Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به طرح‌های فقر زدایی کمیته امداد امام خمینی اظهار کرد: ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته امداد تاسیس شد و این امر نشان می‌دهد که امام (ره) در ذهن خود مفهومی برای رسیدگی به حال محرومان و از بین بردن فقر و محرومیت داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امام خمینی (ره) هدف بلندی برای این امر قائل بودند و عدالت اجتماعی جزو اصول اولیه ایشان بود و همواره می‌فرمودند که یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی‌دهم و اقشار پایین دست غنیمت ما هستند.

فتاح با اشاره به اینکه مسئولان در هر دوره‌ای باید تلاش کنند تا توجه‌شان به قشر محروم معطوف باشد، بیان کرد: طبق فرموده امام (ره) بار انقلاب و جمهوری اسلامی بر دوش اقشار کم درآمد جامعه است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به تعریف فقر بیان کرد: وقتی حقوق طبیعی افراد از آن‌ها گرفته شود فقیر می‌شوند البته خط قرمز فقر در جوامع مختلف سطوح متفاوتی دارد.

 وی ادامه داد: در بدو پیروزی انقلاب مردم از بسیاری از حقوق طبیعی خود محروم بودند و بنده در دورانی که تصدی وزارت نیرو را بر عهده داشتم می‌دیدم که بسیاری از افراد از نعمت آب و گاز محروم اند و به برکت نظام اسلامی بسیاری از این مشکلات مرتفع شد.

فتاح تاکید کرد: طیق اعلام وزارت رفاه حداقل حقوق و دستمزد ۹۳۰ هزار تومان تعریف شده و افرادی که زیر این رقم درآمد داشته باشند زیر خط فقر قرار دارند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه توانسته ایم با کوشش و کمک خیرین مستمری افراد را به ۷۰۰ هزار تومان برسانیم، گفت: اکنون یک خانواده پنج نفره ۶۹۰ تومان یارانه می‌گیرد.

 وی با اشاره به تعاریف فقر مطلق گفت:رئیس جمهور وعده داده که فقر مطلق را از بین ببرد و تبصره ۱۴ بودجه نیز به این امر اختصاص یافته است.

فتاح یادآور شد: به افراد زیادی یارانه می‌دهیم و اشخاصی هم از ما مستمری می‌گیرند، اما به این مفهوم نیست که آن‌ها به نان شب محتاج هستند.

رئیس کمیته امداد تاکید کرد: افرادی که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند حدود ۵ میلیون نفر هستند و تلاش ما این است که این افراد بتوانند به حداقل حقوق و دستمزد دست پیدا کنند.

فتاح افزود: در گذشته تمرکز کمیته امداد در تامین معیشت اشخاص نیازمند بود، اما اکنون به دلیل گسترش مفهوم فقر کار ما تغییر پیدا کرده است.

رئیس کمیته امداد اظهار کرد: اکنون بیمه بهداشت و درمان، حوادث و اجتماعی داریم و حدود ۳۰۰ هزار خانواده تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

وی ادامه داد: گاهی اینگونه برداشت می‌شود که کمیته امداد امام خمینی تنها برای رسیدگی به حال محرومان است، اما در کشور‌های دیگر خدماتی که ما ارائه می‌دهیم تحت عنوان خدمات اجتماعی تعریف می‌شود و نظام اسلامی موظف است درمان همه اقشار را تعریف کنند. لذا تنها ما متولی این امر نیستیم و بهزیستی و تامین اجتماعی نیز در کنار ما هستند.

فتاح  اذعان کرد: بعضی از عدالت مفهوم مساوات را در ذهن دارند، اما در واقع چنین نیست و ما پیشنهاد کردیم که اقشار پایین دست به دلیل آن که سبد نیاز محدودی دارند یارانه بیشتری بگیرند. خوشبختانه طرح ما در بودجه سال ۹۶ عملیاتی شد و توانستیم این طرح را از ابتدای فروردین سال جاری اجرایی کنیم.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه در نهایت این طرح برای دولت حدود ۴ هزار میلیارد تومان آب خورد، افزود: عده‌ای بر این باورند که یارانه دادن هدر رفت سرمایه و این مبلغ باید به اقشار پایین دست اختصاص داده شود تا میزان فقر کم شود.

رئیس کمیته امداد اظهار کرد: مراجعه به کمیته امداد حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است، چرا که دولت اعلام کرده یارانه نیازمندان سه برابر می‌شود. ما موظفیم فیلتر‌هایی را اعمال کنیم تا اشخاصی که حقیقتاً به کمک نیاز دارند در کمیته امداد باقی بمانند.

وی با اشاره به اینکه عیدی کمیته امداد به همه افراد تحت پوشش تا هفته آینده پرداخت می‌شود گفت: به زلزله‌زده‌ها ۳ برابر عیدی می‌دهیم.

 فتاح ادامه داد: امسال بیشترین وام تاریخ کمیته امداد با یاری دولت و مجلس به ما داده شد، به طوری که، تا به امروز هزار و ۶۵۰ میلیارد دریافت کرده‌ایم و تا آخر سال این رقم به هزار و ۷۵۰ میلیارد خواهد رسید.

 رئیس کمیته امداد  با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع امداد وام به متقاضیان داده می‌شود عنوان کرد: این وام از ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان است تا افراد بتوانند برای خود اشتغالی ایجاد کنند، امسال به ۱۴۰ هزار نفر وام دادیم تا به درآمد حداقلی دست پیدا کنند.

 فتاح با اشاره به اینکه هدف از دادن وام به افراد این است تا آن‌ها دیگر نیازی به حمایت ما نداشته باشند، گفت: علت مراجعه مردم به کمیته امداد را بررسی می‌کنیم، اگر مشکل افراد مسکن باشد ما مشکل را حل خواهیم کرد و یا اینکه فردی به خاطر مریضی به کمیته امداد مراجعه داشته باشد مشکلات را برطرف خواهیم کرد، کسانی که سنشان بالای ۶۰ سال و یا مریض صعب العلاج هستند در خدمت آن‌ها هستیم تا روال طبیعی آن‌ها طی شود.

 رئیس کمیته امداد با بیان اینکه مردم در سال ۹۶، ۲ هزار میلیارد به کمیته امداد کمک کردند اظهار کرد: معافیت سربازی را سخت می‌گیریم به طوری که، هر معافیت برایمان سی میلیون تومان هزینه در بر دارد.

 وی با اشاره به اینکه بحث ما قطع مستمری از بودجه عمومی است، خاطرنشان کرد: بقیه خدمات را از مردم به صورت کمک دریافت می‌کنیم به طوری که، این گونه خدمات از بودجه دولت نیست.

 فتاح با اشاره به اینکه طرح اکرام و ایتام محسنین ۹۰۰ هزار حامی دارند، افزود: ۱۷۰ هزار یتیم در کشور داریم که برای هر کدام ۵ حامی وجود دارد، در سن ۱۸ سالگی اکرام تیمان قطع می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه اگر معتادان را در شهر تهران جمع نکنند، از جا‌های دیگر دزدی می‌کنند ادامه داد: به‌جای صندوق صدقات، گاوصندوق هم بگذاریم، باز هم دستبرد می‌زنند.

فتاح با اشاره به اینکه درآمد‌های مردمی در سال جاری نسبت به سال ۹۵، ۳۰ درصد رشد داشته است، گفت: به جای اینکه مستمری‌ها را اضافه کنیم و یا به جای اینکه اشتغال را سخت کنیم باید خدمات را بیشتر ارائه دهیم، خدمات هزینه بالاتری را برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند لذا، باید خدمات را توسعه دهیم.

 رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه یکی از خدمات فنی ما بحث تامین اجتماعی است، عنوان کرد: حق بیمه را ما پرداخت می‌کنیم و اگر سن فرد بالای ۶۰ سال و حداقل ۱۰ سال بیمه داشته باشد از پوشش ما خارج و یک سوم حداقل حقوق را دریافت می‌کند.

 وی با اشاره به اینکه انفاق مردم به نیات آن‌ها بستگی دارد، گفت: انفاق ممکن است در قالب جهیزیه، مسکن، معیشت و سایر موارد باشد، اما پول مردم که به صندوق صدقات انداخته می‌شود در غالب صدقه محسوب می‌شود، لذا امسال یک ردیف در آن اضافه شده است تا از این طریق بتوانیم با صدقات وام قرض الحسنه پرداخت کنیم.

فتاح با اشاره به اینکه در ۹۵ درصد شهرستان‌ها آسیبی به صندوق‌های صدقات وارد نمی‌شود، گفت: دست اندازی به صندوق صدقات در شهرستان‌ها صورت نمی‌گیرد، این کار در تهران از سوی معتادان انجام می‌شود، بیشترین درآمد‌های ما از صندوق‌های خانگی است.

 رئیس کمیته امداد بیان کرد: در سال جاری صدقات ۱۴ درصد، طرح اکران ۲۶ درصد و زکات ۵۰ درصد افزایش داشت، دولت و مجلس در بودجه ۹۷ سنگ تمام گذاشتند، در سال ۹۷، ۵۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به ما داده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سقف وام امسال ۲۰ میلیون تومان است، ادامه داد: برای ۲۰ میلیون تومان وام بانکی دو ضامن نیاز است لذا کمیته امداد در بین بانک‌ها از اعتبار خاصی برخوردار است به طوری که معوقات بانکیمان زیر دو درصد است.

 رئیس کمیته امداد  با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد کسانی که وام دریافت کردند توانستند به نتیجه لازم برسند، افزود: خانه‌های افراد تحت پوشش مان در مناطق زلزله زده کرمانشاه ۱۰۰ درصد ساخته می‌شود و حتی قول تجهیز داده‌ایم لذا افراد تحت پوشش بدون پرداخت ریالی از خانه‌های خود استفاده خواهند کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۴۸۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت

واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی در ارزش به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت 49 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 48.55 درصد افزایش داشته است.

 این گزارش با اشاره به اینکه در سال 1402 کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا 5 کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: 95 درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق 5 کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با 78 میلیون دلار، 52.89 درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود 82 درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال 1402 این میزان قهوه وارداتی از سوی 121 شخص و شرکت انجام گرفته است.

شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال 2022 به میزان 45.5 میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند.

سهم قهوه از تجارت جهانی در سال 2022 به میزان 19 صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • بهره برداری از زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد
  • افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • شاهد تحول در خدمت‌رسانی در کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بودیم
  • سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغالزایی در سال ۱۴۰۳/ سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • افزایش ۱۴ درصدی پرداخت زکات فطره در هرمزگان
  • ماجرای «خبر خوش» برای مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد چیست؟