Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: نشست علمی جایگاه ادب کوردی در ادب ایرانی از سلسله پانل های تخصصی هفتمین نمایشگاه کتاب کردستان با حضور دکتر جمال احمدی، عطا نهایی، هیوا قادر، دکتر بهروز چمن آرا و حضور چشمگیر عامه مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، هیوا قادر، از نویسندگان و صاحبنظران کورد شامگاه دوشنبه (14 اسفند) در این نشست تخصصی اظهار کرد: زبان مهم ترین وسیله برای بیان و انتقال ویژگی های فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی، با بیان اینکه شاعران کلاسیک کورد در راستای انتقال ویژگی های فرهنگی شعر سرودند، عنوان کرد: نالی اولین شاعر کورد است کە در کنار تسلط بە زبان فارسی و عربی، ریسک سرودن بە زبان کوردی را تجربه می کند و در این راە موفق هم می شود.

 

قادر، ادامه داد: بعد از نسل نالی حاجی قادر کویی وارد عرصه می شود که شاعری تمام ناسیونالیست است و از اینکه کوردها قادر بە خواندن بە زبان کردی نیستند رنج می برد به همین دلیل مضامین شعرهای حاجی قادر به موضوعات روز کوردها تغییر جهت می دهد.

 

وی همچنین گفت: بعد از دوره رکود شعر کلاسیک کوردی، ماموستا گوران وارد این حوزە می شود و مسیحا آسا دمی نو در پیکره شعر کوردی می دمد و از این زمان بە بعد شعر نو کردی شکل می گیرد.

 

این شاعر و نویسنده کورد خاطر نشان کرد: شیرکو بیکس نیز یکی از شاهران به نام کورد است که وارد این عرصه می شود که وی بکلی آفرینشی دیگر به روی زبان و شعر کوردی می گشاید و تا به امروز هم شعر کوردی هنوز قادر بە گریز از تاثیرات عمیق و عظیم این شاعر نبودە است.

 

یکی دیگر از نویسنده های صاحبنظر کورد در ادامه این پنل تخصصی ابراز داشت: اولین داستان کوردی در سال ۱۹۲۰ با نام در خوابم توست جمیل سائب منتشر شد که بە صورت ستون نویسی برای روزنامە این داستان ها نوشته شد.

 

عطا نهایی افزود: از نظر تاریخی داستانویسی کوردی همزمان با داستان نویسی فارسی و ترکی و حتی عربی شروع شدە است اما آنچە مهم است تجربه داستان نویسی ماست کە بە دلایل بسیاری محدود است و همین مسئله باعث شدە است ما هنوز در حاشیه باشیم.

 

وی مقایسه مدوام ادبیات کوردی با ادبیات فارسی، ترکی و عربی را از اساس اشتباه دانست و عنوان کرد: هر زبانی تجربه خاص خودش را دارد و نمی توان آنها را با هم مقایسه کرد.

 

نهایی همچنین گفت: هنوز هم بسیاری از نویسندگان ما تحت تاثیر بیت های کوردی داستان نویسی می کنند، یعنی هنوز نویسندگان ما بە سطح روشنفکری گام ننهادند چە برسد بە افراد جامعه، یعنی ما هنوز در مرحله قهرمان خلق کردن هستیم در حالی کار ادبیات افراد مستقل خلق کردن است.

 

وی با تاکید بر توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی کوردها اذعان کرد: داستان نویسی کوردی همچون فیلمسازی کوردی می تواند به خوراک خوبی برای غربی ها تبدیل شود اما این به معنای جهانی نوشتن است، به نظرم خیر و حتی کل خاورمیانه شاید هنوز بە حد ادبیات جهانی نرسیدە باشد ما تنها به این دلیل اینکه چیزهای شگفت زیادی داریم از طرف غربی ها مورد استقبال قرار می گیریم چون این چیزها برای آنها ناشناخته است، اما این به معنای خلق داستان و رمان در تراز جهانی نیست.

 

پایان پیام/79

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۳۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، «نقاشی قشنگ»  به نویسندگی لعیا اعتمادی نویسنده حوزه کودک و نوجوان  یکی از جلد‌های مجموعه ۱۲ جلدی «یک قصه، یک حدیث» است. هر داستان این مجموعه بر اساس یکی از احادیث امام رضا (ع) است.   نویسنده کتاب لعیا اعتمادی داستان را براساس سخنان ارزشمند امام رضا (ع) مبنی بر اینکه تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی باز می‌دارد. نوشته  است.   ماجرای این قصه در مدرسه دخترانه و روابط بین دو همکلاسی روایت می‌شود که یکی از آنها علاقه‌مند است تا با هم دوست باشند و برای همین کاری انجام می‌دهد که از قضا این عمل باعث ناراحتی همکلاسی می‌شود.    کتاب «نقاشی قشنگ» در ۲۴صفحه، مصور، گلاسه و قطع وزیری همراه با تصویرگری حدیث جزایری منتشر شده و با قیمت ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌های کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.   هم چنین افراد می‌توانند با مراجعه به سایت www.behnashr.com این اثر و سایر آثار انتشارات به‌نشر را مشاهده و خریداری کنند.

دیگر خبرها

  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • راهیابی نوجوانان چهارمحال و بختیاری به باشگاه استعداد‌های برتر کشور
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • برپایی نمایشگاه نقاشی «در شکوه هفتمین اقرار» در یزد
  • افتتاح ۳۷(سی و هفتمین)جایگاه سوخت استان در یاسوج
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر