دلالان سینمایی؛ پشت پرده وطنفروشی در جشنوارهها
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۶۴۳۷
امسال نیز سینماگرانی که به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره برلین حضور یافتند، تن به هر کاری دادند تا مورد توجه قرار گرفته و جایزه بگیرند.به گزارش بلاغ، حواشی پیش آمده در شصتوهشتمین دوره جشنواره فیلم برلین، بار دیگر مسئله جشنوارههای غربی را پررنگ کرد. جشنوارههایی که سالهاست به محل تجلیل از فیلمهایی با مضامین ضدملی و سیاهنمایی تبدیل شدهاند و افزون بر این، از متهمان امنیتی داخل ایران نیز حمایت میکنند؛ بهگونهای که جشنواره فیلم برلین در چند دوره اخیر خود، افزون بر نمایش چنین فیلمهایی، برای این متهمان صندلی خالی تعیین کردند و حتی با وجود ممنوعالخروج بودن، آنها را به عنوان مهمان ویژه و داور هم دعوت کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتر بخوانید:
وطنفروشی در برلین هم نتیجه ندادامسال نیز سینماگرانی که به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره برلین حضور یافتند، تن به هر کاری دادند تا مورد توجه قرار گرفته و جایزه بگیرند؛ اما برخلاف گذشته این بار تیر آنها به سنگ خورد و به دلیل ضعف شدید آثارشان، دست خالی برگشتند. فیلم «خوک» که مهمترین فیلم ایرانی حاضر در برلیناله بود، در نظرسنجی صورت گرفته از منتقدان حاضر در این جشنواره، نمرهای بسیار پایین کسب کرد و در بین سه فیلم آخر جدول این نظرسنجی قرار گرفت. این فیلم هر چند ضعیف است؛ اما به محورهایی اشاره کرده که همواره به منزله نقض حقوق بشر علیه ایران مطرح میشود. از قتلهای زنجیرهای نخبگان تا سانسور و...؛ موضوعاتی که در یک فیلم بسیار ضعیف و سطح پایین به نمایش درآمدهاند. اتفاقی که بار دیگر نشان داد، ملاک اصلی جشنوارههای غربی برای توجه به سینمای ایرانـ به ویژه در یک دهه اخیرـ سیاسی بوده است؛ اما عوامل فیلم خوک به همین هم بسنده نکردند و در نشست خبری خود در جشنواره برلین، یک شوی سیاسی راه انداختند تا شاید از این طریق بتوانند به دستمزدی برسند.
اما این اولین بار نیست که چنین مسائلی در محافل به اصطلاح سینمایی در غرب پیش میآید و بدون تردید در آینده نیز باز هم شاهد چنین حاشیههایی خواهیم بود. هر چند نمیتوان رفتار غلط برخی از سینماگران در این جشنوارهها را نادیده گرفت (رفتارهایی که گاه مصداق بارز وطنفروشی است)؛ اما باید ریشه و منشأ اصلی به وجود آمدن چنین اتفاقاتی را هم شناخت. اگر قرار است تغییری در رویکرد ایران به جشنوارههای خارجی پیش بیاید، چارهای نیست جز تغییر اساسی در ساختار انتقال فیلم به خارج از کشور.
بیشتر بخوانید:
بازی دو سر باخت لیلا حاتمیوقتی فهرست آثار را که از ایران به جشنوارههای غربی راه یافتهاند، مرور میکنیم، به چند فیلمساز ثابت برمیخوریم. در مقابل، بسیاری از سینماگران مطرح ایرانی که آثار شاخصی ساختهاند، هیچگاه در چنین جشنوارههایی دیده نشدهاند. برای نمونه، در جشنوارههایی چون برلین، کن، ونیز، مراسم اسکار و... هیچ اسمی از ابراهیم حاتمیکیا، ابوالقاسم طالبی و... نمیبینیم؛ اما در مقابل، همیشه اسم جعفر پناهی، مانی حقیقی، محمد رسولاف و... در این جشنوارهها به چشم میخورد. برای بسیاری از مردم جای سؤال است که چرا چنین وضعیتی پیش آمده است؟ در این باره میتوان گفت، به جز جنبه سیاسی، مسائل اقتصادی نیز دخیل است؛ یعنی ما با واسطههایی مواجه هستیم که با دلالی فیلم به خارج از کشور، به سود مالی میرسند. این واسطهها در اصطلاح عامیانه به دلال شناخته میشوند. البته این افراد هیچگاه خود را دلال یا واسطه معرفی نمیکنند؛ بلکه نام «پخشکننده بینالمللی» را بر خود نهادهاند. آنها معمولاً آثاری را معرفی میکنند که به دلیل جنبههای سیاسی و تبلیغاتی علیه ایران، با استقبال مسئولان جشنوارهها و جوایز خارجی روبهرو میشود.
از اتفاقات منفی این دوره از جشنواره فیلم برلین، این بود که یکی از نمایندگان سینمای کشورمان در بخش فیلمهایی با محتوای دگرباشی نامزد دریافت جایزه شد! هر چند که قبلاً هم فیلمهایی به کارگردانی فیلمسازان ایرانی مقیم خارج در این بخش نامزد شده بودند؛ اما این اولین بار است که فیلمی رسمی که با مجوز وزارت ارشاد ساخته شده و به نمایش درآمده، در بخش آثاری درباره همجنسخواهی نامزد شده است. در این اتفاق نیز ردّ پای همان دلالها دیده میشود و این افراد، فیلم مذکور را به منظور ترویج همجنسخواهی به جشنواره برلین معرفی کردهاند. نکته مهم این است که سیاستگذاری خاص جشنوارههای غربی در حمایت از فیلمهایی با مضامین اینچنینی و همچنین فعالیت دلالها برای انتقال آثاری با محتوای انحرافی سبب شده است برخی از فیلمسازان دست به کار ساختن فیلمهایی شوند که از آنها برداشت همجنسبازی میشود. حتی یکی از فیلمهای سیوششمین جشنواره فجر نیز که در چند بخش نامزد سیمرغ شد، به چنین موضوعی آلوده است.
کد مطلب: 353645 مرجع : مشرقمیزان صادرات مرکبات رقمی نیست که بیان شود!/ابلاغ دیرهنگام مشوقهای صادراتی و نارضایتی باغداران
جشن نیکوکاری، روزی که قلکهای مهربانی میشکند تا دلی نشکند
ظرفیتهای بالقوه گردشگری مازندران که هیچوقت بالفعل نشد
جشن نیکوکاری، روزی که قلکهای مهربانی میشکند تا دلی نشکند
جواد جون کجایی!؟ دقیقاً کجایی!؟
اطاعت از رهبری مهمترین دغدغه شهید طاهر بود/ میدانستم آقا رضا شهید میشود
دلالان سینمایی؛ پشت پرده وطنفروشی در جشنوارهها آمارها درمورد تعداد اجرای کنسرتها در سال ۹۶ چه میگوید؟ مجریان سال تحویل تلویزیون مشخص شدند درخت را با قلب میکارند نه با دست ! بررسی مدعای منتقدان «قانون حجاب» لغو دوباره اکران مستند «زمستان یورت» کارگردان زن سینما در مورد مافیا افشاگری کرد اجرای برنامه تحویل سال با مجری ممنوع التصویر اسکار بهترین بازیگر زن را چه کسی به خانه میبرد؟ واکنش جالب دیجی سرشناس به حمید هیراد شقایق فراهانی جلوی دوربین «هست و نیست» «تام کروز» بدترین هنرپیشه سال ۲۰۱۷ «هانیه توسلی» با پارتی بازیگر شده است؟ توضیح فیلمنامه نویس فیلم «شنل» در پی حاشیهها چرا ایرانیها فیلم هندی دوست دارند؟ سریال «ستارخان» با هزینه شخصی تولید شد فروش سینمای ایران رکورد زد پخش زنده برنامه «من و شما» متوقف شد! هادی حجازیفر بازیگر سریال «ممنوعه» شد بازگشت دو چهره جنجالی به مراسم اسکارآقای بازیگر از اولین تجربه مجری گری خود چه گفت؟
مهنازافشار ممنوعالتصویر شد!
بازیگر «جومونگ» و سه قلوهایش
«جهانآرا» به مرخصی میرود
بودجههایی که صرف آموزش علم سکولار میشود
سینمای ایران دست چه کسانی است؟
۲۵۰ دانشمند برتر دنیا به شیراز میآیند
زائران حج تمتع ۹۷ باید چه میزانی هزینه کنند؟
آیت الله جوادی آملی: تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست
واکنش جالب دیجی سرشناس به حمید هیراد
صفحه نخست شهرستانها سیاسی فرهنگ اقتصادی مذهبی اجتماعی ورزشی آرشیو تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است. توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.
به گزارش عصرایران، شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی، چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.
بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلالالدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولویپژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبانهای باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار میآید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عینالدین صادقزاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکارهای ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار میروند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند.
این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند.
ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامهریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخوردهای بسیار مثبتی را به همراه داشت.
حضور ستارگانی، چون دکتر محمدعلی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نمایندهی چهرهی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستادهاند تا همچون همیشه، سالنهای سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.
هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهرههای دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دستاندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگینتر میکند، اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندیشان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.
امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشتههای این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.
این علاقمندی از تشویقهای پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال میکردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان میکردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.