Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-28@12:06:15 GMT

عصارخانه تاریخی شهرضا/تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۵۵۵۲۰۱

عصارخانه تاریخی شهرضا/تصاویر

عصارخانه تاریخی شهرضا با قدمتی ۳۰۰ ساله و مساحت ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۷۰۰ مترمریع در کنار بازار ۹۰۰ ساله شهرضا بنا شده است. به "عصاره گرفتن از یک ماده" عصاری گویند و کسی که این کار را انجام می دهد "عصار" می گویند و محلی که در آن روغن گیری می شود را عصارخانه می گویند.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عصارخانه تاریخی شهرضا با قدمتی ۳۰۰ ساله و مساحت ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۷۰۰ مترمریع در کنار بازار ۹۰۰ ساله شهرضا بنا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به "عصاره گرفتن از یک ماده" عصاری گویند و کسی که این کار را انجام می دهد "عصار" می گویند و محلی که در آن روغن گیری می شود را عصارخانه می گویند.

پس از آسیاب دانه های گیاهی آن ها را خمیر کرده و به وسیله قالب هایی مخصوص خمیر حاصل را در گودالی می گذارند و با فشاری که به وسیله چوب چنار دوازده متری بر روی آن وارد می کنند روغن دانه ها را می گیرند. روغن به دست آمده داخل خمره سفالی می ریزد تا برای سوخت چراغ های روغنی و تامین روشنایی مورد استفاده قرار گیرد و تفاله های آن نیز جمع آوری شده و به عنوان کود فروخته می شود. امروزه از این روغن برای ماندگاری پوست شتر و رنگ کردن نخ های قالی استفاده می شود.

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۵۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت

علیرضا اشرفی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته بیش از یک میلیون و ۹۵۰ هزارتن روغن  تولید شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۶ درصد رشد داشته است.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد عرضه و تقاضا، روغن به قیمت مصوب و حتی کمتر از نرخ مصوب بدست مصرف کننده می رسد.

اشرفی با بیان اینکه کمبودی در عرضه روغن نداریم، افزود: با توجه به اتخاذ تدابیر صورت گرفته برای ایام ماه رمضان و نوروز، کمبودی در توزیع روغن نداریم.

دبیر انجمن روغن نباتی گفت: با توجه به تمهیدات دولت و همکاری صنعت روغن نباتی، تغییری در حوزه قیمت روغن نباتی در کوتاه مدت نداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • دژرشکان بازمانده‌ای ۲۵۰۰ ساله از حکومت اشکانیان در ری+فیلم
  • اقتصاد موفق با مشارکت همه اقشار امکان‌پذیر است
  • چربی‌سوزی مؤثر با این ۵ ماده غذایی
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • موزه فسیل‌های ۲۰ میلیون ساله و حمام قدیمی سنگی دو جاذبه گردشگری شهرستان کبودراهنگ
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • پیش از سفر‌های نوروزی چگونه خودروی خود را چک کنیم؟
  • دستگیری سارقان تلفن همراه در شهرضا
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