Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در ایام ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن در دانشگاه‌ها، نشان می‌دهد که موضوع حجاب بیشترین تعداد برنامه را در این ایام به خود اختصاص داده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - مسعود کیخا؛ 18 اسفندماه، ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها، موسوم به «روز زن»، مراسم‌های مختلفی در دانشگاه‌های کشور با موضوع یا محوریت مباحث زنان و دختران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکل‌های دانشجویی نیز امسال برنامه‌های مختلفی ویژه دانشجویان دختر و مسائلی که زنان و دختران با آن روبرو هستند برگزار می‌کنند. بررسی برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در ایام ولادت حضرت فاطمه و روز زن در دانشگاه‌ها، نشان می‌دهد که موضوع حجاب بیشترین تعداد برنامه را در این ایام به خود اختصاص داده است.

بررسی وضعیت زن ایرانی قبل و بعد از انقلاب در دانشگاه شهید بهشتی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی عضو دفتر تحکیم وحدت در نظر دارد برنامه‌ای با عنوان «وضعیت زن ایرانی قبل و بعد از انقلاب» برگزار شود.

مشارکت اجتماعی، تحصیلات و پوشش از موضوعاتی است که در این برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

دکتر نیره قوی استاد دانشگاه مهمان این برنامه خواهد بود. این همایش دوشنبه 14 اسفند ساعت 12 و 30 دقیقه در ساختمان شهدا دفتر انجمن اسلامی برگزار خواهد شد.

جمهوری اسلامی و مساله زنان در دانشگاه تربیت مدرس

انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو برنامه‌ای با عنوان جمهوری اسلامی و مساله زنان در نظر گرفته‌اند، که دوشنبه 14 اسفند ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود.

محور بحث این جلسه « زنان عرصه عمومی یا عرصه خصوصی؟» است، که الهه کولایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، پوانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی و ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران از سخنرانان این همایش هستند.

این همایش همراه با پرسش و پاسخ در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار می‌شود.

همایش اشتغال و زن در دانشگاه تبریز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز دفتر تحکیم وحدت نیز مراسم گرامیداشت روز زن و جشن میلاد حضرت فاطمه را با موضوع «اشتغال و زن» برگزار می‌کند.

در این همایش دکتر عشرت شایق نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و دکتر فضه سادات حسینی به عنوان سخنران حضور پیدا خواهند کرد و در پایان مراسم نیز به برندگان مسابقه جرعه‌ای از ولایت جوایزی اهدا خواهد شد.

همایش اشتغال و زن دوشنبه 14 اسفند در تالار شهید سلمانی دانشگده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.

«حجاب اجباری آری یا خیر؟» در دانشگاه فرهنگیان قم

اولین نشست تخصصی با موضوع «حجاب اجباری آری یا خیر؟» در دانشگاه فرهنگیان قم توسط جامعه اسلامی دانشجویان همراه با پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار می‌شود.

مریم معین الاسلام عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان قم و کارشناس امور زنان وخانواده به عنوان سخنران در این برنامه حضور پیدا می‌کند.

این همایش دوشنبه 14 اسفند در دانشکده الهیات برگزار خواهد شد.

مناظره دانشجویی با موضوع حجاب

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نظر دارد مناظره دانشجویی بین چهار دانشجوی این دانشگاه با موضوع حجاب برگزار کند.

این برنامه سه‌شنبه ساعت 16 در تالار دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد برگزار می‌شود.

بررسی عوامل عدم احقاق قوق زنان در دانشگاه الزهرا

دکتر فرشته روح‌افزا به مناسبت روز زن، در دانشگاه الزهرا به بررسی چرایی عدم احقاق حقوق زنان در مطالبات سیاسی جناح‌ها می‌پردازد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا در نظر دارد این برنامه را سه‌‌شنبه 15 اسفند ساعت 15 در سالن کوثر دانشگاه الزهرا برگزار نماید.

گردهمایی دختران انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

نشست «کوثرانه» با هدف تبیین جایگاه و نقش زن مسلمان ایرانی در جامعه و خانواده و همچنین ارائه بینش و مهارت‌های لازم برای حضور موثر دختران فعال تشکیلاتی در عرصه‌های اجتماعی، برگزار می‌شود.

این نشست به مدت سه روز از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ اسفند ماه با شعار بانو مسلمان انقلابی؛ پرچمدار حیا، عزت، بصیرت در تهران خواهد بود.

نشست کوثرانه در سه بخش مهارتی، بینشی و تشکیلاتی برگزار خواهد شد که امیدواریم دانشجویان فعال در تشکل‌های دانشجویی با تقویت این سه حوزه تاثیرگذاری بیش از پیش درعرصه‌های اجتماعی به خصوص در فضای دانشگاه‌های محل تحصیل خود داشته باشند.

مباحثی چون زن در اسناد بین المللی، بررسی حضور اجتماعی زن در غرب و مقایسه آن با سبک زندگی زن مسلمان ایرانی، تاریخچه فمینیسم و بررسی فعالیت‌های جنبش‌های زنان در ایران، بررسی نظام حقوقی زنان در ایران و شبهات وارد برآن از جمله موضوعاتی است که در این نشست با حضور استادام مطرح کشوری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بررسی عملکرد فراکسیون زنان مجلس و همچنین بررسی آسیب‌های سند ۲۰۳۰ در موضوع زنان از دیگر مسائل مورد توجه در این نشست است و از افراد فعال در حوزه زنان برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده است.

نمایشگاه و فروشگاه دخترانه در دانشگاه کاشان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان در اقدامی متفاوت فروشگاهی برپا کرده است که در این فرشگاه محصولات فرهنگی پوشش اسلامی با تخفیف ویژه برای دانشجویان عرضه می‌شود.

این نمیشگاه با عنوان«بهم میاد» برگزار خواهد شد و تمام درآمد آن به زلزله‌زدگان اهدا می‌شود. علاوه بر این، نمایشگاه کتاب و پوستر نیز در نظر گرفته شده است.

زمان برگزاری این نمایشگاه و فروشگاه 12 تا 16 اسفند در دانشگاه کاشان است.

بررسی جایگاه زن در دانشگاه بوعلی سینا همدان

همایش نگاهی به جایگاه زن در اسلام وفرهنگ غرب شنبه 12 اسفند ساعت 12 و 45 دقیقه در دانشکده ادبیات دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار شد.

در این همایش فاطمه افشاریان شاعر آئینی فرزند سردار شهید مجید افشاریان و سوزان اوبری زن تازه مسلمان شده آمریکایی حضور پیدا کردند.

همایش عدالت یا برابری در دانشگاه ارومیه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه برنامه‌ای درباره حقوق زنان تحت عنوان «عدالت یا برابری» یکشنبه 13 اسفند برگزار کردند.

دکتر نیره توکلی عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران و فعال در امور حقوق زنان سخنران این برنامه بود.

همایش رویای وارونه در دانشگاه امیرکبیر

«رویای وارونه» عنوان برنامه‌ای است که دفتر خواهران انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم، دانشگاه امیر کبیر برگزار کردند..

در این برنامه عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در تحقق وعده‌ها مورد بررسی قرار گرفت. کبری خزعلی و اشرف عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و اشرف گرامی‌زادگان نماینده معاونت امور زنان و مدیر کل دفتر بررسی‌های امور حقوقی از مهمانان این برنامه بودند.

همایش رویای وارونه یکشنبه 13 اسفند ساعت 15 تا 18 در سالن بهمن دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

بررسی عملکرد دولت در حوزه زن، در همایش «سهم من»

انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه علم و صنعت به بررسی عملکرد دولت در حوزه زن و خانواده پرداخت.

در این برنامه که با عنوان «سهم من؟؟» بود، مناظره‌ای بین دکتر الهه کولایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر فرشته روح‌افزا استاد دانشگاه و معاون فرهنگی شورای اجتماعی زنان انجام شد.

همایش سهم من یکشنبه 13 اسفند ساعت 12 و چهل و پنج دقیقه در دانشگاه علم وصنعت برگزار شد.

«دختران خیابان انقلاب» در دانشگاه لرستان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان برنامه کرسی آزاد اندیشی به مناسبت روز زن با عنوان «دختران خیابان انقلاب» برگزار کرد.بررسی حجاب، اختیاری یا اجباری بودن آن محوریت بحث‌های این کرسی بود. در انتهای برنامه نیز به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داده شد.

