Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@13:10:27 GMT

تشریح برنامه‌های اختتامیه همایش «قند پارسی»

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۳۱۷۶

تشریح برنامه‌های اختتامیه همایش «قند پارسی»

خبرگزاری شبستان:در نشست هفتگی خانه ادبیات افغانستان پوستر نهمین جشنواره‌ «قند پارسی» در حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، علی‌مدد رضوانی، مدیر اجرایی «قند پارسی» در این نشست گفت: «نهمین جشنواره‌ قند پارسی» ساعت 13:30 بعدازظهر روز چهارشنبه 16 اسفند (حوت) 1396 با پیام «سرور دانش»، معاون ریاست جمهوری افغانستان در سالن سوره حوزه هنری در تهران افتتاح می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس در کنار شعرخوانی و داستان‌خوانی راه‌یافتگان به مرحله نهایی داوری و شاعران ‌هم‌زبان ایرانی، کارشناسان درباره جایگاه فرهنگی و تمدنی بلخ سخن می‌گویند. ویژه‌نامه «قند پارسی» نیز در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

 

مدیر اجرایی جشنواره‌ «قند پارسی» درباره برنامه‌های روز دوم این همایش نیز گفت: نشست‌ تخصصی شعر و داستان با حضور کارشناسان و داوران قند پارسی ساعت 9 صبح به صورت هم‌زمان در دو تالار جداگانه حوزه هنری تهران برگزار می‌شود. در نشست تخصصی داستان، تینا محمدحسینی، محمدرضا بایرامی، عالیه عطایی و رسول سیمیا داستان‌های تعدادی از شرکت‌کنندگان را می‌شنوند و درباره آسیب‌شناسی داستان افغانستان و چشم‌انداز آینده آن سخن می‌گویند. کتاب گزیده داستان‌های نهمین جشنواره «قند پارسی» هم در این برنامه رونمایی می‌شود. این نشست در تالار مهرداد اوستا برگزار می‌گردد. نشست تخصصی شعر را هم با حضور زهرا زاهدی، شکور نظری، محمدحسین فیاض، شریف سعیدی و ابوطالب مظفری و گفت‌وگوی این کارشناسان با مخاطبان در میزگرد کارشناسی شعر افغانستان در تالار امیرحسین فردی برگزار می‌‌کنیم. کتاب گزیده شعر‌های نهمین جشنواره «قند پارسی» هم در این برنامه رونمایی می‌شود.

 

رضوانی برنامه‌های اختتامیه همایش «قند پارسی» را چنین تشریح کرد: اختتامیه این جشنواره، ساعت 13:30 بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 17 اسفند (حوت) در سالن سوره حوزه هنری در تهران آغاز می‌شود. در بخش اول، تعدادی دیگر از شاعران و داستان‌نویسان جوان افغانستان در کنار شاعران هم‌زبان ایرانی شعر و داستان می‌خوانند. همچنین محمدرضا بایرامی، نویسنده و داور داستان «قند پارسی» درباره ادبیات داستانی جهان، ایران و افغانستان سخن می‌گوید. سپس در نوبت دوم برنامه‌ها که به «نکوداشت شریف سعیدی» اختصاص دارد، حمیدرضا شکارسری، شاعر و داور شعر «قند پارسی» و ابوطالب مظفری درباره کارنامه ادبی سعیدی سخنرانی می‌کنند. آن‌گاه آخرین اثر ادبی شریف سعیدی با حضور خودش رونمایی می‌شود. در نوبت سوم و پایانی اختتامیه، مدیر علمی جشنواره گزارش شورای علمی را می‌خواند. سپس صاحبان آثار برتر و شایسته قدردانی جایزه می‌گیرند. آوای موسیقی افغانستان هم در هر دو روز برنامه طنین‌انداز خواهد شد. میز فروش آثار و محصولات فرهنگی نیز به سنت دوره‌های گذشته برپا می‌شود.

 

رضوانی با سپاس از همه همکاران دبیرخانه و نهادهای افغانستانی و ایران همکار در این دوره از جشنواره گفت که امسال با مشکلات مالی متعدد روبه‌رو بودیم، ولی تلاش کرده‌ایم از کیفیت برنامه‌های همایش کاسته نشود. به گفته وی، حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، انتشارات تاک، مؤسسه شهرستان ادب و بنیاد اندیشه با خانه ادبیات افغانستان همکاری کرده‌اند.

 

گفتنی است آصف سلطان‌زاده، محمدحسین محمدی، کاوه جبران، عالیه عطایی و محمدرضا بایرامی داستان‌های این دوره از جشنواره را داوری کردند و ضیاء قاسمی، روح‌الامین امینی، شکریه عرفانی، بهروز یاسمی و حمیدرضا شکارسری داوران افغانستانی و ایرانی بخش شعر بودند. این جشنواره دوسالانه که با هدف شناساندن چهره‌های تازه در عرصه شعر و داستان جوان افغانستان برگزار می‌شود، امسال به نکوداشت ادبی «محمدشریف سعیدی»، شاعر و پژوهشگر معاصر افغانستان اختصاص دارد. همچنین این بار از جایگاه فرهنگی و تمدنی «بلخ باستانی» تجلیل می‌شود. جشنواره «قند پارسی» تنها در رشته‌ «شعر» (سنتی و آزاد) و «داستان کوتاه» برگزار می‌شود و جوانان علاقه‌مند زیر سی سال می‌توانند در آن شرکت کنند.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش عطارشناسی «آواز به عشق در جهان خواهم داد» در نیشابور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور گفت: در این همایش سه ساعته اساتیدی همچون؛ دکتر نوروز_استاد زبان و ادبیات فارسی و دکتر چوگانیان استاد_عرفان ایرانی، اسلامی_ با استناد به آثار منثور و منظوم عطار نیشابوری، به بررسی نوع عرفان و خداشناسی این عارف و شاعر بزرگ جهان اسلام پرداختند و در بخشی از برنامه نیز به سوالات حضار در این حوزه پاسخ دادند.

علیرضا سید آبادی افزود: خوانش برخی اشعار عطار نیشابوری، اجرای دکلمه، سرود، موسیقی زنده سنتی و همچنین رونمایی از کتاب منطق منطق الطیر که با خط نستعلیق توسط استاد سادات شرفی کتابت شده است، از دیگر برنامه‌های این مراسم مراسم بود.

دیگر خبرها

  • رقابت ۱۰ نقال و پرده خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • ارسال ۲۱۰ مقاله به نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست
  • رقابت ۱۰ پرده‌خوان در اختتامیه جشنواره روستایی آسمان هشتم
  • تصاویر تمرینات سخت هادی چوپان + فیلم | گرگ پارسی برای مستر المپیا خیز برداشت
  • تصاوی تمرینات سخت هادی چوپان + فیلم | گرگ پارسی برای مستر المپیا خیز برداشت
  • ارسال ۲۱۰ مقاله به نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در شهرکرد
  • برگزاری همایش عطارشناسی «آواز به عشق در جهان خواهم داد» در نیشابور
  • آیا فقط باید حمل کننده ترانزیتی صرف سنگ آهن افغانستان شویم؟
  • اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۷۱ برگزیده
  • تشریح برنامه های ورزشی ویژه دومین کنگره ملی شهدای استان