Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناطق آزاد و ویژه، محدوده‌هایی در داخل کشور هستند که خارج از قلمرو گمرکی بوده و مقررات صادرات و واردات بر آن‌ها حاکم نیست. در این مناطق به راحتی می توان مواد اولیه و قطعات خودرو یا تکنولوژی های روز دنیا را وارد و تولید کرد که بخشی از این تولیدات می تواند صادر شود.

به گزارش ایسنا، توجه به آمار ارائه شده از مناطق آزاد کشور و اهداف ایجاد آن ها، این مناطق با مشکلات و چالش های بسیاری روبرو می باشند و به بسیاری از اهداف خود نرسیده اند در بخش صادرات، مناطق آزاد کشور با مشکلاتی جدی مواجه می باشند به طوری که این مناطق به پایگاه هایی برای ورود کالا به کشور تبدیل شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهاردهم تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که رئیس جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تبدیل کرد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این مناطق جدید در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد.

پس از گذشت حدود یک سال و هشت ماه از ارسال لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و بلاتکلیفی این لایحه، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بررسی این لایحه را در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار داد.

بر این اساس باید منتظر ماند و دید از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی چه زمانی تکلیف ایجاد این مناطق معین خواهد شد و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این لایحه را به صحن علنی ارسال خواهد کرد.

نقشه منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه تایید شده است

«سید مهدی فرشادان»، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دولت نقشه‌های مناطق آزاد و تجاری را تحویل مجلس داده است و پس از بررسی به صحن علنی می‌آید.

وی با اشاره به این‌که همه نقشه‌های مناطق آزاد و تجاری تحویل مجلس داده شده و هم‌اکنون در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی پس از بررسی نقشه‌ها و تصویب در این کمیسیون آن را به صحن علنی مجلس برای تصویب نهایی می‌فرستد.

نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به عنوان نمایندگان استان کردستان با همه کمیسیون‌ها رایزنی کرده‌ایم و امیدواریم در زمان رای گیری به این لایحه رای دهند.

منطقه آزاد تجاری «بانه - مریوان» نباید به خلوتگاه دلالان تبدیل شود

«سیداحسن علوی» نماینده سنندج، دیواندره، کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان مانند یک تیغ دو لبه است و این موضوع می تواند هم خوب و هم   بد باشد، اما برای استان کردستان که صادارت ندارد و بالغ بر 150 هزار بیکار دارد موقعیت خوبی است.

وی با اشاره به این‌که بحث منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان فرصت خوبی برای اشتغال است، افزود: مدیریت منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان باید برعهده یک فرد بومی باشد و  نباید اجازه داد به خلوتگاه دلالان تبدیل شود.

نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که منطقه آزاد تجاری باید برای مردم کردستان سوددهی داشته باشد، یادآور شد: سود این منطقه باید برای همه استان کردستان باشد نه تنها قشر خاصی از این موقعیت سود ببرند.

علوی تصریح کرد: برای ایجاد این مهم باید زیرساخت‌ها آماده باشد و تشویق‌ها و تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود تا با این رویکرد ما بتوانیم از ایجاد منطقه آزاد تجاری نتیجه خوب بگیریم.

نقشه‌ها و کلیات «طرح ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان» بازبینی شد

«حسین فیروزی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از بازبینی مجدد «طرح ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان» در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد.

وی اظهار کرد: نقشه‌ها و مشخصات پیشنهادی «طرح ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان» با حضور نماینده رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بازبینی قرار گرفت که خوشبختانه نتیجه جلسه مثبت بود و بزودی گزارش آن به کمیسیون اقتصادی ارائه می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به این‌که استان کردستان همپای کشور روند توسعه را نپیموده و کم برخوردار است، گفت: با اقدام دولت برای ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان و همراهی مجلس شورای اسلامی در این خصوص، امید به تسریع توسعه کردستان زنده شده است.

وی راه‌اندازی مناطق آزاد را منشا تحولات مناسبی در منطقه برشمرد و افزود: بدون شک با ایجاد این منطقه آزاد، در وضعیت معیشتی مردم استان بهبود ایجاد شده و نیز وضعیت کسب و کار رونق خواهد گرفت.

فیروزی با اشاره به طبیعت بکر و زیبای شهرهای بانه و مریوان این منطقه آزاد را از زیباترین مناطق برشمرد و خاطرنشان کرد: به‌علت  حذف بروکراسی‌های اداری و شرایط مناسب در مناطق آزاد تجاری صنعتی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به بانه و مریوان می‌آیند و همزمان صنعت توریسم استان نیز رشد می‌کند.

جلسه‌ مذکور در دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد بررسی نقشه نهایی محدوده و مشخصات پیشنهادی منطقه آزاد بانه و مریوان با حضور مشاور رئیس‌جمهور، دبیر و معاونان شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان برگزار شد.

فرودگاه سقز، مهم‌ترین زیرساخت برای تشکیل مناطق آزاد تجاری بانه و سقز

«محسن بیگلری»، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشکیل کمیسیون اقتصادی با حضور مرتضی بانک - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی - و مجموع نمایندگان استان کردستان و سایر استان‌هایی که مناطق آزاد تجاری دارند، اظهار کرد: ما دنبال این هستیم که لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را به صحن علنی مجلس بکشانیم.

وی افزود: در راستای بررسی طرح «لایحه ایجاد مناطق آزاد بانه و مریوان» مقررشده که کمیته‌ای متشکل از استاندار کردستان، نمایندگان مجلس، رئیس کمیسیون اقتصادی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تشکیل شود.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، هدف از تشکیل این کمیته را بررسی تشکیل منطقه آزاد مریوان و بانه به صورت دو مدیریت مجزا و دو واحد مستقل از هم دانست و گفت: هر کدام از شهرستان‌های بانه و مریوان باید بازار مجزا و مختص به خود را داشته باشند و این یک اتفاق مبارک و مهم برای استان است.

وی تصریح کرد: در این راستا موافقت ما به عنوان مسئولان استانی در صورتی خواهد بود که جدا شدن منطقه آزاد بانه و مریوان به صورت مجزا به نفع باشد و اگر احساس کنیم که تحقق این مهم به نفع هر کدام از این دو شهر نیست اسراری بر وقوع این اتفاق نداریم، چون ما نمایندگان مردم، در قبال هر دو شهر مریوان و بانه متعهد و موظف هستیم.

بیگلری راه‌اندازی و تشکیل مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان را به نفع تمام مردم کردستان دانست و گفت: به طور قطع شکل‌گیری مناطق آزاد تجاری در استان می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش بیکاری و تأمین رفاه مردم و رونق بازار در همه شهرهای استان داشته باشد.

بومی گزینی عاملی مهم برای توسعه سرمایه‌گذاری در کردستان

وی بومی گزینی در راستای سرمایه‌گذاری در این مناطق را امری مهم در توسعه استان کردستان دانست و گفت: درخواست داریم که همه مردم استان به‌ویژه سرمایه‌گذاران مریوان و بانه پیش قدم شوند و در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تکمیل پروژه فرودگاه سقز یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها برای تشکیل مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان است و ما به جد پیگیر این قضیه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مناقصه پروژه فرودگاه سقز برگزار شده و به ما وعده هم داده اند که هفته آینده پیمانکار این پروژه مشخص شده و به زودی شروع به کار خواهد کرد.

مناطق آزاد تجاری باید مولد صنعت و درآمدزایی در کشور باشند

دکتر «حامد قادرزاده»، اقتصاددان و استاد دانشگاه کردستان، در رابطه با این موضوع، با بیان این‌که مناطق آزاد تجاری معمولاً در کشورهایی بیشتر مورد توجه است که مشکل جابه جایی محصولات، واردات و صادرات یکی از مباحث اصلی در این کشورها است.

 وی افزود: به منظور رفع موانع تجاری بین کشورها، در کشورهایی که وضعیت خاص اقتصادی و مناطق مرزی قابل توجهی با کشورهای صنعتی و واسط که می‌توانند به عنوان یک مناطق خاص از آن‌ها استفاده کند دارند، ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: هدف از ایجاد این مناطق وارد کردن صنعت‌هایی است که در آن کشور وجود ندارد و قاعدتاً این مراکز دارای شرایط خاص کشور واردکننده صنعت است نه کشوری که به‌عنوان میزبان این منطقه آزاد تجاری در محدوده جغرافیایش قرار دارد.

