Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@21:11:45 GMT

چرا مردم بدلیجات می‌خرم؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۱۸۶۳

اقتصاد > بازرگانی - ایلنا به نقل از رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا نوشت: قدرت خرید مردم کم شده و دیگر مانند گذشته طلا نمی‌خرند علاوه بر آن نحوه اخذ مالیات ارزش افزوده نیز سبب شده که تقریبا بیشتر واحدهای ما در سال جاری تعطیل شوند.

عباد الله محمد ولی درخصوص وضعیت اعضای این صنف در سال 96 گفت: متاسفانه سال خوبی برای بخش تولید طلا در کشور نبود و می‌توانیم بگوییم تحقیقا بیشتر واحدهای تولیدی ما در این سال تعطیل بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا ادامه داد: رکود در تمام حوزه‌های اقتصادی کشور حاکم شده اما در صنف ما این رکود همراه با مشکلات مالیاتی بوده ضمن آنکه ما تولیدکننده هستیم و با سایر تولیدکنندگان رسته و تخصص ما فرق دارد اما متاسفانه باز هم هیچ حمایتی از سوی دولت از ما نشد.

محمدولی ادامه داد: مشکل اصلی ما روش اخذ مالیات ارزش افزوده است که باعث شده علاوه بر اینکه انگیزه برای فعالیت و تولید در این رشته کم شود مردم نیز دیگر تمایلی برای خرید طلا ندارند زیرا دیگر این کالا از حالت سرمایه‌ای خود خارج شده است و همین امر سبب شده که مردم فقط برای عروسی و مراسم‌های خاص اقدام به خرید طلا کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با وجود پایین آمدن قدرت خرید مردم آن دسته از مردمی که برای تزئینات طلا می‌خریدند اکنون به سمت بدلیجات رفتند و یا از طلای خارجی استفاده می‌کنند. نتیجه آن این است که اینگونه رفتارها سبب شده که قاچاق تقویت شده و فعالیت‌های زیرزمینی با هدف عدم پرداخت مالیات ارزش افزوده بیشتر شود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا ادامه داد: مالیات حق دولت است و وظیفه تمام اصناف است که پرداخت کنند. ما مشکلی با آن نداریم صحبت ما نحوه اخذ آن است.

محمدولی گفت: ما بارها بیان کردیم که این 9 درصد را از اجرت بگیرند نه اینکه علاوه بر آن از فروش و خرید طلا نیز این مالیات را اخذ کنند. نتیجه این سیاست این است که امروز طلا آن‌قدر گران شده که تولید آن به صرفه نیست. از طرف دیگر مشتری مجبور است به سمت کالای خارجی و یا قاچاق برود.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا گفت: با توجه به اینکه هر مسافری می‌تواند 150 گرم طلا با خود بیاورد و نظارت دقیقی بر گرماژ آن وجود ندارد امروز 90 درصد بازار طلای کشور در اختیار تولیدات خارجی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: مصرف طلای کشور حدود 300 تن در سال است ضمن آنکه از این مقدار بخش زیادی نیز در گذشته از اصفهان، تهران و خراسان رضوی به سایر کشورها صادر می‌شد اما امروز علاوه بر وارداتی شدن این میزان طلا، بازار صادرات آن به طور کلی از بین رفته است.

35224

کلید واژه‌ها : بازار طلا و ارز - سکه و طلا - سرمایه - بازار رقابتی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۱۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، قانون مهم اخذ مالیات بر سوداگری و سفته بازی را دنبال خواهد کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرارسیدن روز شوراها گفت: نهم اردیبهشت روز شوراها را گرامی می‌دارم و قدردان زحمات عزیزانی هستیم که در شوراهای شهر و روستا مشغول فعالیت هستند. پایه و اساس شورا که مورد تاکید در آموزه‌های دین مبین اسلام و در قانون اساسی است، استفاده از ظرفیت‌های نخبگان محلی برای جلب مشارکت مردم در حل مشکلات است.

مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است

وی افزود: شورا در ذات خود به معنای مخالفت با تصدی‌گری، دوری از نگاه بالا به پایین به جوامع محلی و پرهیز از انحصار و قدرت تصمیم‌گیری از یک نقطه است و امیدوارم شوراها بتوانند با اصلاح مداوم خود، مشارکت مردم در حل مشکلات و پیشرفت کشور را که در شعار امسال نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، تسهیل کنند.

رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم سرانجام اخذ مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را به مراحل پایانی تصویب رسانده و گام بلندی برای هزینه‌دار کردن فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی برداشته است، گفت: آنچه که مجلس مصوب کرده و این روزها در حال رفع مشکلات شورای نگهبان بر آن است، اخذ مالیات از سوداگران و دلالان است که در بازارهای چهارگانه دست به احتکار می‌زنند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند تا سودهای بیشتری نصیبشان شود؛ جمعیتی کوچک که منافع شخصی خود را علی رغم ضرر اکثریت 99 درصدی مردم، بدون هیچ هزینه و محدودیتی دنبال می‌کنند و هیچ قانونی تا امروز جلودار آنها نبوده است.

قالیباف تاکید کرد: این قانون فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود آنها هم کسانی هستند که به قصد دلالی و سوداگری اقدام به خرید و احتمال حجم وسیعی از طلا، ارز، سکه، منزل مسکونی یا خودرو می‌کنند و خود عامل وارد آوردن فشار به زندگی عموم مردم هستند. وقتی یک مجموعه بانکی 3 هزار واحد مسکونی را ساخته و خالی نگه داشته تا با تورم گران شود یا یک سوداگر اقدام به خرید میلیون‌ها دلار ارز می‌کند و منابع کشور را به قصد سوداگری شخصی کلان حبس می‌کند، باید از طریق مالیات هزینه سوداگری و سفته بازی خود را چه فرد حقیقی باشد و چه حقوقی، پرداخت کند.

وی با بیان اینکه «این مالیات در اصل مالیاتی بر سوداگری و سفته بازی و برای ایجاد آرامش در بازارها و کند کردن تیغ سوداگران است»، اظهار کرد: این قانون به صورت هوشمند و دقیق نوشته شده و به هیچ وجه معاملات طبیعی و نیازهای روزمره مردم را شامل نمی‌شود؛ در مجالس گذشته نیز چنین طرح و لایحه‌ای مطرح بود اما مجلسی شانه زیر بار مسئولیت آن نداده بود.

رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم با رویکرد انقلاب و بر اساس مصالح قطعی مردم و کشور و بدون توجه به فشارها و تهدیدها، این قانون مهم را همانگونه که قبلاً در تابستان 1399 وعده آن را داده بودیم، تصویب کرد و این مصوبه را تا رفع ایرادات شورای نگهبان و تصویب نهایی قانون دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • فلاحت پیشه: نه‌تنها از منابع فروش نفت نفعی برای مردم حاصل نشد؛ بلکه دولت دست در جیب مردم کرده است
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم