Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه تهران طی آزمایش‌هایی میزان تأثیرگذاری دو فاکتور فیزیکی و عاطفی بر سلامت را مورد بررسی قرار دادند. آفتاب‌‌نیوز : در چکیده مطالعات دکتر غلامحسین ریاضی، استاد بیوشیمی دانشگاه تهران و منیره‌السادات موسوی، پژوهشگر دوره دکتری تخصصی بیوشیمی این دانشگاه آمده است: "از آنجایی که موجودات زنده عمدتاً در تعادل بین دو فضای فیزیکی و متافیزیکی حضور دارند، فاکتورهای ایجاد اختلال در سلامتی نیز می‌توانند فیزیکی و یا عاطفی (روانی) باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه در اجتماعات انسانی نوین، به علت نگاه علم به فیزیک انسان، روابط عاطفی بین انسان‌ها آرام آرام به فراموشی سپرده شده است. علی‌رغم اینکه بخش عمده‌ای از فرایندهای درونی و بیوشیمیایی بدن موجودات زنده به خصوص انسان، تحت تأثیر روابط فی‌مابین و نیروهای عاطفی بین آنهاست، تاکنون مطالعات بسیار کمی در ارتباط با جراحات عاطفی انجام شده است. لذا در جهت بررسی میزان تأثیرگذاری و مقایسه دو فاکتور فیزیکی و عاطفی بر سلامت، بنا بر فرضیات موجود در ادبیات علمی جهان، آزمایشی در دانشگاه تهران طراحی و انجام شد.
در این پروژه از موش آزمایشگاهی ماده استفاده شد و نهایتاً فاکتورهای خونی به همراه ارگان قلب به عنوان بافت هدف مورد بررسی قرار گرفتند. از آنجایی که میزان قند و اکسیدان‌های خون به میزان زیادی بر سلامت تأثیرگذارند، بررسی تغییرات غلظت آنها در خون می‌تواند در مقایسه دو فاکتور فیزیکی و عاطفی در ایجاد اختلال مفید واقع شود. از طرفی به دلیل اینکه تمام رفتارهای ریتمیک سیستم بدن مانند تنفس و فشار خون با ریتم نوسانات سرعت قلب هماهنگ می‌شوند، تغییرات شبکه سلولی قلب، میزان التهابات ایجاد شده در آن و تغییرات سرعت تپش قلب به طور قابل توجهی در میزان جراحات وارد شده به سیستم بدن تأثیرگذار است.
قلب نه تنها یک پمپ فیزیکی است که عمل خون‌رسانی سایر اعضای بدن مانند مغز را بر عهده دارد، بلکه خود دارای ساختارهای تنظیم کننده عواطف است و مفاهیم دینی نیز سلامت بدن را در گرو سلامت قلب معرفی می‌کند. شاید بتوان یکی از علت‌های این موضوع را شباهت این ارگان به مغز در داشتن شبکه عصبی مستقل درونی و تولید امواج قدرتمند الکترومغناطیس آن محسوب کرد.
به گزارش ایسنا، نتایج به دست آمده از آزمایش‌های اندازه‌گیری تغییرات قند خون، میزان رادیکال‌های آزاد خون، شکل شبکه عصبی قلب و التهابات ایجاد شده در آن و مقایسه تغییرات سرعت تپش قلب، نشان داد که جراحت ایجاد شده توسط فاکتور عاطفی به مراتب بسیار بیشتر از فاکتور فیزیکی است".

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۸۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ابتکار وزارت بهداشت برای نامگذاری چهارمین روز از هفته سلامت با عنوان سلامت خانواده و سلامت روانی و اجتماعی برای اولین بار، گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، دسترسی مردم به خدمات سلامت روان را افزایش داده است.

وی از راه اندازی مراکز سراج به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند و تحولی در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: سراج مخفف سلامت روانی اجتماعی است و در طول ۶ ماه گذشته، تعداد این مراکز سه برابر افزایش یافته و برنامه ما این است که تعداد این مراکز به ۱۰۰ مرکز در سراسر کشور برسد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: در این مراکز، امکان پذیرش مستقیم بیماران وجود ندارد اما بیمارانی که به تشخیص روانشناسان شبکه بهداشت و درمان و یا مراکز روانپزشکی نیاز به خدمات بیشتری دارند به این مراکز ارجاع می‌شوند و خدمات مورد نیاز را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

مصلحی از وجود خانه مشارکت مردم در سلامت در مراکز سراج خبر داد و گفت: مردم محله یا منطقه، عوامل اجتماعی یا آسیب زا مانند محل تجمع معتادان متجاهر را شناسایی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری‌ها نسبت به تبدیل محل‌های تجمع به پارک‌های سلامت اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه مراکز سراج در ۴۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۵ استان کشور راه اندازی شده است، افزود: اخیراً چندین مرکز سراج در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور ایجاد شده و توسعه این مراکز در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد.

کد خبر 6086956 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اعلام رسمی نتایج «پیمایش ملی سلامت روان» در ابتدای تابستان
  • حقوق کدام معلمان دو برابر می‌شود؟
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • تفاوت پلی کربنات با پلکسی چیست؟‌ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • سود فروش میوه برای فروشنده چقدر است؟
  • سود فروش میوه و تره‌بار حداکثر ۳۰ درصد نسبت به فاکتور خرید است