وی افزود: مناطق آزاد تجاری - صنعتی می توانند اثرات مثبت اقتصادی زیادی از لحاظ درآمد ناخالص ملی، اشتغال و به مرور بومی‌سازی صنعت و ورود تکنولوژی در جامعه خود داشته باشند، مشروط به این‌که این مناطق تجاری- صنعتی فقط تبدیل به مناطق خرید و فروش کالا نشود بلکه باید صنایع مونتاژ یا مادر در این مناطق تعبیه شود، چون در این تعبیه شدن چون از نیروهای بومی استفاده می‌شود قطعاً به نفع خواهد بود.

 قادرزاده ادامه داد: اما در مورد استان کردستان، با توجه به وجود بیش از 200 کیلومتر مرز مشترک بین کشور عراق و ایران و وجود مناطق خاص اقتصادی در اقلیم کردستان عراق، اقتصاد کردستان می‌تواند متحول شود، اما یکسری مشکلات پایه‌ای وجود دارد که لازم  است در کوتاه مدت برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: در مناطق آزاد تجاری – صنعتی، به‌علت پرداخت نکردن مالیات، تردد آزاد و راحت، فعالیت‌های اقتصادی آزاد و فارغ از قوانین و مسایل داخلی کشور و نبود محدودیت‌های اقتصادی، می‌توان به راحتی فعالیت‌های مناسب اشتغالزایی را ایجاد کرد.

 وی با تأکید بر این‌که استان کردستان در راستای ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی دارای مزایای بسیار خوبی از جمله نیروی انسانی به ویژه تحصیل کرده است، ادامه داد: با شکل‌گیری این مناطق زمینه جذب افرادی که دارای تجربه خاص بوده و در مرکز کشور هستند فراهم می‌شود و به نوعی نیروهای موجود استان را هم می‌توانند به کار بگیرند.

قادرزاده گفت: متأسفانه بیشتر نیروهای توانمند استان کردستان به‌علت نبود واحدهای صنعتی بزرگ هم‌چنین مشکلات خاص زیر ساختی در استان، از کردستان خارج شده و در سایر مناطق مرکزی و جنوبی و حتی اقلیم کردستان به‌صورت نیروی کارگری مشغول به فعالیت هستند و از همین‌رو صاحبان سرمایه هم از کردستان خارج شده و به مرکز ایران رفته‌اند.

وی عنوان کرد: اگر این مناطق آزاد تجاری - صنعتی که محدوده خاصی را در بر می‌گیرد راه‌اندازی شود، به طور قطع و به مرور خدمات پشت این مناطق، توسعه فرودگاه‌ها و جاده‌ها، مناطق توریستی و هتل‌ها نیز توسعه می‌یابد که این خود اشتغالزا و درآمدزا خواهد بود.

بخش دولتی زیرساخت‌های لازم برای تشکیل مناطق آزاد تجاری و صنعتی در بانه و مریوان را آماده کند

قادرزاده با تأکید بر این‌که موانعی هم در این راستا وجود دارد که نباید فراموش شود گفت: بخش دولتی باید به سرعت زیرساخت‌های لازم برای تشکیل مناطق آزاد تجاری و صنعتی در بانه و مریوان را آماده کند، چون هیچکدام از این دو شهرستان هم‌اکنون دارای جاده مناسب نیستند و تردد در این مناطق با مشکلات جدی مواجه می‌شود، همچنین فرودگاه سقز هم که به نحوی مهم‌ترین زیر ساخت برای شکل‌گیری این مناطق است پس از گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی تصریح کرد: چنانچه این زیر ساخت‌ها فراهم شود مواردی چون به کارگیری نیروهای تحصیلکرده، سامان دادن به بخش صادارات و واردات در این مناطق و تا حد قابل توجهی حجم کولبری در استان کردستان ساماندهی خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: امروز در کردستان به‌علت نبود سامان رسمی در مرزها، افرادی به صورت رسمی و غیر رسمی فعالیت‌های اقتصادی می‌کنند که آسیب‌های اقتصادی، انسانی، جغرافیایی و حتی تخریب‌های زیست محیطی هم برای منطقه به دنبال دارد.

مناطق آزاد تجاری نباید فقط به محلی برای خرید و فروش کالا تبدیل شود

وی گفت: با شکل‌گیری مناطق آزاد تجاری و صنعتی زمینه ایجاد واحدهای اقتصادی از سوی بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی در داخل استان فراهم می‌شود که قطعاً توسعه سایر مناطق استان را نیز موجب می‌شود، مشروط به این‌که این مناطق نباید فقط به محلی برای خرید و فروش کالا تبدیل شود بلکه باید بتوانیم صنعت ایجاد کنیم.

قادرزاده تصریح کرد: اگر تشکیل این صنعت‌ها در مناطق آزاد تجاری و صنعتی هرچه مناسبت تر با پتانسیل های منطقه و نیروهای انسانی موجود استان باشد بازدهی ببیشتری خواهد داشت.

وی آموزش را از دیگر مباحث مهم استان در این زمینه دانست و گفت: آماده کردن نیروهای موجود در استان، اعم از کارفرمایان، نیروهای خدماتی و نیروهای انسانی که می خواهند در این مناطق آزاد تجاری و صنعتی همکاری داشته باشند باید با دنیای اقتصاد آشنایی داشته باشند، چون مشابه این مراکز در سایر نقاط کشور وجود دارد که متاسفانه به مراکز خرید و فروش کالا تبدیل شده و نتوانسته اند هیچ صنعتی وارد کشور کنند و درآمدزایی مناسبی داشته باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: لذا لازم است هم آموزش های رسانه ای از طریق رسانه های صوتی و تصویری با برنامه ای مدون و سیستماتیک زمینه فکری و نگرشی خاصی برای این مسئله مطرح کنند و هم دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به این مسئله بپردازند.

وی ادامه داد: امروزه بحث مهمی که در نیای اقتصاد در این زمینه مطرح است و مانع بسیاری از مسایل می شود این است که آیا ما می توانیم این استاندارادها را رعایت کنیم یا نه، چرا که در این صورت امنیت مالی برای سرمایه گذار یا کشورهای وارد کننده صنایع در منطقه فراهم می شود.

قادرزاده خاطرنشان کرد: پس رعایت استانداردهای مالی و تجاری و توجه به صنایع ورودی به منطقه که باید بر اساس تقاضای بازار باشد، عواملی مهم در این راستا است که باید رعایت شود؛ چرا که نباید90 درصد کار خارج از منطقه آزاد تجاری در کشور میزبان باشد و فقط نقش10 درصدی در این منطقه اجرا شود.

وی یادآور شد: لذا لازم است که وزارت صنعت و معدن و تجارت که به نوعی متولی این طرح است و مراکز آموزش عالی و بخش دولتی با مدیریت عالی استان هماهنگی های لازم را داشته باشند و پس از تصمیم نهایی مجلس زمینه هایی برای قابل دفاع بودن این طرح فراهم کنند.  

عملکرد فعلی مناطق، عمدتاً بر فعالیت های تجاری تکیه دارد. همچنین در زمینه اشتغال نیز مناطق آزاد کشور نتوانسته اند به اهداف مورد نظر خود دست یابند. بیشترین فعالیت در مناطق آزاد بخش خدماتی می باشد.

استفاده از صنایع سرمایه بر که میزان اشتغال زایی آن ها کم تر است، پایین بودن دستمزد برای کارگران عادی و همچنین بالا بودن سطح دستمزدهای کارگر فنی به دلیل مهاجرت کم آن ها که باعث به وجود آمدن تفاوت در سطح درآمد بخش صنعت و خدمات شده است، از دیگر عوامل شکست سیاست های اشتغال زایی در مناطق آزاد می باشد.                 

بنابر برخی از نظرات، تاکنون هیچ یک از مناطق آزاد کشور به اهداف خویش (مانند توسعه صادرات غیر نفتی) دست نیافته بلکه عمدتاً به واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری، به داخل کشور محدود شده اند. علت این عدم توفیق را می توان فقدان مقررات و قوانین روشن جهت فعالیت این گونه مناطق دانست. «...یک منطقه آزاد که به وجود می آید باید بلافاصله ضوابط و مقررات و قوانین سرمایه گذاری، نحوه واگذاری یا اجاره زمین، میزان بخشودگی از مالیات یا عوارض گمرکی، نحوه ورود و خروج سرمایه، مقررات پولی و بانکی و... در آن مناطق روشن شود، ولی متاسفانه با وجود گذشت چند سال از تشکیل مناطق آزاد، هنوز این مناطق فاقد قوانین لازم جهت سرمایه گذاری کلیدی و فعالیت های اقتصادی هستند و همین امر دلیل عمده عدم موفقیت مناطق آزاد است.»       

