Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شاهرود- ايرنا - عشاير اين ذخاير کشور و مجريان واقعي سياست هاي اقتصاد مقاومتي اکنون با مشکلات متعددي مواجه هستند که به اعتقاد کارشناسان امر بايد بيش از پيش براي تامين نيازمنديهاي آنان قدم برداشته شود.

يه گزارش ايرنا ، پراکندگي حضور عشاير در اقصي نقاظ سرزمين ايران اسلامي علاوه بر کمک به حفظ امنيت دفاعي ، نقشي تعيين کننده و تاثيرگذاري در ايجاد امنيت اقتصادي دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خشکسالي هاي متوالي 14 سال گذشته در استان سمنان موجب کاهش علوفه مراتع و در نتيجه کاهش فراورده هاي توليدي عشاير شده و از نظراقتصادي فشارهاي زيادي را به آنان تحميل کرده است.
بر اساس سومين سرشماري عشاير در سال 87، جمعيت عشاير کشور يک ميليون و 186 هزار و 398 تن در قالب 212 هزار و 772 خانوار، 104 ايل و 552 طايفه مستقل و همچنين 19 هزار و 840 کوچکترين رده ايلي است.
به جز استان کردستان، همه استان هاي کشور ميزبان عشاير کوچنده هستند.
آخرين سرشماري عشاير نشان مي دهد که نسبت جمعيت آنان به جمعيت کل کشور 1.68 درصد کاهش يافته و از آن جايي که اين سرشماري هر 10 سال يک بار توسط مرکز آمار ايران انجام مي شود، سال آينده آمار دقيق جمعيت آنان منتشر خواهد شد.
علاوه بر اين بنا به اعلام سازمان امور عشاير ايران، بررسي مقايسه اي جمعيت عشاير در سرشماري دوره هاي 77 و 87 نشانگر اين است که استان هاي سمنان، سيستان و بلوچستان، کرمانشاه، همدان و يزد با افزايش جمعيت عشاير رو به رو بوده اند.
با وجود سهم کم جمعيتي، اما اين مردم زحمتکش و بي ادعا در همه زمان ها به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نقش مهمي در ايجاد امنيت کشور داشته اند.
عشاير در زمان جنگ تحميلي يکي از نخستين گروه هايي بودندکه براي مقابله با دشمن اعلام آمادگي کردند.
همچنين اين مردم زحمتکش حدود 20 درصد نياز پروتئين حيواني کشور را توليد کرده و به اين ترتيب نقش پررنگي در تامين امنيت غذايي کشور دارند.
در استان سمنان هم بخش قابل توجهي از عشاير در شهرستان شاهرود سکونت دارند، جمعيت اين گروه مردمي بر اساس آخرين سرشماري، 2 هزار و 965 تن بوده و داراي بيش از 141 هزار راس دام سبک و بيش از يک هزار راس دام سنگين و شتر هستند.
اگرچه اين مشکلات از ديد مسوولان امر دور نبوده و کارهايي براي کمک به زندگي و کار عشاير انجام شده اما لازم است اين کمک ها دامنه دار و با برنامه باشند.
مناطق عشايري شاهرود هفته جاري ميزبان رييس سازمان عشايري کشور کرمعلي قندالي بود که از چند منطقه عشايري پاي گفت و گو با عشاير نشست.
قندالي در گفت وگويي با خبرنگار ايرنا از برنامه هاي دولت براي رسيدگي بيشتر به عشاير خبر داد و گفت : تکميل زنجيره توليد عشايربراي جلوگيري از خام فروشي ، رسيدگي به معيشت، توليد، آموزش و رفاه ، از برنامه هاي اصلي دولت تدبير و اميد است و بخش قابل توجهي از تسهيلات1.5ميليارددلاري قانون توسعه و اشتغال پايدار روستايي و عشايري هم در اختيارعشايرگذاشته خواهد شد.
وي همچنين از يک مصوبه دولت خبرداد که براساس آن يک هزار و 500 ميليارد ريال تسهيلات با سود چهار درصد و دوره بازگشت پنج ساله و ضمانت زنجيره اي بين عشايرآسيب ديده از خشکسالي توزيع مي شود.
رييس سازمان امورعشايري کشور همچنين به برنامه ششم توسعه کشور اشاره و اضافه کرد: در اين برنامه به عشاير توجه بسيارخوبي شده است.
برخورداري از در آمدهاي قانون ماليات برارزش افزوده را يکي ديگر کارهاي دولت براي عشاير اعلام کرد و گفت: براين اساس پيش بيني مي شود سالانه 2 هزار تا 2 هزار و 500 ميليارريال به عنوان سهم عشاير براي توسعه مناطق عشايري اختصاص يابد که امسال بخشي از آن پرداخت شده است.
قندالي تصريح کرد : در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است سالانه به ارتقاي سطح شاخص هاي انساني به ميزان پنج درصد اقدام کند، به طوري که در پايان برنامه بايد 25 درصد اين شاخص ها افزايش يابد.
وي ادامه داد : براي آبرساني به مناطق عشايري هم اعتباراتي مصوب شده که برآورد مي شود سال آينده يک هزار تا يک هزار و 200 ميليارد ريال براي ساماندهي منابع آبي پرداخت شود.
رئيس اداره امور عشاير شهرستان شاهرود، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، يکي از ويژگي هاي جامعه عشايري پدافند بودن آنان دانست و افزود: در سطح کشور 15 هزار نقطه جغرافيايي به عنوان سامان عرفي عشاير به شمار مي رود.
رضا نقي زاده با اشاره به اينکه 60 درصد سطح کشور تحت قلمرو عشاير است، بيان کرد: در شهرستان شاهرود حدود يک هزار و 250 سامان عرفي وجود داشته و از مجموع 504 سامان عشايري، حدود 400 مورد آن در اختيار عشاير است.
وي بيان داشت : به اين ترتيب، نيازي نيست که برخي دستگاه ها براي ايجاد امنيت حتما در اين نقاط نيرو داشته باشند.
رئيس اداره امور عشاير شهرستان شاهرود به نقش آنان در اقتصاد اشاره کرد و افزود : : هر سياه چادر و حتي هر آرام عشايري يک کارگاه کوچک اقتصادي است که از کوچک ترين تا بزرگ ترين عضو آن ها در حال کار و توليد هستند.
نقي زاده با بيان اينکه عشاير بيش از 20 نوع ماده لبني به بازار عرضه مي کنند، اضافه کرد: در بدترين شرايط خشکسالي و در حالي که توليد لبني عشاير شهرستان به بيش از يک سوم کاهش يافته اما باز هم با سالانه حدود 650 تن شير توليد مي کنند.
وي يادآور شد : عشاير شاهرود با توليد سالانه دستکم 600 تن گوشت پاک، رتبه دوم را در بين عشاير استان دارند.
نقي زاده تصريح کرد : همچنين عشاير شاهرود با توليد 14 نوع صنايع دستي به ميزان 2 هزار و 84 متر مربع، پس از مهديشهر رتبه دوم را در بين عشاير استان دارا هستند.
جمعيت عشاير شهرستان شاهرود بر اساس سرشماري سال 87، 2 هزار و 965 تن است. 9 طايفه عشايري شهرستان داراي 141 هزار و 225 راس دام سبک، بيش از يک هزار راس دام سنگين و يکهزار و 709 نفر شتر هستند.
عشاير شاهرود، 21.1 درصد از توليد صنايع دستي استان را به خود اختصاص داده اند.
سامان عرفي عشاير به محدوده‌اي از اراضي مرتعي گفته مي‌شود که از گذشته مورد بهره‌برداري تعداد مشخصي از خانوارهاي عشاير قرار گرفته و عرفاً داراي حق بهره‌برداري از آن هستند.
سامانه عشايري هم به محدوده‌اي که در بر گيرنده چند سامان عرفي باشد گفته مي‌شود. گنجايش مطلوب هر سامانه حدود 50 خانوار و حداقل آن در شرايط استثنايي 20 خانوار است که اين ظرفيت، امکان برنامه‌ريزي سامانه را همانند برنامه‌ريزي در واحد جغرافيايي مثل حوضه آبريز و واحدهاي تقسيمات سياسي مثل روستا مهيا مي کند.
جمعيت عشاير کشور يک ميليون و 200 هزار نفر است ، عشاير 25 درصد گوشت قرمز کشور را توليد مي کنند. عشاير از طوايف و ايل هاي مختلف همچون شاهسون، بختياري، کرمانج و ديگر طوايف تشکيل شده و در بيش از 15 هزار سامانه عشايري در سراسر کشور پراکنده هستند ، بيش از 24 ميليون راس دام سبک کشور را که حدود 28 درصد جمعيت دام کشور هست را در اختيار دارند.
60267359
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۵۵۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی صبح پنج شنبه در نشست با مسئولان استان بوشهر اظهار داشت: پروژه مجموعه ایثار از مصوبات سفر رئیس جمهور است که باید اعتبارات استانی و اعتبارات بنیاد شهید از مرکز به این پروژه تخصیص یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: فاز نخست این طرح راه اندازی شده و فاز دوم و سوم آن در دست اجراست.