همایش دختران خیابان انقلاب شنبه 12 اسفند در دانشگاه لرستان برگزار شد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت زنان فلسطینی در میدان تایمز نیویورک

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، هیئت «بنیاد زنان و دموکراسی» که برای شصت و هشتمین نشست کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، یاد و خاطره زنان فلسطینی را که در حملات اسرائیل به غزه جان خود را از دست دادند، گرامی داشت.
 
صالحا اوکور گومروکچو اوغلو، رئیس هیئت مدیره بنیاد زنان و دموکراسی، در این مراسم و در حضور اعضای جامعه ترک آمریکایی و همچنین یهودیان طرفدار صلح تصریح کرد که زنان فلسطینی در طول نسل‌ها در معرض خشونت و نسل‌کشی سیستماتیک اسرائیل بوده‌اند.

گومروکچو اوغلو گفت: "ما هرگز زنان فلسطینی را فراموش نکرده و در برابر بی‌عدالتی که آنها تجربه می‌کنند، سکوت نخواهیم کرد و نشان خواهیم داد که یک پیوند ناگسستنی بین زنان در جهان وجود دارد."
 
گومروکچو اوغلو با تاکید بر اینکه تمام دنیا به صورت زنده شاهد نسل‌کشی اسرائیل در غزه بوده است، گفت: ما در یک دوراهی تاریخی قرار داریم، یا در مقابل نسل‌کشی اسرائیل خواهیم ایستاد یا شریک این نسل‌کشی خواهیم بود. ما انتخاب می‌کنیم که در سمت درست تاریخ باشیم و از فلسطینی‌ها حمایت کنیم.
 
پس از پایان سخنرانی، روسری‌های متشکل از رنگ‌های پرچم فلسطین که به صورت نمادین به ستون‌هایی بسته شده بود، با شعار «فلسطین آزاد» باز شد. هنگام بازکردن روسری‌ها، دست دوزی‌های سنتی زنان فلسطینی بر روی ستون‌ها نمایان می‌شد.
 
گومروکچو اوغلو با بیان اینکه از شرکت در این مراسم خشنود است، گفت: ما می‌بینیم که مردم بسیار حساس هستند، مردم در سراسر جهان ایستاده‌اند، ما اینجا هستیم تا همه این فریاد را بشنوند.

گومروکچو اوغلو گفت: "ما همه اینجا می‌لرزیم و صدایمان هم می‌لرزد، زیرا 9 هزار زن کشته شدند. ما در ترکیه تظاهرات زیادی انجام داده‌ایم، اما برخواستن این صدا از میدان تایمز برای ما بسیار معنادار است."
 
سما نور سونمز یامان، معاون دبیرکل بنیاد زنان و دموکراسی در امور ارتباطات نیز اعلام کرد که میدان تایمز را برای این رویداد انتخاب کردند تا به تمام جهان اعلام کنند که زنان فلسطینی را فراموش نخواهند کرد و تا آزادی فلسطین به همبستگی خود ادامه خواهند داد.

یامان با بیان اینکه این رویداد بیش از آنچه انتظار داشتند توجه‌ها را به خود جلب کرد، گفت: فکر می‌کنم حداقل 3 تا 5 هزار نفر آنچه را که ما اینجا انجام دادیم دیدند.

 

دیگر خبرها

  • همایش «مردان بی‌ادعا و زنان تاریخ‌ساز» در شیراز برگزار شد
  • بررسی ۱۷هزار داده برای نگارش کتاب درباره تحولات اجتماعی «حجاب»
  • آشنایی استادان و دانشجویان قرقیزستانی با فرهنگ ایرانی
  • فراخوان ثبت‌نام «طرح ملی باشگاه‌های مطالعه دانشجویان سریر»
  • حجاب؛ نشانِ تمدن و فرهنگ اسلامی
  • در مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه اردبیل چه گذشته؟
  • برگزاری ویژه برنامه «آخرین لحظه، اولین پیمان» در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • امام خمینی: نظر آیت‌الله طالقانی درباره حجاب صحیح است
  • تبیین جوانی جمعیت در دانشگاه‌ها
  • گرامیداشت زنان فلسطینی در میدان تایمز نیویورک