Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@20:43:42 GMT

پر کردن مساجد نوعی مبارزه با دشمن است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۴۶۹۷۱

پر کردن مساجد نوعی مبارزه با دشمن است

امام جمعه و نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: به کوری چشم دشمن مساجد را پر کنید که این خود نوعی مبارزه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله طباطبایی نژاد عصر امروز _دوشنبه ۱۴ اسفندماه_ در همایش گرامیداشت بیست و پنجمین سالروز تأسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد گفت: ربع قرن است که کانون‌های فرهنگی در مساجد تأسیس شده‌اند که البته اکنون این ۵۰۰ کانون موجود به هزار کانون رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: این کانون‌ها آن زمان ارزشمند هستند که بتوانند به مساجد رونق بخشند، در همین راستا کسانی که به مساجد عمران و آبادانی می‌بخشند لازم است به خدا و معاد ایمان داشته باشند؛ البته بنا بر روایات اگر کسی مسجدی بسازد خداوند خانه‌ای در بهشت به او می‌دهد، خانه‌ای بهتر از خانه‌ای که خود در دنیا بنا کرده است چراکه آن خانه به دست خدا بنا شده است.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: اگر سنگی برای خدا روی هم بگذارید ارزشمند است همانطور که بنای مسجد تعمیر مسجد است و یکی از مهم ترین آبادانی‌ها جذب افراد به مسجد است و اگر باغی بهترین سنگ‌های مرمر را هم داشته باشد اما درختی در آن نباشد بی فایده است؛ لازم است مؤمنین در مساجد آبادانی مساجد را بخواهند چراکه دشمن نمی‌خواهد مساجد ما آباد باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه کسانی که مسجد در نزدیکی خانه‌شان وجود دارد لازم است نماز را در مسجد بخوانند، افزود: برای روحانیون خطر دارد که به مسجد نروند؛ لازم است با گفتار و  نصیحت‌مان مساجد را پر کنیم؛ البته یک رکعت نماز در مساجد معمولی به جز مساجدی همچون مسجدالنبی ثواب ۲۵ رکعت را دارد.

وی ادامه داد: چرا نماز را در مسجد نمی‌خوانیم؟ ما که حال یک رکعت نماز را هم نداریم بهتر است به مسجد برویم و نماز را به جماعت بخوانیم تا ثواب ۲۵ رکعت را دریافت کنیم؛ به خصوص روحانیونی که این کار را نمی‌کنند حیف عمامه‌ای است که بر سر دارند. دیگران هم همینطور، حتی اگر امام جماعت را قبول ندارید به مسجد بروید و نمازتان را به جماعت بخوانید و دوباره خودتان بخوانید؛ چراکه کسانی همچون بچه‌ها اگر راهشان به مسجد باز شود دلشان از جای دیگر دور می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دشمن با تمام نیرو علیه رهبری، اسلام، روحانیون و مساجد و... کار می‌کند تا مردم را از رهبری و روحانیت جدا کند گفت: این مسئله‌ای تازه نیست و در طول تاریخ بوده است و با همین روش بسیاری از انسان‌ها را از رهبران دینی جدا کرده است.

وی با بیان اینکه از منظر قرآن کفار برای انحراف مردم از راه رهبران دینی وارد می‌شوند گفت: به عنوان نمونه دشمنان برای اینکه مردم را از پیامبر(ص) دور کنند پیامبر(ص) را دیوانه و ساحر خطاب می‌کردند؛ به همین ترتیب ابتدا دشمن اطراف رهبر جامعه را از مردم خالی می‌کند تا به اهداف خود برسد.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه دشمن مردم را اینگونه ترسانده‌ است که نمی‌توانند بدون آنها زندگی کنند، افزود: بنا بر آیات مربوط به فرعون و مردم آن زمان در قرآن، هدف گرفتن رهبران دینی، اصل دین، تضعیف مردم و ناکارآمد خواندن حکومت اسلامی از تلاش‌های دشمن علیه ما است.

وی ادامه داد: دشمن در حالی حکومت اسلامی را ناکارآمد می‌خواند که باید گفت اگر حکومت ما کارایی ندارد چگونه در مقابل همه توطئه‌های شما از جنگ تا تحریم ایستاده است؟ اگر نگاهی به حکومت‌های اطراف بیندازیم می‌بینیم که اگر یکی از توطئه‌هایی که علیه کشور ما شده بود برای آنها پیش آمده بود حکومتشان از هم پاشیده بود و همین ماندگاری حکومت اسلامی دلیل بر کارآمدی آن است.

نماینده ولی فقیه در اصفهان اظهار کرد: این حکومت همان حکومتی است که در ابتدای انقلاب به دانشجویان هندی آموزش پزشکی می‌داد همانگونه که اکنون بیش از ۷۰ هزار پزشک متخصص در کشور هستند و همچنین پزشکان عمومی بسیاری داریم که می‌توانیم به دیگر کشورها همچون هند برای خدمت بفرستیم چراکه تعدادشان بسیار است.

آیت الله طباطبایی بیان کرد: نیمه خالی لیوان را نبینیم، این لیوان خوب پر شده است؛ این حکومت همان حکومتی است که تفنگ هم نمی‌توانست بسازد اما اکنون موشک‌هایش از داخل کشور، دیرالزور را هدف می‌گیرند. همه تلاششان بر این بود که ما این موشک را نداشته باشیم که به کوری چشم دشمن داریم؛ همانگونه که دشمن فهمیده بود اکنون که انرژی هسته‌ای را تا ۲۰ درصد پیش برده‌ایم در آینده هم می‌توانیم تا ۱۰۰ درصد جلو برویم.

وی ادامه داد: با این حال می‌گویند روحانیون حکومت می‌کنند در حالی که این خود مردم هستند که حکومت می‌کنند. همانگونه که مردم عادی هستند که قاضی و وکیل می‌شوند و در میان آنها تعدادی روحانی قاضی هم وجود دارد که باز هم آنها از جنس خود مردم هستند؛ اما هدفشان این است که مردم را از روحانیون جدا کنند؛ یعنی از همان زمان که میرزای شیرازی تنباکو را حرام کرد تا انگلیسی‌ها نتوانند به اهداف خود برسند دشمن علیه روحانیون حرف زد چراکه فهمیده بود نمی‌تواند ایران را ببلعد و چاره‌ای ندارد جز اینکه میان مردم و روحانیون جدایی اندازد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: اگر انسان با علما و مراجع همراه نباشد کلاه بر سرش می‌رود حال هر اندازه که سواد داشته باشد؛ همانطور که اگر بررسی کنید متوجه خواهید شد بیشتر طرفداران کسانی که ادعای مهدویت می‌کنند تحصیل کرده‌ها هستند. با این حال دشمن همیشه علیه روحانیت کار می‌کرده است؛ این شیاطین انس و جن میان مردم و روحانیون جدایی می‌اندازند تا مساجد خالی شود؛ در حالی که اگر نوجوانان و جوانان را جذب نکنیم فایده ندارد هرچند تعداد مساجد و کانون‌های فرهنگی زیاد باشد؛ پس کانون‌ها باید فعال باشند.

دشمن تهی کردن جوانان از درون را هدف گرفته است

همچنین حجت الاسلام انصاری، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به آیه‌ای از قرآن در رابطه با اهمیت مسجد و آبادانی بیان کرد: در نگاه نخست به ذهن می‌رسد که منظور آیه عمران ظاهری مسجد است که البته این هم منظور است، اما بسیاری از مفسران علاوه بر عمران ظاهری اشاره به عمران معنوی هم دارند.

وی افزود: هدف تنها نباید ساخت و ساز مسجد باشد، چراکه نکته ظریف این آیه این است که هر کسی توفیق عمران مسجد چه در زمینه ظاهری و چه در زمینه معنوی آن را پیدا نمی‌کند به این خاطر این است که طبق روایات فردی که عمران و آبادانی مسجد را به عهده می‌گیرد در زمینه اعتقادی باید به معاد معتقد باشد، با این حال خدمت‌گزار مسجد نه تنها بی‌پولی را تحمل می‌کند بلکه از سرمایه شخصی خود برای رونق مسجد استفاده می‌کند که بخش بسیاری از آن مربوط به اعتقاد و مبدأ هستی است.

وی با بیان اینکه خدمت‌گزار مسجد نه تنها در زمینه عمل، اعتقاد به نماز و عبادت دارد بلکه توجه به اجتماع یعنی زکات را هم مورد توجه دارد، گفت: همچنین این مسئله از نظر روحی مهم است، به این معنا که فرد به جز خدا از هیچ کسی نمی‌ترسد و شجاعت دارد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان با بیان اینکه از ابتدای ظهور اسلام تاکنون مساجد از نظر بهره‌برداری، نحوه اداره و نگاه به مسجد فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است، افزود: پیامبر(ص) هم در فرمایشات‌شان و هم در روش و منش‌شان توجه بسیاری به مسجد داشتند؛ همچنان که هجرت پیامبر از مکه به مدینه با انتخاب زمینی برای مسجد بود و ساخت مسجد نخستین کاری بود که انجام دادند. همانطور که در روایتی فرموده‌اند «اگر تمکنی پیدا کردید یکی از وظایفتان اقامه نماز است»؛ پس یکی از بهترین اماکن برای اقامه نماز مسجد است.

حجت الاسلام انصاری اظهار کرد: هرچند مسجد محل سجده، عبادت و بندگی در محضر ربوبیت است اما همیشه کارکردهای گونگونی داشته است؛ این مکان هم قوه قضاییه و محل جلوس قضات مسجد و هم پادگان و محل تجهیز مجاهدان و رزمندگان بوده است. آنها شمشیرها را در مسجد تیز کرده‌ و قوای مسلح در مسجد تجمع می‌کرده‌اند و هم محل رتق و فتق بسیاری از امور اجتماعی بوده است، اما این کارکردها به خاطر اینکه دشمنان در طول تاریخ با اسلام و مسجد دشمنی‌های بسیاری داشته‌اند فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از برکات بزرگی که امام خمینی با پرچمداری نهضت خود در کشور به وجود آوردند مسجد بود، افزود: این نهضت از مسجد شروع شد و قوای آن در مسجد تشکیل شد؛ همچنین تظاهرت گاهی از مسجد شروع می‌شد و پایان می یافت؛ البته پس از انقلاب هم اینگونه است؛ همانطور که در رابطه با هشت سال دفاع مقدس و دشمنانی که می‌خواستند نظام را بشکنند، یکی از مراکزی که کانون وحدت، محبت، تشکیل قوا، معنویت و کانون نظامی بود مسجد بود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ادامه داد: یکی از مساجدی که کانون فرهنگی و نظامی بود مسجد جامع خرمشهر بود. کسی نمی‌تواند پیروزی خرمشهر را بدون توجه به مسجد آن در نظر بگیرد، اما اکنون که به طور تقریبی ربع قرن از انقلاب اسلامی گذشته است نتوانسته ایم از تأسیس کانون‌های فرهنگی به خوبی استفاده کنیم؛ حال یا به خاطر آگاهی نداشتن ما از این ظرفیت بوده است و یا به خاطر تزریق فرهنگ از سوی دشمن.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه امروز اصلی‌ترین هدف دشمن، نظام فرهنگی، اندیشه و فکر است که مقام معظم رهبری هم در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه۷۰ تاکنون مرتب به این موضوع اشاره دارند، افزود: خطر جدی‌ است و دشمن تمام فکرها را جمع کرده تا نظام اسلامی و مردم را بشکند اما با تجربه‌ای که در جنگ پیدا کردند متوجه شدند که مردم به خاطر ایمان و نشاطی که دارند شکست ناپذیرند و به همین خاطر تهی کردن از درون به خصوص برای جوانان را هدف گرفتند، همان نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها با دلسوزی به آن اشاره کرده‌اند.

وی افزود: دشمن در خارج از مرزها نقشه می‌کشد و برخی در داخل از روی نادانی یا به خاطر انحراف حلقه به گوش آنها هستند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: در همین راستا یکی از مراکز مهم مسجد است و باید به این خاطر که جمعیت جوانان در مساجد کم می‌شود غصه خورد؛ البته یکی از وظایف اداره ارشاد اسلامی و به تبع آن همه مؤسسات و کانون‌های فرهنگی در مساجد تشویق افراد به حضور در مسجد است.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه ساختار کانون‌های فرهنگی مساجد بیشتر در مراکز شهرستان‌ها هستند و امیدواریم به تأکید مقام معظم رهبری در همه نقاط کشور حضور تعریف شده‌ای داشته باشد، گفت: یکی از اهداف این کانون ها گره خوردن فرهنگ و هنر با مسجد است همچنان که در گذشته معماری‌ها سرشار از ذوق و سلیقه هنری بوده و با این واقعیت می‌توانیم به دنیا بگوییم بخشی از هنر اصیل ما در مساجد آشکار است.

وی ادامه داد: از آنجایی که این کانون‌ها برای قرار دادن هنر در مسیر صحیح دینی و اسلامی و اینکه هنر رنگی از خانه خدا و کانون عبادت خدا بگیرد و بتوان از هنر برای خدمت به مسجد استفاده کرد راه‌اندازی شده‌اند، طبق برنامه ششم توسعه دولت موظف است در تمام مساجد شهری و روستاهای بیش از صد هزار خانوار کانون‌های فرهنگی ایجاد کند که البته اصفهان ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه دارد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان گفت: در مساجد استان اصفهان ۱۸۰۰ کانون فرهنگی داریم که امید است این آمار تا پایان برنامه ششم به ۲۴۰۰ برسد، البته باز هم همه مساجد پوشش نمی‌یابد اما یک تکلیف رو به جلو است که نیازمند همدلی میان کانون‌ها با بسیج و اهالی مساجد و... است.

همچنین حجت الاسلام غلامعلی معتمدی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد استان اصفهان گفت: به طور رسمی بیست و پنج سال از تلاش صادقانه اصحاب فرهنگ و هنر در حوزه دین در کشور می‌گذرد، گرچه در ابتدای انقلاب اسلامی ایران جهادگران فرهنگی تلاش می‌کرده‌اند.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد استان اصفهان افزود: برخی در این کانون‌ها ۲۵ سال تلاش بدون چشم داشت کرده‌اند تا نوجوانان در آسایش و آرامش فکری پرورش یابند؛ این کار برای خدا و خدمت به بندگان خداست، آنهم در خانه خدا یعنی مسجد که خداوند پاداش‌های بسیاری را برای کسانی که در مساجد تلاش می‌کنند در نظر دارد.

حجت الاسلام معتمدی بیان کرد: استان اصفهان در زمینه هماهنگی میان دستگاه‌ها در سطح کشور نمونه است؛ با اینکه همه استان‌ها از این ظرفیت برخوردار بوده‌اند اما همیشه استانداران وقت اصفهان در کشور از این ظرفیت استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: مدیران استان اصفهان در بسیج، سازمان تبلیغات، مرکز رسیدگی به مساجد و شهرداری و همه دستگاه‌های مرتبط با مساجد به همکاری کارگروه تخصصی‌شان هماهنگی دارند تا موازی‌کاری کمتری داشته باشیم و سعی بر این بوده که اگر ناهماهنگی وجود دارد آسیب شناسی و رفع شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی مساجد استان اصفهان با بیان اینکه کار در مسجد افتخار است و با هیج چیز معاوضه نمی شود، اظهار کرد: امسال هیچ هزینه ای به کانون‌ها پرداخت نکرده‌ایم، چراکه تخصیص اعتبارات پایین بوده و البته مسئولان قول داده‌اند تا پایان سال جاری برخی هزینه‌ها جبران شود. ناگفته نماند با اینکه اعتبارات کم بوده است اما فعالیت‌ها در این کانون‌ها کمتر از پارسال نبوده است که نشانگر این است که در این کانون‌ها مردمی بودن غالب است به این معنا که اگر دولتمردان نتوانستند کمکی کنند مردم نمی‌گذارند این کانون‌ها تعطیل شود.
 

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۶۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دوره حاضر که مملو از پیشرفت‌ها و اتفاقات مختلف است، یک روحانی شاید نتواند به شیوه‌های سنتی گذشته در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد موفق عمل کند؛ بنابراین روحانی‌ها باید با ذائقه شناسی و برگزاری برنانه‌های مختلف فرهنگی و هنری و مخصوصا ورزشی اقدام به جذب این قشر کنند. کاری که چند سالی است، حجت‌الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، در شهرستان‌های مختلف استان آذربایجان غربی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۷ بعنوان امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری ثارالله مسجد جامع نازک علیای پلدشت فعالیت داشته که در طول این مدت با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقات ورزشی و راه اندازی اُردو‌های سیاحتی و زیارتی توانسته است گام‌های موثری را در جذب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد و کانون بردارد.

سپس ازسال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ به‌عنوان امام جماعت و مسئول پایگاه بسیج مسجد امام هادی (ع) ارومیه ادامه فعالیت نموده و از تابستان ۱۴۰۱ تاکنون نیز به‌عنوان امام جماعت، مدیر کانون المهدی (عج) و نیز مسئول پایگاه بسیج مسجد طوبی ارومیه فعالیت‌های فرهنگی هنری و ورزشی خود را پیگیر بوده که با استقبال خوب جوانان و نوجوانان توانسته توفیقات روزافزونی را دراین عرصه‌ها کسب کند.

دیگر خبرها

  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • «امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان