Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام سیدعباس صالحی که روز دوشنبه در نخستین نشست شورای هماهنگی شبکه شهرهای دوستدار کتاب در یزد قرائت شد، آمده است: گستره فرهنگ در سنت اسلامی و ایرانی چنان است که نمی‌توان آن را در قالب یک دستگاه محدود کرد. هیچ توسعه و پیشرفتی در غیبت فرهنگ‌ پایدار نخواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرهای پایدار جهان، شهرهای فرهنگی‌اند و شهرهای پایدار ایران نیز، شهرهایی‌اند که در طول قرون مردمانش در هوای فرهنگ‌ نفس کشیده‌اند و برخی از بزرگ‌ترین چهره‌های فرهنگی را به جهان هدیه کرده‌اند.
در این پیام تصریح شده است: ما برای پاسداری از این سنت نیکو و برای نقش‌آفرینی موثرتر فرهنگی در دنیای امروز نیازمند عزم ملی و مشارکت همه دستگاه‌های مردمی، عمومی و دولتی در عرصه فرهنگ هستیم.
صالحی ادامه می دهد: شبکه هماهنگی شهرهای دوستدار کتاب که با حضور شهرداران و روسای ادارات فرهنگ‌و ارشاد اسلامی شهرهای برگزیده کتاب‌خوانی تشکیل شده است، یکی از نهادهایی است که این مشارکت را محقق می‌سازد.
«تشکیل این شبکه و‌ برگزاری نخستین نشست شورای هماهنگی این شبکه در شهر پایدار و فرهنگی یزد اقدامی تحسین‌برانگیز است که امیدواریم سرآغاز فعالیت‌های مشارکت‌جویانه و موثر فرهنگی باشد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می افزاید: تجربه نشان داده است که توسعه فعالیت‌های فرهنگی در کنار تاثیرات فرهنگی هم به افزایش امید و نشاط اجتماعی منجر می‌شود و هم به کارآفرینی. تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری بدون مشارکت نهادهای مردمی، عمومی و دولتی ممکن نیست.
صالحی ادامه می دهد: امیدواریم مشارکت شهرداری‌ها، نهادهای غیردولتی و دولتی در قالب این شبکه به تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی بیانجامد.
در این نشست همچنین علی‌اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ‌و ارشاد اسلامی ضمن ارائه گزارشی از نحوه تشکیل شبکه، آن را نهادی برای کارهای مشارکتی در حوزه فرهنگ و‌فعالیت‌های فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف دانست.
همچنین شهردار یزد ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای شورا، از آنان برای بازدید از پروژه گذر فرهنگ و هنر مازار دعوت کرد که به تازگی عملیات اجرایی آن شروع شده و اوایل سال 1397 افتتاح خواهد شد.
در این نشست مصطفی جوادی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیخیانی شهردار خورموج به عنوان نایب رییس، فروغ هاشمی رییس اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی اوز به عنوان منشی و موسوی رییس اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی ری به عنوان خزانه‌دار شورا انتخاب و معرفی شدند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۲۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر محمد مهدی اسماعیلی در پیام ویدئویی خود به مراسم بزرگداشت ادیب دزفول گفت: خیلی مشتاق بودم در مراسم نکوداشت و تقدیر از شاعر عزیز و گرانقدرمان آقای دکتر محمدرضا سنگری در شهر مقاومت در دزفول عزیز حاضر شوم.

وی افزود: دزفول یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دفاعی و افتخار آفرینیِ ما در دفاع مقدس بوده است؛ در دفاع مقدس شاید کنار خرمشهر عزیز بیشترین بازخورد، خاطره، قصه و بعضی وقت‌ها غصه در شهر عزیز دزفول به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: به هر حال اتفاق مهم دیگر این است که این خطه در کنار دفاع‌مقدس و حضور نورانی در ایام دفاع مقدس اساساً خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیقی را در پیشینه خود دارد.

دکتر اسماعیلی بیان کرد:دزفول در شمال خوزستان از هزاره‌های قبل از ورود اسلام عزیز تا امروز مهد تربیت فضلا، حکما، ادبا، فقها و سیاستمداران بزرگ و نجیب و شعرا و اهل قلم بسیاری بوده است.

وی گفت: کتاب افتخارات دزفول کتاب بسیار قطوری است و برای همچون منی و آن هم در چنین زمان کوتاهی شاید فرصت نباشد حتی قطره‌ای از این یم را بازگو کنم.

ولی به هر حال نمی‌شود به دزفول و سابقه پرافتخارش توجه کرد و یادی از اولین دانشگاه رسمی در تمام نقاط دنیا و قدیمی‌ترین دانشگاه، دانشگاه جندی شاپور نکرد.

وزیر فزهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دزفول عزیز یاد کرد و از بزرگانی، چون شیخ مرتضی انصاری خاتم الفق‌ها و المجتهدین نام نبرد، از دزفول عزیز نام ببریم و از بزرگان تاریخ‌سازش در ایام پیش از پیروزی انقلاب در ایام مبارزه و دفاع مقدس نام نبرد؛ تا به امروز دزفول و دزفولیان در پیشانی افتخارات این مرز و بوم درخشیده اند.

 

دکتر اسماعیلی افزود: از آقای دکتر محمدرضا سنگری به عنوان یکی از مهم‌ترین ادبای معاصر قدردانی و از نقش آفرینیشان در مبارزات قبل از انقلاب و در ایام دفاع‌مقدس نیز تقدیر می‌کنم.

 

وی ادامه داد: بسیاری از سرایندگان اشعار حماسی از اندیشه‌های ایشان وام گرفته‌اند و بسیاری از خوانندگان و هنرمندان نام نیک ایشان را در کنار آثارشان با افتخار ثبت کرده‌اند، امروز هم این شخصیت بزرگ برای کشور و مملکت ما نعمت است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام خود اظهار کرد: خوشحال هستم که مردم عزیز دزفول و مسئولان شهرستانی و استانی این همت را گمارده اند که از این شخصیت تابناک و این چهره ادبی که در عین حال معلمی دلسوز و محققی پژوهشگر و پرتلاش است تجلیل کنند.از راهی دور، از طریق فضای مجازی خدمت تک تک شما بزرگواران، آقای دکتر سنگری و همه شرکت کنندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام دارم، انشاالله به زودی توفیق داشته باشم و در دزفول عزیز حاضر شوم و خدمت عزیزانمان در آنجا از نزدیک عرض سلام و ارادت داشته باشم، در پناه خداوند متعال باشید.

دیگر خبرها

  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر
  • دزفول، دارای خاستگاه فرهنگی و تمدنی عمیق
  • حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است