وی خاطر نشان کرد: در پروژه ایثار، ۵۳ میلیارد ریال توسط استان تأمین می‌شود و ۶۷ میلیارد ریال نیز توسط بنیاد تخصیص می‌یابد و مجموعاً ۱۲ میلیارد ریال اعتبار پرداخت می‌شود.

قاضی زاده هاشمی بر مشارکت مؤثر مردم در برنامه‌های امور ایثارگران تاکید کرد و ابراز داشت: تا جایی که ممکن است باید حضور مردم در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی بنیاد پررنگ‌تر شود.

وی اضافه کرد: بکارگیری ظرفیت‌های مردمی در برپایی کنگره‌ها و یادواره‌ها، موجب افزایش کمی و کیفی برنامه‌ها شده است. معاون رئیس جمهور بر لزوم معرفی شهدای شاخص استان بوشهر تاکید کرد و گفت: این شهدا باید به شکل شایسته معرفی شوند تا در تاریخ ملت ایران نامشان به یادگار گذاشته شود.

وی با تقدیر از فداکاری و پایمردی بوشهری‌ها در طول تاریخ در برابر استکبار گران گفت: به لحاظ غیرت و اهمیت و ایستادگی در برابر متجاوزین، مردم بوشهر زبانزد هستند و نماد ایرانی واقعی هستند.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: برخی‌ها دنبال ساخت روایت جعلی برای اسطوره‌سازی هستند ولی در بوشهر، مردان بزرگی بوده‌اند که باید به شایستگی معرفی شوند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید به اهمیت اشتغال فرزندان شهدا اشاره کرد و یادآور شد: تعداد فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد در کشور ۲۴ هزار نفر هستند که در آزمون‌های استخدامی امسال، ۳۲ هزار سهمیه برای این عزیزان در نظر گرفته شده است که با این وضعیت، امسال همه این فرزندان می‌توانند شاغل شوند.

وی از افزایش چند برابری مستمری والدین شهدا خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از والدین شهدا از خدمات متنوع بنیاد شهید و امور ایثارگران از جمله مستمری بهره مند هستند که امیدوارم کیفیت خدمات رسانی به این عزیزان ارتقا یابد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: مستمری والدین شهدا از ۳۵ میلیون ریال در ابتدای دولت سیزدهم به ۱۵۰ میلیون ریال در سال جاری رسیده است.

کد خبر 6081709

دیگر خبرها

  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم
  • عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید
  • شرط ۲ برابر خرید برای استفاده کالا برگ نیازمند بازنگری است
  • مردم استان بوشهر نماد ایرانی واقعی هستند
  • بررسی موانع آغاز به کار واحدهای جدید استحصال یُد در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان
  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر