعه به ویژه کانون خانواده ها خواهد شد.
7525/2090
گزارش از: وحید سیفی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۵۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند، حسن توکلی سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند در تشریح خبر "کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در سال ۱۴۰۲ در نهاوند" گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفند ماه بیش از ۶ هزار و ۵۵۲ واحد بازرسی و ضبط معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی از مراکز تولید، نگهداری، حمل و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان نهاوند صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه مواد خام دامی فاسد کشف شده شامل انواع گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد بوده است، افزود: هنگام بازرسی و نظارت کارشناسان بر مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی شهرستان، این مواد جمع‌آوری و ضبط شده است که از شهروندان عزیز درخواست می‌شود از خرید هرگونه مواد خام دامی فله‌ای و یا در بسته‌های بدون مشخصات و برچسب خودداری کنند و در هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضای محصولات توجه کنند.

توکلی در ادامه اظهار داشت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه مواد پروتئینی از ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ در سطح مراکز توزیع و عرضه انواع مواد خام دامی در شهرستان ادامه دارد. ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

وی تصریح کرد: در این طرح ۲ اکیپ ثابت و ۲ اکیپ سیار شامل کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی از ۳۵۰ واحد مراکز تولید، توزیع، نگهداری، حمل و عرضه انواع فرآورده های خام دامی در سطح شهرستان در دو نوبت صبح و عصر به صورت مستمر بازدید و نظارت صورت می‌گیرد.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند در پایان گفت: از همشهریان محترم تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مراتب را از طریق شماره تلفن ۰۸۱۳۳۴۲۹۱۲۶ یا به سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش دهند.

خبرنگار: محمدحسین میرزائی

انتهای خبر/

کد خبر: 1225463 برچسب‌ها دامپزشکی

دیگر خبرها

  • کشف، ضبط و معدوم سازی حدود ۱۹ تن انواع مواد خام دامی
  • کسادی بازار نان خراسانی و بربری/رونق کماج طرشتی در رمضان تهران قدیم
  • شادی و نشاط شاه‌کلید داشتن خانواده‌ای پویا
  • کسادی بازار نان‌ خراسانی و بربری | رونق کماج طرشتی در رمضان تهران قدیم
  • پیش بینی قیمت دلار ۹ فروردین ۱۴۰۳ / تنور قیمت دلار داغ شد
  • انتقاد تند از علی مطهری، سرلیست «صدای ملت» | مردم ادای شادی درمی‌آورند | نوروز ایرانی تعطیل بردار نیست | به دنبال تبدیل عید به عزایید؟
  • نگاهی به موزه شهدای نهاوند در ایام نوروز + فیلم
  • پذیرش ۱۴۶ مسافر در ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان نهاوند
  • کشف و معدوم‌سازی ۱۹ تن انواع مواد خام دامی در نهاوند
  • بانوی مسیحی آمریکایی در نهاوند مسلمان شد