Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در این همایش که با حضور اندیشمندان، محققان و فضلای حوزه و دانشگاه برگزار شد، گفت: وزارت اطلاعات مسائل مبتلابه خود را به حوزه علمیه عرضه می‌کند و علما و فضلای حوزه احکام مربوطه را بیان خواهند کرد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه راهکارها و راهبردهای امنیتی در معرض فکر و اندیشه صاحب نظران علوم مختلف قرار می گیرد، افزود: امروزه مقوله امنیت صرفا حرفه یا فن نیست و همچون مسئله مدیریت به علم تبدیل شده است و فعالان حوزه امنیت باید از افکار صاحب‌نظران بهره‌برداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر اطلاعات برای همکاری بیشتر با حوزه علمیه به منظور تشخیص احکام مبتلابه جامعه اطلاعاتی اعلام آمادگی کرد و با بیان اینکه دستگاه اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران، موظف به شناخت احکام شرعی است، گفت: وزارت اطلاعات نمی‌تواند برای برقراری امنیت به هر اقدامی دست بزند و خود را از احکام دین مستثنی بداند.

دکتر علوی با اشاره به آیات قرآن و روایاتی از معصومین علیهم السلام درباره لزوم رعایت مسائل شرعی و مکارم اخلاقی خاطرنشان کرد: انجام محرمات برای رسیدن به اهداف، محکوم به شکست است و اگر بخواهیم به پیروزی و موفقیت دست یابیم باید احکام شرع، قانون و اخلاق را رعایت کنیم.

وزیر اطلاعات بر ضرورت حفظ و صیانت از حق الناس تاکید کرد و گفت: اقدامات اطلاعاتی نیز برای حفظ امنیت حکومت و حقوق مردم است و شناخت احکام شرعی متناسب با آن و بیان احکام وظیفه حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه مسائل اطلاعاتی با مسائل و موضوعات نوپدید مواجهیم و در این راستا به صورت دائمی نیازمند اقدامات استنباطی  هستیم، افزود: حوزه علمیه باید مرزهای اقدامات اطلاعاتی، حقوق و اختیارات شرعی آن را مشخص و ریل‌گذاری کند.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش گفت: دستگاه اطلاعاتی علاوه بر فقه نیازمند فلسفه اطلاعاتی است تا حکمت و چرائی احکام نیز مشخص شود.

حجت الاسلام و المسلمین علوی خاطرنشان کرد: فقه اطلاعاتی قابلیت تبدیل شدن به رشته علمی را دارد و می‌تواند به عنوان درس خارج تدریس و احکام آن استخراج و تجمیع شود.

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به عرفان‌های نوظهور و دین‌گریزی در برخی مناطق، افزود: دستگاه اطلاعاتی متوجه فعالیت این گروه‌هاست اما تدبیر این مسائل و مباحثه و ترویج عقاید حقه، وظیفه علمای دین است و وزارت اطلاعات همکاری لازم را در این زمینه خواهد داشت.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تعدادی از اندیشمندان و پژوهشگران به بیان دیدگاه‌های خود درباره فقه اطلاعاتی پرداختند.

در حاشیه این همایش نیز 6 کمیسیون تخصصی شامل، فلسفه فقه اطلاعاتی چیستی و چرائی، مبانی معرفتی و روشی فقه اطلاعات، تاریخ تحول فقه اطلاعات، بایسته‌های فقه اطلاعات، فقه اطلاعات و گفتمان ولایت فقیه و فقه اطلاعات و حقوق بشر برگزار شد.

همچنین از 130 مقاله علمی پژوهشی که به دبیرخانه همایش فقه اطلاعاتی ارائه و پذیرفته شد، 6 مقاله برتر شناخته شد و از برگزیدگان قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پذیرش داوطلب برای حوزه علمیه استان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کهکیلویه و بویراحمد، معاون آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه استان گفت: این حوزه‌ها شامل یاسوج، سی سخت، گچساران، دهدشت و لیکک است.
خانم رومینا افزود: علاقمندان تا نیمه خرداد مهلت دارند به سامانه پذیرش حوزه‌های علمیه مراجعه و نام نویسی کنند.
وی اضافه کرد: حدود دو هزار طلبه بانو در استان کهگیلویه و بویراحمد به تحصیل مشغول هستند.

دیگر خبرها

  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • رئیس قوه قضاییه: برخی قضات گله می‌کنند که پرونده‌ها با ابهامات زیاد به اجرای احکام می‌روند
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط
  • فراخوان پذیرش داوطلب برای حوزه علمیه استان
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • تیم‌های تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در استان کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • چندین تیم تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان (عج)