گزارش از «فرانک کیانپور»، خبرنگار ایسنا منطقه کردستان          


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۰۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم

استاندار هرمزگان در دیدار با مدیرعامل شرکت دولتی چاینا انرژی، با تبیین ظرفیت‌های همکاری هرمزگان از گسترش روابط با چین خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در دیدار با چای‌لی، مدیرعامل شرکت دولتی چاینا انرژی با اشاره به روابط دوستانه میان دو کشور ایران و چین، اظهار داشت: روابط دیرینه دوستی میان ایران و چین در دولت سیزدهم گسترش یافته و هرمزگان هم به دنبال توسعه روابط در زمینه‌های مختلف است. 

وی با تشریح زمینه‌های همکاری‌های گسترده دو جانبه و تبادلات مختلف اقتصادی، افزود: معتقد هستیم مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه بصورت ملموس مشاهده کنند. 

استاندار هرمزگان ظرفیت‌های هرمزگان در حوزه پالایشگاهی را آماده همکاری دانست و گفت: هرمزگان پالایشگاه‌های متعدد با ظرفیت یک میلیون بشکه را در دست اجرا دارد که زمینه استفاده از کمک‌های فاینانسی و سرمایه گذاری کشور چین برای تکمیل وجود دارد.

وی با تاکید بر شناخت کامل ایران از توانمندی‌های چین در حوزه پتروشیمی تصریح کرد: بستر لازم برای بهره‌مندی از این توانمندی در طرح‌های توسعه پالایشگاه بندرعباس وجوددارد و آماده‌ی دریافت مشاوره فنی از جانب چین هستیم.

دوستی با اشاره به سیاست دولت در تکمیل زنجیره‌های شیمی - معدنی در کشور با هدف کاهش خام فروشی، گفت: ایران کشوری است که علاوه بر ذخایر خوب معدنی، در حوزه ذخایر نفتی نیز در جایگاه خوبی قرار دارد، برای ایجاد زنجیره‌های ارزش و تکمیل زنجیره شیمی - معدنی کشور با توجه به تجربیات کشور چین خواستار دریافت مشاوره از طریق انعقاد قرارداد هستیم. 

وی استفاده از تجربیات چین در حوزه شور ورزی را مهم دانست و با تاکید بر ظرفیت ویژه جزایر استان، گفت: توسعه کشاورزی با آب دریا مورد توجه ماست و پتانسیل بسیار بالایی هرمزگان برای جذب گردشگر که سالانه میلیون‌ها نفر فقط از جزایر استان بازدید می‌کنند، آماده‌ایم در این جزایر با سرمایه‌گذاری چین بخشی از زیرساخت‌های گردشگری و هتل احداث شود. 

دوستی با اشاره به لزوم تکمیل کریدور شمال جنوب نیز گفت: در حوزه پس کرانه بندر شهید رجایی برای همکاری حاضریم همچنین در زمینه توسعه سیستم‌های کنترل خطوط ریلی و استفاده از تجربیات خوب کشور چین در ترکیب ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای حوزه بنادر و خطوط ریلی آمادگی همکاری وجود دارد. 

وی با اشاره به توسعه صنعت فولاد ایران، چالش اصلی را سنگ آهن و راه نجات را ذخایر هماتیت دانست و گفت: ما در دیپلماسی با دوستانمان صریح حرف می زنیم و با غربی ها شطرنج بازی می کنیم در همین راستا ذخایر خوب هرمزگان ما را در مسیر فعال‌سازی این پتانسیل قرار داده و برای شروع کارهای مشترک با کشور چین و سرمایه‌گذاران این کشور لازم است کارگروه‌هایی را تعیین و طبق برنامه زمان‌بندی مشخص عمل کنیم.

انتهای پیام/864/

دیگر خبرها

  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • هیات اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود