Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد منابع تأمین آب روستایی در فصل گرم دچار تنش آبی می‌شوند، گفت: ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی به ۱۴۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵ استانها همدان نظرات

سید مصطفی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان اظهار داشت: 620 هزار نفر از جمعیت استان معادل 190 هزار خانوار در روستاها زندگی می‌کنند که شامل 36 درصد جمعیت استان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متوسط جمعیت روستایی در کشور 26 درصد بوده که این رقم در همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کشاورزی بودن استان بیشتر است.

هاشمی بیان کرد: هزار و 62 روستا در استان وجود دارد که 773 مورد آن شامل 85 درصد جمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مندند و بقیه شامل روستاهای کوچک و کم‌جمعیت می‌شود که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی نیستند.

وی اعلام کرد: هزار و 162 منبع تأمین آب روستایی در استان همدان وجود دارد که شامل478 حلقه چاه عمیق، 384 حلقه چاه دستی، 229 چشمه و 69 قنات می‌شود.

60 درصد منابع تأمین آب روستایی دچار تنش آبی می‌شوند

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به کمبود بارش‌ها در سال آبی 96-97 افزود: بخش عمده‌ای از منابع تأمین آب روستاها چاه‌های دستی و قنات‌هایی با حجم کم آب است که به دلیل کمی بارندگی بیش از 60 درصد آن‌ها در فصل گرم دچار تنش آبی می‌شوند.

هاشمی گفت: 20 تا 30 روستاهای کوچک شامل یک درصد جمعیت روستایی استان نیز که تجهیزات فرسوده آب‌رسانی یا آب ناسالم دارند بر اساس جمعیت و مقدار نیاز با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه تأمین آب عمده‌ترین چالش آب و فاضلاب روستایی به شمار می‌رود، اعلام کرد: برنامه‌های سالیانه ما بر اساس چشم‌انداز 20 ساله تدوین می‌شود که در برنامه سال آینده باید برای نزدیک به 99 درصد روستاها تأمین آب داشته باشیم.

هاشمی مطرح کرد: این کار با انجام کارهایی چون کف‌کنی، عملیات لایروبی و ایجاد منابع تأمین آب امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: برای عبور از تنش خشکسالی و ایجاد نشدن مشکل باید 270 کیلومتر خط انتقال آب،343 کیلومتر شبکه توزیع و 8 هزار و 400 متر مکعب مخزن در استان ایجاد شود.

ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی 144 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیر شرکت آبفار استان همدان اعلام کرد: از برنامه‌های مهم آبفار، برخورداری استان از 58 مجتمع آب‌رسانی است که هر یک از آن‌ها به بیش از یک روستا آب‌رسانی می‌کند.

هاشمی بیان کرد: در حال حاضر 31 مجتمع آب‌رسانی روستایی در استان وجود دارد که به 443 روستا شامل 46 درصد جمعیت روستایی استان خدمت‌رسانی می‌کند و بقیه نیز در دست اجرا و مطالعه قرار دارد.

وی تأکید کرد: برای سال آینده 19 مجتمع اولویت‌دار انتخاب شده که شامل 205 روستا با 25 درصد جمعیت روستایی استان می‌شود و ساخت آن‌ها به 144 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

هاشمی در مورد مقدار بهره‌مندی روستاهای استان از شبکه جمع‌آوری فاضلاب نیز گفت: در سطح کشور برای تأسیسات فاضلاب روستایی کار چندانی انجام نشده و عملکرد این بخش در سطح کشور کمتر از نیم درصد است.

وی مطرح کرد: در استان همدان نیز تنها 68 صدم درصد جمعیت روستایی دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب بوده و جمع‌آوری فاضلاب در روستاها با استفاده از روش‌های سنتی و با هدایت به چاه‌های جذبی انجام می‌شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه ایجاد تأسیسات جمع‌آوی فاضلاب در روستاها مستلزم برنامه‌ریزی کلان است، افزود: مقدار پساب روستایی آن‌قدر نیست که بتوان با مدیریت و تصفیه از آن در بخش کشاورزی استفاده کرد به‌طوری‌که روستاهای بزرگ کمتر از 10 لیتر در ثانیه پساب دارند.

مشترکان 6 میلیارد تومان به شرکت آبفار بدهی دارند

هاشمی درباره طلب شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از مشترکان نیز گفت: مشترکان 6 میلیارد تومان به این شرکت بدهی دارند که این رقم از سال‌های گذشته تاکنون باقی مانده است.

وی بیان کرد: هر دو ماه یک‌بار برای مشترکان قبض صادر می‌شود و قرار است به زودی روش جدیدی اجرا شود که در این روش، کار قرائت، چاپ، توزیع و وصول آب‌بها به‌طور همزمان در منزل روستاییان امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/ش

R41405/P1361/S6,75/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۸۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه آب‌رسانی مجتمع شهدای هزارجریب گلوگاه

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به بهره‌مندی ۲۵۰۰ نفر از پروژه مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه از پیشرفت ۶۰ درصدی این مجتمع خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، بهزاد برارزاده، عصر امروز_دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در بازدید از مجتمع آب‌رسانی هزارجریب نکا اظهار کرد: این مجتمع به طول ۸۶۰۰ متر خط انتقال در اقطار ۲۰۰،۱۶۰ و ۹۰ میلی متری است که در سه باب مخزن ذخیره به ظرفیت ۳۰۰ متر مکعب در حال احداث است.

وی افزود: تجهیز و راه‌اندازی سه باب ایستگاه پمپاژ از جمله عملیات پیش بینی شده در قرارداد جاری این پروژه است.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران از پیشرفت ۶۰ درصدی قرارداد این طرح خبر داد و مطرح کرد: تاکنون یک حلقه چاه با آب‌دهی ۲۵ لیتر در ثانیه حفر، ۵۰۰۰ متر لوله‌گذاری خط انتقال و ۱۱۰۰ متر لوله‌گذاری شبکه توزیع روستای دهی انجام و عملیات احداث مخزن ذخیره ۱۰۰ متر مکعبی آغاز شد.

برادرزاده با بیان اینکه مبلغ اولیه قرارداد اجرای این طرح ۱۸۳ میلیارد ریال و اعتبار هزینه شده تا کنون ۱۵۲ میلیارد ریال بوده، تصریح کرد: در مجموع برای این مجتمع ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این مجتمع آب‌رسانی دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت هزارجریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۱۰ روستا تحت پوشش این مجتمع قرار دارد.

کد خبر 751204

دیگر خبرها

  • وارد مدار شدن خط انتقال مجتمع آبرسانی حسین زائری دشتی
  • نیاز گلستان به ساخت ۶ پایگاه امدادونجات جاده‌ای
  • بیش از یک هزار خانوار روستایی شاهین‌دژ از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند ‌
  • پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه آب‌رسانی مجتمع شهدای هزارجریب گلوگاه
  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • مجتمع رفاهی درمانی یاسوج کلنگ زنی شد
  • ۴۷ درصد زایمان‌های استان همدان طبیعی است
  • ۱۰ روستای گلوگاه با مجتمع شهدای هزارجریب آبرسانی می شود
  • ۲۵۰۰ نفر از پروژه آبرسانی روستایی مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان