Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران، رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با اعلام این خبر گفت: رتبه بندی کیو اس از سال ۲۰۰۴ در عرصه علمی دنیا شناخته شده است و در سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر ابراهیم مقیمی افزود: کیو اس امسال دو حوزه مدیریت کتابداری و اطلاعات و حوزه تاریخ کلاسیک و باستانی را نیز به جمع حوزه‌های تخصصی خود افزوده است.

وی گفت: در این رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های ایران در ۲ حیطه مهندسی- فناوری و علوم زیستی-پزشکی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده اند که دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نیز بر اساس معیار‌های این رتبه بندی برای نخستین بار صاحب رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ شده است و بر این اساس رشته جغرافیا در دانشگاه تهران برای تمام دانشجویان، استادان و پژوهشگران قابل شناسایی خواهد بود و افقی روشن‌تر را پیش روی دانشجویان و اساتید این رشته قرار می‌دهد.

مسیر تعالی در دانشکده جغرافیا
وی افزود: همه این موارد سبب شد که کیو اس بتواند ما را بر اساس استاندارد‌های تعیین شده در رتبه‌بندی‌های خود بپذیرد و با شور و شوق ایجاد شده میان دانشجویان و استادان در دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و چشم انداز ایجاد شده امیدواری بسیار زیادی وجود دارد که رتبه دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در سال‌های بعد در جایگاه‌های مطلوب‌تری دیده شود.

حرکت از مدت‌ها قبل آغاز شد و امروز به ثمر نشست
مقیمی گفت: حرکت اساسی و هدفمندی که ما را به این رتبه رساند از سال ۱۳۹۴ اغاز شد که در نشست روز معلم سال ۱۳۹۵ به آن شتاب دادیم و در سال ۱۳۹۶ به نتیجه خوبی رسیدیم. در حال حاضر تمام دانشجویان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و بویژه دانشجویان مقاطع تحصیلی تکمیلی حداقل با یک مجله و یا یک شخصیت بین المللی در ارتباط و در حال استفاده از سازه‌های علمی هستند.

وی افزود: با شناسایی صورت گرفته در کیو اس چنانچه دانشجویی در هر نقطه از دنیا بخواهد دانشگاهی اسلامی را در رشته جغرافیا برای ادامه تحصیل انتخاب کند به راحتی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران را می‌بیند، اگر بخواهد غرب آسیا را انتخاب کند، دانشکده جغرافیا را می‌بیند، اگر بخواهد از ایران دانشکده‌ای را انتخاب کند باز هم دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران را می‌بیند و این سبب اعتماد، انتخاب و افزایش دانشجویان خارجی نیز خواهد شدکه در آینده به نوبه خود باعث ارتقای رتبه بیشتر این دانشکده می‌شود.

مقیمی گفت: با کسب این رتبه انگیزه‌ای در میان دانشجویان نخبه ایجاد شده که تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده خود با اعتماد به نفس بیشتر ادامه دهند و این امر سبب کاهش باور به علم غربی نیز خواهد شد.

وی افزود: در سطح بین المللی پروژه‌های کلانی وجود دارد و چون ما رتبه بندی لازم را نداشتیم اعتماد کمتری به ما صورت می‌گرفت، کسب این رتبه سبب اعتماد بیشتر جامعه بین‌المللی در واگذاری طرح‌های پژوهشی بین المللی، مشارکت و مشاوره بین‌المللی بیشتر به دانشکده جغرافیا خواهد شد.

مقیمی گفت: دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران اکنون به مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی دست‌یافته و تلاش خواهیم کرد تا آن را با رنکینگ بالاتر حفظ کنیم.

وی افزود: ما اکنون بعد از دپارتمان جغرافیای دانشگاه دهلی در هندوستان و دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا و جلوتر از دپارتمان جغرافیای دانشگاه سیدنی شرقی در استرالیا هستیم، آن‌ها نیز در رتبه ۱۵۱ تا ۲۰۰ هستند.

مقیمی گفت: هدف دانشکده جغرافیا بالا رفتن از نردبان علم برای خدمت به جامعه، بشریت، صیانت از محیط طبیعی، صلح و سلامت ایران و جهان است، تلاش خواهیم کرد تا در سال آینده از فلوریدای جنوبی پیشی بگیریم.

کسب رتبه‌های جهانی برای اولین بار
وی افزود: ایران در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در دو حوزه علم مواد و جغرافیا دارای نماینده در بین دانشگاه‌های برتر دنیاست. دانشگاه تهران که در ۷ حوزه موضوعی کیو اس از ۹ حوزه موجود حضور داشته است، توانسته است با رتبه ۱۵۱-۲۰۰ در حوزه جغرافیا و با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ در حوزه علم مواد برای اولین بار حضور پیدا کند.

بر اساس رتبه بندی‌های کیو اس که تعدادی از دانشگاه‌های کشور که تعداد آن‌ها به ۵ دانشگاه بالغ می‌شود توانسته‌اند رتبه‌بندی‌های مطلوبی را بدست آورند که از این تعداد چند دانشکده و رشته برای اولین بار است که در عرصه علمی_ بین‌المللی دیده می‌شوند. اگرچه کسب این رتبه جای امیدواری را در میان دانشجویان و اساتید و پژوهشگران بیشتر می‌کند، اما تلاش بیشتری نیاز است تا ضمن حفظ این جایگاه در چهارچوی سند ۱۴۰۴ جایگاه‌های مطلوب‌تری را نصیب کشور کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری

به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ۶۵ استاد نمونه کشوری امسال معرفی شدند، که در بین آنها سه استاد دانشگاه اصفهان، یک استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و یک استاد دانشگاه کاشان حضور دارند.


اعضای هیات علمی نمونه دانشگاه اصفهان علی ربانی استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، زهره حجتی استاد دانشکده علوم زیستی و فناوری و حسن سبزیان استاد دانشکده شیمی این مرکز علمی هستند.


حسین شریعتمداری، استاد پیشکسوت دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استادان نمونه کشوری معرفی شده است.


استاد نمونه معرفی شده از دانشگاه کاشان نیز محسن نیازی عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه است.
بر اساس این لیست استان اصفهان از نظر تعداد استادان منتخب پس از تهران، رتبه دوم را (همراه با آذربایجان شرقی) در اختیار دارد.


تعداد اعضای هیات علمی نمونه کشوری امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است و ۶ استاد نمونه از بانوان هستند.


استادان نمونه کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ۳۱ دانشگاه و با توجه به شاخص‌ها و سوابق آموزشی و پژوهشی و در گروه‌های آموزشی علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و هنر و معماری انتخاب شدند.


اصفهان با حدود ۲۰۰ هزار دانشجو، هفت هزار و ۲۰۲ عضو هیات علمی و ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، دومین استان دانشگاهی کشور است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • همسر ابراهیم رئیسی پُست جدید گرفت+جزئیات
  • خانواده اساس هویت و تربیت انسان‌ها را شکل می‌دهد
  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران افتتاح شد
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی