Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سید محمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی استان، گفت: یکی از مهمترین و کامل‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور در شهرستان خمین قرار دارد این سنگ نگاره‌ها نشات گرفته از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان‌های دوره باستان است که یکی از زیستگاه‌های کهن ایران محسوب می‌شود و از عصر یخبندان زیستگاه و سکونتگاه انسانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسینی افزود: میراث فرهنگی اقداماتی جهت حفظ این آثار ارزشمند انجام داده است. در گام اول ثبت سنگ نگاره‌ها به شماره 29438 مورخ 9/9/1389در فهرست آثار ملی انجام گرفت، سپس ضوابط حفاظتی جهت تعیین عرصه و حریم این منطقه صورت گرفته و با همکاری دادستان شهرستان خمین از متجاوزان عرصه و حریم این منطقه جلوگیری شده است. درحال حاضر ثبت پایگاه میراث فرهنگی سنگ نگاره‌های تیمره در دست بررسی و پیگیری است.
وی در ادامه افزود: گستردگی و فراوانی سنگ‌نگاره‌ها، تنوع تکنیک‌های حکاکی و قدمت آنها باعث شده تا یکی از گسترده‌‌ترین نقوش صخره‌ای ایران در این منطقه قرار گیرد . سنگ نگاره‌های دره غرقاب را می‌توان به عنوان یکی از کهن‌ترین آثار گذشته به شمار آورد که از دوران پیش از تاریخ تاکنون بیش از 120 هزار سنگ نگاره در این منطقه شناسایی شده است.
حسینی ادامه داد: در منطقه تیمره قدمت بعضی از سنگ نگاره‌ها و تصاویر حیوانی از جمله بزکوهی و دیگر نقوش حکایت از قدمتی 40 هزار ساله دارد که این منطقه را یکی از غنی ترین نقاط ایران به لحاظ تعداد و نوع سنگ نگاره‌های کشف شده کرده که دارای طرح‌های متنوع و بی‌ مانندی از حکاکی بر دل صخره‌هاست. با توجه به گستردگی و اهمیت این منطقه، تمام تلاش خود را خواهیم کرد که از این آثار ارزشمند حفظ و نگهداری کنیم و امیدواریم این اقدام با همراهی مردم و توجه بیشتر مسئولان صورت پذیرد.
وی در پایان با اشاره به اینکه بزرگ‌‌ترین تابلوی سنگی تاریخی کشور در منطقه تیمره شهرستان خمین به مساحت ۴۰ مترمربع تصویر شده است گفت: این سنگ نگاره به کتیبه بزرگ معروف است و در این تابلوی سنگی بیش از ۱۵۰ نقش یکجا جمع شده است./انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۰۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تله کابین تاق بستان، گفت : پاییز سال گذشته دفتر امور پایگاه‌های جهانی و ملی وزارت میراث فرهنگی پس از بررسی‌های انجام شده مخالفت خود را با اجرای تله کابین در تاق بستان اعلام کرد، اما بدنبال آن از طریق استان رایزنی‌هایی با وزارتخانه صورت گرفت تا یک نظر قطعی و نهایی را برای همیشه در خصوص این پرونده اعلام کنند. 

وی افزود: در نهایت مسئولین وزارت میراث فرهنگی از شهرداری کرمانشاه درخواست کردند تا مشاور پروژه جزییات سه مسیر پیشنهادی خود را برای احداث تله کابین در تاق بستان در اختیار دفتر ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارتخانه قرار دهد تا آنها نیز کار کارشناسی دقیقی روی این پروژه داشته باشند و نظر نهایی خود را اعلام کنند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه پروژه تله کابین کرمانشاه در وزارت میراث فرهنگی هنوز در حال کارشناسی است، گفت: آخرین نشست بین مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث فرهنگی با کارشناسان و مشاوران شهرداری کرمانشاه هفته گذشته برگزار و مقرر شد یک اصلاحیه نهایی را روی نقشه پروژه داشته باشند و آن را دوباره به وزارت میراث فرهنگی تحویل دهند. 

وی خاطرنشان کرد: مسئولین وزارت میراث فرهنگی در تلاش هستند تا راهکاری برای اجرای این پروژه پیدا کنند که البته این امر مستلزم ارائه جزییاتی دقیق از نقشه مسیر‌های پیشنهادی شهرداری برای احداث تله کابین است. 

فرمانی تاکید کرد: معتقدیم پروژه‌ای مانند تله کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند و از آن هم حمایت خواهیم کرد، اما در صورتی که هرکدام از مسیر‌های پیشنهادی بخواهد مانعی برای ثبت جهانی تاق بستان باشد، قطعا با آن مخالفت خواهیم کرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سنگلج در خطر است!
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی