Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-05-02@05:30:26 GMT

مد هنجارگرا مقبول و ملزوم زندگی بشری است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۳۶۹۴

مد هنجارگرا مقبول و ملزوم زندگی بشری است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مد را به دو نوع هنجارگرا و هنجارستیز تقسیم و بیان کرد: مدی که در مرزهای عرف و شرع و قانون و اخلاق عمل می کند و هنجارگراست، مقبول و ملزوم زندگی بشری است.

به گزارش امتداد نیوز، در آیین پایانی هفتمین جشنواره مد و لباس فجر که امروز ۱۴ اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، سید عباس صالحی گفت:  لباس علاوه بر اینکه مناسب و نسبتی با پوشش به عنوان یک نیاز انسانی دارد با زیبایی به عنوان نیاز  روحی و روانی و هویت جامعه مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین اجزای هویتی جامعه اجزای بصری است که بیش از هر چیزی در هویت و بی هویت سازی مؤثر هستند.

او ادامه داد: در بین اجزای بصری و هویتی معماری و پوشاک دو عنصر اصلی هستند که نمایه هویت یک جامعه هستند. اگر می خواهیم با یک نگاه جامعه را هویت شناسی کنیم معماری یا لباس های یک شهر را ببینیم تا متوجه شویم چه مقدار اجزای هویتی جامعه پایدار یا گسسته هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: لباس هر جامعه از جمله جامعه ما باید با این نگاه تشخیص داده شود که چه مقدار با تاریخ، فرهنگ، هنر و زیبایی شناسی تناسب دارد یا نه؟ همچنین لباس با اقتصاد یک کشور پیوست قابل توجهی دارد.

صالحی با بیان اینکه جامعه غذا و پوشاکش را که دو عنصر حیاتی است از بیرون تهیه کند جامعه وابسته ای است، گفت: جامعه ای مستقل است که این دو عنصر را از درون کشور خود تامین کند. برای کشوری مثل ما که بخش قابل توجهی از پوشاک ما از بیرون تهیه شود، شایسته نیست. بنابراین لباس با نگاه هویتی اقتصاد ملی و درون زا  و به تعبیر رهبری اقتصاد مقاومتی از جهت عمومی اهمیت قابل توجهی دارد.

او اضافه کرد: مد به مدهای هنجارگرا و هنجارستیز تقسیم می شود. هنجارگرا به تنوع می اندیشد و هنجارهای اجتماعی را در هم نمی شکند و در مرزهای اخلاق و عرف عمل می کند. این مد ملزوم زندگی بشری است. طبعا، مد مسیری از آفرینش، ارائه، عمومی سازی را طی می کند تا به مصرف انبوه برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مد و لباس با هویت ما ارتباط دارد. هویت ایرانی-اسلامی ما باید به گونه ای باشد تا در مدگرایی و لباس معنا و مفهوم خود را پیدا کند. وقتی از هویت صحبت می کنیم منظور این نیست عرف تاریخی را هویت به حساب بیاوریم. هویت ما جغرافیای منبسطی است که در تاریخ ها، رسم و رسوم ها و قومیت ها می گنجد اما با هویت نه شلخته و بهم ریخته.

صالحی با بیان اینکه باید خلافیت را در این حوزه جدی گرفت، افزود: باید بیش از هر حوزه دیگری به ایده ها و مفاهیم خلاقانه توجه کرد. به نظر می آید اتفاقاتی مثل این جشنواره توجهی به این کانون است تا مبدأ ابتکارات ایده گرانه را کشف و مورد حمایت قرار دهیم. دولت نمی تواند أین اتفاقات را سامان دهد. تصدی دولتی از همان ابتدا ناکام است. جریان مد و لباس اجتماعی است  و کاری که دولت ها می توانند انجام دهند تسهیل گرایی است.

او اظهار کرد: مسیر مد و لباس را باید در فضای اجتماعی در جریان دید. حرکتی که در فضای اجتماعی در حوزه مد و لباس ملی اتفاق افتاده زمانی می تواند شتاب را بیشتر کند که پشت آینه های شفاف قرار بگیرد و فضائی آن دور از شائبه باشد.

true برچسب ها : جشنواره مد و لباس عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است

ایسنا/لرستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بر لزوم ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در استان تاکید و اظهار کرد: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم هم هستند و باید برای محدودیت‌هایی که در استان وجود دارد، استثنا قائل شویم.

فرهاد ناصری‌نیا امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) در آیین تجلیل از نخبگان جامعه کارگر و تولید استان که در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و حساسیت جنگ اقتصادی برای مسؤولان حوزه اقتصاد و کارگران روشن است. 

وی ادامه داد: در همه مولفه‌های اقتصادی که منجر به توسعه می‌شوند، اگر استان‌های زاگرس‌نشین مانند لرستان متفاوت دیده نشوند، اتفاق‌های برجسته‌ای در حوزه اشتغال نخواهد افتاد.

او با بیان اینکه تا وقتی معافیت مالیاتی، اعتبارات تبصره‌ای، نرخ دستمزد و مشوق‌های کارگری به استان تعلق نگیرد، سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری نخواهد داشت، افزود: کارگاه‌های زودبازده و کوچک در پایداری اشتغال موثرند، اما باید چند موضوع را در نظر داشت و آن اینکه بازار فروش را برای تولیدکنندگان این کارگاه‌ها مهیا و دست واسطه‌گران را در فرآیند فروش کوتاه کنیم.

وی تاکید کرد: کارگر و کارفرما لازم و ملزوم یکدیگرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • همه دعوتند؛ مراسم «ستاره‌های دختران کُرد زمین» در سنندج
  • ایجاد بازارچه دائمی برای مشاغل خرد خانگی در لرستان لازم است
  • معلمی که آموزه‌های زندگی را تدریس کند، هویت دانشجوی خودش را تقویت می‌کند
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است