«لوور» در ابوظبی آثار دزدی داعش را نمایش میدهد؟
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۱۸۸۶
هر چند گفته میشود آثار تاریخی دزدیده شده توسط داعش از سوریه و عراق در شعبه دوم لوور در ابوظبی خریداری و به نمایش در امدهاند اما رئیس موزه لوور این ادعا را رد میکند و آن را کذب محض میداند.
به گزارش ایسنا، در نشست خبری افتتاح "لوور در تهران" که دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در موزه ملی ایران برگزار شد، ژان لوک مارتینس رئیس موزه لوور و جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پرسش هایی از نمایش آثار سرقت شده توسط داعش و نمایش آنها در لوور ابوظبی تا آثار تاریخی که تپههای باستانی ایران در دوره قاجار توسط باستان شناسان خارجی به خصوص فرانسویها بعد از کاوش به فرانسه منتقل شدهاند.
دولت فرانسه در ۱۸۸۴ از دولت ایران تشکر کرد
ژان لوک ماتینس، رئیس موزه لوور در ابتدای صحبتهایش در نشست خبری نمایشگاه لوور به تفاهم نامههای قرن ۱۹ بین دو کشور ایران و فرانسه اشاره کرد که «براساس آن ایران در سال ۱۸۸۴ این امکان را به ما داد که در ایران کاوشهای باستانشناسی برای موزه لوور انجام شود» با بیان این صحبتها از سوی وی؛ خبرنگار ایرانی از ماتینس پرسید؛ «بسیاری از باستان شناسان فرانسوی بر خلاف تعهد خود در گذشته آثار ایرانی را از کشور خارج کردند و مادام دیولافوا در خاطرات خود به این مساله اذعان کرده و عنوان کرده است آن جا که نتوانستهاند سر ستونهای کاخ آپادانا در شوش را به دلیل وزن زیاد از ایران خارج کنند، آن را با پتک خراب کردهاند تا به دست انگلیسیها نیفتد.»
رئیس موزه لوور نیز این طور پاسخ داد: «کاوشهای باستان شناسان فرانسوی براساس قراردادهای قانونی بوده است و دولت وقت از این بابت از فرانسه تقدیر کرده است. باستان شناسان فرانسوی عمر خود را در ایران گذاشتهاند و این مسائل مربوط به گذشته است، اکنون نگاه ما برای همکاریهای مشترک آینده است.»
او در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر ارزیابی رئیس موزه ملی فرانسه از موزههای کشور و رعایت شدن یا نشدن استاندارهای لازم در این موزهها گفت: موزه ملی ایران موزه بسیار بزرگی است و همه استاندارها در اینجا رعایت میشود، شرایط نگهداری، معماری و نحوه به نمایش گذاشتن رعایت میشود. این شانس بسیار بزرگی برای لوور بود که اثار خود را در موزه ملی ایران به نمایش بگذارد تا شاهد استقبال مراجعهکنندگان به این نمایشگاه باشد.
موزه لوور در ابوظبی، آثار دزدی داعش را نمایش میدهد؟
ماتینس در پاسخ به این پرسش که در شعبه دوم لوور در ابوظبی گفته میشود تعدادی از آثاری که بهدست داعش از سوریه و عراق دزدیده شده بود توسط لوور خریداری شده و در آن موزه به نمایش گذاشته شدهاند، گفت: «این حرف از اساس شایعه است، میتوانید به موزه ابوظبی مراجعه کنید، این اثار از بازارهای هنری خریداری شدهاند و اینکه از داعش خریداری شده باشند کذب محض است.»
برای نمایش لوور در دیگر کشورها، دو منطق داریم
نوکنده همچنین در پاسخ به خبرنگاری در مورد تقویم کاری بینالمللی سال آینده موزه ملی ایران گفت: «لوور سالانه دو هزار اثر را برای نمایشگاه در سایر کشورها امانت میدهد، ما برای نمایش آثار لوور در خارج از فرانسه دو منطق داریم؛ اول اینکه تعداد افراد اتباع یک کشور که سالانه از موزه لوور بازدید میکنند مدنظر قرار داده میشود. در همین چارچوب در آمریکا و چین نمایشگاههایی بهصورت مرتب برگزار می کند.
او دومین معیار را بحث مجموعهها و همکاریهای علمی در حوزه موزهای دانست و افزود: یکی از عملکردهای اساسی ما همکاری با کشورهایی است که آثار موجود در لوور از آن کشورها آمدهاند. در همین راستا برنامههایی برای برگزاری نمایشگاه در مصر، تونس، الجزایر و یونان را در دست داریم. در بخش مجموعههای اروپای مدرن نیز با کشورهایی مثل هلند و انگلستان برای برگزاری نمایشگاه همکاری میکنیم. درباره هنر اسلامی در لانس دوره قاجار انتخاب شد.
آثاری که تا کنون شانس خروج از ایران را نداشتند
جبریئل نوکنده، مدیر کل موزه ملی ایران نیز گفت: نمایشگاه لانس مختص آثار دوران قاجار است، آثاری که از دوره قاجار در اروپا به نمایش درآمدهاند زیاد نیستند، نمایشگاه قبلی حدود ۲۰ سال پیش بود که بیشتر مختص نقاشی بود، اما در این نمایشگاه آثار نقاشی، عکاسی، سرامیک و اشیای قدیمی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد و نمایشگاهی ترکیبی است که اساس آن کاوشهای تحقیقاتی است که بهصورت همزمان در ایران و غرب انجام شده است.
او دامه داد: این فرصت خوبی برای همفکری با طرف ایرانی است، آثاری در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد که تا کنون فرصت خروج از ایران را پیدا نکرده بودند. همچنین در آن نمایشگاه آثار طراح لباس فرانسوی کریستین لاکوآ به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی در توضیح دیگر نمایشگاههایی که قرار است بعد از نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در لوور مدرن با حضور موزه ملی ایران برگزار شود، توضیح داد: در خرداد نمایشگاهی در هلند با نام ”ایران مهد تمدن“ برگزار میشود، همچنین مهر سال آینده در نمایشگاهی در بریتیش میوزیم همراه با موزه لوور شرکت میکنیم.
او همچنین از انجام مذاکراتی با موزه المان خبر داد و افزود: امیدواریم سال اینده در همین زمان و مکان شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار موزه آلمان باشیم.
مدیر موزه ملی ایران همچنین در مورد تفاهمنامه موزه ملی و لوور برای برگزاری این نمایشگاه گفت: تفاهمنامه بین لوور و سازمان میراثفرهنگی منعقد شده است که تمام مأموریتهای سازمان در آن آمده است، بخشی از آن نیز به موزه ملی ایران بر میگردد. در واقع همکاریهای پژوهشی، علمی، گردشگری، صنایعدستی و حوزههای مختلفی است.
مارتینس نیز در پاسخ به این پرسش درباره منطق انتخاب آثار نمایشگاه لوور در موزه ملی گفت: در چارچوب تفاهمنامه این امکان بهوجود آمد که به تاریخچه فرهنگی دو کشور اشاره کنیم. انتخاب این آثار در پاسخ به تقاضای طرف ایرانی برای نمایشگاه کلیت موزه لوور در تهران بود.
او افزود: موزه لوور دارای بیش از ۲ هزار پرسنل است، ما روزانه بین ۲۵ تا ۴۵ هزار بازدیدکننده داریم و مجموعه لوور مثل یک شهر کوچک مدرن دارای رستورانها و کافه است، بودجه لوور بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در سال است.
مدیر موزه لوور تاکید کرد: حدود ۵۰درصد از این بودجه بهصورت مستقیم ازسوی دولت تأمین و بخشی از طریق فروش بلیط تأمین میشود. در بخش نگهداری ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر برای نگهداری آثار کار میکنند، اداره موزه لوور در بهترین شرایط عملی شده است.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۱۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
به گزارش خبرگزاری مهر، خانهموزه معین و امیرجاهد روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت به مناسبت چهل و هفتمین سالروز درگذشت محمدعلی امیرجاهد هنرمند برجسته موسیقی ایران، میزبان مهدخت معین (فرزند دکتر معین و نوه استاد امیرجاهد) و همچنین جمعی از هنرمندان موسیقی بود.
در ابتدای این مراسم، مهآبادی مجری برنامه ضمن خوشامدگویی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران برای ایراد سخنرانی دعوت بهعمل آورد.
حمیدرضا نوربخش در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: ما امروز دور هم جمع شدیم تا یاد و خاطره هنرمندی بزرگ را گرامی بداریم که حق بسیار بزرگی بر گردن فرهنگ و هنر این سرزمین و هم در شعر و ادب و در موسیقی دارد. به هر حال این منزل و بنا بزرگانی را در خودش دیده است. یادگار ارجمند این هنرمند خانم مهدخت معین فرمودند که هر وقت که در این منزل حضور پیدا میکنم، از نو شکفته میشوم و خاطرات حضور هنرمندان برایم زنده میشود و انرژی و نیروی تازهای دریافت میکنم.
موزهای در جنوب شهر که پایگاه مهم موسیقی تهران است
وی ادامه داد: در این منزل بزرگانی رفت و آمد داشته و آثار ارزشمندی در این مکان تولید و یا اجرا شده و فکر میکنم به نوعی با تمام این عزیزان همنفس هستیم. خوشحالم که این مکان یکی از پایگاههای مهم فرهنگی و هنری شهر است با اینکه در منطقهای واقع شده که شاید گذر عده زیادی از ما به این منطقه نیافتاده است، اما زمانی که بهانههای این چنینی برای دورهم جمعشدن با اهالی فرهنگ و هنر پیش میآید، با عشق و علاقه در این منزل حضور پیدا میکنیم. هر زمانی هم که اخباری مبنی بر رخداد اتفاق ناگواری برای این مجموعه میشنویم، از اعماق وجود ناراحت میشویم اما به هر حال در حال حاضر یکی از پایگاههای مهم موسیقی شهر تهران، خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد است که این موضوع، مایه مباهات و امید برای اهالی فرهنگ و هنر کشور است. در این مرکز، نسلی تربیت میشوند که پرچمداران آینده موسیقی کشور هستند.
نوربخش افزود: بهانه امروز و امشب، چهل و هفتمین سالروز درگذشت بزرگمرد موسیقی ایران استاد محمدعلی امیرجاهد ما است. استاد امیرجاهد نیازی به توصیف ندارد و ما از دوره قاجار به بعد، بعد از عارف و شیدا، تعداد انگشتشماری تصنیفساز برجسته داریم. یکی از نامهای درخشانی که همواره بر تارک موسیقی ایران میدرخشد، استاد محمدعلی امیرجاهد هستند که تصانیف پرشمار و ماندگاری که نسلهای مختلف آنها را زمزمه میکنند و بارها با تنظیمهای مختلف بازتولید و بازاجرا میشود و نسلهای آینده نیز آنها را بازتولید خواهند کرد. اینها تماما از ذهن و ضمیر بزرگمردی مانند امیرجاهد تراوش شده و بسیار ارجمند و عزیز است. به دلیل اینکه آهنگسازان و تصنیف سازان ما عمدتا موسیقیدانانی بودند که شاعر نبودند و تعدادی کم بودند که شعر و موسیقی را تولید کردند. عارف قزوینی، علیاکبر شیدا و استاد امیرجاهد موسیقیدانانی بود که هم ترانهسرا و هم آهنگساز بودند به همین علت نیز آثاری که تولید کردند، شنیدنی هستند. در حال حاضر شنیدهایم که شهردار محترم منطقه ۱۴ تغییر کرده و جناب شهرابی فراهانی سکان این منطقه را عهدهدار شدهاند که در مراسم حضور ندارند و امیدوارم نگاه ایشان بسیار ویژه باشد و کمبودهای قبل جبران شود.
قدردانی از هنرمندی که بر موسیقی و ادبیات اشراف کامل داشت
پس از صحبتهای حمیدرضا نوربخش، هاتف شرار هنرمند روشندل و شاگرد مرحوم اکبر گلپایگانی روی صحنه آمد و زندگینامه محمدعلی امیرجاهد را شرح داد و افزود: ما قبل از زمان قاجار، ضربیخوانیها و تصانیفی را داشتیم و داریم که مشخص نیست چه کسانی آنها را سروده و یا ساختهاند اما از زمان مرحوم شیدا و عارف این مسایل آغاز شد و مرحوم شیدا اغلب آثارشان عاشقانه است و مرحوم عارف نیز آثار اجتماعی، سیاسی و حتی عاشقانه دارد اما عاشقانههای مرحوم عارف به سیاست و اجتماع روزگار خودش پهلو میگذارد.
وی افزود: ملودیهایی که مرحوم شیدا و عارف ساختند، در عین حال که بسیار پر مغز و پر معنا و بر اساس ردیفها و دستگاههای خودمان است، بسیار دلانگیز و در عین حال بسیار ساده نیز هستند و به ندرت پیش میآمد که این ۲ عزیز قطعات بسیار پیچیدهای را ساخته باشند. اما بعد از این ۲ بزرگوار، به محمدعلی امیرجاهد میرسیم که آثار وی، تلفیقی از آثار مرحوم شیدا و عارف است که هم آثار عاشقانه و هم آثار اجتماعی، سیاسی دارد. امیرجاهد جدای از اینکه تلفیق شعر و موسیقی را رعایت میکرد، به فکر تقطیع نیز بود و شما زمانی که آثار امیرجاهد را با شعر دیگری نیز میگذارید، قابل اجرا و مشخص است که بر ادبیات و ردیف و دستگاههای موسیقی اشراف کامل دارد.
پس از صحبتهای هاتف شرار، این هنرمند به همراه صابر الهدادیان (نوازنده تار) و امیر کریمی (نوازنده تمبک) ساز و آواز و یک قطعه از آثار امیرجاهد را اجرا کردند.
خاطره دختر استاد فقید از حضور فرامرز پایور در حیات یک خانه قدیمی
پس از اجرای هاتف شرار، مهدخت معین نوه محمدعلی امیرجاهد گفت: در ابتدا از حمیدرضا نوربخش و مهدی مساح بیدگلی تشکر میکنم که در سالهای اخیر در مسایل مربوط به این خانهموزه فعال هستند و در رونق و توسعه آن کوشا هستند و خانهموزه به صورت تخصصی خصوصا در اجرای برنامههای موسیقی درآمده است. همانطور که آقای نوربخش گفت، هنرمندان و استادان موسیقی بزرگی در این خانهموزه رفت و آمد داشتند. استاد صبا بارها از صبح روزهای جمعه تا غروب آن روز با استاد امیرجاهد کار میکردند و نتهای تصانیف استاد امیرجاهد را استاد صبا مینوشتند. نتهایی که ۲ جلد دیوان امیرجاهد وجود دارد، تمام آنها توسط استاد ابوالحسن صبا نوشته شدهاند.
وی ادامه داد: خاطرم هست که استاد پایور به همراه برخی از هنرمندان و همینطور استاد امیرجاهد در روزهای تابستان در حیاط این خانه به نواختن سنتور میپرداخت. بعدها استاد امیرجاهد مدت زیادی گرفتار سالنامه پارس بود و پس از آن نیز مشغول تالیف ۲ جلد دیوان شد. البته آقای هاتف شرار در زمینه زندگینامه استاد امیرجاهد خصوصا تصنیفسازی ایشان مطالب تخصصی و جدیدی را ارایه کرد که برای بنده نیز جالب بود.
مهدخت معین در پایان یادآور شد: کمپانی فرانسوی پولیفون اثر «نرگس مست» را اجرا کردند که یکی از شاهکارهای استاد امیرجاهد است که این اثر، یک اثر بسیار زیبایی است و با یک صدای بسیار قوی و دلپذیر اجرا شده است.
اجرای نقالی به سرپرستی الهه تاجیک و هنرنمایی الهه تاجیک، سارینا سیفی، حلما یارمحمدی و پرسام علیزاده از دیگر بخشهای این مراسم بود.
پس از اجرای نقالی، گروه موسیقی «استاد امیرجاهد» به خوانندگی سیدرضا طیبی و نوازندگی حسین روزبهانی (تار)، سعید میرزاحسینی (نی) و امیر کریمی (تمبک) روی صحنه آمدند و قطعاتی از این هنرمند برجسته را اجرا کردند.
در بخش پایانی این مراسم، مجری برنامه از حمیدرضا نوربخش (مدیر عامل خانه موسیقی و عضو هیاتمدیره خانه موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد)، مهدخت معین (فرزند معین و عضو هیاتمدیره خانه موزه)، حمیدرضا عاطفی (رییس کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیاتمدیره خانهموزه)، کارمین صراف (نوه امیرجاهد و عضو هیاتمدیره خانهموزه)، بیدگلی (عضو هیاتمدیره کانون مدرسان خانه موسیقی ایران و رییس هیاتمدیره خانهموزه) دعوت کرد تا روی صحنه آمده و با حضور آنها از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی موسیقی امیرجاهد رونمایی شود.
در بخش بعدی برنامه از سوسن اصلانی، محمد میرزاخانی، اسماعیل خلج، بهرام گودرزی، ژیوار شیخ الاسلامی و همچنین سیدرضا اسماعیلی (معاون اسبق اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۴) دعوت شد تا در کنار سایر هنرمندان از مدرسان نمونه سال ۱۴۰۲ خانهموزه دکتر معین و استاد امیرجاهدبه جهت دریافت رتبه برتر هنرجویان خود در جشنواره موسیقی امیرجاهد، جشنواره خوشنویسی امام علی (ع) و جشنواره ملی استاد معین و همچنین رعایت آیتمهای مدنظر طبق آییننامه داخلی خانهموزه قدردانی شود.
علی تحریری (نوازنده سنتور)، سیدرضا طیبی (آواز)، حسین باباخانی تیموری (خوشنویسی)، محسن میرحسینی (خوشنویسی)، مهدیه رضازاده (ویولن)، امیرحسین طریقت (تمبک)، زهره حدادی (پیانو)، مرتضی میر (دف)، نعیمه باقری (خوشنویسی)، الهه تاجیک (نقالی)، آمنه خدادادی (گیتار)، مهدی مساح بیدگلی (تئوری موسیقی)، مرجان راغب (سنتور) و آرمین رهبر (تذهیب) از هنرمندان و مدرسان منتخب سال ۱۴۰۲ خانهموزه بودند که قدردانی ویژهای از این هنرمندان به عمل آمد.
کد خبر 6098037 علیرضا سعیدی