Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، محققان با استفاده از بخش‌های بدن رشدیافته در درون حیوانات غیرطبیعیِ مهندسی شده، جنین دورگه‌ی انسان و گوسفند را تولید کرده‌اند که روزی می‌تواند آینده‌ی اهدای عضو را رقم بزند. دانشمندان با داشتن این هدف در ذهن، موفق به تولید نخستین گونه‌ی دورگه‌ی انسان و گوسفند شدند.


در این راستا، آن‌ها سلول‌های بنیادی انسان را به درون جنین گوسفند راه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماحصل تمامی این کارها، موجود دورگه‌ای است که بیش از ۹۹ درصد گوسفند است، اما قدری هم به من و شما شباهت دارد. قسمت انسانی این جنین بسیار ناچیز است، اما این واقعیت که چنین چیزی تحقق پیدا کرده است، می‌تواند بحث‌های جنجالی زیادی در این حوزه تحقیقاتی پدید آورد.


«هیرو ناکواچی» زیست‌شناس سلول‌های بنیادی از دانشگاه استنفورد، بیان کرد: «تاکنون نقش و میزان سلول‌های انسان خیلی کوچک بوده است. تنها یک سلول از مجموع ۱۰،۰۰۰ سلول در جنین گوسفند را سلول‌های انسان تشکیل می‌دهند.»



تحقیق حاضر بر پایه‌ی تحقیقات قبلی قرار دارد. دانشمندان موفق شده بودند سلول‌های انسان را درون جنین خوک در آزمایشگاه رشد دهند و دورگه‌ی خوک و انسان تولید نمایند. این آزمایش‌های مهم می‌توانند روزی راه حل منحصربه‌فردی برای هزاران نفر که منتظر دریافت عضو هستند فراهم آورد، چرا که بسیاری از این افراد قبل از دریافت اعضای سازگار، چشم از جهان فرو می‌بندند.



«پابلو راس» زیست‌شناس تولید مثل و یکی از اعضای گروه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «حتی امروزه اندام‌هایی که بیشترین سازگاری را نشان می‌دهند، مدت زمان زیادی دوام نمی‌آورند، زیرا دستگاه ایمنی با گذشت زمان به آن اندام‌ها هجوم می‌برد.»



اگرچه هنوز راه طولانی در پیش است، اما اندام‌های تولید شده در این جانداران دورگه می‌تواند راهی مناسب برای برآورد تقاضاها باشد. برای مثال، با پیوند پانکراس هیبریدی از خوک یا گوسفندی به انسان نیازمند، می‌توان گام بزرگی برداشت. برای اینکه فرآیند پیوند به خوبی پیش برود، محققان بر این باور هستند که حداقل یک درصد سلول‌های جنین باید سلول‌های انسان باشند. البته افزایش تعداد سلول‌های انسان در ترکیب مورد نظر، بر یک سری مسائل اخلاقی دامن می‌زند.


اگر نتایج محققان نشان دهد سلول‌های انسان به مغز حیوان می‌روند، شاید هرگز در این کار پیشروی نکنند. پاسخ‌های ساده‌ای برای انواع پرسش‌های اخلاقی که این نوع تحقیق به‌وجود می‌آورد، وجود ندارد. اما محققان بر این نکته تاکید دارند که نباید از منافع این گونه دورگه‌ها در طولانی مدت به راحتی چشم پوشی کرد.
تمامی راهکارها جنجالی و بحث برانگیز هستند و هیچ کدام هم عالی و بی‌نقص نیستند، اما امید را دل افراد محتاجِ عضو زنده می‌کند. محققان باید تمامی راه‌های ممکن را بررسی کنند تا بلکه افراد محتاج به عضو بتوانند اعضای لازم را دریافت نمایند.

 

آخرین خبر

2025

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۳۸۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»

عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد موفق به کسب رتبه برتر چهارمین جشنواره تحقیقات برتر در حوزه سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی و پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

در این مراسم سرکار خانم دکتر زهرا سادات هاشمی، عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی با ارائه مقاله؛ In vivo study for cytotoxicity of murine NK cell-derived exosomes against Triple-Negative mouse mode توانست رتبه نخست را کسب کند، همچنین مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته درمانی و تشخیصی با ارائه مقاله؛ «تولید گوشت آزمایشگاهی جهت تغذیه حیوانات خانگی برای اولین بار در ایران» حائر رتبه دوم و سرکار خانم فاطمه سلیمیان پژوهشگر پژوهشکده سرطان معتمد با مقاله " Human Placenta Derived Mesenchymal Stem Cells Transplantation in Patients with Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS) Caused by COVID-۱۹ (Phase I Clinical Trial):Safety profile assessment رتبه سوم را در این دوره از جشنواره کسب کردند.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • اریک روئن، عضو سابق وایت فمیلی به WWE برگشت
  • تنش آبی و نبود صنایع تبدیلی از چالش‌های مهم خدابنده است
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • گوسفندهای غول پیکر 40 هزار دلاری
  • نسل بشر زودتر از تصور منقرض خواهد شد!
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • زنگ خطر سقط جنین در جامعه