Web Analytics Made Easy - Statcounter

پویا طالب نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وجود موزه های روستایی در هورامان در روستاهای مختلف جغرافیای فرهنگی این منطقه می تواند به عنوان یکی از زیرساخت های فرهنگی مورد توجه ناظران یونسکو در راستای ثبت جهانی هورامان در ارزیابی ها قرار گیرد.
به گفته وی، 10 موزه روستایی مورد در روستاهای سه شهرستان سروآباد، سنندج و کامیاران با مشارکت مردم در زمینه نسخ خطی، قرآن، گیاهان دارویی، مردم شناسی و صنایع دستی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه گستردگی منطقه فرهنگی و لزوم تمرکز زدایی و معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته هورامان، افزود: معرفی پتانسیل های فرهنگی و استفاده از پتانسیل های روستایی بکر و دست نخورده این منطقه بعنوان جاذبه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد پویایی در کل منطقه از اهداف این طرح است.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان اضافه کرد: این طرح با مشارکت جوامع محلی و مردم روستاها اجرا می شود تا به صورت مستقیم برای زنده نگه داشتن صنایع روستایی و توانمندسازی روستاییان مفید و باعث اشتغالزایی در این مراکز شود.
طالب نیا ارتباط زنجیروار موزه های روستایی هورامان با یکدیگر را از دیگر ویژگی های این طرح اعلام کرد و گفت: راه اندازی موزه های روستایی سبب هدایت گردشگران به سایر نقاط منطقه ی هورامان و ایجاد گردشگری فرهنگی و علمی در منطقه می شود.
وی یادآور شد: اولین طرح ایجاد موزه های روستایی هورامان بدلیل غنای شهر اورامان تخت برای آن در نظر گرفته شده بود که بخاطر عدم همکاری شهرداری این شهر و تخریب بنایی که توسط اداره کل میراث فرهنگی کردستان مکان یابی شده بود به تعویق افتاد.
وی افزود: در سال 97 با همت اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان، مردم فهیم و فرهنگ پرور هورامان و مسئولان شهرستان سروآباد و بخش اورامان طرح موزه مردم شناسی در شهر اورامان تخت اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه منظفر فرهنگی و تاریخی هورامان از اردیبهشت سال 95 کار خود را شروع کرده است، تاکید کرد: اتمام طرح مطالعات این منطقه در زمینه های معماری، تاریخی، باستانی، مردم شناسی، علوم طبیعی و مدیریت برای معرفی منطقه تاریخی، طبیعی و فرهنگی برای ثبت جهانی از جمله اقدامات انجام یافته در استان است.
طالب نیا یادآور شد: توجه به حوزه مدیریت بخش های مختلف از دیگر نگات مورد دقت سازمان آموزشی و فرهنگی یونسکو برای ثبت جهانی هر منطقه است که در این حوزه نیز بانک اطلاعاتی 21 روستای هورامان گردآوری شده است.
به گفته وی، در بانک اطلاعاتی روستاهای مورد هدف تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات ابنیه ها در بخش های معمانری، مصالح، نوع مالکیت، تعداد طبقات، قدمت، متراژ و سایر مشخصات آن جمع اوری شده است.
وی با بیان اینکه منطقه تاریخی و فرهنگی هورامان در ایران در دو منطقه جغرافیایی استان های کردستان و کرمانشاه واقع شده است، اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی این منطقه در کشور نیازمند اتمام تمامی مقدمات در این استان ها است که این مقدمات از سوی استان کردستان به اتمام رسیده است.
به گزارش ایرنا، هورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص بوده که در شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه واقع شده است.
واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
همچنین واژه هور در کتاب معروف اوستای زردتشت به معنی خورشید آمده است و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می‌دهد و به اعتقاد مردم، هورامان زمانی شهر بزرگی بود و مرکزیت خاصی داشت و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان نیز یاد می‌کنند.
3034/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرامگاه حافظ، در صدر بازدید مسافران نوروزی استان فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: آرامگاه حافظ با ۳۴۷ هزار و ۲۸۰ بیشترین آمار بازدیدکنندگان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمد ثابت‌اقلیدی امروز _ جمعه دهم فروردین_ اظهار کرد: طبق آمار بلیت‌فروشی تاکنون یک‌میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۸۲ نفر مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس بازدید داشتند.

وی افزود: آمارهای ارائه‌شده بازدیدها از بیست‌وچهارم اسفند سال گذشته تا روز نهم فروردین از تمام اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تصریح کرد: در مدت مذکور مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ با ۳۴۷ هزار و ۲۸۰ نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدیدها قرار دارد و پس‌ازآن مجموعه جهانی تخت جمشید با ۲۵۵ هزار و ۶۵۶ نفر و مجموعه فرهنگی سعدی با ۱۸۹ هزار و ۷۲ نفر در رتبه‌های بعدی بازدیدهای مسافران نوروزی قرار دارند.

ثابت‌اقلیدی ادامه داد: در روز گذشته نیز بیش از ۲۸ هزار و ۷۷۷ نفر از مجموعه فرهنگی حافظیه و ۲۸ هزار و ۱۴۶ نفر از مجموعه جهانی تخت‌جمشید و ۱۸ هزار و ۴۹۶ نفر از مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدی دیدن کردند.

وی تأکید کرد: آمار ارائه شده تنها متعلق به اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش این اداره کل شامل مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه‌های پارس، سنگ هفت‌تنان و حمام وکیل در شیراز، مجموعه جهانی تخت‌جمشید و موزه تخت‌جمشید، نقوش رستم و رجب در شهرستان مرودشت، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی شهر بی شاپور، موزه ساسانی بی شاپور و تنگ چوگان و موزه مردم‌شناسی شهرستان کازرون، کاخ ساسانی سروستان، آتشکده و قلعه دختر فیروزآباد همچنین موزه خط و کتابت نی‌ریز است.

کد خبر 740176

دیگر خبرها

  • آرامگاه حافظ رکورد زد!
  • آرامگاه حافظ بیشترین آمار بازدیدکنندگان نوروزی را به خود اختصاص داد
  • آرامگاه حافظ، در صدر بازدید مسافران نوروزی استان فارس
  • افزایش ۱۰ درصدی بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی گیلان
  • بازدید بیش از یک میلیون مسافر نوروزی از اماکن گردشگری فارس
  • بازدید گردشگران نوروزی از اماکن تاریخی فارس از مرز یک ‌میلیون گذشت
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌میلیون گذشت
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • نرخ پایین بلیت موزه‌های ایران در مقایسه با قیمت‌های جهانی
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود