Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@21:09:40 GMT

محدود کردن نویسنده بیش از سانسور آسیب زا است

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۱۵۲۸

محدود کردن نویسنده بیش از سانسور آسیب زا است

خبرگزاری شبستان: دکتر طبیب‌زاده با بیان اینکه شکسته‌نویسی سبک است و ربطی به ویرایش ندارد، گفت: ویراستار حق دخالت در سبک نویسنده را ندارد.

به گزارش خبرنگار شبستان، امید طبیب‌زاده، زبان شناس و مترجم در نخستین میزگرد همایش ویرایش که در سرای کتاب برگزار شد، گفت: به کلماتی که مبین سبک رسمی است صورت سالم می گوییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلماتی که مبین به تلفظ باشد، شکسته است. به متنی که در آن از کلمات شکسته استفاده شود متن شکسته می گوییم. استفاده از لغات گفتاری لزوما متن را شکسته نمی کند. صورت شکسته حتما باید دارای یک صورت سالم باشد.

 

دکتر طبیب زاده با بیان اینکه استفاده از صورت شکسته موافقان و مخالفانی دارد، عنوان کرد: افرادی همچون ابوالحسن نجفی از مخالفان صورت شکسته هستند زیرا معتقدند این صورت باعث نامفهوم شدن متن می شود. افرادی مانند علی صلح جو می گویند صورت شکسته باید ضابطه مند شود. ما باید به قوانین خود رجوع کنیم و صورت های شکسته را استخراج کنیم. در زمان های قدیم از صورت های شکسته استفاده می کردند. امروزه افرادی مانند شهرام شفیعی شکسته نویسی می کنند. سبک بیژن نخدی شکسته نویسی است. ویراستار حق ندارد در سبک نویسنده دخالت کند.

 

این زبان شناس با طرح این سوال که چرا نباید از شکسته نویسی در رمان استفاده کرد، بیان کرد: مخاطبان ادبیات لزوما گویش‌وران فارسی تهران نیستند. استفاده از کلمات نحو گفتاری باعث می شود، خواننده خود به خود متن را گفتاری بخواند. سبک فارسی نارسا است و نباید شکسته نوشته شود. شکسته نویسی سبک است و ربطی به ویرایش ندارد. سبک جزو اختیارات نویسنده است.

 

دکتر طبیب زاده خاطرنشان کرد: شکسته نویسی از سال 1300 شروع شد، نباید بیان نویسنده را محدود کرد. نویسنده را نباید از تکنیک برحذر کرد. محدود کردن نویسنده فرقی با سانسور ندارد و حتی بدتر از سانسور است. آقای نجفی می گویند بهتر را نمی توانیم بتر بنویسیم، این درست است اما تهران را می توانیم تهرون بنویسیم. کلماتی را که اگر شکسته شود می شود با خط رسمی نشان داد ، می توانیم شکسته کنیم.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد

به گزارش قدس آنلاین، رضا رسولی نویسنده از نگارش رمان جدید خود خبر داد و گفت: فضای دانشگاه‌ها و اتفاق‌های جذاب و شورانگیز آن، مناسبات استادان با دانشجویان، مسئله‌ها و دغدغه‌های استادان و حتی مشکلات و گرفتاری‌هایی که استادان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تقریبا هیچ نمودی در ادبیات داستانی ما ندارد و در واقع هیچ نویسنده‌ای زندگی علمی، آموزشی استادان را روایت نمی‌کند،‌ این در حالی است که هزار ماجرای جالب و جذاب مربوط به تدریس، آموزش و پژوهش در نظام آموزش عالی ما بی‌صدا رخ می‌دهد و اهالی قلم، رسانای این صداها که واقعیت و حقیقت دانشگاه‌های ماست، نمی‌شوند.

وی در ادامه با اذعان به اینکه زندگی استادان هم مانند سایر گروه‌های اجتماعی هم زمان متن و حاشیه دارد، گفت: از اواخر دهه 90 این موضوع با خرده روایت‌های داستانی ذهنم را مشغول کرده و در این رمان می‌خواهم تلاش کنم تا روایتی نزدیک به واقعیت‌ها به مخاطب ارائه کنم.

این نویسنده گفت: پیش طرح این رمان را اواخر سال قبل نوشته‌ام و امیدوارم که تا پایان سال نگارش نهایی آن به پایان برسد و البته ترجیحم این بود که اسم اثر را متناسب با حال و هوای دانشگاه‌ها و اصطلاحات متداول آن انتخاب کنم  و به همین دلیل نام حذف و اضافه را برای آن برگزیدم که از قضا ارتباط مستقیمی با ارتباط بین استاد و دانشجو و تدریس دارد.

وی افزود: در این رمان سعی‌ام بر این است که از خاطرات و تجربیات 15 سال تدریسم برای خلق شخصیت‌ها و ماجراها استفاده کنم و امید دارم که سایر نویسندگانی که سابقه تدریس در دانشگاه را دارند و با حال و هوای دانشگاه‌ها، مسائل آموزشی و ارتباط‌های علمی استاد و دانشجو آشنا هستند، برای نوشتن در دانشگاه‌ها پیش قدم شوند و قلم به دست بگیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ببینید | سکانس جنجالی سانسور شده در پایتخت ۵
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • با ورود هلدینگ خلیج فارس؛ اختیارات خطیر در استقلال محدود شد
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • عکس| اقدام عجیب کاپیتان پرسپولیس در اینستاگرام/ عالیشاه همسرش را سانسور کرد
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود